Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0a480df-92fe-4730-b3d9-291b3ff9ec4a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"57 éves korában váratlanul elhunyt Koyo Kouoh, az elmúlt évtizedek legjelentősebb afrikai kortárs művészeti kiállításainak ünnepelt kameruni származású kurátora.","shortLead":"57 éves korában váratlanul elhunyt Koyo Kouoh, az elmúlt évtizedek legjelentősebb afrikai kortárs művészeti...","id":"20250510_Elhunyt-a-Velencei-Biennale-kuratora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a480df-92fe-4730-b3d9-291b3ff9ec4a.jpg","index":0,"item":"1e05c223-b731-405d-8614-602c37487d3c","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_Elhunyt-a-Velencei-Biennale-kuratora","timestamp":"2025. május. 10. 20:55","title":"Elhunyt a Velencei Biennálé kurátora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1301b184-9a2c-4cc4-906c-f9c8d709ebf9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hiába érkezett gyorsan a segítség, a II. kerületben bajba jutott három állat közül egy elpusztult.","shortLead":"Hiába érkezett gyorsan a segítség, a II. kerületben bajba jutott három állat közül egy elpusztult.","id":"20250511_Csatornaba-esett-kacsakat-mentettek-a-tuzoltok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1301b184-9a2c-4cc4-906c-f9c8d709ebf9.jpg","index":0,"item":"9efc6cc2-977b-48e1-8ae3-c28bc6ad3d0c","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Csatornaba-esett-kacsakat-mentettek-a-tuzoltok","timestamp":"2025. május. 11. 14:50","title":"Csatornába esett kiskacsákat mentettek a tűzoltók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f880daae-717b-45cb-b271-20d75a5b9f47","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A folyószámlahiteleknél kilenc hónapja, a hitelkártyáknál 2022 novembere óta folyamatosan növekedik a tartozásállomány.","shortLead":"A folyószámlahiteleknél kilenc hónapja, a hitelkártyáknál 2022 novembere óta folyamatosan növekedik a tartozásállomány.","id":"20250511_A-magyarok-jelentos-resze-eladosodott-a-napi-kiadasok-fedezese-miatt-oriasi-hitelkartya-tartozast-gorgetnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f880daae-717b-45cb-b271-20d75a5b9f47.jpg","index":0,"item":"f6ce1ba2-56f1-4fcd-8b08-8b7c065c198b","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_A-magyarok-jelentos-resze-eladosodott-a-napi-kiadasok-fedezese-miatt-oriasi-hitelkartya-tartozast-gorgetnek","timestamp":"2025. május. 11. 13:26","title":"A magyarok jelentős része eladósodott a napi kiadások fedezése miatt, óriási hitelkártya-tartozást görgetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű, konstruktív egyeztetést olyan fontos és érzékeny tárgyban, mint a kisebbségi jogok”.","shortLead":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű...","id":"20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456.jpg","index":0,"item":"2ff50b71-8029-49d3-98fe-2c3dfd142fc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","timestamp":"2025. május. 11. 16:02","title":"Magyar Levente külügyi államtitkár lemondta a hétfői magyar-ukrán tárgyalást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ezen a héten már 1,095 milliárd forint volt a tét.","shortLead":"Ezen a héten már 1,095 milliárd forint volt a tét.","id":"20250511_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"7001848e-429c-43cf-9725-d16199d5fbb1","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","timestamp":"2025. május. 11. 16:35","title":"Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre található a Földtől.","shortLead":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre...","id":"20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232.jpg","index":0,"item":"af2b06ef-9dfe-4c79-8160-4a20d6886862","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","timestamp":"2025. május. 12. 12:03","title":"Belehallgattak egy csillag hangjába, meglepő dologra derült fény – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. május. 12. 17:30","title":"Gyors automatizálási sikerek az intralogisztikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""}]
A BKV öt garázsa közül az óbudai van a legtávolabb attól a területtől, ahol az áprilisban induló újabb metrófelújítás miatt pótlóbuszokat kell bevetni, a cég minden jel szerint mégis innen látja majd el a feladatot. A BKV sokkal egyszerűbb helyzetben lenne, ha az elmúlt években kapott volna elég pénzt új buszok beszerzésére.
Elsősorban a kőbánya-kispesti végállomástól legtávolabb eső óbudai buszgarázsból tervezi megoldani a BKV a 3-as metró felújításának második szakaszában a pótlóbuszok kiadását – értesült BKV-s forrásoktól a hvg.hu. A fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásokat (beleértve a metró buszos pótlását) az önkormányzat nevében megrendelő BKK csak annyit közölt, hogy a pótlás szervezése „jelenleg folyamatban van”, a terv akkor „válik véglegessé”, amikor kiderül a déli szakasz felújításának kezdődátuma. „A pótlás részleteiről a BKK hamarosan tájékoztatást ad” – tették hozzá.
Fülöp Máté
Az északi alagútszakaszon már a metrószerelvények próbafutásai zajlanak, némi késéssel, de elvileg március végéig meglesz az átadás, utána egy hét szünet várható, majd a Nagyvárad tér és a Kőbánya-Kispest metróvégállomás között lezárják a déli szakaszt. A pótlás várhatóan egyszerűsödni fog ebben a második fázisban: az északi szakaszon a Lehet térig valószínűleg normál üzemben fognak járni a metrószerelvények, a középső szakaszt pedig csak vasárnaponként (esetleg minden este) fogják lezárni, mert ugyan az állomások felújítása ott még nem kezdődik el, de a pályafelújítás folyamatban van.
Különösen fontos az üzembiztonság
Jelenleg a metró északi szakaszán, illetve esténként és hétvégenként a teljes vonalon kell buszokkal pótolni a szerelvényeket. A buszok nagy része a BKV óbudai garázsából áll ki, itt állomásoznak ugyanis a pótlóflotta gerincét adó Mercedes Conecto csuklósbuszok. A járműveket a BKV egyébként csak üzemelteti, tulajdonosuk az Inter Tan-Ker City Kft. (ITK). A buszok fiatalok, különösen a BKV állományának jóval 10 év fölötti átlagéletkorához képest, az ITK 2016 óta vette őket több részletben. A BKV-tól szivárgó információk szerint BKK/BKV a déli szakasz pótlását is az óbudai ITK-s Conectókkal akarja megoldani, attól függetlenül, hogy a járműveknek sokkal többet kell majd üresben menniük a garázsból való ki- és beálláskor, mint amikor a jóval közelebbi északi szakaszra vezényelték ki őket. A sok garázsmenet ennyi busz esetében már jelentős közvetlen veszteséget jelent üzemanyagban, amortizációban, nem beszélve a közvetett károkról, például a károsanyag-kibocsátásról.
Fülöp Máté
Nincs abban semmi kivetnivaló, hogy a BKV a lehető legjobb technikával akarja megoldani a metrópótlást – mondta a hvg-hu-nak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki maga is hallott a cég terveiről. A metrópótlás mind a járművekre, mind a sofőrökre nézve kimagaslóan nagy megterhelést jelent, az üzembiztonság ezért különösen fontos. A szakszervezeti vezető úgy hallotta, azért Óbuda nem önmagában fogja megoldani a déli szakasz pótlását, lesznek átszervezések, például még a cinkotai garázs fog kiadni járműveket. Ez egyébként most is igaz, az északi szakaszon járnak cinkotai Volvók.
Könnyű megoldás biztosan nincs
A BKV-nak öt garázsa van: az óbudai, a cinkotai, a kelenföldi, a dél-pesti és a kőbányai. A 3-as metró déli szakaszához a kőbányai és a dél-pesti garázsok vannak legközelebb, de az óbudainál még a cinkotai és a kelenföldi is jóval közelebb van.
A kelenföldi buszgarázs
Fülöp Máté
Földrajzilag nyilván hatékonyabb lenne, ha a dél-pesti garázs adna ki pótlóbuszokat a déli szakaszra, de ott főleg kevésbé megbízható Van Hool járművek állomásoznak, ráadásul abban a garázsban a munkaerőhiány is probléma – mondta Naszályi Gábor.
A kőbányai garázsban pedig régi Ikarus 280-asokat és újabb Volvo 7700A-k tart a BKV. Az ITK-s Conectók átköltöztetése Kőbányára nem opció, mert nem férnének el ott. A részleges költöztetés (már ha az ITK belemenne) nem jó megoldás, akkor ugyanis több garázsban kellene biztosítani a Conectók alkatrész-utánpótlását és a típust ismerő karbantartó személyzetet.
Elvileg opció lenne viszont a járatok, mármint a járatokra kiküldött buszok átszervezése. Az északi metrópótlás alól felszabaduló óbudai garázs átvehetne járatokat (például a 9-est), így a déli metrópótláshoz közelebb eső garázsokban felszabadulna elég kapacitás. Kérdés, átszervezésekkel össze lehetne-e szedni elég, megbízható járművet közelebbi garázsokból a pótlás üzembiztos lebonyolításához.
Pénz nélkül nehéz
Az alapprobléma persze a BKV buszparkjának állapota, átlagéletkora. Ideális esetben a cégnek nem kellene ilyen buherálásra kényszerülnie (vagy extrém hosszú garázsmenetek vagy nagyon komoly átszervezések) 50-80 darab fiatal, megbízhatóan üzemeltethető busz kiállításához.
Fülöp Máté
A budapesti tömegközlekedés permanens alulfinanszírozástól szenved, és ez 2019-ben sem fog megváltozni. „A BKV az idén 3 milliárd forinttal többet kap, mint tavaly” – mondta a budapesti költségvetés elfogadása előtt Bagdy Gábor, pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes. A büdzsében ebből egyébként csak 700 millió forint látszik a 2018-as tényhez képest, a 2018-as tervhez viszonyítva valóban 3 milliárd a különbség. Bár a pénzt az önkormányzattól a BKK kapja, a BKV-nak akár juthat ennyivel több. Igazából mindegy is, 3 milliárd az inflációt sem kompenzálja, és akkor még arról nem beszéltünk, hogy az energiaárak emelkedése miatt nőnek a BKV kiadásai. Egyébként a pénzhiány elsősorban nem a főváros sara, az önkormányzat majdnem 80 milliárd forintot ad, a kormány viszont csak 12 milliárdot, plusz 15 milliárdot a kedvezményesen utazók utáni kompenzációképp, ami még Tarlós István főpolgármester szerint is kevés.
A BKV a napokban írt ki közbeszerzést 20 új, csuklós és 20 új, szóló busz megvásárlására. Ez üdvözlendő fejlemény, általában ennél kevesebb, és használt járműveket szoktak beszerezni. A közel ezer darabos állomány érzékelhető mértékű fiatalításához ugyanakkor ennél jóval többre lenne szükség, egy nagyobb beszerzéshez viszont pénz kellene. És pénz kellene béremelésre, a szakszervezetek már komolyan fontolgatják a sztrájk lehetőségét, mivel a cég ajánlata messze van az általuk elvárt (és a nemzetgazdasági átlagnak megfelelő) két számjegyű emeléstől.
6 milliárd forintot szeretnének a Metrovagonmastól a felújított metrókocsik rendszeres ajtóhibái és az abból fakadó késések miatt. A BKV 2 milliárddal is beérte volna, de az orosz fél annyira sem volt hajlandó.