Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e7b798da-8723-4801-9c90-c640103b48c2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Mfor szerint a műszaki vizsgákkal kaszálhat igazán nagyot.","shortLead":"Az Mfor szerint a műszaki vizsgákkal kaszálhat igazán nagyot.","id":"20250420_Autojavito-ceggel-bovitette-birodalmat-Meszaros-Lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7b798da-8723-4801-9c90-c640103b48c2.jpg","index":0,"item":"8c19a8f2-257d-428a-97b9-3b4a5ab74336","keywords":null,"link":"/cegauto/20250420_Autojavito-ceggel-bovitette-birodalmat-Meszaros-Lorinc","timestamp":"2025. április. 20. 09:22","title":"Autójavító céggel bővítette birodalmát Mészáros Lőrinc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni államtitkárral.","shortLead":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni...","id":"20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb.jpg","index":0,"item":"45c349f7-388c-45dd-b4a7-730fec182174","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","timestamp":"2025. április. 19. 17:24","title":"J. D. Vance személyesen ment a Vatikánba a Trump-kormányzatot ért pápai bírálatok után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b18572-9ff8-40d7-a1ea-8680b6e70fe5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Változékony időjárás húsvét után. ","shortLead":"Változékony időjárás húsvét után. ","id":"20250420_Jovo-het-idojaras-husvet-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b18572-9ff8-40d7-a1ea-8680b6e70fe5.jpg","index":0,"item":"39fbe116-9611-4441-b252-8927350a7a08","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Jovo-het-idojaras-husvet-utan","timestamp":"2025. április. 20. 14:04","title":"Jövő hét hétfőn még 27, vasárnap már csak 17 fok lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Városmajor úti klinikán műtötték.","shortLead":"A Városmajor úti klinikán műtötték.","id":"20250420_Nyilasi-Tibor-koszoni-a-jokivansagokat-jobban-van-az-eletmento-szivmutetje-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1.jpg","index":0,"item":"5bdce1ce-80da-4e87-9a2c-ea4c4adbce4c","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Nyilasi-Tibor-koszoni-a-jokivansagokat-jobban-van-az-eletmento-szivmutetje-utan","timestamp":"2025. április. 20. 13:38","title":"Nyilasi Tibor köszöni a jókívánságokat, jobban van az életmentő szívműtétje után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e24fa538-f086-4d9f-ae4e-25c8e674ad8e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A state department 1789-es megalapítása óta nem volt példa akkora felfordulásra az amerikai diplomáciában, mint amit most Donald Trump tervez.","shortLead":"A state department 1789-es megalapítása óta nem volt példa akkora felfordulásra az amerikai diplomáciában, mint amit...","id":"20250420_Donald-Trump-amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e24fa538-f086-4d9f-ae4e-25c8e674ad8e.jpg","index":0,"item":"7c06f7b6-cac5-4ff0-a9f4-90d8d41a11b7","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Donald-Trump-amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas","timestamp":"2025. április. 20. 19:54","title":"Trump fenekestül felforgatná az amerikai diplomáciát, kétszáz éve nem volt ekkora \"reform\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV öt garázsa közül az óbudai van a legtávolabb attól a területtől, ahol az áprilisban induló újabb metrófelújítás miatt pótlóbuszokat kell bevetni, a cég minden jel szerint mégis innen látja majd el a feladatot. A BKV sokkal egyszerűbb helyzetben lenne, ha az elmúlt években kapott volna elég pénzt új buszok beszerzésére.
Elsősorban a kőbánya-kispesti végállomástól legtávolabb eső óbudai buszgarázsból tervezi megoldani a BKV a 3-as metró felújításának második szakaszában a pótlóbuszok kiadását – értesült BKV-s forrásoktól a hvg.hu. A fővárosi tömegközlekedési szolgáltatásokat (beleértve a metró buszos pótlását) az önkormányzat nevében megrendelő BKK csak annyit közölt, hogy a pótlás szervezése „jelenleg folyamatban van”, a terv akkor „válik véglegessé”, amikor kiderül a déli szakasz felújításának kezdődátuma. „A pótlás részleteiről a BKK hamarosan tájékoztatást ad” – tették hozzá.
Fülöp Máté
Az északi alagútszakaszon már a metrószerelvények próbafutásai zajlanak, némi késéssel, de elvileg március végéig meglesz az átadás, utána egy hét szünet várható, majd a Nagyvárad tér és a Kőbánya-Kispest metróvégállomás között lezárják a déli szakaszt. A pótlás várhatóan egyszerűsödni fog ebben a második fázisban: az északi szakaszon a Lehet térig valószínűleg normál üzemben fognak járni a metrószerelvények, a középső szakaszt pedig csak vasárnaponként (esetleg minden este) fogják lezárni, mert ugyan az állomások felújítása ott még nem kezdődik el, de a pályafelújítás folyamatban van.
Különösen fontos az üzembiztonság
Jelenleg a metró északi szakaszán, illetve esténként és hétvégenként a teljes vonalon kell buszokkal pótolni a szerelvényeket. A buszok nagy része a BKV óbudai garázsából áll ki, itt állomásoznak ugyanis a pótlóflotta gerincét adó Mercedes Conecto csuklósbuszok. A járműveket a BKV egyébként csak üzemelteti, tulajdonosuk az Inter Tan-Ker City Kft. (ITK). A buszok fiatalok, különösen a BKV állományának jóval 10 év fölötti átlagéletkorához képest, az ITK 2016 óta vette őket több részletben. A BKV-tól szivárgó információk szerint BKK/BKV a déli szakasz pótlását is az óbudai ITK-s Conectókkal akarja megoldani, attól függetlenül, hogy a járműveknek sokkal többet kell majd üresben menniük a garázsból való ki- és beálláskor, mint amikor a jóval közelebbi északi szakaszra vezényelték ki őket. A sok garázsmenet ennyi busz esetében már jelentős közvetlen veszteséget jelent üzemanyagban, amortizációban, nem beszélve a közvetett károkról, például a károsanyag-kibocsátásról.
Fülöp Máté
Nincs abban semmi kivetnivaló, hogy a BKV a lehető legjobb technikával akarja megoldani a metrópótlást – mondta a hvg-hu-nak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki maga is hallott a cég terveiről. A metrópótlás mind a járművekre, mind a sofőrökre nézve kimagaslóan nagy megterhelést jelent, az üzembiztonság ezért különösen fontos. A szakszervezeti vezető úgy hallotta, azért Óbuda nem önmagában fogja megoldani a déli szakasz pótlását, lesznek átszervezések, például még a cinkotai garázs fog kiadni járműveket. Ez egyébként most is igaz, az északi szakaszon járnak cinkotai Volvók.
Könnyű megoldás biztosan nincs
A BKV-nak öt garázsa van: az óbudai, a cinkotai, a kelenföldi, a dél-pesti és a kőbányai. A 3-as metró déli szakaszához a kőbányai és a dél-pesti garázsok vannak legközelebb, de az óbudainál még a cinkotai és a kelenföldi is jóval közelebb van.
A kelenföldi buszgarázs
Fülöp Máté
Földrajzilag nyilván hatékonyabb lenne, ha a dél-pesti garázs adna ki pótlóbuszokat a déli szakaszra, de ott főleg kevésbé megbízható Van Hool járművek állomásoznak, ráadásul abban a garázsban a munkaerőhiány is probléma – mondta Naszályi Gábor.
A kőbányai garázsban pedig régi Ikarus 280-asokat és újabb Volvo 7700A-k tart a BKV. Az ITK-s Conectók átköltöztetése Kőbányára nem opció, mert nem férnének el ott. A részleges költöztetés (már ha az ITK belemenne) nem jó megoldás, akkor ugyanis több garázsban kellene biztosítani a Conectók alkatrész-utánpótlását és a típust ismerő karbantartó személyzetet.
Elvileg opció lenne viszont a járatok, mármint a járatokra kiküldött buszok átszervezése. Az északi metrópótlás alól felszabaduló óbudai garázs átvehetne járatokat (például a 9-est), így a déli metrópótláshoz közelebb eső garázsokban felszabadulna elég kapacitás. Kérdés, átszervezésekkel össze lehetne-e szedni elég, megbízható járművet közelebbi garázsokból a pótlás üzembiztos lebonyolításához.
Pénz nélkül nehéz
Az alapprobléma persze a BKV buszparkjának állapota, átlagéletkora. Ideális esetben a cégnek nem kellene ilyen buherálásra kényszerülnie (vagy extrém hosszú garázsmenetek vagy nagyon komoly átszervezések) 50-80 darab fiatal, megbízhatóan üzemeltethető busz kiállításához.
Fülöp Máté
A budapesti tömegközlekedés permanens alulfinanszírozástól szenved, és ez 2019-ben sem fog megváltozni. „A BKV az idén 3 milliárd forinttal többet kap, mint tavaly” – mondta a budapesti költségvetés elfogadása előtt Bagdy Gábor, pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes. A büdzsében ebből egyébként csak 700 millió forint látszik a 2018-as tényhez képest, a 2018-as tervhez viszonyítva valóban 3 milliárd a különbség. Bár a pénzt az önkormányzattól a BKK kapja, a BKV-nak akár juthat ennyivel több. Igazából mindegy is, 3 milliárd az inflációt sem kompenzálja, és akkor még arról nem beszéltünk, hogy az energiaárak emelkedése miatt nőnek a BKV kiadásai. Egyébként a pénzhiány elsősorban nem a főváros sara, az önkormányzat majdnem 80 milliárd forintot ad, a kormány viszont csak 12 milliárdot, plusz 15 milliárdot a kedvezményesen utazók utáni kompenzációképp, ami még Tarlós István főpolgármester szerint is kevés.
A BKV a napokban írt ki közbeszerzést 20 új, csuklós és 20 új, szóló busz megvásárlására. Ez üdvözlendő fejlemény, általában ennél kevesebb, és használt járműveket szoktak beszerezni. A közel ezer darabos állomány érzékelhető mértékű fiatalításához ugyanakkor ennél jóval többre lenne szükség, egy nagyobb beszerzéshez viszont pénz kellene. És pénz kellene béremelésre, a szakszervezetek már komolyan fontolgatják a sztrájk lehetőségét, mivel a cég ajánlata messze van az általuk elvárt (és a nemzetgazdasági átlagnak megfelelő) két számjegyű emeléstől.
6 milliárd forintot szeretnének a Metrovagonmastól a felújított metrókocsik rendszeres ajtóhibái és az abból fakadó késések miatt. A BKV 2 milliárddal is beérte volna, de az orosz fél annyira sem volt hajlandó.