Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30ab9e32-f744-4a85-b0f3-a56660aeff94","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Száz embert igazoltatott a rendőrség az Európa-liga-meccs biztosítása során. A szurkolók összecsaptak a biztonságiakkal, öt embert kellett ellátni, egyiküket kórházban ápolják.","shortLead":"Száz embert igazoltatott a rendőrség az Európa-liga-meccs biztosítása során. A szurkolók összecsaptak...","id":"20250131_verekedes-ferencvaros-fradi-alkamaar-europa-liga-szurkolok-biztonsagiak-garazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30ab9e32-f744-4a85-b0f3-a56660aeff94.jpg","index":0,"item":"b9f44eb1-6b3f-4480-bc6a-7b827e968b29","keywords":null,"link":"/itthon/20250131_verekedes-ferencvaros-fradi-alkamaar-europa-liga-szurkolok-biztonsagiak-garazdasag","timestamp":"2025. január. 31. 13:18","title":"Rendbontás a Fradi meccsén: egymásnak estek a szurkolók és a biztonságiak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy befektetői csoport, élén a világ legismertebb YouTube-videósával 7821 milliárd forintnyi összeget gyűjtött össze, hogy megvegye a kínai ByteDance-től a TikTok amerikai piacát.","shortLead":"Egy befektetői csoport, élén a világ legismertebb YouTube-videósával 7821 milliárd forintnyi összeget gyűjtött össze...","id":"20250130_amerikai-tiktok-eladasa-mrbeast-bytedance","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236.jpg","index":0,"item":"3e2d5620-2dae-43f5-8d1d-118048ceb47f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_amerikai-tiktok-eladasa-mrbeast-bytedance","timestamp":"2025. január. 30. 14:46","title":"20 milliárd dollárért venné meg MrBeast a TikTok amerikai üzletágát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cefab26-833c-43dd-a125-405b2c9e416b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Fidesz EP-képviselőjének ülésnyitó beszéde több művészre is inspirálóan hatott, és ezzel mind gazdagabbak lettünk egy kicsit.","shortLead":"A Fidesz EP-képviselőjének ülésnyitó beszéde több művészre is inspirálóan hatott, és ezzel mind gazdagabbak lettünk...","id":"20250131_deutsch-tamas-angol-zene-kiszin-schilling-arpad-sarosdi-lilla-reggae-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cefab26-833c-43dd-a125-405b2c9e416b.jpg","index":0,"item":"b11cb27d-42da-41ac-8164-6ab643403def","keywords":null,"link":"/elet/20250131_deutsch-tamas-angol-zene-kiszin-schilling-arpad-sarosdi-lilla-reggae-ebx","timestamp":"2025. január. 31. 12:29","title":"Gitármuzsika és reggae-dal is készült Deutsch Tamás angoljából, ami Sárosdi Lilláékat is megihlette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége van ahhoz, hogy felkészüljön a következő évek kihívásaira. ","shortLead":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége...","id":"20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf.jpg","index":0,"item":"1945bbcd-e4d1-4e7f-98cf-26c625ea54f9","keywords":null,"link":"/sport/20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","timestamp":"2025. január. 30. 20:58","title":"Hivatalos: Neymar visszatér a Santoshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91aeaf11-4c33-4fad-b9a6-f9a9939a4ac7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota közel 11 millió új autót értékesített tavaly, így könnyen megelőzte a második helyezett VW-t.","shortLead":"A Toyota közel 11 millió új autót értékesített tavaly, így könnyen megelőzte a második helyezett VW-t.","id":"20250131_tovabbra-is-a-toyota-a-vilag-legnagyobb-autogyartoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91aeaf11-4c33-4fad-b9a6-f9a9939a4ac7.jpg","index":0,"item":"6a913742-3e4a-4f7c-8a47-259d2e172c17","keywords":null,"link":"/cegauto/20250131_tovabbra-is-a-toyota-a-vilag-legnagyobb-autogyartoja","timestamp":"2025. január. 31. 07:06","title":"Továbbra is a Toyota a világ legnagyobb autógyártója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De vajon miért?","shortLead":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De...","id":"20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91.jpg","index":0,"item":"0262f687-6ed4-4567-840f-668a5b4476e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","timestamp":"2025. január. 30. 15:38","title":"Bizalmas kormányhatározatot fecseghetett ki Demeter Szilárd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump visszatérése a Fehér Házba súlyos fenyegetést jelent Európa biztonságára, gazdaságára, valamint a zöld átmenetre, hangsúlyozza davosi tapasztalatai alapján a Valutaalap korábbi vezető közgazdásza, a Harvard professzora a Project Syndicate-en.","shortLead":"Donald Trump visszatérése a Fehér Házba súlyos fenyegetést jelent Európa biztonságára, gazdaságára, valamint a zöld...","id":"20250130_Kenneth-Rogoff-Europa-ott-van-Trump-celkeresztjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0.jpg","index":0,"item":"ac2b0072-3efb-4a4b-b57e-08d1b1f60f99","keywords":null,"link":"/360/20250130_Kenneth-Rogoff-Europa-ott-van-Trump-celkeresztjeben","timestamp":"2025. január. 30. 15:42","title":"Kenneth Rogoff: Európa ott van Trump célkeresztjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec02bcf0-146f-4123-afd6-00ddca7c80f3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt, Európában már csak hibrideket forgalmaznak. ","shortLead":"Itt, Európában már csak hibrideket forgalmaznak. ","id":"20250131_Otszazezer-hibrid-Suzukit-gyartottak-mar-Esztergomban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec02bcf0-146f-4123-afd6-00ddca7c80f3.jpg","index":0,"item":"3d033db4-6a16-4a7f-ad21-ec22b65ccff0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250131_Otszazezer-hibrid-Suzukit-gyartottak-mar-Esztergomban","timestamp":"2025. január. 31. 07:31","title":"Ötszázezer hibrid Suzukit gyártottak már Esztergomban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Wizz Air már belépett a világelitbe, ha azt nézzük, mekkora része jön a bevételeinek a jegyeladásokon kívül. A fapadosok világszerte ritka kreatívak abban, hogyan kell pénzt elkérni az utasoktól extra szolgáltatásokért, és már a hagyományos légitársaságok is sokat tanulnak tőlük. A jó hír az, hogy a vécéért nem kell fizetni egyelőre.
Egyetlen légitársaság sincs Európában, amelynek annyira fontos volna a kiegészítő bevétel, mint a Wizz Airnek. Erre a megállapításra jutott a CarTrawler évkönyve, amely a világ nagy légitársaságait vizsgálta meg. De ha nem Európát, hanem a teljes világpiacot nézzük, akkor is csak négy légitársaság van – a Viva Aerobus, a Spirit, a Frontier és az Allegiant –, amelynél a kiegészítő bevételek aránya megelőzi a Wizz Airét.
Anélkül, hogy túlságosan belebonyolódnánk a precíz fogalmakba: kiegészítőnek számít gyakorlatilag minden olyan bevétel, amely nem a jegy alapárából érkezik a cég kasszájába. Így pedig már mindenki érti, aki valaha is repült fapados géppel, hogy miről van szó: A pontból B pontba eljutni nagyon olcsón is lehet, de ezen felül külön fizethet az utas, ha meg akarja mondani, hova üljön, ha a kézipoggyásznál nagyobb csomagja van, ha elfelejt becsekkolni indulás előtt online, stb., stb. És a légitársaságok rendkívül kreatívak abban, hogy hasonló lehetőségeket találjanak, amiért pluszpénzt kérhetnek el.
Túry Gergely
De nem csak az ilyen fajta szolgáltatásokért fizetett pénz tartozik a kiegészítő kategóriába. A téma szakértői általában négy csoportra bontják a kiegészítő bevételeket:
a repülés előtti vagy alatti extra szolgáltatások, mint a gépen vásárolt étel-ital, az extra poggyászdíj, az ülőhely kiválasztása, vagy épp a gyors beszállás díja,
a légitársaság honlapján vásárolt hotelszoba, autóbérlés vagy utazásbiztosítás ára,
a törzsutasoknak járó csomagokból érkező bevétel,
és minden pénz, amelyet cégek azért fizetnek a légitársaságnak, hogy megjelenjenek a reklámjaik a repülőgépeken, a váróban vagy a gépeken osztogatott magazinokban.
A lista legfontosabb számai a magyar utasok számára
A CarTrawler 76 légitársaság 2018-as adatait gyűjtötte össze. Ebből az látszik: a Wizz Air a bevételei 41,1 százalékát szerezte a kiegészítő bevételekből, ami globálisan az 5. legnagyobb arány. A Ryanair 31,7 százalékkal hetedik, az easyJet 20,5 százalékkal a 15. a listán. Ha nem százalékban, hanem abszolút értékben nézzük, akkor a Wizz Air 1,1 milliárd dolláros kiegészítő jegyárbevétele a 12. helyre elég. Mindkét nagy európai fapados megelőzi őket: a Ryanair 2,8 milliárd dollárral az 5., az easyJet 1,6 milliárddal a 8. helyen áll.
A legtöbb fapados légitársaságnál nem is csinálnak titkot abból, hogy szeretnék minél inkább kiegyenlíteni a sima jegyárbevétel és a kiegészítő bevételek arányát. Az üzleti modell egyértelmű: minél alacsonyabban kell tartani az egy utasra jutó költséget, és viszonylag olcsó jegyek mellett több kiegészítő szolgáltatást eladni. Ezt kevésbé diplomatikusan fogalmazta meg Váradi József, a Wizz Air alapítója, amikor a Forbesa drágább kézipoggyász-szállításról kérdezte: "nem hosszú távot repülünk, az emberek nem vágynak luxuskörülményekre, hanem hogy minél olcsóbban eljussanak A-ból B-be, hogy ott élvezzék az életet".
Váradi József
Reviczky Zsolt
Akármilyen ironikus is a felvetés, hogy akkor a fizetős poggyászfelvitel és az utasok szétültetése után jöhet-e a fizetős vécé, Váradi komolyan válaszolt erre: van még tér a jegyáron felüli bevételek arányát növelni, „de a saját szolgáltatásaink csontosításának a határához értünk, ebben már nem látok drámai lehetőségeket”. Még egyszerűbben fogalmazott Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója, amikor arról kérdezték, miért annyira drága, ha valaki nem saját maga nyomtatja ki a beszállókártyáját, hanem a reptéren nyomtatják ki neki:
szerintünk fizetniük kell hatvan eurót, amiért annyira hülyék.
A mostani jelentés azonban arra jutott, hogy egyáltalán nem csak a fapadosok számára fontos a kiegészítő bevétel. Három hagyományos légitársaság, az American, a United és a Delta is több pénzt – 5-7 milliárd dollárt – szerzett tavaly a jegyárbevételeken felül, mint amennyiről a legsikeresebb fapadosok is csak álmodhatnak. De a bevételi listán Top 10-es a Lufthansa és az Air France/KLM is.
Az elemzés külön kitér arra, melyik légitársaságnál milyen újdonságokat vezettek be 2018-ban. A Wizz Airnél azt emelték ki, hogy a soron kívüli biztonsági ellenőrzés és a beléptetés előtti prémium szolgáltatásokat kínáló lounge csomagot már mobilappon is lehet vásárolni, a Ryanair esetében pedig az volt az újdonság, hogy az elsőbbségi beszálláshoz több csomagot is fel lehet vinni a repülőre.
Máté Péter
De nem csak a gyors beszállásért vagy a több csomagért kérhetnek el a légitársaságok pénzt. Az easyJet például jó üzletet csinál abból, hogy nagyjából félmillió utasuk rajtuk keresztül foglal szállást, a Wizz Airnél pedig a bécsi repülőtéren próbálkoznak árukapcsolással: aki az ottani duty free üzletben legalább 50 vagy 75 dollárért vásárol, az 4,5 vagy 7,5 euróval olcsóbban kapja a szendvicseket a gépen.
Elhalt, horrorisztikusan rossz ötletek
Akadnak azért olyan ötletek is, amelyekből nem lett semmi, mindenki legnagyobb szerencséjére. Hiába készült például idén olyan fotó egy easyJet-gépen, amelyen látszik, hogy támla nélküli széken ülnek az utasok, arról kiderült, hogy csak megvárták az átültetésükkel azt, hogy mindenki szálljon fel a gépre. Amikor a Ryanair-vezér előállt azzal, hogy a három vécéből vegyenek ki kettőt, a maradék egyet pedig tegyék fizetővé, azt épp úgy nem valósították meg, mint azt, hogy a kövér utasoktól kérjenek pluszpénzt. Azt az ötletét pedig a légügyi hatóságok utasították el, hogy állóhelyeket is eladhassanak a gépeken – a pakisztáni állami légitársaság egy gépén ez azért egyszer megtörtént. Pedig egy 120 ezer fő megkérdezésével készült felmérésben a válaszolók fele azt mondta: hajlandó lenne állni, ha féláron kapna jegyet.
A rendőrség hivatalosan csak annyit jelentett be, hogy egy nő maradványait találták meg a Dee-folyóban, ugyanakkor azt is közölték, hogy az ikrek közül már csak Elizát keresik.