Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump szerint csütörtökön jelentik be a részleteket, a megállapodás ugyanakkor szűk körű lesz, és csak az autó- és acélipart fogja érinteni.","shortLead":"Donald Trump szerint csütörtökön jelentik be a részleteket, a megállapodás ugyanakkor szűk körű lesz, és csak az autó...","id":"20250508_A-britek-egyezhetnek-meg-eloszor-Trumppal-a-vamok-csokkenteserol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"7423d6b8-a521-42aa-ae35-b665d08e229c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_A-britek-egyezhetnek-meg-eloszor-Trumppal-a-vamok-csokkenteserol","timestamp":"2025. május. 08. 13:22","title":"A britek egyezhetnek meg először Trumppal a vámok csökkentéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38362479-f23c-4fdc-bc8c-491fbf43b0a1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A negatív környezet miatt elmaradnak a fejlesztések és a beruházások, sőt az sem kizárható, hogy a termelő vállalatok tömegesen kezdik elhagyni Magyarországot.","shortLead":"A negatív környezet miatt elmaradnak a fejlesztések és a beruházások, sőt az sem kizárható, hogy a termelő vállalatok...","id":"20250508_Elemzok-magyar-ipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38362479-f23c-4fdc-bc8c-491fbf43b0a1.jpg","index":0,"item":"21271e27-6af0-4252-9f84-466d48071445","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Elemzok-magyar-ipar","timestamp":"2025. május. 08. 11:14","title":"Elemzők szerint a magyar ipar még el sem érte a gödör alját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100 kilométert.","shortLead":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100...","id":"20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1.jpg","index":0,"item":"865fddb6-ab01-43b7-a963-43893c5280b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","timestamp":"2025. május. 07. 07:21","title":"Igen komoly villanyhatótávval debütált a vadonatúj plugin hibrid Audi A6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","shortLead":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","id":"20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b.jpg","index":0,"item":"cb21d546-70e9-4d1d-8e95-27c402db775f","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","timestamp":"2025. május. 09. 06:07","title":"Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 87 éves férfi már nem volt olyan állapotban, hogy önálló döntést hozzon.","shortLead":"A 87 éves férfi már nem volt olyan állapotban, hogy önálló döntést hozzon.","id":"20250507_hazvezetono-demens-ferfi-hazassag-ervenytelenites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf.jpg","index":0,"item":"c5d92694-94b2-4366-bea3-6a1c6b072c6d","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_hazvezetono-demens-ferfi-hazassag-ervenytelenites","timestamp":"2025. május. 07. 10:33","title":"A bíróság érvénytelenítette a házasságot, amit egy demens férfival kötött a házvezetőnője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves szinten alig pár tizedszázalékot nőtt a kiskereskedelmi forgalom márciusban, havi szinten viszont csökkent.","shortLead":"Éves szinten alig pár tizedszázalékot nőtt a kiskereskedelmi forgalom márciusban, havi szinten viszont csökkent.","id":"20250507_kiskereskedelmi-forgalom-marcius-ksh-gazdasag-statisztika-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525.jpg","index":0,"item":"f89c47dd-9fbf-49c9-b35b-def9351e4484","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_kiskereskedelmi-forgalom-marcius-ksh-gazdasag-statisztika-vasarlas","timestamp":"2025. május. 07. 09:33","title":"Nem hozta meg a vásárlási kedvet az árréssapka, csökkent a kiskereskedelmi forgalom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","shortLead":"Hivatalosan az Európával való egyre szorosabb kapcsolatok miatt.","id":"20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a71a55b-e6ba-496e-b4b0-c550445f07ff.jpg","index":0,"item":"846214bb-bbf5-4fc2-a997-2f8dbe353969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Ukrajna-a-dollar-helyett-inkabb-az-eurohoz-kotne-a-hrivnyat","timestamp":"2025. május. 08. 07:40","title":"Ukrajna a dollár helyett inkább az euróhoz kötné a hrivnyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői, és a többség szerint vagy még el sem értük a gödör alját, vagy beragadtunk oda.","shortLead":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői...","id":"20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece.jpg","index":0,"item":"9e4f2eb6-bd3b-48e6-b468-93a7bbccab37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 10:19","title":"Rosszabbnak látják a cégek a magyar gazdaság helyzetét, mint a járvány alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fővárosi, kerületi és állami feladatok kavarodnak össze, amikor arról van szó, hogyan működik Budapest. Ennek most lehet különös jelentősége, amikor ellenzékivé válik a főváros. Összegyűjtöttük, kin mit lehet számonkérni, és milyen ügyekben kell egyezkedniük a szereplőknek.
Idézze fel a 2019-es önkormányzati választás kampányának és a szavazás napjának eseményeit, illetve kövesse a fejleményeket cikksorozatunkkal. Innen megtudhat mindent arról, mi történik az ország önkormányzataiban.
Rég nem látott helyzetbe került Budapest: 1998 és 2002 között fordult elő utoljára, hogy éveken át nem kormánypárti főpolgármester irányítja a várost. 2010-ben volt néhány hónap, amikor Orbán Viktor már, Demszky Gábor pedig még hivatalban volt, és már az előtte lévő években sem volt felhőtlen a főpolgármester kapcsolata a kormánnyal, de most csaknem három év tartós ellenzékiségre rendezkedhet be Budapest. A következő hetek, hónapok izgalmas kérdése lesz, hogyan próbál kijönni egymással a kormány, a főváros, valamint egyes kerületek – mi most azt tekintjük át, melyikőjük mibe szólhat bele a budapestiek mindennapjaiban.
Fontos persze rögtön azzal kezdeni: minden változhat. Amit most bemutatunk, az a jelenlegi helyzet, a kormány bármikor dönthet úgy, egy kétharmados parlamenti többséggel a háta mögött, hogy elvon hatásköröket és természetesen pénzt a fővárostól. De az, hogy keménykedni kezd-e a Fidesz Karácsony Gergellyel, vagy úgy látják, hogy ezzel csak maguk ellen fordítanák a budapesti jobboldaliakat, még nehezen belátható, ezért ezzel nem ebben a cikkben foglalkozunk.
Reviczky Zsolt
Az is biztos, hogy Karácsonynak egy szempontból nagy szerencséje van: a Fővárosi Közgyűlés többsége is ellenzéki lett. Így legalább azt kihagyhatjuk a képletből, hogy mi van, ha a közgyűlés és a főpolgármester nem jut dűlőre. Elég bonyolult a helyzet enélkül is.
Mit tehet a főpolgármester és a Fővárosi Közgyűlés?
Az utak kezelése, valamint az, hogy a nagyobb közterületek hogyan néznek ki, nagyrészt a főváros hatásköre. Legalábbis a nagyobb utaké: egy 1273 útszakaszt felsoroló kormányrendelet határozza meg, hogy mely területek tartoznak a fővároshoz – ezt itt kerületi bontásban lehet tanulmányozni. Nagy vonalakban úgy lehet ezt összegezni, hogy a nagyobb forgalmú utak karbantartása a főváros feladata, a mellékutcák a kerületekhez tartoznak. Ugyanez áll az utak alatt átvezető aluljárókra is – viszont mivel gyakorlatilag minden aluljáró nagyobb, fővárosi hatáskörbe tartozó út alatt van, ezeknek az állapotát a fővároson lehet számonkérni.
MTI / Máthé Zoltán
Ha pedig valakinek a közvilágítással van baja, annak akkor is a fővárosnál kell reklamálnia, ha maga az utca kerületi fenntartású.
Bonyolult a helyzet a tömegközlekedéssel, pedig pusztán a jogszabályok alapján egyszerűnek tűnhet: a szolgáltatást a fővárosi tulajdonú BKK rendeli meg, többnyire a BKV-tól – kivéve a HÉV esetében, amit a MÁV-hoz csatoltak, és működtetése állami feladat. Csakhogy a BKK-nak az állam is ad pénzt, az pedig izgalmas kérdés lesz, hogy mennyire tud majd Karácsony és a kormány együttműködni a közlekedési cég finanszírozásában.
A lakásügyben most nincsenek nagy lehetőségei a fővárosnak, de itt ki tudják bővíteni a saját mozgásterüket. Ez most elsősorban azért kerületi feladat, mert a kerületeknek 38 ezer önkormányzati lakásuk van, a fővárosnak pedig mindössze 1 244. Azt azonban semmi nem tiltja meg a fővárosnak, hogy további lakásokat szerezzen.
Máté Péter
A hajléktalanellátás elvileg közös fővárosi és kerületi feladat, ami sokszor arra vezetett, hogy mindenki próbálta átdobálni a problémát valaki másnak – ha fővárosi tulajdonú területen van egy hajléktalan ember, akkor ott a főváros tud valamit tenni.
Mit tehet a kormány?
Elsősorban magához vehet területeket és ingatlanokat. Ez történt például a Városligettel: hoztak egy törvényt, amellyel az addig fővárosi, illetve kerületi fenntartású terület 99 évre egy állami vállalathoz került. Vagy épp a Margitszigetet is átadták Angyalföld önkormányzata helyett a fővárosnak. Ebben bőven van zsarolási potenciál – aztán majd meglátjuk, hogy élnek-e vele.
De sok más olyan budapesti ügy van, amelyre az államnak kell pénzt adnia. Ilyen például a már sokat emlegetett tömegközlekedés, amely gyakorlatilag összeomlana, ha nem utalna a kormány pénzt a BKK-ra. A járműbeszerzés sem működik a főváros és a kormány pénzügyi együttműködése nélkül, a 3-as metróra például azért nem vásárolhatott a főváros új szerelvényeket, mert a kormány csak felújításra engedett hitelt felvenni.
Fülöp Máté
Azt pedig hiába ígérte meg Karácsony, hogy fejleszteni fogja a Budapesten belüli vasúti közlekedést (és hiába érvényes a BKK-bérlet a személy- és zónázó vonatok fővároson belüli szakaszaira), ez az állami tulajdonú MÁV dolga. A MÁV-on keresztül az államé a HÉV is, sőt, minden, vasútvonal melletti útszakasz is hozzájuk tartozik.
A kampány emlékezetes pillanata volt, amikor Tarlós István megígérte, hogy éjszakánként repülési tilalom lesz Ferihegynél, amikor pedig megírtuk, hogy a szabályozás valójában nem is teljes tilalomról szólt, Karácsony Gergely a mi cikkünket megosztva ígérte meg a Facebookon, hogy tényleg nem lehet majd repülni éjjelente Budapest felett. A helyzet az, hogy egyikük sem tehette volna ezt saját hatáskörében: a repülés szabályait az Innovációs és Technológiai Minisztérium hozza meg a kormány alá tartozó Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalával közösen.
A szemétszállítást is abba a körbe sorolhatjuk, amely papíron fővárosi feladat, ám nem működik az állam nélkül. A hulladékgazdálkodás és a szelektív hulladékgyűjtés ugyan a fővárosi tulajdonú FKF feladata, ez a vállalat viszont az állami kukaholdinggal szerződött, a szemétdíjat az állami cég szedi.
Fülöp Máté
Ami pedig a szociális ügyeket és az oktatást illeti: az iskolák működése az államhoz tartozik, az épületek viszont lehetnek más tulajdonában is. Így eshetett meg, hogy tavaly egy angyalföldi iskola két homlokzatát a kerületi önkormányzat felújíttatta, a harmadikat az állam nem. A kórházak is állami tulajdonban vannak, itt nagy mozgástere nincs a fővárosnak.
Mit tehetnek a kerületek?
Papíron az ottani hatáskörökbe a helyi jelentőségű ügyek tartoznak. Ahogy már arról szó volt, a mellékutcák tipikusan ilyenek, de a szociális ügyek jelentős része is ide sorolható. Az óvodákat a kerületek tartják fenn, és az egészségügyi alapellátás is kerületi feladat. Rendkívül fontos kerületi hatáskör a lakásgazdálkodás, hiszen az önkormányzati lakások elsöprő többsége a kerületeké – itt az is jelent problémát, hogy a legtöbb kerület érthető módon a saját lakosainak ügyeivel foglalkozik, vagyis lakásokra hirdethet meg pályázatokat, de ha már valaki hajléktalanná vált, akkor általában csak a saját egykori lakcíme szerinti kerületre számíthat.
A szórakozóhelyek és éttermek nyitvatartását a kerületek szabályozzák. Azt is kerületenként dönthetik el, hogy a boltok késő este meddig és kora reggel mikortól lehetnek nyitva – annyi megkötéssel, hogy a reggel 6 és este 10 óra közötti nyitvatartásba nem szólhatnak bele. A zajrendeleteknél hasonló a helyzet: a kormány megírta az alapszabályokat, a kerületek ennél szigorúbb rendelkezéseket hozhatnak. De hogy ne legyen ennyire egyszerű a helyzet: hogy a szórakozóhelyről vagy a lakásból kilépve, az utcán mikor lehet zajongani, az már attól függ, hogy az adott közterület fővárosi vagy kerületi fenntartású.
Sokkal egyszerűbb a helyzet az idei kampány egyik fontos ügyével, a parkolással: az szinte teljes egészében kerületi hatáskör. Ugyan a „parkolás feltételrendszerének kialakítása” a főváros dolga, minden más kerületi ügy.
Amikor métereken múlik, melyik terület kinek a hatásköre
Budapest egyik legnagyobb köztere, a II. János Pál pápa tér ugyan teljes egészében fővárosi tulajdonban van, ám a négyes metró megépítése után a helyi, józsefvárosi önkormányzat is kivette a részét a felújításából. Azt azonban nem nehéz megkülönböztetni, melyik részt ki renoválta. Amíg a metróhoz közelebbi területen kőjárdák, új padok és világítótestek kerültek fel (nyilván köthetően a metróberuházáshoz), a tér másik felének közel egy évvel később – a metró átadása előtti hetekben – álltak neki, ám a járdákat akkor is jórészt kaviccsal szórták fel, és sokáig váratott magára az itt található játszóterek felújítása is.
A „sokáig” épp a mostani önkormányzati választás lett: most készült el több sportlétesítmény mellett egy futókör is, ám ez is követve a régi módszert. Amíg a metróhoz közel kőjárda mellé tették, a másik oldalon csak újabb kavics került mellé – és idővel a rekortán borítású futókörre is.