Van, amire infláció idején is költenek az emberek: hatodával nőtt a Lego bevétele tavaly

A költségek növekedése és az ukrajnai háború is negatívan hatott a cég eredményére, de így is profitábilis maradt – számoltak be a cég vezetői.

  • hvg.hu hvg.hu
Van, amire infláció idején is költenek az emberek: hatodával nőtt a Lego bevétele tavaly

17 százalékkal növelte eladásait a Lego 2022-ben, a világ legnagyobb játékgyártója a 64,6 milliárd dán koronás (3273 milliárd forintos) árbevételről számolt be. A bevételt befolyásolta a dollár erősödése, de az árfolyamhatás kiszűrése után is 11 százalékos a bővülés. Ha a Covid előtti évvel, 2019-cel hasonlítjuk össze, 68 százalékkal magasabb bevételt ért el a billundi cég.

Az infláció hatott a Legóra is: a cég költségszintje – az energia- és alapanyagköltségek növekedése miatt – több mint 20 százalékkal nőtt egy év alatt. Ezen túl az eredményt befolyásolta az is, hogy lezárták üzletüket Oroszországban az ukrajnai háború kitörése után – emelte ki az eredményekről szóló sajtótájékoztatón Jesper Andersen, a cég pénzügyi igazgatója. Ez is magyarázat arra, hogy a 2021-es, 32 százalékos profitemelkedés után az üzemi eredmény csak 5 százalékkal tudott növekedni.

A visszafogottabb profitot a költségek növekedésén túl befolyásolta a cég beruházási aktivitása is. A Lego két új üzem építését jelentette be, ezen túl meglévő öt gyára közül három bővült, köztük a 2014 óta működő nyíregyházi üzem is, amelynek 53 milliárd forintos beruházással növelték másfélszeresére termelőkapacitását.

A cég ezen túl 155 új boltot nyitott világszerte, az oroszországi bezárásokat is beleszámítva összesen 904 üzletet üzemeltet most. 2023-ban további 145 bolt nyitását tervezik – mondta el a sajtótájékoztatón a cég vezérigazgatója. Niels B. Christiansen szerint különösen olyan helyeken fontos a fizikai boltok hálózatának terjesztése, ahol új a márka – például Kínában, ahol a gyerekek szülei még nem játszhattak vele. Az ázsiai terjeszkedést a cég láthatóan komolyan gondolja, igaz, egyelőre nem ez a bővülés motorja: 2022-ben a bevételnövekedésből szinte alig vette ki a részét az ázsiai csendes-óceáni térség, a bevétel ebben a régióban továbbra is 10 milliárd dán korona körül volt, akárcsak egy évvel korábban.

Összességében azonban a most 90 éves cég növelni tudta piaci részesedését – emelte ki Christiansen. 2021-ben a Lego a százmilliárd dollárt meghaladó játékpiac 7,6 százalékát adta, már ez is piacvezető pozíciót jelentett a számára.

Ami a fenntarthatóságot illeti: a Lego több gyáránál igyekszik karbonsemleges működést kialakítani, emellett szettjeinek már több mint a fele tartalmaz legalább egy, megújuló műanyagból készült elemet, és elkezdte a cég a műanyag csomagolás lecserélését is papírzacskókra. A megújulást jelzi az is, hogy a Lego 770 forgalomban levő szettjének 48 százaléka új volt 2022-ben.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.