Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"244747c1-e0fb-4b1d-9396-7f72e1194e51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Niagara-vízesésnél 2022-ben tűzgömbbé váló 2022 WJ1 átmérőjét az általa visszavet fény mennyisége alapján határozták meg, és igen érdekes eredményre jutottak az amerikai kutatók.","shortLead":"A Niagara-vízesésnél 2022-ben tűzgömbbé váló 2022 WJ1 átmérőjét az általa visszavet fény mennyisége alapján határozták...","id":"20241202_niagara-vizeses-2022-wj1-meteorit-aszteroida","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/244747c1-e0fb-4b1d-9396-7f72e1194e51.jpg","index":0,"item":"eb3ecc4c-eb8e-4db0-9c08-2ed8cc9d4078","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_niagara-vizeses-2022-wj1-meteorit-aszteroida","timestamp":"2024. december. 02. 12:03","title":"Az eddigi legkisebb aszteroida találta el a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bac5a5a-abe1-4b00-a4ef-641accdf906b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai World Labs nevű cég olyan mesterséges intelligenciát (MI) fejlesztett, ami a jövőben nagyban segítheti a játékfejlesztőket, de akár a filmeseket is.","shortLead":"Az amerikai World Labs nevű cég olyan mesterséges intelligenciát (MI) fejlesztett, ami a jövőben nagyban segítheti...","id":"20241203_world-labs-mesterseges-intelligencia-film-jatek-latvany-3d-vilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bac5a5a-abe1-4b00-a4ef-641accdf906b.jpg","index":0,"item":"1385beab-1088-4b42-a2ba-5e168278f7e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_world-labs-mesterseges-intelligencia-film-jatek-latvany-3d-vilag","timestamp":"2024. december. 03. 11:03","title":"Egyetlen fotóból készít videót az új mesterséges intelligencia, és sétálni is lehet benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b93b0237-df47-4b87-8bf1-e77f02f73195","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az elmúlt hetek medveészleléseiről adott ki alapos, képekkel és videókkal tűzdelt összefoglalót a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága. A szakemberek rendet vágnak a jó tucatnyi valós és téves észlelés között, és a kamera előtt pózoló medvék mellett olyan felvételt is közzétesznek, amin káromkodó alakok próbálnak tönkretenni egy vadkamerát.","shortLead":"Az elmúlt hetek medveészleléseiről adott ki alapos, képekkel és videókkal tűzdelt összefoglalót a Bükki Nemzeti Park...","id":"20241203_medveeszlelesek-bukki-nemzeti-park-igazgatosaga-termeszetvedelem-nagyragadozok-farkas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b93b0237-df47-4b87-8bf1-e77f02f73195.jpg","index":0,"item":"25beb755-b64d-4f4d-ad4e-5c9453045155","keywords":null,"link":"/zhvg/20241203_medveeszlelesek-bukki-nemzeti-park-igazgatosaga-termeszetvedelem-nagyragadozok-farkas","timestamp":"2024. december. 03. 14:36","title":"Medvék, farkasok és csúnya szájú sittes alakok kószálnak erdeinkben, képeken, videókon az észlelések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28725d9c-0c58-4a01-a47f-d3fe92099127","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sokan otthonukban, a megfelelő ellátás hiánya miatt haltak meg.","shortLead":"Sokan otthonukban, a megfelelő ellátás hiánya miatt haltak meg.","id":"20241203_kongo-virus-jarvany-influenza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28725d9c-0c58-4a01-a47f-d3fe92099127.jpg","index":0,"item":"ce9bdd9e-e854-40a1-80cd-66f89bfe24b8","keywords":null,"link":"/elet/20241203_kongo-virus-jarvany-influenza","timestamp":"2024. december. 03. 19:33","title":"Ismeretlen, influenzaszerű betegség végzett 143 emberrel Kongóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","shortLead":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","id":"20241202_onga-vonat-szemben-haladt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28.jpg","index":0,"item":"4c761809-317b-4a8b-8994-ee797f0ddf50","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_onga-vonat-szemben-haladt","timestamp":"2024. december. 02. 11:25","title":"Elszabadult egy vonat Ongánál, a biztosítóberendezésen is múlt, hogy nem ütközött össze a szembejövővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely az alapítványi formában működő egyetemek közérdekű vagyonkezelő alapítványainak működéséről szól. A magyar kormány sem titkolja, ez a szöveg nem minden elemében egyezik meg azzal, mint amit a Bizottság elvárt.","shortLead":"Három héttel a jogszabály elfogadása után elküldte az Európai Bizottságnak azt a törvényt a magyar kormány, amely...","id":"20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3f776b-ae0e-4728-97f6-ca538bf037d4.jpg","index":0,"item":"7e751fc1-f705-4a2b-9580-4b0ac2ddd475","keywords":null,"link":"/eurologus/20241203_erasmus_unios_forrasok_jogallamisag_korrupcio","timestamp":"2024. december. 03. 14:01","title":"Feltételeket szabott a magyar kormány az EU-nak – nem kell mindenáron az Erasmus-pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de630967-1141-4ebf-a446-23100e8debf6","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A versenyző a Haashoz távozik, az utolsó futamon a tartalék pilótát veti be a francia csapat.","shortLead":"A versenyző a Haashoz távozik, az utolsó futamon a tartalék pilótát veti be a francia csapat.","id":"20241202_alpine-f1-esteban-ocon-mick-doohan-abu-dzabi-nagydij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de630967-1141-4ebf-a446-23100e8debf6.jpg","index":0,"item":"a7d7866e-2c7c-45ff-aa44-38b8b4ef19ee","keywords":null,"link":"/sport/20241202_alpine-f1-esteban-ocon-mick-doohan-abu-dzabi-nagydij","timestamp":"2024. december. 02. 12:21","title":"Nem Oconnal fejezi be az F1-es szezont az Alpine","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","shortLead":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","id":"20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6.jpg","index":0,"item":"7b2609c9-a329-4e03-9e25-e16d30d267a3","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","timestamp":"2024. december. 02. 12:32","title":"Sztrájkba léptek a Volkswagen dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Made in Germany világszerte elismert még ma is, de az iparóriásai mindinkább külföldön keresik a jövőt, mert a gazdaságossági számítások ezt indokolják. Ha Európa gazdasági óriása így áll, akkor mi lesz a 27 tagú unióval, melynek Németország a zászlóshajója?
10 milliárd eurós vegyigyárat épít Kínában a BASF, amelyet 1865-ben alapítottak meg a Rajna-vidéken – írja a brüsszeli Politico. A lap hozzáteszi, hogy miközben a BASF Kínában beruház addig Ludwigshafenben, a cég központjában bezárt egy műtrágyagyárat és néhány más üzemet megszüntetve ezzel 2600 munkahelyet.
“Egyre jobban aggaszt minket a hazai piac, a jövedelmezőségünk egyáltalán nem ott van, ahol lennie kellene” – mondta a részvényesek közgyűlésén a BASF főnöke. Martin Brudermüller arról panaszkodott, hogy tavaly 130 millió eurós veszteséget produkált a nagymúltú cég. Miért? Az olcsó orosz energiára alapozott a német ipar jelentős része, amely Putyin agressziója miatt váltani kényszerült, és a drágább amerikai földgázt használja. Németország legnagyobb alumíniumkohója bezár az év végén, mert nem bírja a magas energiaköltségeket.
A veszteség másik oka az egyre dráguló munkaerő, amelyikből sok területen hiány van. Ezért azután a BASF és sok más óriás szívesebben keres új vadászmezőket Ázsiában vagy Észak-Amerikában.
Németországra gazdasági stagnálás vár – jósolja a brüsszeli Politico, amely rámutat arra, hogy miközben sok területen munkaerőhiány mutatkozik, már újra növekszik a munkanélküliség. Júniusban általában csökkeni szokott a munkanélküliség, ez a mostani növekedés azt mutatja, hogy a német cégek nagyrésze nemigen bízik a jövőben.
Nem támasztja alá az optimizmust a rendelésállomány sem: a gépiparban ez 10 százalékkal csökkent májusban.
A külföldi beruházások is csökkennek: öt éve egyre kisebb az érdeklődés Németország iránt.
Az amerikai rozsdaövezetek mutatják a német ipar jövőjét? Ez azért elképzelhető, mert Németországban domináns a hagyományos ipar, és az informatikát mindössze a SAP képviseli. A pénzügyi szektor is leszerepelt az elmúlt években: a Deutsche Banknak számos botránya volt, a Wirecard, amely a pénzügyi modernizáció zászlóshajója lett volna, csúfosan megbukott.
A hagyományos ipar részesedése a GDP-ben 27 százalék Németországban, míg az USA-ban csak 18 százalék.
Berlin csökkenteni akarja a kínai kockázatot
Németországnak éppúgy, mint az Európai Uniónak Kína a legnagyobb gazdasági partnere. Nemrég Berlinben tárgyalt Li Csiang kínai kormányfő, aki arra buzdította a németeket, hogy továbbra is tartsanak ki az együttműködés mellett. Csakhogy a németeknek furcsa tapasztalataik vannak az együttműködéssel: a napelemeket például Németországban fejlesztették ki abban a reményben, hogy learatják a globális megújulóenergia-piacot. Tévedtek. A kínaiak lekoppintották a német modelleket, és elkezdték olcsón nagy mennyiségben exportálni. A német napelemgyártás befuccsolt, a kínaiak learatták a piacot.
A villamosautókkal és az akkumulátorokkal a kínaiak el akarják foglalni a német piacot. Mi lesz így a német ipar büszkeségével, az autógyártással, amelyet az is fenyeget, hogy betelepült az amerikai Tesla?
Amikor Olaf Scholz kancellár Pekingben járt, akkor ajánlgatta a kínaiaknak a Mainzban kifejlesztett mRNA gyógyszerek tömeggyártását Kínában. A felek nem tudtak megegyezni az árban. Berlinben él a gyanú: a kínaiak valahogy megszerzik a gyógyszertechnológiát, és majd mint saját terméket piacra dobják learatva a babérokat.
A baj az, hogy Németországban az újítások és szabadalmak száma meglehetősen szerény: csak a nyolcadik helyen állnak a világban. “Németország semmit sem tud kínálni a jövő iparágak termékeiből. Csupa régi technológiánk maradt” – állapítja meg a DIW gazdaságkutató szakértője.
A számok magukért beszélnek: az USA gazdasága – hála elsősorban a Szilícium-völgy új technológiáinak – az elmúlt 15 évben 76 százalékkal nőtt, és elérte a 25,5 ezer milliárd dollárt. Ehhez képest Németország gyengén teljesített: mindössze 19 százalékos növekedést produkált, és így 4,1 ezer milliárd dollár lett a GDP.
A német gyengülés hatással lesz Európa keleti felére is
A rendszerváltás után Németország ipari hátországa lett Közép- és Kelet-Európa: Magyarországon és Szlovákiában a német autóipar a gazdaság meghatározó részévé vált. Nemcsak az óriások, de a Mittelstande – kis és középvállalatok is – sok beruházást végeztek az új uniós tagállamokban.
Ezek a német cégek nem tűnnek el egyik napról a másikra, de tartós gyengélkedés esetén nyilván megszűnnek, és akkor ezt az egész régió megérezheti. “Egész Európa megszenvedi a váltást“ – mondja a Schaeffler autóalkatrész-előállító cég főnöke, aki siet hozzátenni: új gyáruk már az Egyesült Államokban épül.
Németországban és az egész Európai Unióban szokás diszkriminációt emlegetni mind az USA-val, mind pedig Kínával kapcsolatban, de a probléma mélyebb. Arról van szó, hogy az olcsó orosz energiára épülő modell megszűnt. A földgáz ára ugyan stabilizálódott, de így is háromszor annyiba kerül, mint az ukrajnai háború előtt.
Az energiafordulat – Energiewende – sem sikerült, mert leállították az atomerőműveket, de a megújuló energiaforrások nem tudják teljes mértékben pótolni a kieső energiát. Hiány van szélturbinákból és napelemekből. Németországban az energia ára háromszor olyan magas, mint a nemzetközi átlag.
Ráadásul az értékes munkaerő jórésze nyugdíjba megy, és nincs megfelelő utánpótlás.
A fiatalok nagyrésze biztos állami állást akar, és nem startup-ot alapít, mint az Egyesült Államokban.
“Nekünk Németországban problémáink vannak az újításokkal és a versenyképességgel” – ismeri el a Kínában működő német kereskedelmi kamara elnöke. Jens Hildebrandt a villamosjárművekre utalt: ezeket a németek 15 éve lenézően félredobták, a kínaiak viszont rámentek a fejlesztésre és a gyártásra. Az eredmény? A világon eladott villamos autók 60 százaléka tavaly kínai volt. Eddig a németek építettek autógyárakat Kínában, most fordult a kocka: a kínaiak terveznek villamos járműveket előállító üzemeket Európában.
Politikai következmény: jön fel a szélsőjobb
A német gazdaság tartós stagnálása növelheti az elégedetlenséget, és ez a szélsőjobboldal malmára hajthatja a vizet – írja a Politico rámutatva az Alternative für Deutschland (AfD) előrenyomulására.
Komoly gondot jelent a kormánynak a jóléti állam finanszírozása, amely a GDP 27 százalékát teszi ki. Ha tartósan gyengélkedik a német gazdaság, akkor nyilvánvalóan még nagyobb szociális támogatásra lesz szükség.
Csakhogy az állami költségvetés már így is nagyon feszes, mert igyekeznek pénzügyi támogatással Németországban tartani a cégeket. A BASF például 175 millió eurót kapott az államtól, hogy Drezda mellett építse fel új akkumulátorgyárát, és ne külföldön. A Volkswagen viszont úgy határozott, hogy második akkumulátorgyárát nem Németországban építi fel egy milliárd euróért, hanem Sanghajban, Kínában – írja a Politico.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.