Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f","c_author":"Premens","category":"brandchannel","description":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt gyengébb volt aznap. Igaz, ma már több szó esik a nők teljesítménye és a menstruációs ciklus közötti összefüggésekről, hiszen a nők többsége szenved a havivérzés alatti vagy az azt megelőző PMS okozta fájdalmaktól, ugyanakkor a menstruációs szabadság kérdéséről még mindig megoszlanak a vélemények.","shortLead":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt...","id":"20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f.jpg","index":0,"item":"b0a71c00-aacf-4506-a991-793d2c91e15a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","timestamp":"2025. június. 04. 07:30","title":"Menstruációs szabadság – igen vagy nem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Premens","c_partnerlogo":"2a563f0f-1aed-484e-a9b8-15a5cb40501f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tömegesen kerültek be olyan emberek a szegénységi statisztikába, akiknek a nettó jövedelmük magasabb a bruttónál, méghozzá úgy, hogy az adatbázisban az látszik, hogy a NAV-tól kapnak több pénzt, mint amennyi adót befizettek, és a végén egészen eltérő bruttókból lett fillérre ugyanakkora nettó. Így aztán épp átcsúsztak a szegénységi küszöb fölé.","shortLead":"Tömegesen kerültek be olyan emberek a szegénységi statisztikába, akiknek a nettó jövedelmük magasabb a bruttónál...","id":"20250604_szegenyseg-statisztika-jovedelem-nyugdijasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/695c6075-0adf-45cc-9bd3-ab2ddf43eb41.jpg","index":0,"item":"19ce38d8-c64c-4f8b-b093-a83e4be07177","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_szegenyseg-statisztika-jovedelem-nyugdijasok","timestamp":"2025. június. 04. 10:43","title":"Vagy pénzt ad titokban a NAV a magyar nyugdíjasok felének, vagy valami nincs rendben a szegénységi statisztikával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe6bf0f0-a098-4ad2-af5d-c717e7dfacb5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik. A törvényhozók változtatni akarnak ezen, de mivel járhat mindez a fogyasztók szempontjából?","shortLead":"A mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik. A törvényhozók változtatni akarnak ezen, de mivel...","id":"20250604_gumiabroncsok-kopasa-euro-7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6bf0f0-a098-4ad2-af5d-c717e7dfacb5.jpg","index":0,"item":"de2c9984-0161-42a8-b1ea-aaefa6f2e99b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_gumiabroncsok-kopasa-euro-7","timestamp":"2025. június. 04. 13:26","title":"Túl gyorsan kopik vagy túl drága? Új szabályozás szűkítheti az autógumik választékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b20fb7d9-0a46-475b-b818-783636c3d0c5.jpg","index":0,"item":"c7b33d66-a3da-48fd-97e9-54c276094c85","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Marabu-Feknyuz-Gondolom-gyalog","timestamp":"2025. június. 04. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Gondolom, gyalog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e14c70-a133-4bad-b3ab-72552fc450bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lap információi szerint a 12 férőhelyes intézményben jelenleg 27-en alszanak.","shortLead":"A lap információi szerint a 12 férőhelyes intézményben jelenleg 27-en alszanak.","id":"20250604_Nepszava-Annyira-tele-van-a-Szolnoki-befogadootthon-hogy-a-gyerekek-felenek-a-kanapen-es-matracokon-kell-aludnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e14c70-a133-4bad-b3ab-72552fc450bc.jpg","index":0,"item":"77e1e19a-e7a6-484f-afb4-a54886032d36","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Nepszava-Annyira-tele-van-a-Szolnoki-befogadootthon-hogy-a-gyerekek-felenek-a-kanapen-es-matracokon-kell-aludnia","timestamp":"2025. június. 04. 07:48","title":"Népszava: Annyira tele van a szolnoki befogadó otthon, hogy a gyerekek felének a kanapén és matracokon kell aludnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","shortLead":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","id":"20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94.jpg","index":0,"item":"726c2746-d3ee-4891-9106-5deed4d937e7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","timestamp":"2025. június. 05. 07:59","title":"Ha túl drága és lomha a villanyos: Magyarországon az új hibrid Fiat Grande Panda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ded83c5f-b11b-4189-a9d1-1588411d5390","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Horváth Ádám születésnapján Trokán Péter kulisszatitkokat árult el a nagy sikerű sorozatról.","shortLead":"Horváth Ádám születésnapján Trokán Péter kulisszatitkokat árult el a nagy sikerű sorozatról.","id":"20250604_szomszedok-trokan-peter-szinesz-budapest-horvath-adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ded83c5f-b11b-4189-a9d1-1588411d5390.jpg","index":0,"item":"2fba2a3f-02c1-43e3-8f7b-b3704ba63d3f","keywords":null,"link":"/elet/20250604_szomszedok-trokan-peter-szinesz-budapest-horvath-adam","timestamp":"2025. június. 04. 12:53","title":"A Szomszédok megalkotója a záróepizód panziójáról akart új sorozatot készíteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Horvátország és Montenegró után Albánia is felkerült az európai turizmus térképére. Az olcsó árak vonzzák a turistákat, akiket az erdőtüzek sem riasztanak el. Csakhogy a vendéglátásban egyre inkább hiányzik a munkaerő, mert aki tehette, már emigrált az alacsony munkabérek miatt.
100 százalékos a szálláshelyek telítettsége a tengerparton Albániában, ahol arra számítanak, hogy a tavalyi rekordot is megdöntik. A szálloda- és étteremtulajdonosok mégis panaszkodnak: nincs pincér, nincs takarítónő.
Ez nem is csoda hiszen a tengerparton is csak 400 eurót fizetnek ilyen munkakörben, még a csúcsszezonban is. Emiatt Albánia lakosságának körülbelül a 2 százaléka emigrál minden évben. Főként a fiatalok. A cél elsősorban a közeli Olaszország, ahova már évszázadok óta folyik a kivándorlás.
Az Eldorado persze Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, illetve Svájc. Sokan az Egyesült Államokat választják, ahol jelentős albán kolónia él. Mind gyakrabban távolabbi célpontok is felmerülnek, mint a Közel-Kelet gazdag olajmonarchiái vagy Ázsia fejlettebb országai.
“A fiatalok azt hiszik, hogy az egész világ rájuk vár“ – panaszkodik egy vendéglős Durrēs-Durazzo kikötőjében az RFI tudósítójának.
Miért nem emeli a fizetéseket? “Mert nem tudom: mindennek az ára felment, elsősorban a rezsi lett magasabb, aztán a kormány az adókat is emelte. Minden nőtt, csak a fizetőképes kereslet nem. A vendégeim jórésze Koszovóból érkezik, ahol nem nőttek a jövedelmek.”
Albániába 7,5 millió külföldi turista érkezett tavaly, és idén ennél is többre számítanak. Az országnak ez a legfontosabb gazdasági ágazata, a GDP 18 százaléka jön innen. Ezért Tiranában azon töprengenek, hogy követik Horvátország útját.
Ázsiai munkaerő a horvát tengerparton
Horvátországot már nem kell felfedezni a turistáknak, hiszen az adriai tengerpart a római császárság idején is népszerű volt. A külföldi turisták elárasztják a tengerpartot, ahol mind kevesebb a hazai pincér és szakács.
Horvátország lakossága folyamatosan fogyatkozik: 4,7 millió volt 1991-ben, már csak 3,8 millió 2021- ben. Az ENSZ becslése szerint 2050-ben Horvátország lakossága nem haladja meg a 3,2 milliót. Az ok a kevés gyerek és a sok kivándorló. A célpont Horvátországban egyértelműen Németország, ahol munkaerőhiánnyal küszködnek, így örülnek az uniós munkavállalók érkezésének.
Horvátország eddig is importált munkaerőt, de főként az egykori Jugoszláviából: Bosznia- Hercegovinából és Montenegróból jöttek a legtöbben. Májusban közvetlen légijárat indult Split és Szkopje között, azóta özönlenek a munkavállalók Észak-Macedóniából. Még köztisztviselők is jönnek, akik a nyári szezonban annyit kereshetnek a horvát tengerparton, mint egész évben otthon.
Csakhogy ez már nem elég, ezért Horvátország amióta véget ért a Covid-pandémia, ráállt az ázsiai munkaerő importjára. 900-1000 eurós fizetést ígérnek az ázsiai munkavállalóknak, akik egyre többen érkeznek: Nepálból, Indiából, Bangladesből és a Fülöp-szigetekről. A nagy óceánjáró hajókon, ahol szintén szívesen alkalmaznak ázsiai munkaerőt, általában nem fizetnek ennyit. Igaz persze, hogy ott a szállás és az étkezés ingyenes.
A horvát tengerparton a szállás minősége gyakran igencsak kérdéses: sok ázsiai munkavállaló panaszkodik.
Rijeka parlamenti képviselője szerint “sok a problémás szállás. Jártam olyan helyen, ahol a nepáli munkások a földön aludtak, és a higiénia kimondhatatlanul rossz volt.”
A Munkás front nevű baloldali párt képviselőnője elmondta az RFI-nek, hogy már megalakult a Horvátországban dolgozó nepáliak szakszervezeti csoportja. Ennek főnöke a Szabad Európa rádiónak nyilatkozott arról, hogy a nepáli vendégmunkások gyakran két műszakot húznak le egy nap. Délelőtt építkezésen dolgoznak, este pedig valamelyik étteremben.
“Kétféle vendégmunkás van: az egyiket munkaközvetítők hozzák be Horvátországba, a másikat pedig az olyan cégek, mint a Bolt vagy a Wolt. Ezeknek az utóbbiaknak nincs semmilyen szerződésük, az egyik napról a másikra élnek. Ők minden munkát elvállalnak.”
Horvátország 2021-ben megnövelte a vendégmunkáskvótát. A probléma az, hogy sok vendégmunkás amint megkapja a munkavállalási engedélyt, továbbáll egy másik uniós államba. Többségük Portugáliát választja. Idén az első félévben 91 ezer vendégmunkásvízumot adtak ki az első félévben. Tavaly összesen 125 ezret.
“Ez a modern rabszolgaság” – hangsúlyozza a baloldali képviselőnő Rijekaban, de minthogy a turizmus rekordokat döntöget, és egyre jobban hiányzik a hazai munkaerő, ezért a jövőben még több ázsiai vendégmunkásra lehet számítani Horvátországban.