szerző:
Mészáros Márton
Tetszett a cikk?

Egy átlagos első osztályú magyar focicsapat közel annyi szponzori bevételhez jut, mint egy belga, noha a nézőszám a belgiumi harmadát sem éri el – derült ki az MLSZ által publikált jelentésből. A szövetség elemzése bár szokatlan őszinteséggel vall színt a magyar futball helyzetéről, megelégszik a részigazságok megállapításával, és nem törekszik annak a kérdésnek a megfejtésére, hogy miért költenek ránézésre érthetetlenül magas összegeket a szponzorok a magyar csapatok támogatására.

Az MLSZ adatai a 2021/22-es szezonra vonatkoznak, és megtudhatjuk belőlük, hogy a vizsgált idényben az NB I.-es csapatok átlagosan 3,9 millió euró, azaz mintegy másfél milliárd forint támogatást kaptak szponzoraiktól, közel annyit, mint a belga bajnokság csapatai (4,1 millió euró). A bőkezű támogatók így kevesebb mint harmadannyi nézőért fizetnek ugyanannyit, mint tennék azt Belgiumban. Az sem tűnik meggyőző érvnek, hogy a magasabb színvonal lenne hívogató a szponzorok számára, hiszen a vizsgált szezonban a magyar bajnokság a 27., míg a belga a 13. volt a csapatok nemzetközi szereplése alapján összeállított UEFA-koefficiens listán.

A magyar liga a hasonló nézettségű bajnokságok közül is kiemelkedik szponzori bevételeivel. Míg itthon átlagosan 2772 néző látogatott ki egy-egy bajnoki meccsre, Horvátországban valamivel több (2841), ennek ellenére jóval kevesebb szponzori bevételhez jutottak a horvát csapatok, átlagosan 2,1 millió eurót, azaz mintegy 800 millió forintot kaptak. Magasabb nézőszámmal kapott kevesebb, mint feleannyi támogatást egy-egy román, szlovák, vagy akár lengyel csapat is, mint egy átlagos magyar, noha a lengyel bajnokság átlagnézőszáma több, mint két és félszerese a magyarénak, 7377 fő.

 

Egy átlagos NB I.-es focicsapat így nézőnként több, mint félmillió forint bevételre számíthatott csak a szponzori pénzekből, amely bőven kiemelkedik a régió országai közül, a második helyezett szlovák ligában is csak átlagosan 321 ezer forintot ért egy-egy néző a támogatóknak, míg Lengyelországban még 100 ezer forint sem jutott egy szurkolóra.

Az említett bajnokságok színvonalban is vagy hasonló, vagy akár magasabb szinten vannak, mint az NB I., az MLSZ által vizsgált szezonban a cseh a 16., a horvát a 19. legjobb európai bajnokság volt az UEFA szerint, a román, a lengyel és a szlovák ligák pedig a magyar bajnoksághoz hasonló szinten voltak (25., 27. és 28. hely a koefficiens-rangsorban). Nehéz tehát piaci logikát felfedezni a magyar első osztályba ömlő milliárdok mögött, hiszen jóval kevesebb szempár figyelméért, és hasonló vagy rosszabb minőségű fociért fizetnek sokkal magasabb összegeket, mint más európai bajnokságok szponzorai.

A bőkezű támogatások értelmezéséhez érdemes átnéznünk, melyek azok a vállalatok, amelyek szívesen látják viszont logójukat egy-egy magyar focicsapat mezén. A legszembeötlőbb a hazai online sportfogadási piacon monopolhelyzetben lévő, az állami Szerencsejáték Zrt.-hez tartozó Tippmix, amely minden csapat honlapján támogatóként jelenik meg, de több csapatot mezszponzorként is támogat. A Szerencsejáték Zrt. persze nem csak focicsapatok mögött jelenik meg támogatóként, számos NER-közeli vállalatot is támogat szponzorcégén keresztül.

Ezzel szemben a Fradit milliárdokkal támogató MVM nem igazán szorul rá arra, hogy a legnépszerűbb magyar csapaton keresztül győzze meg a hazai háztartásokat arról, hogy tőle vegyenek áramot, főleg akkor, amikor a Fradi is inkább (részben) maga termeli azt EU-s pénzből épített napelemeken keresztül. A Ferencváros ugyanakkor azon kevés magyar sportcsapat közé tartozik, amely képes a piacról is szponzorokat is bevonzani, támogatja őket a stadion nevét adó Groupama biztosító vagy épp a Telekom is.

Az MLSZ jelentésében szereplő 2021-22-es adatok még tartalmazzák a Fehérvár FC mögött álló Mol-támogatást is, a tavalyi szezon kudarcait követően azonban a korábban névszponzorként is jelen lévő olajvállalat kihátrált a csapat mögül. Nem távolodott el ugyanakkor az NB I.-től a Mol, az idei szezon csapatai közül az utolsó helyen álló Kisvárda támogatói között szerepelnek. A Várda legfontosabb szponzora azonban az 50 leggazdagabb magyar közé tartozó Bárány László húsipari cége, a Master Good, amely idén nyáron kapott 5 milliárd forint állami támogatást húsfeldolgozó üzeme bővítéséhez.

A kormányközeli cégek kedvenc csapata persze nem meglepő módon a Puskás Akadémia. A felcsúti együttest támogatja a klubot vezető Mészáros Lőrinc számos érdekeltsége, így a Mészáros és Mészáros Kft., a Budapest–Belgrád vasútvonalat építő V-Híd Zrt., a ZÁÉV Zrt., az R-Kord Kft., a Fejér-B.Á.L. Zrt. és a Talentis Agro Zrt. is, de a támogatók listáján szerepel a Mészáros Gastro és a Vál-Völgyi Kisvasút is. Az építőipar többi, közbeszerzéseken sikeres szereplője is örömmel támogatja a Puskás Akadémiát, így tesz a Szíjj László-féle Duna Aszfalt, a Strabag, a Swietelsky, a Magyar Építő és a Soltút is. A felcsúti csapat szponzorai közül egyébként többen támogatják a szintén NB I.-es Zalaegerszeget is, mint például a Duna Aszfalt és a ZÁÉV, illetve Mészáros sportruházati cége, a 2Rule adja mindkét csapat mezeit. A V-Híd a PAFC mellett a Diósgyőrt is szponzorálja.

Nem csak állami, önkormányzati cégek is szívesen támogatják a magyar bajnokság csapatait, a Diósgyőr, a Kecskemét és a Debrecen honlapján is találhatunk több ilyen támogatót, utóbbinál a kiemelt támogatóként azonban az agrárcég Tranzit-Food mellett a Debrecenben 400 milliárdért akkumulátorgyárat építő, a világ 10 legnagyobb akkugyártója közé tartozó Eve Power szerepel, valószínűleg ők sem elsősorban a Nagyerdei Stadion lelátóján keresik potenciális fogyasztóikat.

A kormányközeli cégek nemcsak a hazai bajnokság csapatait támogatják bőkezűen, hanem a külhoni magyar csapatokat is, így például a szlovák bajnokságban szereplő Dunaszerdahely mögött ott áll az MHB Bank, míg a román Sepsi OSK csapatát a Mol és az OTP is támogatja. A Mészáros Lőrinchez köthető eszéki NK Osijek ugyan formálisan már nem az ország leggazdagabb emberének tulajdona, a szponzorok között a mai napig szerepelnek a felcsúti milliárdos cégei, így az Opus Global és a Mészáros és Mészáros Kft. is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!