Nem fizet az állam, meg is feneklett legalább egy napelemes cég: pályázók százai futnak a pénzük után
Több százan futnak a pénzük és vágyott napelemeik után a 2021-es napelemes pályázat nyertesei közül, miután kivitelezőjüknék pénzügyi nehézségek léptek fel. Az érintett vállalkozás lehívta a támogatási előlegeket, és önerőt is átvett az ügyfelektől, telepített is több rendszert, illetve leszállított számos berendezést, de sok ügyfél esetében nem jutott semmire. Az érintett ügyfelek elkeseredettek, kétségbeesetten keresik a megoldási lehetőségeket, volt aki feljelentést is tett. A cég illetékesei széttárják a kezüket, és az államra mutogatnak: bő két éve nem kapják meg az elnyert pályázati támogatásokat, miközben a beruházási költségek őket terhelik. Hogy mikor akar fizetni a kormány, amely közben már új napelemes pályázatot is kiírt, az a kormányinfón sem derült ki, hiába kérdeztük.
Viktória az elsők között jelentkezett, amikor meghirdették az előző napelemes pályázatot itthon 2021-ben. Akkor napelemes rendszer telepítésére, illetve napelemek telepítésére és fűtési rendszerek elektrifikációjára igényelhettek támogatást a háztartások. Az ígéret szerint úgy, hogy a nyertes pályázónak egy fillérjébe sem kerül majd a kiépítés: a költségeket 100 százalékban állta (volna) az állam, uniós forrásból.
Az egyik fővároshoz közeli településen élő Viktória kapott is az alkalmon, és pályázott: kiválasztotta a regisztrált cégek egyikét, és mivel nem szeretett volna az ügyintézéssel vesződni, teljes mértékben rájuk bízta az ügyintézést – a bekerülési költség 5 százalékáért cserébe. Azután várt. És várt. És küldte be folyamatosan az újabb és újabb papírokat, igazolásokat, nyilatkozatokat, iratokat, amiket előírt a pályázat lebonyolítója. Mire 2022 őszén arról értesítették, hogy elnyerte a támogatást, már egy éve várt az eredményre, több tízezer másik pályázóval együtt: a támogatói okiratok kézbesítése csak azon a nyáron indult el.
Roham indult a napelemekért, de óriási késésben vannak az állami támogatású pályázatok
Nem sokkal a választások előtt még örömmel tájékoztatta az állam a napelemre jogosultan pályázókat, hogy pozitív elbírálásban részesültek, ám azóta síri csend: se szerződés, se pénz, az árak viszont megugrottak. Van, aki szerint a pályázatokat eleve dilettánsok írták ki, sokan már most százezreket buktak, és egy fillért sem kaptak az államtól.
Pedig ez volt az az év, amikor a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások nyomán összeomlottak az ellátási láncok, és drágulni kezdtek a napelemes rendszerekhez szükséges eszközök és anyagok. Eközben a választások előtt meghirdetett pályázati könnyítések az eredeihez képest többszörösére növelték a sikeres pályázók számát. Az Ukrajna ellen indult orosz agresszió nyomán kialakuló energiaválság, és a rezsicsökkentés csökkentése után pedig még többen akartak saját erőből is napelemet telepíteni az otthonukra. Az ily módon több szálon is felfutó kereslet még tovább gerjesztette a drágulást, de emelkedni kezdtek a munkadíjak is. A végeredményt ismerjük: a napelemes pályázatok eredetileg 100 százalékos állami támogatása 60-70 százalékosra olvadt, és az eredetileg ingyen napelemre pályázóknak mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk, hogy kipótolják a különbséget.
Teljesen felborult a napelemes piac: hiába az állami támogatás, azok jártak jól, akik inkább saját pénzből fejlesztettek
Miközben a napelemes rendszerre pályázók csalódottak és sorra mondják vissza pályázataikat a kormány múlt heti döntése nyomán, mások az utolsó pillanatokat is kihasználják, hogy még be tudják adni csatlakozási igényeiket, mielőtt ellehetetlenítik a hálózathoz való csatlakozásukat.
Viktória is így tett, amikor az általa megbízott kivitelező cég, a Napos Megoldás brand mögött álló Traditional Solutions Kft. jelezte: kell a saját erő. Ez már 2023-ban történt azután, hogy márciusban a cég lehívott 412 ezer forintnyi pályázati előleget az államtól, majd áprilisban 480 ezer forint saját erőt is kért mellé, hogy neki tudjon állni a kivitelezésnek.
Viktória fizetett, de hiába. Amikor tavaly októberben – közel két évvel azután, hogy pályázott – megkapta az engedélyt a szolgáltatótól a rendszer hálózati csatlakozására, a beruházás nem indult el, pedig a cég ezt ígérte. Viktória ezután is türelemmel várt, mert annyira hozzászokott, hogy minden csigalassúsággal zajlik a pályázattal kapcsolatban, és elfogadta, hogy a vállalkozás részéről újra és újra türelmet kérnek tőle. Pedig ekkor már voltak bajok a cégnél.
A pályázó január második péntekén szembesült azzal, hogy baj van. Kapott egy levelet a céges ügyintézőtől, aki az ő pályázatát is kezelte, és amiben az illető szó szerint azt írta, hogy
Sajnos az utóbbi időszakban számomra is érthetetlen folyamatok indultak a cégben, melynek eredményről a legtöbben már értesültek. Mi igyekeztünk végig lelkiismeretesen végezni a munkánkat és a lehető leginkább gyorsítani és könnyíteni önöknek a folyamatokat, csak sokszor mi sem kaptunk megfelelő tájékoztatást.
A legtöbb kollégám már nem elérhető, mivel korábban már felmondtak, a mai napon viszont én is kiléptem a cégtől.
Viktória (a pályázó nevét kérésére megváltoztattuk) tehát ott maradt egy beragadt pályázattal, több százezer forint kiadással, az ígért napelemek nélkül, de nem egyedül: információink szerint csak a Traditional Solutions Kft. ügyfelei között lehetnek vagy 300-an.
Van, aki rosszabbul járt: a hvg.hu beszélt olyan háromgyerekes édesanyával, aki férjével félmillió forintnyi nehezen összegyűjtött önerőt fizetett be a cégnek, amely 1,7 millió forint előleget is lehívott a pályázati támogatásból, de nem szállított le semmit, és nem végzett semmiféle munkát náluk. “Még egyszer nem tudnánk kifizetni ekkora összeget egy esetleges másik kivitelezőnek” – írta.
Egy negyedik ügyfél, István arról beszélt, hogy ő szerencsés, mert csak kicsivel több mint százezer forintnyi önerőt fizetett ki. Az ő esetében ugyanis a cég nem tudta vállalni, hogy szabványosítja a mérőóráját, ezért ezt saját zsebből oldotta meg, aminek közel 300 ezer forintos költségét végül leírták a 400 ezres “akciós önerőből”. Nála sincsenek azonban ott az eszközök. A céggel folytatott kommunikációja decemberben szakadt meg, és egészen a legutóbbi péntekig csak a fent már idézett e-mailből értesült a céggel kapcsolatos fejleményekről. István, bár nem örült a hírnek, megértő. Azt mondta, jó kapcsolata volt a céggel, amelynek munkatársai szimpatikus módon dolgoztak, korábban rendszeresen tájékoztatták, sőt arról is informálták, hogy az állam nem fizeti ki az elnyert támogatásokat a már felszerelt rendszerek után, és várhatóan le fognak állni emiatt.
Fogy az idő
Az ügyfelek az üzenetet követő napokban Messenger-csoportot, majd Facebook-csoportot is létrehoztak Napos Megoldás Károsultjai néven, amihez rövid időn belül több mint 130-an csatlakoztak. A csoportban megy a közös gondolkodás: vannak akik feljelentést akartak tenni. Információink szerint az első ilyet Mátészalkén tették, és ide irányítják a többit is (erről e-mailben érdeklődtünk a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyeri Rendőrfőkapitányságon, ha válaszolnak, frissítjük a cikket), de van olyan is, akit elhajtottak a rendőrök azzal, hogy ez polgári ügy, és nem látni, hogy bármiféle bűncselekmény gyanúja fennállna. Az érintettek igyekeznek összegyűjteni azt is, hogy kinek az esetében hívtak már le előleget, ki fizetett önerőt. A hvg.hu belenézhetett ebbe a táblázatba, ahol már 70 felett jár a kitöltők száma, és amiből az is kiderül, hogy többségüknek sürgős megoldásra van szüksége, mert
áprilisban lejár a megvalósításra kapott határidő, sőt van köztük olyan is, aki már ki is futott ebből.
Többen jelezték, hogy hiába keresték a céget, e-mailjeikre nem jött válasz, a cég január 18-tól elérhetetlenné vált honlapján korábban szereplő telefonszámok pedig jórészt némák voltak. Amik mégis kicsöngenek, azok korábban kilépett alkalmazottak privát számai, ők – mint a hvg.hu-nak elmondták – maguk sem tudnak semmit. Bár az ügyfelek között sokan indulatosak, de a többség megértő – mondta a hvg.hu-nak egyikük, akit még mindig folyamatosan hívogatnak. Egy másik kilépett ügyintéző arról beszélt, hogy most is igyekeznek segíteni valahogy az érintetteknek.
Bár sokan csak januárban szembesültek azzal, hogy a vállalkozással történt valami, a cégadatokból kiderül, hogy már egy ideje voltak gondok. Tavaly szeptember és november között például öt alkalommal indult végrehajtás ellenük, ezek közül több kezdeményezője a szlovákiai Agrosolar sro. napelemes cég volt. Az Agrosolar magyarországi képviselője a hvg.hu-nak arról beszélt, hogy egy 7000-8000 eurós (2,5-3 millió forint) elszámolási vita alakult ki közöttük, a Traditional Solutions ugyanis önkényesen visszatartotta a szerződés szerint az Agrosolarnak járó összeget. A jogellenességet bíróság is megállapította, de azt, hogy a szlovákiai cég hozzájutott-e a követeléséhez, akkor, amikor beszéltünk, még nem lehetett tudni.
Nehéz pénzügyi helyzet, kiszámíthatatlan jogi környezet, mondja a cég
A hvg.hu megkereste a vállalkozást, amelynek illetékesei e-mailben válaszoltak. Azt írták, hogy 330 ügyfelük pályázott eredményesen a 2021-es (RRF-6.2.1 kódon futó) napelemes pályázaton, de a lebonyolítás rendkívül lassan haladt, aminél csak a támogatások folyósítása volt lassabb. Mint írták,
a sikeres pályázókat legjobb tudomásunk szerint már 2022. február–március hónapjától elkezdték kiértesíteni, azonban a Támogatói okiratokra a pályázóknak egészen 2022 augusztusáig várniuk kellett.
A támogatási díjbekérőket 2022. augusztus 31-től kezdődően kezdték kiállítani, de az első támogatási részösszeget – vagyis az előleget – csak 2023. január 16-án, vagyis öt és fél hónappal később írták jóvá a számlájukon, és a pénzek érkezése a következő időszakban is “igen kiszámíthatatlan volt. Előfordult, hogy míg egy-egy pályázó hónapokat várt, addig másoknak egy hónapon belül beérkezett a támogatási összege.”
Jelezték, hogy az időközi elszámolás benyújtására még később, 2023. július 11. után volt lehetőségük, de mindössze öt napot kaptak rá, hogy az összes előlegszámlát és a hozzá tartozó dokumentációt feltöltsék a sikeres elbírálás érdekében, amihez minden egyes pályázót személyesen is be kellett vonniuk. Ezután indultak a kivitelezések: összesen 68 pályázóhoz szállították ki a napelemeket, és körülbelül kétharmaduk esetében fel is szerelték. A cég azonban felélte pénzügyi tartalékait, ugyanis mindezt saját költségen valósították meg, hiszen a pályázatot bonyolító ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. csak csekély számban hagyta jóvá az időközi elszámolásokat – egészen a mai napig.
Napelemes pályázatok: komoly könnyítésről döntött a kormány, de sokakat ez már nem vigasztal
Április végén könnyített a kormányzat a napelemes pályázatok lebonyolításán: júliustól jelentősen egyszerűsödik a projektek adminisztrációja és elszámolása, de az érintettek szerint elkéstek vele, és más fontos kérdéseket is tisztázni kellene. Azok persze örülhetnek, akik a lassú elbírálás okozta csúszás, a mostani változásokig nehézkes adminisztráció, az emelkedő költségek és a majdani elszámolással és a rendszerek hálózati visszatáplálásával kapcsolatos bizonytalanságok ellenére mégis kitartottak.
Pedig – mint írták – igyekeztek mindent megtenni, például megpróbálták faktoráltatni az előlegszámlákat, de ebbe nem egyezett bele a pályázatot lebonyolító ÉMI. Mindezek nyomán a társaság nehéz gazdasági helyzetbe került, mert
- jelentős kintlévősége van, amelyek ügyében perek is zajlanak,
- saját költségen finanszírozta a pályázat megvalósításán dolgozó munkaerő bérét és a munkával járó egyéb költségeket (irodabérlet, kocsifutás, telefonok stb.), ami több százmilliós nagyságrendű kiadás volt,
- kiszámíthatatlan a jogi környezet (a pályázati feltételeken a kihirdetés után többször is módosítottak),
- a lebonyolítótól függ a cég eredményessége, ami “kiszámíthatatlan üzleti modellt generál”, de mint írták, azon dolgoznak, hogy az igénylők napelemes rendszerei teljes mértékben megvalósuljanak.
Lapunknak küldött tájékoztatásukban – amihez hasonlót információink szerint pénteken az összes ügyfelüknek is elküldtek – a Traditional Solutions Kft. türelmet kért, és jelezte,
elsősorban a rendszerek kiépítése a célunk, és nem a kártalanítás, tekintettel arra, hogy a pályázati igényeknek szeretnénk eleget tenni, és nem egyéb alternatívákkal a megvalósítás alól mentesülni.
Úgy tudjuk, valahogy egyezségre próbálnak jutni az ÉMI-vel.
Csődközelben
A cég problémája nem új keletű és is nem egyedi. A hvg.hu-n már 2022 októberében arról írtunk, hogy hiába várják a kivitelezők a támogatási összegeket. Akkor még az előlegeket sem kezdték folyósítani, ez csak tavaly év elején indult el, de a kész rendszerek utáni teljes támogatáshoz még jóformán senki sem jutott hozzá, azóta sem.
Az ügyre a héten a Magyar Napelem Napkollektor szövetség is felhívta a figyelmet, jelezve, hogy sok cég a csőd szélén táncol, vagy már be is dőlt emiatt.
Csődközelben a napelemes cégek, mert az állam egyetlen pályázónak sem fizette még ki a rég elnyert támogatást
Hiába nyertek sokan ingyen napelemet a több mint két éve indult pályázaton, az állam csak nem akar fizetni, ezért leállt sok a kivitelezés, csődközelben van számos - és már csődbe is ment néhány - napelemes vállalkozás. A Magyar Napelem Napkollektor Szövetség 12 pontos követeléslistával szeretné elérni a rendezést.
Van azonban egy sajátossága a pályázatnak: nem lehet másik vállalkozót választani, amíg nem mondják fel a jelenlegi szerződést, és nem fizeti vissza a cég a lehívott előleget – mondják az érintettek, akik szerint egyelőre a pályázatot kezelő ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. ügyfélszolgálatosai sem tudtak segíteni nekik, csak automatikus válaszlevelet, esetleg sajnálkozó üzenetet küldtek. A csoportban ugyanakkor olyan információk is terjednek, hogy az ÉMI már vizsgálja az ügyüket, és
két bajba került cég összesen ezer cserben hagyott ügyfelének keresik a megoldást.
Eszerint tehát másik problémás cég is akad a kivitelezők között. A hvg.hu e-mailben megkereste az ÉMI-t, valamint a szakmai felügyeletét ellátó Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy tudnak-e a problémáról, ez hány nyertes pályázót és hány céget érint, intézkedtek-e már, és mit tanácsolnak a pórul járt ügyfeleknek, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Ha megteszik, beszámolunk róla.
Miközben a 2021-es napelemes pályázatok támogatásainak kifizetésével még adós, a kormány a héten új napelemes pályázatot indított döcögve. Ezt több most pórul járt ügyfél is ellentmondásosnak tartotta. A korábbi pályázat kifizetéseivel kapcsolatban Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternél is érdeklődtünk a legutóbbi kormányinfón, de nem lettünk okosabbak:
Gulyás Gergely is csak reménykedik, hogy végre megkapják a pénzüket a napelemes pályázat nyertesei
A pályázók évek óta várnak a teljes támogatás kifizetésére, kivitelezőik pedig - hiába az előlegek - a csőd szélén táncolnak, vagy már be is dőltek, mert nem jutottak hozzá a rég odaítélt pénzhez.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.