szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Iszkander Mahmudov és Andrej Bokarev résztulajdonos a Transzmasholdingban, ami Szalay-Bobrovniczky Kristóffal üzletelt.

Magyarország két olyan, a Kremlhez kötődő oligarchát védett meg az uniós szankcióktól, akik segítették az orosz hadsereget az Ukrajna elleni háborúban – írja a Re:Baltica lett oknyomozó portál.

Azt írják, Lettország többször is próbálta felvetetni a Rigai Elektromosgép-gyárat (RER) irányító Iszkander Mahmudovot és Andrej Bokarevet az uniós szankciók hatálya alá vonni, Magyarország azonban megakadályozta ezeket a törekvéseket. A tagállamok egyhangú döntéséhez van szükség arra, hogy magánszemélyeket az uniós szankciók érintettjeinek listájára felvegyenek.

Egy lett diplomáciai forrás a Re:Balticának azt mondta az oligarchákról: „nyilvánvaló, hogy Magyarországnak üzleti érdekeik fűződnek hozzájuk”. A magyar külügyminisztérium nem válaszolt a portál megkeresésére.

A Re:Baltica magyarországi partnere, a Direkt36 nem talált olyan érdekeltségeket Magyarországon, amelyeket Mahmudov és Bokarev a nevére vett volna, de azt írják, mindketten bonyolult hálózatok mögé rejtik érdekeltségeiket. Így tettek a RER-rel is, bár a lett cégjegyzék őket jelöli meg végső kedvezményezettként.

A két oligarcha résztulajdonos a Transzmasholding orosz vonatgyártó vállalatban, ami az amerikai hírszerzés szerint a háború kezdete óta alkatrészeket gyárt gyalogsági harcjárművekhez. A 2022-es Ukrajna elleni totális támadás előtt a Transzmasholdingnak közös érdekeltsége volt Szalay-Bobrovniczky Kristóffal, aki jelenleg honvédelmi miniszter.

Jó nagy bukó a visszavonuló oroszok által Magyarországon hagyott egyiptomi vonatbiznisz

Második éve veszteséges a nagy egyiptomi vasútikocsi-megrendelést könyvelő Magyar Vagon-cég. A Magyar Vagonnak, illetve a Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi hadügyminiszter által gründolt vállalatcsoporthoz kiprivatizált Dunakeszi Járműjavítónak az orosz Transzmas-csoport kiszállása után egyedül kell megbirkóznia az 1350 kocsiból álló rendeléssel. Az üzlet így már nem is tűnik olyan jó biznisznek – mindenesetre a Magyar Vagon éppen egy spanyol vonatgyártót igyekszik felvásárolni.

A spanyol kormány épp az oroszországi kapcsolatok miatt akadályozta meg, hogy a Talgo vonatgyártót magyar befektetőknek adják el.

Olyan technológiát szerezhetett volna meg az Orbán-kormány a spanyol vonatbiznisszel, amit túl nagy kockázatnak tartottak az oroszbarátság miatt

Speciális technológiával rendelkezik a Talgo vonatgyártó, olyannal, ami nagyban megkönnyíti az eltérő nyomtávú európai és ukrán vasút közötti átjárást. Ennek komoly jelentősége van az ukrajnai újjáépítésben is. A spanyolok állítólag nem szerették volna, hogy az oroszbarát Orbán-kormány rátegye a kezét a technológiára.

Mahmudov, Bokarev és a Transzmasholding ellen az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Ausztrália és Új-Zéland is szankciókat rendelt el. Az amerikai pénzügyminisztérium szerint Bokarev személyes kapcsolatokat ápol Szergej Sojgu volt orosz védelmi miniszterrel, valamint más Kreml-tisztviselőkkel és családtagjaikkal. Emellett kapcsolatai vannak a szervezett bűnözéssel, és 2022 óta próbálja kijátszani a szankciókat.

Alekszej Navalnij, a februárban elhunyt orosz ellenzéki aktivista „igazi maffiózópárosnak” nevezte Bokarevet és Mahmudovot, akik „dízelmotorokat és alkatrészeket is szállítanak hadihajókhoz”.

A Re:Baltica forrásai szerint Lettország továbbra is próbálja elérni, hogy a két oligarchát vegyék fel az EU következő szankciós csomagjába. Jelenleg nemzeti szintű intézkedések vannak ellenük érvényben, így be sem léphetnek Lettországba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!