szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az orosz kormány is védővámot vezetett be a kínai importkocsikra, csak ők máshogy nevezték el a sarcot – cserébe az évi 10-20 százalékkal emelkedik.

Az Európai Unió után Oroszország is védővámmal próbálja megfékezni az olcsó kínai autók beáramlását, hiába titulálta a két ország kapcsolatát korábban „határtalannak” Vlagyimir Putyin és Hszi Csin-ping, írja a Financial Times.

Mint ismert, az orosz piacot nagyjából elzárták a nyugati kocsiktól az ukrajnai invázióra válaszul meghozott szankciók, a kialakult űrbe pedig azonnal benyomult Kína. A Kínai Személygépkocsik Szövetsége (CPCA) szerint az Oroszországba irányuló kínai járműexport tavaly már hétszeresen haladta meg a 2022-es szintet. Kínának azért is kapóra jött az orosz piac új helyzete, mert közben a kínai autók külföldi értékesítését dömpingellenes intézkedések nehezítik az EU mellett az USA-ban, Kanadában, Törökországban és Brazíliában is.

Oroszország tavaly több mint 1 millió kínai járművet vásárolt fel, ami a teljes kínai benzinesautó-export mintegy 30 százaléka. A CPCA szerint ezzel az orosz piac 63 százalékát kínai márkák adták ki, a hazai márkák piaci részesedése pedig 29 százalékra csökkent. Az orosz hatóságok viszont januárban elkezdték kiszorítani a szomszédos nagyhatalom termékeit, a legtöbb személygépkocsira 667 ezer rubelre – kb. 7500 dollárra – emelték az úgynevezett „újrahasznosítási díjat”, mely a védővámokhoz hasonlóan működik. A januári emelés a tavaly szeptemberi szint több mint kétszeresére növelte az importterhet, és a díj 2030-ig évi 10-20 százalékkal emelkedik.

Gregor Sebastian, a Rhodium Group autóipari elemzője szerint Oroszországban is megnőtt az aggodalom „az olcsó kínai járművek beáramlása miatt, amelyek aláássák a hazai gyártást”. Szerinte az orosz kormány fokozni akarja a hazai termelést. „Egy darabig úgy érezték, nincs más választásuk, de mostanra felismerték, hogy érvényes alkupozíciójuk van – igen fontos piacot jelentenek a kínai autógyártók számára.”

A kínai importok felfutása a használt és a benzines autókra is érvényes volt, melyeket otthon egyre kevésbé lehet eladni az elektromos járművek népszerűsödésével. A tavaly Oroszországba küldött járművek 97 százaléka benzines volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!