szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ezek az első büntetések, amelyeket a digitális piacokról szóló jogszabály alapján szabtak ki.

Most először bírságolt a digitális piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act, DMA) alapján az Európai Bizottság, amely az Apple-re 500 millió eurós, a Metára pedig 200 millió eurós büntetést szabott ki – adta hírül a Politico.

Az elektronikai eszközöket gyártó Apple az alkalmazásboltokra vonatkozó szabályokat sértette meg, a Facebook-tulajdonos Metának pedig a „Fizess, vagy egyezz bele!” nevű hirdetési modellje az, amely nem összeegyeztethető a jogszabállyal.

A tavaly hatályba lépett DMA célja az, hogy tisztességes versenyt biztosítson a digitális platformok között a méretüktől függetlenül, szélesebb választékot kínáljon a fogyasztóknak, valamint új lehetőségeket teremtsen a kisvállalkozások számára.

Az Európai Bizottság (EB) arra is felszólította az Apple-t, hogy hagyjon fel a jogsértéssel, ennek érdekében június második feléig változtatásokat kell végrehajtania a termékeinél. Amennyiben ennek nem tesz eleget, az EB minden további napért büntetést szab ki rá.

A testület azt még vizsgálja, hogy azok a módosítások, amelyeket a Meta tavaly év végén hajtott végre a jogszabálynak való megfelelés érdekében, elegendők-e.

A Politico megjegyezte, hogy az Apple-re most kiszabott bírság összege messze elmarad a tavalyitól: akkor 1,8 milliárd euróra büntették, mert visszaélt az erőfölényével az iPhone- és iPad-felhasználóknak szóló zenei streamingalkalmazások piacán.

A lapnak egy magas rangú uniós tisztségviselő azt nyilatkozta, hogy a büntetések összegének megállapításánál az EB figyelemmel volt arra, hogy ezek az első, a DMA hatálya alatt született bírságok, és hogy a Meta tavaly novemberben – néhány hónappal azután, hogy Brüsszel megfogalmazta az aggályait – megszüntette a jogsértést.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!