Tetszett a cikk?

Némelyik koncert a fináléval kezdődik. A hivatalos program után, a ráadás-számokban enged föl az előadó; ekkor mutatja meg valódi értékeit. Zenekarokkal, hangszeres művészekkel is előfordul ilyesmi, énekesekkel még gyakrabban. Roberto Alagna Puccini-estje is a végén „csattant” a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

Roberto Alagna Puccini-estje
március 28., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében

Roberto Alagna
Untermannokra volt szüksége
© Gramofon
A Puccini-évforduló egyik jeles eseményének ígérkezett Roberto Alagna estje a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A műsor az életmű teljes keresztmetszetével kecsegtetett, ám a Bohémélet hiányzott az összeállításból. Nyolc tenorária, nyolc zenekari, illetve kórusrészlet hangzott el. Az utóbbiak a MÁV Szimfonikus Zenekar, illetve a Magyar Állami Operaház kórusa és gyermekkara tolmácsolásában, Eugene Kohn vezényletével.

Puccinihoz nem sok köze van a karmesternek. Ezt az is alátámasztja, hogy az operakórusnak – amelynek állandó repertoárdarabja a Turandot, tehát vakon, éjfélkor is… – sikerült egy-két ponton megingania a zárójelenetben. Kohn a nagyon hangos zenét szereti, nincs tekintettel sem a gyermekhangokra, sem a szólistára. Érthetetlen, hogy a MÁV Szimfonikus Zenekar, amely a hazai zenekari életben flexibilitásáról, érzékenységéről ismert, miért követte gondolkodás és érzelmek nélkül a dirigenst. Az együttes számos hírességgel dolgozott hasonló koncerteken – bízhattunk benne, hogy Alagnának is készséges, támogató partnerei lesznek. Muzsikálás helyett azonban érzéketlenül recsegtek. Most távozik a zeneigazgatójuk, az új még nem vette kézbe a társulatot, talán ez okozhat mentális problémákat. Ám magára valamit adó zenész, ha kiül a pódiumra, az öltözőben hagyja búját-bánatát, és nem a körmét piszkálja, ha a sztárt ünnepli a publikum.

Mert a sztár persze kevésbé ideális körülmények között is sztár. A Lidércek hőse, Roberto áriájával kezdett Alagna. Ez tipikus koncertszám, hiszen a darab – éppúgy, mint a következő, az Edgar – egy kezdő komponista zsengéje, csupán egy-egy részlete érdemes az utókor figyelmére. A Manon Lescaut két, első felvonásbeli áriájával folytatta, és a Tosca szintén slágerszámnak minősülő Levéláriájával zárta a maga részéről az első részt. A Tosca-filmet épp a napokban sugározta az egyik televízió, a szerep semmiképp sem újdonság a tenorista számára, de az élő interpretáció mégsem mondható száz százalékosnak. Szünet után A Nyugat lányából Ramerrez áriája sodró lendületű és friss volt; szép A fecskéből Ruggiero dala, végül pedig a Turandot két részlete következett. Alagna a híres Nessun dormát félig az orgona felé fordulva szólaltatta meg. Ha nem azt hallotta a nagyérdemű, amire számított, hát az akusztikát hibáztassa… És bizony, a Nessun dorma elhangzott már Budapesten sokkal hősibb, tisztább előadásban is. De a turista vendégeknek, a rajongóknak tökéletesen megfelelt, így az ünneplést három ráadás-számmal viszonozta az énekes. A két nápolyi dalban bontakozott ki Alagna igazi egyénisége, zongorakísérettel zengett a fényes voce, fölszabadultan és játszva csavarta még jobban az ujja köré a hódolókat. Végül egy megindító a cappella fohásszal vett búcsút a közönségtől.

Roberto Alagna ízig-vérig színházi figura; olyan artista, akinek szüksége van untermannokra, hogy legyen honnan lendületet venni a legcsavarosabb mutatványokhoz. A nemzetközi élmezőnyben biztos helye van az első tíz között. Kár, hogy egy igazán minőségi operaelőadásba mégsem hívható meg.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Anyaisten: a kegyetlen szeretet hangjai

Létezik kortárs magyar operairodalom - csak éppen itthon nem játsszák a külföldön bemutatott magyar darabokat. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál programszerkesztői ezt az adósságot igyekeznek ledolgozni. Idén Tihanyi László Anyaisten (Génitrix) című zenedrámáját prezentálták a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában.

Gramofon

Méltatlan nyitány a Tavaszi Fesztiválon

Rá lehet sütni a kritikusra, hogy túlságosan kényes, de számomra bizony rosszul összeállított, nem kellő gonddal szervírozott menü benyomását keltette a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenye. Nincs mit tenni, mint várni a többi koncertet és a többi világsztárt – hogy mielőbb feledhessük a Bajor Állami Zenekar és Kent Nagano középszerű produkcióját.

Gramofon

Jánosok passiója

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense olyan koncerten járt, amelyről – kezdetben úgy gondolta – nem szívesen ír. Mert amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Most mégis tesz egy próbát, és megkísérli felidézni ennek a katartikus estének egy-egy pillanatát.

Gramofon

Francia menü bátor zenerajongóknak

A Les Musiciens du Louvre – Marc Minkowski vezényletével – idehaza bátornak számító műsort adott: a Zeneakadémián felületesen ismert francia zeneszerzők ismeretlen művei szólaltak meg.

Gramofon

Koncepciótlan Puccini-zsenge félszcenírozva

A Puccini-évben nehéz bármiféle újdonsággal előrukkolni, hiszen művei a legnépszerűbbek közé tartoznak. Így aztán mindenki az érdekességre hajt: Torre del Lagóban például – ahol operái tetemes részét komponálta és ahol évtizedek óta Puccini Fesztivált rendeznek nyaranta – az ifjúkori zsengét, az Edgart állítják idén a középpontba. Ezt mutatták be félig szcenírozva a budapesti Operaházban is, a Tavaszi Fesztivál keretében.

Gramofon

Extázis Michel Camilóval

Michel Camilo jöttének hírére igencsak felbolydult a hazai jazzrajongók tábora – olyannyira, hogy zsúfolásig megtöltötték a Millenáris Teátrum széksorait. Még meg sem jelent a színpadon, de a konferanszban nevének említésére már óriási lelkesedésének adott hangot a publikum. Meg is kapták tőle, amit vártak.

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

A családjával együtt megölték a fiatal gázai fotóst, aki másfél évig dokumentálta a háborút

A családjával együtt megölték a fiatal gázai fotóst, aki másfél évig dokumentálta a háborút

Medve támadott meg egy férfit Besztercebánya közelében

Medve támadott meg egy férfit Besztercebánya közelében