Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","shortLead":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","id":"20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597.jpg","index":0,"item":"d263ccf7-ff72-4efd-9e92-aa70d98025e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","timestamp":"2025. április. 18. 13:02","title":"Tarvágás volt az Alföld egyik legérintetlenebb erdőjében – három hektár tűnt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan állatot, amely az utolsó jégkorszak vége felé halt ki. A kölykök valóban hordják őseik jellegzetességeit, azonban vannak, akik szkeptikusak, állítva, igazából nem egészen felel meg a valóságnak, amit a vállalat állít.","shortLead":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan...","id":"20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7.jpg","index":0,"item":"aa580d7d-5a46-427b-b0ba-d74512bbf349","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","timestamp":"2025. április. 18. 16:03","title":"Újabb kérdőjelek merültek fel a nemrég feltámasztott rémfarkasról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9987ce60-d28b-4d69-a0bd-a0044555409c","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"2025 januárjáig már több mint 1 milliárd palack érkezett vissza a REpontokra. Ez akkora mennyiség, hogy ha ezeket az italcsomagolásokat egymás mellé tennénk, 5-ször is körbeérnék a földet az Egyenlítő mentén, de akár 20 ezer focipályát is be lehetne velük borítani. Ez a hatalmas mennyiség jól mutatja a hazai lakosság növekvő fogékonyságát és nyitottságát a környezetünk megóvása céljából bevezetett új megoldásokra egy fenntarthatóbb jövő érdekében. ","shortLead":"2025 januárjáig már több mint 1 milliárd palack érkezett vissza a REpontokra. Ez akkora mennyiség, hogy ha ezeket...","id":"20250318_Mindennapjaink-reszeve-valt-a-visszavaltas-mohu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9987ce60-d28b-4d69-a0bd-a0044555409c.jpg","index":0,"item":"3fc84c1e-a726-4a29-9f79-2c1ce5434744","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250318_Mindennapjaink-reszeve-valt-a-visszavaltas-mohu","timestamp":"2025. április. 19. 13:30","title":"Mindennapjaink részévé vált a visszaváltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","shortLead":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","id":"20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596.jpg","index":0,"item":"e479c3a5-1fac-496b-b619-785be5a8719c","keywords":null,"link":"/sport/20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","timestamp":"2025. április. 18. 17:30","title":"Ezeket a rekordokat tényleg senki nem tudja megdönteni! Legalábbis most még ezt hisszük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","shortLead":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","id":"20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4.jpg","index":0,"item":"ef134bda-42d5-4b77-8d86-c5688d42e2a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","timestamp":"2025. április. 18. 20:36","title":"Egy román nő azt állítja, ügyvéd nélkül nem segítettek neki a magyar hatóságok az eltűnt testvére keresésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","shortLead":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","id":"20250418_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"435f6a13-81b2-45f8-8bc2-fdf0ea7a6383","keywords":null,"link":"/360/20250418_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 18. 10:15","title":"Nemzetközi lapszemle: Áll az tűzfal Európában, Orbánt és Le Pent nem akarják kiengedni mögüle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"623b27cc-0d65-4f75-8d0a-f8f3be80eddb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az amerikai Harvard Egyetem nagyszabású kutatásában három évtizeden keresztül figyelték meg több mint százezer ember táplálkozási szokásait, hogy kiderítsék, melyik étrenddel őrizhetjük meg legjobban az egészségünket. Kiderült, hogy még a mediterrán diétánál is van jobb. ","shortLead":"Az amerikai Harvard Egyetem nagyszabású kutatásában három évtizeden keresztül figyelték meg több mint százezer ember...","id":"20250418_ahei-mediterran-etrend-dieta-harvard-egyetem-kutatas-egeszseges-oregedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/623b27cc-0d65-4f75-8d0a-f8f3be80eddb.jpg","index":0,"item":"6c128f50-6945-4d94-b6b1-3ef5003ec5e2","keywords":null,"link":"/elet/20250418_ahei-mediterran-etrend-dieta-harvard-egyetem-kutatas-egeszseges-oregedes","timestamp":"2025. április. 18. 07:30","title":"A Harvard tudósai megtalálták a legjobb étrendet az egészséges öregedéshez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A ruházat évszázadok óta többféle jelentéssel bír a nők számára. Volt az elnyomás eszköze, felöltöztetve a nőket a társadalom által elvárt kép szerint. Ugyanakkor a ruhák lehetőséget adnak az önkifejezésre, hogy megmutassuk, kik vagyunk valójában. A világ legtöbb részén még most is egymás mellett jelenik meg ez a két szerep. Hogyan látják ezt a kérdéskört neves feministák?
A Harvard Business Review 2009-es beszámolója szerint a nők évente 20 trillió dollárt költenek világszerte. A divatot elsősorban női időtöltésnek tartjuk, és egy egész iparág épül rá. Amikor nemrégiben egy kutatás során megkérdezték az amerikai tiniket, hogy mi a hobbijuk, a lányok azt válaszolták: a shoppingolás. Az Egyesült Államokban több bevásárlóközpont van, mint középiskola. Függetlenül attól, hol élünk, a vásárlás egyre könnyebb lesz, hála az internetnek.
Mióta kapcsolják a nőkhöz a vásárolgatást?
A második világháború után beinduló tömegtermelés miatt a fogyasztási cikkek mindenhol jó üzletnek számítottak. A férfiak visszamentek dolgozni. A nők visszatértek otthonaikba. Az ipar új találmányainak köszönhetően egyes nők (elvileg) nagyobb szabadsággal és több idővel rendelkeztek. Mivel töltötték a szabadidejüket? Vásároltak.
Betty Friedan (1921–2006), a feminizmus második hullámához tartozó, nagy port kavaró író sokat vizsgálta ezt a területet. 1963-ban megjelent, The Feminine Mistique című könyvét akkor írta, amikor felismerte a jelenség robbanásszerű terjedését Amerikában. Fontos megjegyezni, hogy Friedant sokan azért támadták, mert nem vette észre, hogy a nők jelentős részének nincs sok szabadideje, és az ő helyzetük sokkal rosszabb. Amellett, hogy háztartási „kötelezettségeiket” el kellett látniuk, pénzt is kellett keresniük az otthonukon kívül végzett munkával.
Friedan és mások is felfedezték azt a jelenséget, ami a bevételi forrás nagyságától függetlenül minden nőt egyformán érintett: a sztereotip reklámozást. Méghozzá azt, amelyik egy amerikai álmot kerget: a (fehér) nukleáris család álmát. A férj (és apa) az, aki elmegy dolgozni. A feleség (és anya) otthon marad a (két) gyermekkel. Mit csináltak a reklámok? Azt hitették el a nőkkel, hogy a megvásárolt termékek határozzák meg az identitásukat.
Kathy Myers erősen kritizálta ezt a sztereotípiát, és az Encyclopedia of Feminist Theories című gyűjteményben azt írta erről: „veszélyesen felforgató kép a nőkről”. A fogyasztói társadalom a nő egy idealizált változatát jelentette: a fehér, háztartást vezető nőét – aki boldog otthon.
Naomi Wolf A szépség kultusza című könyvében azt írta: „A fogyasztói kultúrát legjobban az a piac támogatja, mely szexuális klónokból áll: férfiakból, akiknek tárgyakra van szükségük, nőkből, akik tárgyak szeretnének lenni, a vágy piac diktálta tárgya pedig állandóan változik, eldobható.” Wolf amellett érvelt, hogy ez a rövid időtartam biztosítja, hogy idővel az önmagunkkal való elégedetlenség egyre nőjön, és ne pedig elmúljon. Ez az elégedetlenség sarkallja a nőket a vásárlásra.
A nők és a reklámok kapcsolata
Friedan hasonlóan értékelte a nőkön élősködő reklámok működését. „Valamiért, valahol, valakinek ki kellett találnia, hogy a nők több dolgot vásárolnak, ha a lehetőségekkel teli, ismeretlen után sóvárgó, túl sok energiával rendelkező háziasszony szerepébe kényszerítik őket” – írta a The Feminine Mystique című könyvében. Ismét láthatjuk, hogy miért érték támadások: nem sok nő van a világon, aki valaha megtapasztalhatta volna azt a kiváltságot, hogy túl sok pénze és kevés tennivalója legyen. De Friedan kifejezetten azokról a nőkről beszél, akiket a reklámok megcéloztak. Akik fogékonyak rá, akik be-, majd megveszik az ötletet, hogy nem elég jók a legfrissebb termékek nélkül – legyen az ruha, vasaló vagy a legújabb testápoló.
Ahogy Friedan írta: „A hajfestés nem állítja meg az időt; egy Plymouth autó vásárlása nem ad új életet; a Marlboro cigaretta nem segíti az ágyba bújást, még akkor sem, ha a nők azt hiszik, erre vágynak. Ezek a be nem teljesült ígéretek örökösen fenntartják a birtoklás iránti éhséget, és megakadályozzák, hogy a nők rájöjjenek, igazából mire van szükségük, vagy mit akarnak.” Friedan szerint a nők a fogyasztás rabszolgáivá váltak, és ez már önmagában elnyomás. A vásárlás megszállottjaként nem ismerhetjük fel, hogy belül üresek maradtunk.
Vásárolgatás mint betegség: önimádat és függőség
Az első feminista, akit az érdekelt, hogy a nők miért vásárolnak, a férfiak pedig miért teremtenek, Simone de Beauvoir (1908–86) volt. 1949-ben megjelent könyve „La narcissiste” (Az önimádó) című fejezetében arról írt, hogy a nők milyen tehetetlennek érzik magukat a világban, és ezért muszáj találniuk valamit, ami értelmet ad az életüknek: „A férfi megtalálja és kiéli magát a házakban, amiket épít, az erdőkben, amiket kivág, a betegekben, akiket meggyógyít; a nő azonban semmilyen projektet, semmilyen célt nem talál, ezért saját magát próbálja »felépíteni«.”
De Beauvoir minden bizonnyal meg lenne döbbenve a mai fogyasztói szokásokon. Sajnos a nők még mindig szenvednek ettől. Az unatkozó háziasszony képe nem véletlenül létezik. Még soha nem volt egyszerűbb, hogy a vásárlás függőséggé váljon, és ezért az önimádat naponta – ha nem óránként – üti fel a fejét, ahogy a divat egyre gyorsul, és a vásárlás egyre könnyebbé válik.
A divatipar nem csak a pénztárcánknak tesz rosszat
hvgkonyvek.hu
A divat önmagában is sok mindenért felelős. Bár azt gondoljuk, hogy nőkről szóló iparág, a felszín alá nézve rájövünk, hogy míg a nők vásárolnak, főleg a férfiak húznak belőle hasznot. A leghíresebb divatházak közül jó párat nemzetközi konglomerátumok birtokolnak, és a divattervezők munkáját irányító tervezőosztályok élén álló „csodagyerekek” is a leggyakrabban férfiak. Ez az iparág nem bánik jól az emberekkel. Ott vannak az alulfizetett ruhaipari munkások (leginkább nők), az agyongyötört modellek, a szorongáskeltő reklámok és a szexuális visszaélések. És a lista folytatható.
A divatipar másik nagy problémája, hogy hiányzik belőle a változatosság és a kulturális különbségek hangsúlyozása. 1992-es, „Eating the Other” (Felfalni a másikat) című esszéjében bell hooks (1952–) azt írta: „A divat világa is megértette, hogy a különbözőség kihasználásával többet lehet keresni. A Benetton-reklámok – amelyek a különféle etnikumok sokszínűségén alapulnak – sok reklámstratégiához szolgáltak mintaként.” A nem fehér emberek kultúráját másnak, a normától különbözőnek nyilvánították. Gyakran kritizálta hooks azt, ahogy az uralkodó fehér kultúra magáévá tett bizonyos ábrázolásokat, jelképeket, hagyományokat, mert szerinte ez csak azt erősíti, hogy a fehérekén kívül minden kultúra „másnak” látszódjon.
Következtetés
Az a sztereotípia, ami ellen Friedan a The Feminine Mystique című könyvében kikelt, és ami foglyul ejti a nőket, hogy aztán a divat rabszolgasorába hajtsa őket, még ma is létezik, és komoly problémaforrás.
A másik problémakör a változatosság kérdése. A nőknek mindig egyetlen ideált adnak el, újra és újra elismételve, hogy a boldoguláshoz muszáj megszerezniük ezt a „legújabbat”, muszáj egy bizonyos módon kinézniük. Nem számít, ha az egész jövedelmüket Guccira vagy Zarára költik. Akkor is költeni kell, ha nincs mit, hiszen majd jobban érzik magukat, sőt jobb emberré, jobb nővé válhatnak. Valóban így lenne?
Vajon mit mondana Andrea Dworkin a brazilgyantáról? Milyen tanácsot adna Naomi Wolf a Tinder-profilunkkal kapcsolatban? Tabi Jackson Gee és Freya Rose mindannyiunkat foglalkoztató kérdéseken keresztül vezet be a legnagyobb feministák elméleteibe és mutatja be életszemléletüket. Könyvükben arra sarkallnak, hogy feltegyük a kérdést: vajon a nők tényleg egyenlőek a férfiakkal? A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
Kutatások szerint azokban a háztartásokban, ahol a férj több házimunkát végez, a feleség boldogabb, a házasság pedig kiegyensúlyozottabb. Ennek ellenére még mindig általános elvárás, hogy az otthoni teendők nagy részét a feleség végezze. Mit mondtak erre a helyzetre neves feministák a 20. század folyamán?
Az egyik dolog, amire szülőként leginkább vágyunk, hogy képesek legyünk mindent rendbe hozni, ha valami nehézség éri a gyerekeinket. A Hallgasd meg! című könyv – amelyből most egy szerkesztett részletet közlünk – egyszerűen követhető módszereket ígér a gyereknevelés olyan mindennapos kihívásaihoz, mint amilyen például a hiszti, vagy a sírás.
Az internetet eredetileg jó dolgokra találták ki: egy új világ, ahol az emberek ítélkezés nélkül, szabadon kommunikálhatnak. Bárki, aki megosztotta már a véleményét online, megerősítheti, hogy az internet végül nem ez lett. Mit mondanak az online kommunikáció állapotáról a feministák?