szerző:
Roma Sajtóközpont
Tetszett a cikk?

A hátrányos helyzetű gyerekek oktatási integrációjával foglalkozó elismert szakembereknél kiverte a biztosítékot az MSZP oktatási és kulturális munkacsoportja vezetőjének a szegregációról tett sajtónyilatkozata. A kutatók szerint Tatai-Tóth András nézetei tévesek és tovább mélyítik a társadalmi szakadékot.

Tatai-Tóth András a Népszabadságnak (2007. október 10.) időszerű oktatáspolitikai kérdésekről nyilatkozott. A képviselő szerint a szocialista munkacsoport a kormánnyal, az oktatási tárcával egyetért a célokat illetően, pusztán a megvalósítás ütemezésében vannak feszültségek, a munkacsoport ugyanis „nagyobb gázt adna”. Tatai-Tóth a lapnak azt mondta: a szocialista munkacsoport azt támogatja, hogy ne lehessen roma és nem roma gyerekeket erőszakkal egy osztályba zárni. „Meg kell teremteni, hogy például matematika- és fizikaórán a lemaradtak ne tartsák fel társaikat, de mondjuk testnevelés- és rajzórán együtt lehessenek, ne legyen senki sem kirekesztve.”

Az oktatási integrációt szorgalmazók azonban nem értenek egyet Tatai-Tóthtal. „Ez nem szakmai, hanem politikai nyilatkozat, amely jelzése annak, hogy a szocialista frakció nem akarja az integrációt, féltve a középosztályi pozíciókat” – reagált a Roma Sajtóközpontnak (RSK) Havas Gábor szociológus. A legújabb kutatások szerint az integráció nem rontja az oktatás színvonalát, a szegregáció azonban igen. Havas szerint aki Tatai-Tóth nézeteit vallja, az arra szavaz, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeknek ne legyen esélyük a felzárkózásra és a mélyszegénység változatlan tömegben újratermelődjön.

Kertesi Gábor közgazdász, az Oktatási Kerekasztal tagja is bírálja Tati-Tóth nyilatkozatát. Szerinte az egyrészt fölöslegesen köti a cigánysághoz a problémát, másrészt figyelmen kívül hagyja azt a közismert tényt, hogy a fejlett OECD-országok között Magyarországon a legmagasabb az iskolai szegregáció mértéke. Ez utóbbi a roma etnikai hovatartozástól függetlenül is világosan kimutatható. Az iskolai szegregáció a szegény ember gyerekének oktatási lehetőségeit ássa alá. Kertesi szerint az is hiba, hogy Tatai az integrációt „erőszaknak” állítja be, holott a kormány éppenséggel a hatályos törvények betartatását igyekszik elérni, és a törvénytelen elkülönítést megfékezni. A szakember szerint nincs olyan iskolarendszer, amelynél az elkülönített oktatás keretei között meg lehetne adni azokat a szolgáltatásokat a hátrányos helyzetűeknek, amelyekkel felzárkózhatnának.

Kertesi emlékeztetett: minden idevonatkozó kutatás azt bizonyítja, hogy a szegregált iskolákban az oktatás színvonala jóval az átlagos alatt marad, miközben a hátrányos helyzetűeknek éppen minőségi pedagógiai szolgáltatást kellene kapniuk ahhoz, hogy behozzák lemaradásukat. A szakember szerint a Tatai által képviselt nézet alkotmányos problémát is felvet, sérti az oktatási esélyegyenlőséget, amely szerint mindenkinek azonos színvonalú oktatást kell kapnia.

Az épp most zárult, eddigi legátfogóbb integrációs hatásvizsgálati kutatás egyik vezetője is cáfolta az RSK-nak, hogy az integrált oktatásban a hátrányos helyzetűek feltartanák a többieket. Kézdi Gábor, a Közép-európai Egyetem (CEU) adjunktusa és a Közgazdaságtudományi Intézet (KTI) tudományos munkatársa elmondta: a vizsgálatok azt mutatják, hogy a tudatosan, differenciáltan integráló iskolák kedveznek a kevésbé jóknak, és egyben a jobb tanulók is fejlődnek. Kézdi arra figyelmeztetett: a probléma szőnyeg alá söprése ahhoz vezet, hogy gyermekeink és unokáink is sok adót lesznek kénytelenek fizetni, mert a munkaerőpiac nem veszi fel a lemaradókat.

A Kézdi Gábor és Surányi Éva által vezetett, 2003 őszétől 2007 júniusáig tartó kutatásban hatvan iskola négyezer diákja szerepelt. A vizsgálat eredménye azt mutatta: a roma tanulók integrált oktatása javítja a romák olvasáskészségét, nem rontja a nem romák olvasáskészségét, és növeli a romák társadalmi elfogadottságát a nem roma tanulók körében. A roma tanulók integrált oktatása egyáltalán nem rontja a nem roma tanulók tanulmányi fejlődését. A kutatás azt is megállapította: a roma tanulók olvasáskészsége nem függ össze arányukkal az osztályban, és eredményeik mindenütt rosszabbak nem roma társaikénál, de az integrációs programban résztvevő iskolákban jobbak, mint a hagyományos iskolákban.

Közleményben tiltakozott Tatai-Tóth nyilatkozata miatt Horváth Aladár esélyegyenlőségi biztos is. A roma érdekvédő arra figyelmeztet: a kirekesztést, elkülönítést a törvények határozottan tiltják, ebből következően gyermekeink együttnevelése, integrációja minimum alapkövetelmény, nem pedig „ötletelgető munkacsoportok játszótere”. Horváth arra is emlékeztet: a szocialista képviselő által használt kifejezés, az erőszak, éppenséggel a romák kirekesztése során alkalmazott évtizedes, sőt évszázados gyakorlat, az erőszakos elkülönítésnek és az erőszakos asszimilációnak van évszázados hagyománya. A roma politikus szerint az előző és jelenlegi szocialista-szabaddemokrata kormányok roma integrációs politikájában szinte az egyetlen, alapelveit és intézkedéseit tekintve korszerű programelem a deszegregáció, és ezt a folyamatot akarja Tatai visszafordítani.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Integráció, szegregáció

A Magyar Katolikus Püspöki Konferenciának az oktatási miniszterhez küldött levele nyomán vita bontakozott ki a szociális, kulturális és biológiai okokra visszavezethető hátrányok kezeléséről az iskolarendszerben. Ezt a vitát az olykor kissé ideologikusnak tűnő felhangok ellenére rendkívül időszerűnek és fontosnak tartom.

Itthon

A szakiskolások tudásszintje mexikói

Kis iskolák és szakképzés. Ugyan régóta azonosíthatóak a tényezők, amelyek a közoktatás rákfenéjének tekinthetők, de az állam jó ideje képtelen javítani a siralmas helyzeten. A közoktatás modernizációjára most irgalmatlanul sok pénz érkezik az uniótól, de meglehet, hiába. Liskó Ilona oktatáskutató a közoktatás változásairól.

Hét nap

SZEGREGÁCIÓS PER

A miskolci önkormányzat megsértette egyes roma általános iskolás tanulók egyenlő bánásmódhoz való jogát - állapította...

Itthon

Megmaradnak a szegregáló iskolák?

Könnyen kijátszhatóak az esélyegyenlőség erősítésére hozott új beiskolázási szabályok, így sok helyen maradtak a szegregáló iskolák.

MTI Itthon

Ombudsmani javaslat a szegregációmentes elhelyezésre

Jogalkotási javaslatot terjeszt az oktatási és az önkormányzati tárca elé a kisebbségi ombudsman, mert a jelenlegi szabályok szerint egyetlen település sem kötelezhető arra, hogy befogadja az iskolabezárások és -összevonások miatt tanintézmény nélkül maradó tanulókat. Ezt maga Kállai Ernő ombudsman özölte szerdán.

MTI Itthon

Tüntettek a jászladányi szegregáció ellen

A jászladányi iskolaügy bírósági tárgyalásával egy időben mintegy 15-20-an tüntettek Szolnokon az iskolai szegregáció ellen tiltakozva, s támogatásukról biztosítva a felperes Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatalt.

MTI Itthon

Szegregáció-ellenes per Nyíregyházán

A roma gyermekek iskolai elkülönítése, az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére hivatkozva indított pert a nyíregyházi önkormányzat ellen az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány; a szerdai első tárgyaláson a polgári peres eljárást a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság elnapolta.