szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma jelenti be Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a polgárosodás programjának közoktatást érintő pontjait: a változtatások szükségességét a PISA-vizsgálatok eredményeivel indokolják - írja a keddi Népszabadság. A program bérpótlékot hozna és korszerűsítené az ismeretanyagot.

A kormányfő a változások szükségességét meghatározó mértékben a PISA-vizsgálatok eredményeivel indokolja – áll a Népszabadság keddi számában. A természettudományos, matematikai és szövegértési készségeket vizsgáló nemzetközi PISA-felmérésen a tizenöt éves korosztály vesz részt. Az eddig háromszor, 2000-ben, 2003-ban és 2006-ban elvégzett felmérésen a magyar diákok várakozáson alul szerepeltek, még akkor is, ha a szakmai közvéleményt egyébként nem érték váratlanul az eredmények. (A tízévesek körében végzett PIRLS-teszt még egészen kedvező eredményeket mutat.) 

A PISA vizsgálatokat összesítő szakemberek ugyan ódzkodnak attól, hogy toplistaként, országok közötti vetélkedőként ábrázolják a többéves előkészítéssel és kiértékeléssel zajló, soktucat országra kiterjedő felméréseket, az mégis elmondható, hogy tizenöt éveseink természettudományból a nemzetközi lista középmezőnyében, matematikából kicsit az alatt vannak, míg olvasás-szövegértés terén a PISA a lista utolsó harmadába helyez bennünket. A felmérés legsokkolóbb része az, hogy a jelenlegi közoktatás a diákok otthonról hozott hátrányait konzerválja, ahelyett, hogy kiegyenlítené, ilyen formán rögzíti, vagy esetleg mélyíti is a társadalmi egyenlőtlenségeket. Oktatási rendszerünk tehát nem látja el feladatát.

Mindez leginkább a tanárokon, illetve a tanárképzésen múlik. Mint arról már írtunk, Magyarországon a pedagógusképzésben radikális változásokra volna szükség. Jelenleg ugyanis a leggyengébb eredményű tanulók is bejutnak a tanárképzésre, a diplomát szerzők többségének esze ágában sincs tanárként dolgozni, s gyakran a legjobb felkészültséget igénylő helyekre, kisiskolákba, "kisegítőkbe", "cigányosztályokba" éppen a legfelkészületlenebbek  kerülnek. A Gyurcsány-féle átalakítás fontos eleme volna, hogy azok kerüljenek a tanári pályára, akik kellően rátermettek és felkészültek. Az intézkedéstervben felismerhetők az Oktatási Kerekasztal javaslatai, amelyeket részben a nemzetközi hírű McKinsey tanácsadó jelentése nyomán dolgoztak ki, s amelyről beszámolt a HVG is. A kedden nyilvánosságra hozott Új tudás, új iskola program - a Népszabadság szerint - bérpótlékkal ismerné el a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásával, illetve a kiemelt tehetségekkel foglalkozó pedagógusok többletmunkáját, differenciálná az intézményvezetői pótlékot, és a tudományos életben való aktívabb részvételt kutató-tanári ösztöndíjjal segítené elő. Ennek lehetőségét a kormányfő már parlamenti évadnyitójában megpendítette.

Cél, hogy a kistelepülések diákjai is ugyanolyan minőségű oktatást kapjanak, mint a fővárosban tanuló gyerekek. Ennek érdekében az egyenlőtlenséget már kora gyerekkorban csökkenteni akarják, ezért fejlesztik a védőnői rendszert is, és kiterjesztik a családi napközik hálózatát. Ahol lehet, egységesítik az óvodákat és a bölcsődéket - írja a napilap. A program része, hogy a kormány a jövőben szigorúan ellenőrzi az iskolafenntartók esélyegyenlőségi terveinek megvalósulását. (A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez például csak olyan iskolák pályázhatnak digitális táblára, amelyek nem folytatnak szegregációs gyakorlatot.)

A Népszabadság információi szerint a kormány korszerűsíteni akarja az ismeretanyagot is, egyúttal alanyi jogúvá kívánják tenni a középiskolai nyelvi előkészítő évfolyamokon való részvételt, és lépéseket tesznek az integrált természettudományos oktatás irányába.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Itthon

Oktatási rendszerünk nem látja el feladatát - interjú

A tanulás kultúrájának alapvető megváltoztatására van itthon szükség - nyilatkozta lapunknak Csapó Benő, a PISA Igazgató Tanácsának tagja még a nemzetközi felmérés 2006-os eredményeinek nyilvánosságra kerülése előtt. A szakember szerint oktatási rendszerünk nem tesz eleget feladatának; annyi tudást szerzünk, amennyi odahaza ránk ragad.

hvg.hu Itthon

Remekeltek a magyar diákok a nemzetközi PIRLS-teszten

Bár a középiskolásokat érintő PISA felmérés korábbi eredményei hidegzuhanyként értek bennünket, azért van remény: a PIRLS nemzetközi szövegértési felmérésen kisdiákjaink, a 9-10 évesek, immár másodszor szerepeltek biztatóan, 40 ország "versenyében" a 9.helyet szerezték meg.

Társadalom

Éltanulók

A finn iskolások a legjobbak a természettudományos és a matematikai problémák megoldásában, olvasásban pedig másodikak...

hvg.hu Itthon

PISA 2006: ezt sem tesszük ki az ablakba

A nemzetközi átlagnak megfelelő eredményt értek el a magyar középiskolások a PISA tudásvizsgálaton. A felmérés matematikai és szövegértési tesztjein a korábbi években kétszer már csalódást keltően szerepeltünk. Az eredményeket kedden hozták nyilvánosságra.

Társadalom

Gyenge közepes

Megint leszerepeltek a magyar diákok az elsősorban az ismereteik alkalmazásának képességét mérő PISA-vizsgálaton.

CEU-rektor: Demeter szavaiban mutatkozik meg a rezsim valódi természete

CEU-rektor: Demeter szavaiban mutatkozik meg a rezsim valódi természete

Érzelmes beszédben búcsúzott a Honortól a Huawei alapítója

Érzelmes beszédben búcsúzott a Honortól a Huawei alapítója

Traffipaxozni szinte bárhol lehet, ezt igazolja ez a videó

Traffipaxozni szinte bárhol lehet, ezt igazolja ez a videó