Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4775dc8e-9b50-49e1-a114-ade978a1c901","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az áldozatok családtagjai azt akarták, hogy legyen már vége az ügynek. Ennek volt egy feltétele, amit a gyilkos teljesített.","shortLead":"Az áldozatok családtagjai azt akarták, hogy legyen már vége az ügynek. Ennek volt egy feltétele, amit a gyilkos...","id":"20250422_halalbuntetes-texas-tomeggyilkos-el-paso-walmart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4775dc8e-9b50-49e1-a114-ade978a1c901.jpg","index":0,"item":"4fb05d13-92d4-46d8-93b6-087b4b39197d","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_halalbuntetes-texas-tomeggyilkos-el-paso-walmart","timestamp":"2025. április. 22. 12:13","title":"Elkerülte a halálbüntetést a 23 embert megölő texasi tömeggyilkos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az új vámok 50 és 65 százalék között lehetnek, Scott Bessent pénzügyminiszter pedig arról beszélt, hogy a harmadik negyedévre tisztázódhat, milyen vámokkal kell tartósan szembenéznie Kínának.","shortLead":"Az új vámok 50 és 65 százalék között lehetnek, Scott Bessent pénzügyminiszter pedig arról beszélt, hogy a harmadik...","id":"20250423_donald-trump-usa-kina-vam-vamhaboru-kereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500.jpg","index":0,"item":"0ac4b5f0-0fac-4c8b-9304-112eeb8564e8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_donald-trump-usa-kina-vam-vamhaboru-kereskedelem","timestamp":"2025. április. 23. 20:30","title":"Felére vághatja a Kínára kivetett vámokat Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3d944b0-a926-467d-87f4-00e196755b3f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Három napot kaptak az emberek, hogy utoljára lássák Ferenc pápát.","shortLead":"Három napot kaptak az emberek, hogy utoljára lássák Ferenc pápát.","id":"20250422_ferenc-papa-szent-peter-bazilika-kegyelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3d944b0-a926-467d-87f4-00e196755b3f.jpg","index":0,"item":"9914db0d-a90f-48a6-9f67-54f650f93bbf","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_ferenc-papa-szent-peter-bazilika-kegyelet","timestamp":"2025. április. 22. 16:05","title":"Közzétették, mikor róhatják le a kegyeletüket az emberek Ferenc pápa előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fb8ada-2623-429b-bed6-a7e36eed8cdc","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Szerdán kezdődik az Andor második és egyben utolsó évada, amellyel a Disney méltóságot tudott adni az ezer sebből vérző Star Warsnak. A franchise utóbbi éveiben sok millió rajongót veszített, agyba-főbe kritizálták a filmeket és a sorozatokat is, amiért ostoba történetmeséléssel és gyenge identitáspolitikával igyekeztek pontokat szerezni. És akkor jött egy sötét háborús széria egy távoli galaxisból.","shortLead":"Szerdán kezdődik az Andor második és egyben utolsó évada, amellyel a Disney méltóságot tudott adni az ezer sebből vérző...","id":"20250422_andor-disney-star-wars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fb8ada-2623-429b-bed6-a7e36eed8cdc.jpg","index":0,"item":"026edc34-811d-417a-a20c-0696d4c13e7d","keywords":null,"link":"/360/20250422_andor-disney-star-wars","timestamp":"2025. április. 22. 19:30","title":"Andor: a mestermunka, amelyre a Star Wars galaxisának hatalmas szüksége volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da","c_author":"Cserba Júlia","category":"360","description":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du Val-de-Marne. Kérdés, hogy az ötlet a kurátori munkát állítja-e kritikai fénytörésbe vagy a felelősséget akarja megosztani, esetleg csupán egy demokratizáló csapatépítésről van szó. Az eredményről Cserba Julia készített beszámolót.","shortLead":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du...","id":"20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da.jpg","index":0,"item":"6e7e4b95-f697-4ee0-ab15-c77326d6798d","keywords":null,"link":"/360/20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","timestamp":"2025. április. 23. 14:30","title":"Mindenki kurátor: ilyen az, amikor egy múzeum kiállítása az összes munkatárs közös műve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek egy új, mobil Repont-automatának köszönhetően.","shortLead":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek...","id":"20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac.jpg","index":0,"item":"88e35d5b-b09a-43a7-811b-dfddcbf04d13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","timestamp":"2025. április. 22. 09:03","title":"Itt az új palackvisszaváltó automata, de ezzel nem a boltokban fog találkozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0478528-42fa-4db8-96dd-3c9b9188ed34","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A tűz okát a repülőtér műszaki személyzete vizsgálja.","shortLead":"A tűz okát a repülőtér műszaki személyzete vizsgálja.","id":"20250422_orlando-delta-legitarsasag-kigyulladt-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0478528-42fa-4db8-96dd-3c9b9188ed34.jpg","index":0,"item":"2604b606-3c47-4c76-96b7-e9a204ae4e7c","keywords":null,"link":"/kkv/20250422_orlando-delta-legitarsasag-kigyulladt-gep","timestamp":"2025. április. 22. 12:58","title":"Kigyulladt a Delta légitársaság egyik gépe Orlandóban, evakuálták az utasokat + videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. április. 23. 07:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Az alig-alig létező kishajóforgalom, az elavult kikötők és a végeláthatatlan rakparti autófolyam ellehetetlenítették a főváros lakóinak közvetlen kapcsolatát a Dunával, amelyet így városi közlekedésre sem lehet használni.
Kézenfekvő volna kihasználni a Duna kínálta egérutat a pesti zsúfoltságban, bekapcsolva a várost átszelő folyót a tömegközlekedésbe. Lehet-e új életet lehelni az elhanyagolt fővárosi partszakaszokba korszerű kikötői és zsibongó turisztikai szolgáltatásokkal, úgy, ahogy ezt számos nagyvárosban - Párizstól Londonon át Lisszabonig - már megtették?
A budapesti víziközlekedés-fejlesztési kérdésekről és a rakpartok rehabilitációjáról már jó ideje vitatkoznak szakmai berkekben - mindeddig nem sok eredménnyel. Már-már nosztalgikus emlék, hogy a folyó fővárosi szakaszán egykor kishajók tucatjai pöfögtek. A nyolcvanas években, amikor még villamosbérlettel is fel lehetett pattanni a BKV menetrend szerint közlekedő vízibuszaira, az utasok száma meghaladta az évi 350 ezret. Azóta a járatok és az utasok száma egyaránt a töredékére esett vissza. Az idei szezonról még nincs végleges kimutatása a BKV-nak, de már annak is örültek, hogy 2007-ben 50 ezer vízi utasuk volt a megelőző évi 30 ezerrel szemben. Az átkelőjáratokból csak kettő - a Soroksár és Csepel, illetve az Újpest-Megyer és Pünkösdfürdő közötti - maradt meg, a hoszszanti járaton pedig csak május-augusztusban, munkanapokonként, akkor is mindössze ötször indul hajó, amely 45-50 perc alatt jut el a Boráros tértől a Jászai Mari térig. Így aztán a vonaljárat nem is a közösségi közlekedés, hanem a turisztika céljait szolgálja.
A hajózási üzletág azonban még így, félárbocon is nyereséges: az alvállalkozónak - a Sailor Kft.-nek - kiadott, évi 35-40 millió forintos költséggel üzemelő vonaljáratok 60-70 millió forint bevételt hoznak. A BKV Zrt. már csak ezért sem kíván túladni a jelenleg kilenc hajóból álló flottáján és 22 kikötői pontonján, sőt jobb időkben reménykedve a fejlesztésről sem mond le. Most ősszel pályázatot nyújtanak be 600 millió forint elnyerésére, amelyből a hajóállomásokat kívánják felújítani.
Ám az, hogy a vízi főutcát be lehessen vonni a pesti tömegközlekedésbe, távolról sem csak a járatszámokon és a hajóparkon múlik. A rakparton dübörgő járműforgalom ugyanis elzárja a kikötőket az átszállási lehetőségtől: a partra lépő utasok csak körülményes gyaloglás árán tudnák megközelíteni a - Dunához általában nem igazán közeli - villamos-, busz- vagy metrómegállókat. Így aztán, ha a part menti külső kerületekből hajóval netán gyorsabban el is lehetne érni a belvárost, az átszállási lehetetlenség meghiúsítja a kapcsolatot. A dunai hajózás fővárosi kiterjesztését ugyanakkor az elavult kikötők és hajóállomások is akadályozzák. Számos, hasonló gonddal küszködő nagyvárosban egy-egy központi átszállóállomást építve teremtették meg a vízi és a szárazföldi közlekedés közötti könnyű átjárhatóságot.
Száműzzék a rakpartokról a járműforgalmat, s adják vissza a gyalogosoknak a folyópartot - javasolta már vagy négy éve Janesch Péter építész. Partraszállás című dolgozatában Riga példáját hozza fel, ahol az autóforgalom ugyanúgy falként zárja el a városlakókat a Daugava folyótól, mint a budapestieket a Dunától. A kiírt ötletpályázaton ott egy dán tervezőiroda arra a megoldásra jutott, hogy az átmenő járműforgalmat a folyó alatt a föld alá kell vezetni. Janesch Péter nagyra törő terve szerint Budapesten is - a Margit híd és a Petőfi híd között - a folyó alatt fúrt alagútba kellene terelni az autóforgalmat. Ezzel a város - olvasható az Építőművészet című szaklapban - "visszakapná a rakpartokat és a víz közvetlen közelségét, míg a forgalom a Duna alatt suhanna át."
A Duna "visszafoglalásának" ideája már a ciklus elején bekerült a budapesti önkormányzat 2013-ig tartó középtávú városfejlesztési tervébe, a Podmaniczky-programba - mondta Z. Halmágyi Judit építész, a fővárosi városfejlesztési és városképvédelmi bizottság alelnöke. Jelenleg az érdekelt hivatalok részvételével az úgynevezett mérnöki előkészítő munka folyik, amelynek célja, hogy számba vegyék a 80 kilométernyi fővárosi Duna-szakaszt, amelyet 2005-ben kiemelt területté minősített a fővárosi közgyűlés. A fő kérdés persze az, mikor mi valósítható meg a nagy ívű, nyilvánvalóan sokmilliárdos Duna-álmokból. Mik lesznek a fejlesztési projektek, és hogyan szerezhető hozzájuk pénzügyi fedezet? Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a HVG-nek csak annyit tudott mondani, hogy reményei szerint ebben a ciklusban végeznek a helyzetfelméréssel; aztán lehet majd, uniós forrásokat megpályázva, nekilátni a konkrét tervek készítésének.
Gyors változásra tehát aligha lehet számítani. Arról pedig valamiért senki nem akar beszélni, milyen szerényebb, de megvalósítható megoldásokkal - lépcsőkkel, a rakparton jelzőlámpás zebrákkal, megállóáthelyezésekkel - lehetne már a távoli jövőbe vesző Dunagút megépítése előtt is közelebb hozni egymáshoz a vízi és a földi leszállóhelyeket, egyszersmind visszaadni a Dunát a városlakóknak.