Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8bfdc24f-320d-4555-85b3-d79857d075df","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az AUR mellett két további, kisebb szélsőjobboldali párt is bejutott a román parlamentbe a vasárnapi választáson, de a legtöbb szavazatot a kormánykoalíciót vezető PSD kapta. A magyar kisebbség pártja a vártnál jobban szerepelt.","shortLead":"Az AUR mellett két további, kisebb szélsőjobboldali párt is bejutott a román parlamentbe a vasárnapi választáson, de...","id":"20241202_romania-valasztas-rmdsz-aur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bfdc24f-320d-4555-85b3-d79857d075df.jpg","index":0,"item":"f50762e9-074e-4f25-bd22-a37b30dd0d95","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_romania-valasztas-rmdsz-aur","timestamp":"2024. december. 02. 05:19","title":"A szociáldemokraták nyerték a román választást, simán bejutott az RMDSZ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2abaf27-2145-4450-bac2-4958f8b08734","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az angol és a liverpooli lapok is a meccs egyik legjobbjának látták a magyar középpályást.","shortLead":"Az angol és a liverpooli lapok is a meccs egyik legjobbjának látták a magyar középpályást.","id":"20241202_szoboszlai-dominik-liverpool-manchester-city-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2abaf27-2145-4450-bac2-4958f8b08734.jpg","index":0,"item":"7305f7c7-d423-4b0a-88df-d9e60a89af01","keywords":null,"link":"/sport/20241202_szoboszlai-dominik-liverpool-manchester-city-premier-league","timestamp":"2024. december. 02. 06:34","title":"Lenyűgözte a brit sportsajtót Szoboszlai teljesítménye a Manchester City ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8acf5446-6186-4bbf-bcd2-ef74b32008d1","c_author":"Méltányosság Politikaelemző Központ","category":"360","description":"A magyar politika négy kihívásának értelmezése címmel ad közre vitairatot és szervez konfe<a rel=\"noreferrer noopener\" href=\"https://meltanyossag.hu/a-magyar-politika-negy-kihivasa-konferencia/\" target=\"_blank\">r</a>enciát a Méltányosság Politikaelemző Központ. Az első rész a Nyugathoz, a második rész a liberális demokráciához fűződő viszonyt elemzi. ","shortLead":"A magyar politika négy kihívásának értelmezése címmel ad közre vitairatot és szervez konfe<a rel=\"noreferrer noopener\"...","id":"20241202_meltanyossag-politikaelemzo-kozpont-liberalis-demokracia-liberalizmus-illiberalizmus-miert-kuzd-a-liberalizmus-a-demokracia-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8acf5446-6186-4bbf-bcd2-ef74b32008d1.jpg","index":0,"item":"16cc1dbf-dc9e-4c71-abcb-0c0eb721b4e8","keywords":null,"link":"/360/20241202_meltanyossag-politikaelemzo-kozpont-liberalis-demokracia-liberalizmus-illiberalizmus-miert-kuzd-a-liberalizmus-a-demokracia-ellen","timestamp":"2024. december. 02. 18:00","title":"Miért küzd a liberalizmus a demokrácia ellen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b92edf53-2840-442f-a751-b3c0e14149fc","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Berlinhez és Brüsszelhez intézett követelésekkel ért véget a bajorországi autóipari csúcstalálkozó.","shortLead":"Berlinhez és Brüsszelhez intézett követelésekkel ért véget a bajorországi autóipari csúcstalálkozó.","id":"20241203_Autoipari-valsagcsucs-100-millio-euros-segely-beszallitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b92edf53-2840-442f-a751-b3c0e14149fc.jpg","index":0,"item":"95fe4de4-eaca-41f7-a652-d436d1c01f39","keywords":null,"link":"/cegauto/20241203_Autoipari-valsagcsucs-100-millio-euros-segely-beszallitok","timestamp":"2024. december. 03. 07:21","title":"Autóipari válságtanácskozás: 100 millió eurós segélyt kapnak a bajor beszállítók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1185c750-f71b-4575-bc88-29438f8de995","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy norvégiai, egy olaszországi, egy dél-koreai és egy ausztriai szavazóhelyiség is érintett lehet.","shortLead":"Egy norvégiai, egy olaszországi, egy dél-koreai és egy ausztriai szavazóhelyiség is érintett lehet.","id":"20241201_Tobb-szaz-kulfoldi-szavazatot-rossz-pecsettel-adtak-le-a-romaniai-valasztason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1185c750-f71b-4575-bc88-29438f8de995.jpg","index":0,"item":"87ed9816-f80a-429b-aa23-388b2096a1c6","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_Tobb-szaz-kulfoldi-szavazatot-rossz-pecsettel-adtak-le-a-romaniai-valasztason","timestamp":"2024. december. 01. 20:03","title":"Több száz külföldi szavazatot rossz pecséttel adtak le a romániai választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c50ea61b-d4f4-4d2c-9c49-3cce74089623","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelyben egészségtant és állampolgári ismereteket is tanítanának.","shortLead":"Tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelyben egészségtant és állampolgári ismereteket is tanítanának.","id":"20241202_lengyelorszag-oktatas-iskola-egeszsegtan-pis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c50ea61b-d4f4-4d2c-9c49-3cce74089623.jpg","index":0,"item":"8dfd7984-7e40-4ee4-8adb-ec302e91397a","keywords":null,"link":"/elet/20241202_lengyelorszag-oktatas-iskola-egeszsegtan-pis","timestamp":"2024. december. 02. 11:09","title":"„Homo-oktatástól” féltik a lengyel konzervatívok a gyerekeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","shortLead":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","id":"20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2.jpg","index":0,"item":"eeb715d7-69b9-4b55-af02-bd33197b695e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","timestamp":"2024. december. 02. 08:57","title":"Amerikai–német közös fejlesztés lesz az új Volkswagen Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","shortLead":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","id":"20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b.jpg","index":0,"item":"a8cc931a-4017-44ce-9310-51427ddedf8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2024. december. 02. 06:41","title":"Teslát legyorsuló új Cupra érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az alig-alig létező kishajóforgalom, az elavult kikötők és a végeláthatatlan rakparti autófolyam ellehetetlenítették a főváros lakóinak közvetlen kapcsolatát a Dunával, amelyet így városi közlekedésre sem lehet használni.
Kézenfekvő volna kihasználni a Duna kínálta egérutat a pesti zsúfoltságban, bekapcsolva a várost átszelő folyót a tömegközlekedésbe. Lehet-e új életet lehelni az elhanyagolt fővárosi partszakaszokba korszerű kikötői és zsibongó turisztikai szolgáltatásokkal, úgy, ahogy ezt számos nagyvárosban - Párizstól Londonon át Lisszabonig - már megtették?
A budapesti víziközlekedés-fejlesztési kérdésekről és a rakpartok rehabilitációjáról már jó ideje vitatkoznak szakmai berkekben - mindeddig nem sok eredménnyel. Már-már nosztalgikus emlék, hogy a folyó fővárosi szakaszán egykor kishajók tucatjai pöfögtek. A nyolcvanas években, amikor még villamosbérlettel is fel lehetett pattanni a BKV menetrend szerint közlekedő vízibuszaira, az utasok száma meghaladta az évi 350 ezret. Azóta a járatok és az utasok száma egyaránt a töredékére esett vissza. Az idei szezonról még nincs végleges kimutatása a BKV-nak, de már annak is örültek, hogy 2007-ben 50 ezer vízi utasuk volt a megelőző évi 30 ezerrel szemben. Az átkelőjáratokból csak kettő - a Soroksár és Csepel, illetve az Újpest-Megyer és Pünkösdfürdő közötti - maradt meg, a hoszszanti járaton pedig csak május-augusztusban, munkanapokonként, akkor is mindössze ötször indul hajó, amely 45-50 perc alatt jut el a Boráros tértől a Jászai Mari térig. Így aztán a vonaljárat nem is a közösségi közlekedés, hanem a turisztika céljait szolgálja.
A hajózási üzletág azonban még így, félárbocon is nyereséges: az alvállalkozónak - a Sailor Kft.-nek - kiadott, évi 35-40 millió forintos költséggel üzemelő vonaljáratok 60-70 millió forint bevételt hoznak. A BKV Zrt. már csak ezért sem kíván túladni a jelenleg kilenc hajóból álló flottáján és 22 kikötői pontonján, sőt jobb időkben reménykedve a fejlesztésről sem mond le. Most ősszel pályázatot nyújtanak be 600 millió forint elnyerésére, amelyből a hajóállomásokat kívánják felújítani.
Ám az, hogy a vízi főutcát be lehessen vonni a pesti tömegközlekedésbe, távolról sem csak a járatszámokon és a hajóparkon múlik. A rakparton dübörgő járműforgalom ugyanis elzárja a kikötőket az átszállási lehetőségtől: a partra lépő utasok csak körülményes gyaloglás árán tudnák megközelíteni a - Dunához általában nem igazán közeli - villamos-, busz- vagy metrómegállókat. Így aztán, ha a part menti külső kerületekből hajóval netán gyorsabban el is lehetne érni a belvárost, az átszállási lehetetlenség meghiúsítja a kapcsolatot. A dunai hajózás fővárosi kiterjesztését ugyanakkor az elavult kikötők és hajóállomások is akadályozzák. Számos, hasonló gonddal küszködő nagyvárosban egy-egy központi átszállóállomást építve teremtették meg a vízi és a szárazföldi közlekedés közötti könnyű átjárhatóságot.
Száműzzék a rakpartokról a járműforgalmat, s adják vissza a gyalogosoknak a folyópartot - javasolta már vagy négy éve Janesch Péter építész. Partraszállás című dolgozatában Riga példáját hozza fel, ahol az autóforgalom ugyanúgy falként zárja el a városlakókat a Daugava folyótól, mint a budapestieket a Dunától. A kiírt ötletpályázaton ott egy dán tervezőiroda arra a megoldásra jutott, hogy az átmenő járműforgalmat a folyó alatt a föld alá kell vezetni. Janesch Péter nagyra törő terve szerint Budapesten is - a Margit híd és a Petőfi híd között - a folyó alatt fúrt alagútba kellene terelni az autóforgalmat. Ezzel a város - olvasható az Építőművészet című szaklapban - "visszakapná a rakpartokat és a víz közvetlen közelségét, míg a forgalom a Duna alatt suhanna át."
A Duna "visszafoglalásának" ideája már a ciklus elején bekerült a budapesti önkormányzat 2013-ig tartó középtávú városfejlesztési tervébe, a Podmaniczky-programba - mondta Z. Halmágyi Judit építész, a fővárosi városfejlesztési és városképvédelmi bizottság alelnöke. Jelenleg az érdekelt hivatalok részvételével az úgynevezett mérnöki előkészítő munka folyik, amelynek célja, hogy számba vegyék a 80 kilométernyi fővárosi Duna-szakaszt, amelyet 2005-ben kiemelt területté minősített a fővárosi közgyűlés. A fő kérdés persze az, mikor mi valósítható meg a nagy ívű, nyilvánvalóan sokmilliárdos Duna-álmokból. Mik lesznek a fejlesztési projektek, és hogyan szerezhető hozzájuk pénzügyi fedezet? Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a HVG-nek csak annyit tudott mondani, hogy reményei szerint ebben a ciklusban végeznek a helyzetfelméréssel; aztán lehet majd, uniós forrásokat megpályázva, nekilátni a konkrét tervek készítésének.
Gyors változásra tehát aligha lehet számítani. Arról pedig valamiért senki nem akar beszélni, milyen szerényebb, de megvalósítható megoldásokkal - lépcsőkkel, a rakparton jelzőlámpás zebrákkal, megállóáthelyezésekkel - lehetne már a távoli jövőbe vesző Dunagút megépítése előtt is közelebb hozni egymáshoz a vízi és a földi leszállóhelyeket, egyszersmind visszaadni a Dunát a városlakóknak.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is – írja publicistánk.