Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8b5b6f0d-16a1-4f76-aeb7-d330f1b27406","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Nemhogy társadalmi egyeztetés nem volt, de még a társminisztériumok véleményét sem kérte ki az NGM, amikor az egyszerűsített foglalkoztatás feltételeinek szigorításáról döntött. A kormány többletbevételt remél, de a negatív hatások óriási veszteséget okoznak.","shortLead":"Nemhogy társadalmi egyeztetés nem volt, de még a társminisztériumok véleményét sem kérte ki az NGM, amikor...","id":"20250211_hvg-idenymunka-szigoritas-munkaltatok-alkalmi-munka-ngm-nem-szedik-a-meggyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b5b6f0d-16a1-4f76-aeb7-d330f1b27406.jpg","index":0,"item":"e5230212-84b6-42ed-82c8-4b4e39de3b85","keywords":null,"link":"/360/20250211_hvg-idenymunka-szigoritas-munkaltatok-alkalmi-munka-ngm-nem-szedik-a-meggyet","timestamp":"2025. február. 11. 06:30","title":"Lehetetlen helyzet elé állít sok munkáltatót, hogy a kormány túltolta az idénymunka szigorítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ed99315-92f8-4359-b784-6016d66f8a55","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A taglétszám azóta nem volt ilyen magas, hogy a Die Linke létrejött a keletnémet utódpárt és egy másik baloldali tömörülés egyesülésével 2007-ben.","shortLead":"A taglétszám azóta nem volt ilyen magas, hogy a Die Linke létrejött a keletnémet utódpárt és egy másik baloldali...","id":"20250211_nemetorszag-valasztas-linke-baloldal-afd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ed99315-92f8-4359-b784-6016d66f8a55.jpg","index":0,"item":"e9ec5b2d-a811-46e5-b44d-9e3f173c7686","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_nemetorszag-valasztas-linke-baloldal-afd","timestamp":"2025. február. 11. 10:26","title":"Tízezrek csatlakoztak a német szélsőbalhoz az év kezdete óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a835ec16-70ae-40dd-85c1-2626225f5529","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Több ezer razziát indítottak a bevándorlási hatóságok az Egyesült Királyságban, ami miatt még párton belül is bírálják a kormányt.","shortLead":"Több ezer razziát indítottak a bevándorlási hatóságok az Egyesült Királyságban, ami miatt még párton belül is bírálják...","id":"20250210_video-illegalis-bevandorlo-elfogas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a835ec16-70ae-40dd-85c1-2626225f5529.jpg","index":0,"item":"6ac57f21-f14f-4f30-ab7f-83f39d9f6fa6","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_video-illegalis-bevandorlo-elfogas-rendorseg","timestamp":"2025. február. 10. 13:24","title":"Videókon mutogatja a brit kormány, hogyan viszik el a rendőrök az illegális bevándorlókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz benne. Pedig nem sok köszönet volt abban, amikor legutóbb ilyet lépett a kormány.","shortLead":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz...","id":"20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"5831f510-3b18-4f5a-8fe6-caba29ce6df4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","timestamp":"2025. február. 10. 08:53","title":"Árstoppal ébredt hétfő reggel Nagy Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2468cd4d-8432-414d-990f-6d66e931b35f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tizenhét százalékkal kevesebbet fizetnének a bérlők mint amennyit a bérbeadók szeretnének tőlük kérni. ","shortLead":"Tizenhét százalékkal kevesebbet fizetnének a bérlők mint amennyit a bérbeadók szeretnének tőlük kérni. ","id":"20250211_erasmus-diakok-budapest-alberletpiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2468cd4d-8432-414d-990f-6d66e931b35f.jpg","index":0,"item":"d7c87509-d3dc-4022-8489-60ef28760b3e","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250211_erasmus-diakok-budapest-alberletpiac","timestamp":"2025. február. 11. 11:13","title":"Kevesebb az Erasmus-diák, ez pedig lefelé húzza a budapesti albérletárakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"055e56bf-876c-4ac5-b8ec-64f0a3838295","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250211_Marabu-Feknyuz-Lenyomtuk-az-inflaciot-Nagy-Marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/055e56bf-876c-4ac5-b8ec-64f0a3838295.jpg","index":0,"item":"03d9f1f9-cb02-429c-ada2-96ab38a994a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_Marabu-Feknyuz-Lenyomtuk-az-inflaciot-Nagy-Marton","timestamp":"2025. február. 11. 16:01","title":"Marabu Féknyúz: Sikerült víz alá nyomni az inflációt!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33ca2813-c3fe-4a00-81a6-2a9c4d222a7e","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy kamion átszakította a szalagkorlátot és az ellenkező oldalon állt meg.","shortLead":"Egy kamion átszakította a szalagkorlátot és az ellenkező oldalon állt meg.","id":"20250210_lezaras-m5-autopalya-kiskunfelegyhaza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33ca2813-c3fe-4a00-81a6-2a9c4d222a7e.jpg","index":0,"item":"aedad47d-3ae3-4586-876c-2ef0097c5af4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_lezaras-m5-autopalya-kiskunfelegyhaza","timestamp":"2025. február. 10. 13:47","title":"Lezárták az M5-ös autópályát Kiskunfélegyházánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Donald Tusk 650 milliárd zloty (kb. 63 ezer milliárd forint) beruházásával pörgetné fel a lengyel gazdaságot, ami a lengyel GDP csaknem 18 százalékának felel meg.","shortLead":"Donald Tusk 650 milliárd zloty (kb. 63 ezer milliárd forint) beruházásával pörgetné fel a lengyel gazdaságot, ami...","id":"20250210_Oriasi-beruhazasi-programot-hirdetett-a-lengyel-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"c73a6b1b-20fa-4aea-81ad-72a88b51f390","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Oriasi-beruhazasi-programot-hirdetett-a-lengyel-miniszterelnok","timestamp":"2025. február. 10. 20:04","title":"Óriási beruházási programot hirdetett a lengyel miniszterelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az alig-alig létező kishajóforgalom, az elavult kikötők és a végeláthatatlan rakparti autófolyam ellehetetlenítették a főváros lakóinak közvetlen kapcsolatát a Dunával, amelyet így városi közlekedésre sem lehet használni.
Kézenfekvő volna kihasználni a Duna kínálta egérutat a pesti zsúfoltságban, bekapcsolva a várost átszelő folyót a tömegközlekedésbe. Lehet-e új életet lehelni az elhanyagolt fővárosi partszakaszokba korszerű kikötői és zsibongó turisztikai szolgáltatásokkal, úgy, ahogy ezt számos nagyvárosban - Párizstól Londonon át Lisszabonig - már megtették?
A budapesti víziközlekedés-fejlesztési kérdésekről és a rakpartok rehabilitációjáról már jó ideje vitatkoznak szakmai berkekben - mindeddig nem sok eredménnyel. Már-már nosztalgikus emlék, hogy a folyó fővárosi szakaszán egykor kishajók tucatjai pöfögtek. A nyolcvanas években, amikor még villamosbérlettel is fel lehetett pattanni a BKV menetrend szerint közlekedő vízibuszaira, az utasok száma meghaladta az évi 350 ezret. Azóta a járatok és az utasok száma egyaránt a töredékére esett vissza. Az idei szezonról még nincs végleges kimutatása a BKV-nak, de már annak is örültek, hogy 2007-ben 50 ezer vízi utasuk volt a megelőző évi 30 ezerrel szemben. Az átkelőjáratokból csak kettő - a Soroksár és Csepel, illetve az Újpest-Megyer és Pünkösdfürdő közötti - maradt meg, a hoszszanti járaton pedig csak május-augusztusban, munkanapokonként, akkor is mindössze ötször indul hajó, amely 45-50 perc alatt jut el a Boráros tértől a Jászai Mari térig. Így aztán a vonaljárat nem is a közösségi közlekedés, hanem a turisztika céljait szolgálja.
A hajózási üzletág azonban még így, félárbocon is nyereséges: az alvállalkozónak - a Sailor Kft.-nek - kiadott, évi 35-40 millió forintos költséggel üzemelő vonaljáratok 60-70 millió forint bevételt hoznak. A BKV Zrt. már csak ezért sem kíván túladni a jelenleg kilenc hajóból álló flottáján és 22 kikötői pontonján, sőt jobb időkben reménykedve a fejlesztésről sem mond le. Most ősszel pályázatot nyújtanak be 600 millió forint elnyerésére, amelyből a hajóállomásokat kívánják felújítani.
Ám az, hogy a vízi főutcát be lehessen vonni a pesti tömegközlekedésbe, távolról sem csak a járatszámokon és a hajóparkon múlik. A rakparton dübörgő járműforgalom ugyanis elzárja a kikötőket az átszállási lehetőségtől: a partra lépő utasok csak körülményes gyaloglás árán tudnák megközelíteni a - Dunához általában nem igazán közeli - villamos-, busz- vagy metrómegállókat. Így aztán, ha a part menti külső kerületekből hajóval netán gyorsabban el is lehetne érni a belvárost, az átszállási lehetetlenség meghiúsítja a kapcsolatot. A dunai hajózás fővárosi kiterjesztését ugyanakkor az elavult kikötők és hajóállomások is akadályozzák. Számos, hasonló gonddal küszködő nagyvárosban egy-egy központi átszállóállomást építve teremtették meg a vízi és a szárazföldi közlekedés közötti könnyű átjárhatóságot.
Száműzzék a rakpartokról a járműforgalmat, s adják vissza a gyalogosoknak a folyópartot - javasolta már vagy négy éve Janesch Péter építész. Partraszállás című dolgozatában Riga példáját hozza fel, ahol az autóforgalom ugyanúgy falként zárja el a városlakókat a Daugava folyótól, mint a budapestieket a Dunától. A kiírt ötletpályázaton ott egy dán tervezőiroda arra a megoldásra jutott, hogy az átmenő járműforgalmat a folyó alatt a föld alá kell vezetni. Janesch Péter nagyra törő terve szerint Budapesten is - a Margit híd és a Petőfi híd között - a folyó alatt fúrt alagútba kellene terelni az autóforgalmat. Ezzel a város - olvasható az Építőművészet című szaklapban - "visszakapná a rakpartokat és a víz közvetlen közelségét, míg a forgalom a Duna alatt suhanna át."
A Duna "visszafoglalásának" ideája már a ciklus elején bekerült a budapesti önkormányzat 2013-ig tartó középtávú városfejlesztési tervébe, a Podmaniczky-programba - mondta Z. Halmágyi Judit építész, a fővárosi városfejlesztési és városképvédelmi bizottság alelnöke. Jelenleg az érdekelt hivatalok részvételével az úgynevezett mérnöki előkészítő munka folyik, amelynek célja, hogy számba vegyék a 80 kilométernyi fővárosi Duna-szakaszt, amelyet 2005-ben kiemelt területté minősített a fővárosi közgyűlés. A fő kérdés persze az, mikor mi valósítható meg a nagy ívű, nyilvánvalóan sokmilliárdos Duna-álmokból. Mik lesznek a fejlesztési projektek, és hogyan szerezhető hozzájuk pénzügyi fedezet? Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a HVG-nek csak annyit tudott mondani, hogy reményei szerint ebben a ciklusban végeznek a helyzetfelméréssel; aztán lehet majd, uniós forrásokat megpályázva, nekilátni a konkrét tervek készítésének.
Gyors változásra tehát aligha lehet számítani. Arról pedig valamiért senki nem akar beszélni, milyen szerényebb, de megvalósítható megoldásokkal - lépcsőkkel, a rakparton jelzőlámpás zebrákkal, megállóáthelyezésekkel - lehetne már a távoli jövőbe vesző Dunagút megépítése előtt is közelebb hozni egymáshoz a vízi és a földi leszállóhelyeket, egyszersmind visszaadni a Dunát a városlakóknak.