Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d9033b92-c95b-4dff-936c-46b28bc2956c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ukrajna az utóbbi napokban több alkalommal vett át holttesteket.","shortLead":"Ukrajna az utóbbi napokban több alkalommal vett át holttesteket.","id":"20250615_Oroszorszag-ujabb-1200-elesett-ukran-katona-holttestet-adta-vissza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9033b92-c95b-4dff-936c-46b28bc2956c.jpg","index":0,"item":"24111cd8-f5ff-4b45-8a70-030c57609401","keywords":null,"link":"/vilag/20250615_Oroszorszag-ujabb-1200-elesett-ukran-katona-holttestet-adta-vissza","timestamp":"2025. június. 15. 16:55","title":"Oroszország újabb 1200 elesett ukrán katona holttestét adta vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"gazdasag","description":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon a hévízi tófürdő központi épülete, amelyet így le is kellett zárni. A helyiek közül sokan szobakiadásból élnek, és már érzik a forgalom csökkenését.","shortLead":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon...","id":"20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294.jpg","index":0,"item":"aa8bd265-5d3a-41a3-8726-5ce0d22f6fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","timestamp":"2025. június. 14. 09:00","title":"Kiemelt terület az idegenforgalom, mégis állami kézben pusztult le a második számú turisztikai látványosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ead2837-b77b-4528-86fd-2fa30efd6325","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem csak az új funkciókat, hanem azt is tudni lehet, hogy mely iPhone-ok és más Apple eszközök kapják meg ősszel a cég újdonságait. Van néhány búcsúzó.","shortLead":"Már nem csak az új funkciókat, hanem azt is tudni lehet, hogy mely iPhone-ok és más Apple eszközök kapják meg ősszel...","id":"20250614_apple-ios-ipados-macos-26-tamogatott-keszulekek-lista-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ead2837-b77b-4528-86fd-2fa30efd6325.jpg","index":0,"item":"d7cdad94-1bff-4096-a158-af8177c8fbd5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apple-ios-ipados-macos-26-tamogatott-keszulekek-lista-iphone","timestamp":"2025. június. 14. 14:03","title":"Itt a lista: ezek a készülékek kapják meg az iOS 26-ot és az Apple többi új rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f81a4eff-5fe3-466d-ad28-5d025dabc177","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nincs elég alacsony koleszterinszint – vallja a korszerű tudományos eredményekkel összhangban Harangi Mariann egyetemi tanár. Milyen összkoleszterinnél kezdhetünk genetikai érintettségre gyanakodni? Milyen étrendet tartson, akinek magas az LDL-koleszterinszintje, és mi az igazság a tojásról? Mit árul el a sima laborvizsgálatokon nem mért Lp(a)-érték? Ezekről is kérdeztük a Debreceni Egyetem Belgyógyászati Klinikája anyagcsererészlegének vezetőjét.","shortLead":"Nincs elég alacsony koleszterinszint – vallja a korszerű tudományos eredményekkel összhangban Harangi Mariann egyetemi...","id":"20250615_hvg-magas-koleszterin-gyogyszer-erelmeszesedes-csendes-gyilkos-egy-szint-ala-nem-megyunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f81a4eff-5fe3-466d-ad28-5d025dabc177.jpg","index":0,"item":"55849031-cf50-4f1a-b8b8-71b448c00031","keywords":null,"link":"/360/20250615_hvg-magas-koleszterin-gyogyszer-erelmeszesedes-csendes-gyilkos-egy-szint-ala-nem-megyunk","timestamp":"2025. június. 15. 19:30","title":"Van, hogy a mozgás és a diéta sem elég – amit sok háziorvos is rosszul tud a magas koleszterinszintről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440","c_author":"Balla István ","category":"kultura","description":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa Maria, a 220 felett, vagy a Kell hogy várj!, később kiadóvezetőként pedig olyan előadókat futtatott be, mint Zámbó Jimmy, a Rapülők vagy a Tátrai Band. Milyen viszonyban volt Erdős Péterrel? Mi köze a Black Sabbath-nak a Neotonhoz? Kibékült-e már Csepregi Éváékkal? Interjú Pásztor Lászlóval.","shortLead":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa...","id":"20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440.jpg","index":0,"item":"aad403df-ea22-434c-b79f-d0f6b6a48c83","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 20:00","title":"„Be kell valljam, Zámbó Jimmyt majdnem elszalasztottuk, miattam” – interjú Pásztor Lászlóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a5ef89e-18a9-4c06-96a9-9463466e8560","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy tűnik, különösebb meglepetéseket nem tartogat az időjárás a következő napokra.","shortLead":"Úgy tűnik, különösebb meglepetéseket nem tartogat az időjárás a következő napokra.","id":"20250615_idojaras-elorejelzes-meteorologia-zivatar-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a5ef89e-18a9-4c06-96a9-9463466e8560.jpg","index":0,"item":"17beae43-290a-4161-9c80-30f953844fe0","keywords":null,"link":"/elet/20250615_idojaras-elorejelzes-meteorologia-zivatar-hungaromet","timestamp":"2025. június. 15. 20:56","title":"Zivatarok tarkíthatják a hét elejét, aztán visszatér a napos idő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3143d617-184c-42a4-a8dd-82c49dafef5b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"„Mi már látjuk, mekkora ajándék az, hogy versenyezhetünk. Az is egy ünnep, hogy rajthoz tudunk állni, mert nem mindig volt ez így” – mondja Ekler Luca kétszeres paralimpiai bajnok a Penge podcastban, ahol a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnak és Kenyeres András mentáltrénernek arról is mesél, milyen apróságon múlt, hogy parasportoló vált belőle, miben más a hangulat és a közeg a paralimpián, mint az olimpián, és hogyan tudja összeegyeztetni, hogy a sport mellett a Testnevelési Egyetemen oktat.","shortLead":"„Mi már látjuk, mekkora ajándék az, hogy versenyezhetünk. Az is egy ünnep, hogy rajthoz tudunk állni, mert nem mindig...","id":"20250614_penge-podcast-ekler-luca-szilagyi-aron-kenyeres-andras-parasport-interju-stresszkezeles-teljesitmenyszorongas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3143d617-184c-42a4-a8dd-82c49dafef5b.jpg","index":0,"item":"a8db8ae3-4ce7-4da4-bf9d-7a593e8d7110","keywords":null,"link":"/elet/20250614_penge-podcast-ekler-luca-szilagyi-aron-kenyeres-andras-parasport-interju-stresszkezeles-teljesitmenyszorongas-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 07:00","title":"„Évek óta éreztem, hogy valami vár rám” – Ekler Luca paralimpiai bajnok a Penge podcastban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12c629c9-e957-4ae3-8cfb-1fc69ee9d4ed","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Az elektromos autózás fejlődésével ma már nem számít különlegességnek az elektromos áruszállítók használata. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért nem helytállóak a villanyhajtású járművekkel kapcsolatos fenntartások – már ebben a szegmensben sem. ","shortLead":"Az elektromos autózás fejlődésével ma már nem számít különlegességnek az elektromos áruszállítók használata...","id":"20250520_fordmagyarorszag_elektrifikacio_flotta_elektromos_haszongepjarmu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12c629c9-e957-4ae3-8cfb-1fc69ee9d4ed.jpg","index":0,"item":"8762f0c3-3db7-483b-8c51-1573a3dff78b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250520_fordmagyarorszag_elektrifikacio_flotta_elektromos_haszongepjarmu","timestamp":"2025. június. 15. 15:30","title":"A következő bő egy év döntő változásokat hozhat az elektromos autózásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""}]
Elődeinek jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azt ígéri, alig két év alatt végez a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének szakmai és technológiai előkészítésével. A költségvetési bevételek növelésével kapcsolatos nyomás felgyorsíthatja a munkát, de egyes elemzők szerint így is csak feszített tempó mellett lehet tartani az indulás 2013-as tervezett időpontját.
Mennyit kell majd fizetni?
Bár egyelőre nem tudni, mennyi lenne a 2013-tól bevezetendő elektronikus útdíj kilométerenkénti összege, illetve azt sem, mely utakon kellene így fizetni, annyi már kiderült, a személyautókra egyelőre nem, csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművekre vonatkozna majd ez a díjfizetési kötelezettség - legalábbis ezt monta az Origónak Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a Széll Kálmán-terv bejelentésekor. Szerinte olyan tarifarendszer kidolgozásán gondolkodnak, amelyben a járművek súlya és környezetvédelmi besorolása is befolyásolja majd a fizetendő összeget. Azt, hogy mekkora lehet ez az összeg, az államtitkár nem árulta el, bár nem tartotta elképzelhetetlennek az Origo által egy korábbi kijelentése alapján kiszámolt 43,5 forintos kilométerenkénti díjat. A KKK tavaly év elején közzétett díjpolitikai Fehér Könyvében 6 és 34 forint közötti induló díjösszegeket javasolt a különféle járművek fajtáitól függően, hozzátéve, hogy azokat tíz év alatt, fokozatosan lehetne közelíteni az EU erre vonatkozó irányelvei által meghatározott, a hazai hálózaton maximálisan kivethető díjakhoz.
Bár a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének terve itthon nagyjából 2006 óta napirenden van, bevezetését többször is elhalasztották. A rendszer kiépítéséhez szükséges pályázatot először 2007 szeptemberében írták ki, de a versenytárgyalások akkor meghiúsultak. A nyolc jelentkező konzorcium közül kettőt műszaki okokból kizártak, de a cégek megkérdőjelezték a döntést, így közbeszerzési vizsgálat indult.
Ráadásul az Országgyűlés eközben módosította azoknak a tehergépjárműveknek a körét is, amelyeknek a megtett úttal arányos útdíjat kellett volna fizetniük (az eredetileg meghatározott, 3,5 tonnánál nehezebb járművek helyett így a 7,5 tonnánál nagyobb súlyú teherautókra terjedt volna ki a díjfizetési kötelezettség). Emiatt új tendert kellett volna kiírni, de ez nem történt meg, a téma parkolópályára került, 2010 elején pedig a magyarországi díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) már azt jelezte, legkorábban 2013-tól lehet bevezetni az elektronikus útdíjat.
Csak a teherautók után kell majd fizetni
MTI
Ezt a bevezetési határidőt hirdette meg a Fidesz-kormány is a március elején bemutatott Széll Kálmán-tervben, amely a díjból 2013-ban és 2014-ben már 100 milliárd forintos bevétellel számol. Az útdíjjal a dokumentum szerint a gyorsforgalmi úthálózati rendszer használatának költségei arányossá válnak a terheléssel, így az állam „a jövőben nem enged ki a kezei közül egy olyan fontos bevételt”, amely mögött súlyos közösségi költség – zaj, utak állapotának romlása, légszennyezettség – áll.
Az elektronikus útdíj bevezetése az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) közlekedésfejlesztési programjában is szerepel a közúti infrastruktúra-fejlesztés elemei között. A program szerint az elmúlt öt évben a közúti infrastruktúra fenntartását részben az útdíj-matricák bevételeiből finanszírozó útpénztár költségvetési támogatása a felére esett vissza, amit az egészen 2009-ig folyamatosan növekvő úthasználati díjbevételek sem tudtak ellensúlyozni.
„A fejlesztési forrásokat csakis külső forrásokból sikerült olyan mértékben kipótolni, ami egy viszonylag elfogadható ütemű fejlesztést eredményezett, de csak a főúthálózaton, emellett a mellékúthálózat rohamos pusztulásnak indult” – tette hozzá az ÚSZT programszöveg, amely szerint az autópálya-hálózat egy része koncessziós rendszerben, rendelkezésre állási díj fejében működik, ez pedig évről évre növekvő költségvetési kiadásokat jelent. Ez a költség az ÚSZT program szerint ma már nagyobb, mint az útpénztár bevétele. Ráadásul a KKK adatai szerint a matricabevételek nominális értéken a 2008-as 43,1 milliárd forintról tavaly 40,7 milliárdra estek vissza.
Teherautók útdíjrendszerei Európában (zöld: már működő elektronikus rendszer, zöld csíkos: elektronikus rendszer előkészítés alatt, narancs és citromsárga: matricás rendszer, rózsaszín: útdíjkapus rendszer, lila: egyik sem)
Európai Bizottság
Az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos költségvetési nyomás felgyorsíthatja az előkészítés folyamatát, de a kormánynak a 2013-ig hátralévő kevesebb mint két évben így is nagyon feszített tempót kell majd diktálnia, hogy tartani tudja az indulás dátumát – véli Bank Dénes, a GKI Gazdaságkutató szakértője. Szerinte kockázatot jelenthet többek között az, ha a jövőbeli útdíjtender vesztesei esetleg megtámadják a döntést, az ezzel kapcsolatos jogi huzavona lelassíthatja az előkészületeket. Éppen ezért szerinte nagyon fontos, hogy megfelelő legyen a pályázati kiírás. Egyelőre viszont nem tudni, mikor írhatják ki az útdíjtendert, mint ahogy azt sem, milyen technológiai megoldással működne majd az elektronikus díjbeszedő rendszer.
Rekordnagyságú összeget, 6,57 milliárd korona útdíjat szedtek be tavaly Csehországban. Ez egymilliárd koronával nagyobb összeg, mint 2009-ben - közölték kedden Prágában.
Január elsején Szlovákiában a 3,5 tonna feletti járműkategóriákban bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjat. A hazai díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakértői folyamatosan értékelik szomszédunk tapasztalatait.
Évi ötvenmilliárd forintot bukik a költségvetés a használatarányos útdíjrendszer bevezetésének halogatásával, pont annyit, amennyit az ingatlanadó idei bevezetésétől remélt a kormány – állítja a Népszabadság.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) 2013. január elsejétől bevezetné a használatarányos útdíjat, ennek a feltétele, hogy a kapcsolódó országgyűlési és kormánydöntések 2010 novemberéig megszülessenek – tájékoztatta a minisztérium pénteken az MTI-t.
2013-2014-től, az e-matrica fokozatos megszüntetése után, kilométerenként hat forintos útdíj bevezetését tervezi a kormány. A politikai és társadalmi egyeztetés azonban még hátravan - írja hétfői számában a Népszabadság.
Megszűnt az új szlovákiai útdíjrendszer miatt kialakult sorállás szerda délelőttre a magyar-szlovák határ valamennyi Győr-Moson-Sopron megyei átkelőjén.