Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e9ffcc5d-2cda-4450-8d5c-9c7b670480a1","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A Nébih vizsgálata után a gyártó visszahívta a terméket a forgalomból.","shortLead":"A Nébih vizsgálata után a gyártó visszahívta a terméket a forgalomból.","id":"20250511_Muanyag-folia-lehet-a-dubai-csokijegkremben-ne-egye-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9ffcc5d-2cda-4450-8d5c-9c7b670480a1.jpg","index":0,"item":"48069f6a-dbe0-4dc3-a7f7-31b2433d658c","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_Muanyag-folia-lehet-a-dubai-csokijegkremben-ne-egye-meg","timestamp":"2025. május. 11. 09:48","title":"Műanyag fólia lehet a dubajicsoki-jégkrémben, ne egye meg!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később egyedi igények alapján apránként felépíthető. Szakember nem szükséges, csak egy kis tervezés. Teszten a Meross kütyüi.","shortLead":"Tévhit, hogy az otthon okosítása drága: néhány tízezer forinttal már el lehet indulni, a teljes rendszer aztán később...","id":"20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a26336-64a4-4760-a3e7-2cff054a15fa.jpg","index":0,"item":"3c344fa8-cd6b-4bf1-8fe7-628b5bb274e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_olcso-okosotthon-rendszer-meross-hub-jelenletszenzor-ora-homero-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 11. 20:03","title":"20 ezer forinttal van értelme beszállni a lakásokosításba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz, hogy fenntartható módon tudjuk le a heti nagybevásárlást. De mik ezek és hogyan érdemes őket a mindennapok részévé tenni? Cikkünkben ennek járunk utána.","shortLead":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz...","id":"20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e.jpg","index":0,"item":"4c4870b3-a9b9-46ec-aae2-8e2d8529c5a9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","timestamp":"2025. május. 12. 11:30","title":"Fenntartható bevásárlás: így csináld, hogy valóban az legyen!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","shortLead":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","id":"20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"ed6081a4-6ba1-4228-beb0-8b5872f01538","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 12. 11:18","title":"Dél-afrikai fehéreknek ad menedékjogot Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Threadsre sem ússza meg a videós reklámokat, hamarosan már ezekkel is találkozhat majd a posztok pörgetése közben.","shortLead":"A Threadsre sem ússza meg a videós reklámokat, hamarosan már ezekkel is találkozhat majd a posztok pörgetése közben.","id":"20250511_meta-threads-videos-hirdetesek-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03.jpg","index":0,"item":"2173e39b-30a5-4097-8019-72cd39301f33","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_meta-threads-videos-hirdetesek-teszt","timestamp":"2025. május. 11. 14:03","title":"Videós reklámok özöne ömlik hamarosan a felhasználókra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1653baca-109f-465f-9155-1876793880d4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Korábban Vlagyimir Putyin orosz elnök nyilatkozott arról, hogy tárgyalások színhelye a legnépesebb török nagyváros lenne. Erdogan kijelentette: a siker első feltétele a tűzszünet.","shortLead":"Korábban Vlagyimir Putyin orosz elnök nyilatkozott arról, hogy tárgyalások színhelye a legnépesebb török nagyváros...","id":"20250511_Erdogan-is-szeretne-ha-Torokorszag-lenne-az-orosz-ukran-beketargyalasok-helyszine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1653baca-109f-465f-9155-1876793880d4.jpg","index":0,"item":"e40c8822-91a5-498d-9673-500bb3079159","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Erdogan-is-szeretne-ha-Torokorszag-lenne-az-orosz-ukran-beketargyalasok-helyszine","timestamp":"2025. május. 11. 14:11","title":"Erdogan is szeretné, ha Törökország lenne az orosz-ukrán béketárgyalások helyszíne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68ca7530-7653-4f8e-8b4a-b495422bb37c","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Johann Wadephul személyében hat évtized és szociáldemokrata, szabaddemokrata, zöld elődök után lesz újra kereszténydemokrata külügyminisztere Németországnak.","shortLead":"Johann Wadephul személyében hat évtized és szociáldemokrata, szabaddemokrata, zöld elődök után lesz újra...","id":"20250511_johann-wadephul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68ca7530-7653-4f8e-8b4a-b495422bb37c.jpg","index":0,"item":"9d9c7cbf-830c-42af-9932-b5ed504c8e36","keywords":null,"link":"/360/20250511_johann-wadephul","timestamp":"2025. május. 11. 12:00","title":"Minisztertársa léptette elő alezredessé a német külügy új irányítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A megrendelői és az üzemeltetői funkció szétválasztása lehet a budapesti tömegközlekedés jövője, mindenekelőtt azonban azt kell eldönteni, hogy az állam vagy a főváros tartsa fenn a tetemes adóssággal küzdő BKV-t.
A közeljövőben mindenképpen új időszámítás kezdődik Budapest közösségi közlekedésében, az átalakulási folyamatnak csak egy, majdnem jelentéktelen fejezete Kocsis István BKV-vezér lemondásba öltöztetett menesztése. A jövőben várhatóan nagyobb szerepet kap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely gyakran a BKV vezetésétől eltérő álláspontot fogalmazott meg szakmai kérdésekben.
A BKK megerősítésének tervét a Városháza sem titkolja. Budapest vezetésének célja, hogy több hatáskörrel ruházza fel a BKK-t, egybefogva Budapest teljes közlekedési rendszerét, beleértve a fővároson belüli tömegközlekedést, az elővárosi vasút- és buszvonalak fővároson belüli közlekedését, valamint a parkolási ügyeket – mondta a Világgazdaságnak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója.
A BKV ma is a közlekedési központ fennhatósága alatt működik, a közlekedéssel kapcsolatos fejlesztések menedzselését már átvette a tavaly ősszel alakult BKK, az átalakítási folyamat azonban csak a személyszállítási törvény elfogadása után zárható le – amint ezt az új városvezetés eddigi tevékenységét összefoglaló, a főpolgármester által a múlt héten bemutatott úgynevezett Zöld Könyv is megjegyzi. A törvényről a szaktárca és a BKK folyamatosan egyeztet.
MTI / Soós Lajos
Az új városvezetés régóta pedzegeti, hogy külön kell választani a megrendelői, az üzemeltetői és az ellenőrzési funkciókat, amelyeket ma még együttesen a BKV tölt be. A BKK-t tulajdonképpen ezért is hozták létre, a központnak azonban egyelőre nincs megrendelői jogosultsága.
A funkciók tervezett elválasztását a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke profiltisztításnak tekinti. Dorner Lajos a hvg.hu-nak elmondta: az üzemeltető cégnek, vagyis a BKV-nak nem az a dolga, hogy stratégiát dolgozzon ki, hanem az, hogy a járatok a menetrendnek megfelelően időben, biztonságban, tiszta járművekkel szállítsák az utasokat. Dorner szerint az ideális az lenne, ha a szolgáltatást a BKK rendelné meg, a BKV pedig eleget tenne neki.
A fenti elképzelésnek azonban ellentmond, hogy a tervek közt szerepel a BKV apportálása a BKK-ba; a VEKE elnöke ezt szükségtelennek tartja. Mint mondta: a BKV betagozódása épp ellentétes lenne a megrendelői és az üzemeltetői szerepek szétválasztásával.
Kinek kell?
A VEKE elnöke szerint az államnak ugyancsak létre kellene hoznia egy megrendelő szervezetet, amely a BKK-val együtt közlekedési szövetséget alkotna. Így a budapesti közösségi közlekedést a BKK, a távolságit pedig az állami intézmény rendelné meg, az agglomerációs járatokért pedig a két szervezet alkotta szövetség felelne. „Az irigyelt nyugati tömegközlekedési rendszerek épp azért irigylésre méltóak, mert közlekedési szövetségben működnek” – tette hozzá Dorner.
Ma még az sem világos, hogy a budapesti közösségi közlekedés megszervezése a jövőben az állam vagy a főváros feladata lesz; ez az önkormányzati rendszer átszervezésétől függ. A hvg.hu információja szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állami működtetést támogatná, a Belügyminisztérium viszont továbbra is a Fővárosi Önkormányzatra bízná a feladatot.
Tarlós István a Magyar Narancsnak adott interjújában elmondta: csak a személyszállítási törvény elfogadása után derül ki, hogy az állam milyen szerepet vállal a főváros közösségi közlekedésében. Budapest főpolgármestere úgy fogalmazott: ha létrejön a nemzeti holding, a BKV tulajdonosi szerkezete is változik majd, ám neki "majdnem mindegy", milyen arányban. A főváros számára az a fontos, "hogy a közlekedésszervezés felügyelete nálunk maradjon".
Átalakítás előtt
MTI / Manek Attila
A főváros vélhetően örömmel szabadulna a BKV-tól, legalábbis erre utal a főpolgármester egyik korábbi, éles hangú nyilatkozata. „Nyugodtan vigye a kormányzati hivatal a BKV-t adósságostól, metróstól” – így reagált Tarlós István Pesti Imrének, a fővárosi kormányhivatal vezetőjének korábbi felvetésére, miszerint az általa vezetett hivatal is beszállna Budapest irányításába, és példaként épp a közlekedési ügyeket említette.
A főpolgármester a hetilapban megjelent interjú szerint "erőteljesen ambicionálja" a MÁV és a Volán működését összehangoló Nemzeti Közlekedési Holding létrehozását, mivel "a MÁV-val és a Volánnal közös menetrend, azonos vagy egymással harmonizáló jegyrendszer, a részben közös infrastruktúra mind azt eredményezné, hogy a BKV fajlagos költségei csökkennének, és a finanszírozási feltételei javulnának".
Adóssághegyen túl
Noha a metróügy az Alstom-szerződés felmelegítésével megoldódni látszik, a közlekedési vállalatnak – Tarlós szavaival összhangban – szinte kezelhetetlen problémát okoz az a mintegy 70 milliárd forintos külső adósságállomány, amelyet a BKV azóta halmozott fel, hogy a Medgyessy-kormány 2002-ben átvállalta a társaság akkor 40 milliárdos adóssághegyét.
Mivel a szanálással párhuzamosan a finanszírozási struktúrát akkor nem alakították át, várható volt, hogy az adósság újratermelődik, ebben a BKV nem okozott csalódást. A hiteltartozás mellett a cég több százmilliárd forintos belső eladósodottsággal küzd, amely az elöregedett, cserére szoruló járműállománynak köszönhető. Ez az adósság lényegében azt az összeget jelenti, amelyből a leharcolt járműveket le lehet cserélni.
Pillantson a BKV színfalai mögé! - Nagyítás-fotógalériánk a budapesti metról, ahogy az utasok sohasem láthatják
Bődey János
A külső adósságállomány okozta problémára megoldást jelentene, ha a BKV tartozását átvenné az Államadósság Kezelő Központ, amely azt olcsóbb hitelekre tudná váltani – véli a VEKE elnöke. Dorner elmondta: a BKV adósságainak kamatterhe évente 6-7 milliárd forint, így ha az Államadósság Kezelő átvenné a közlekedési vállalat adósságát, a csökkenő kamatterhek miatt akár milliárdos megtakarítást is el lehetne érni. A kormány ezt mind a BKV, mind a MÁV esetében felvetette, döntést azonban még nem hozott.
A témában megkerestük György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettest és Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját is, ám elfoglaltságaikra hivatkozva nem tudtak lapunk rendelkezésére állni.
Kifordult egy BKV-busz ajtaja múlt héten a Déli pályaudvarnál, egy trolipótláshoz használt busznak pedig az egyik ablaka esett ki, a gumikerettel együtt.
Városházi és BKV-s forrásaink a BKK-val való szakmai konfliktusokat sejtik Kocsis István lemondásnak álcázott menesztése mögött. A közlekedési központhoz közeli informátorunk szerint viszont az MVM-es ügyek miatt vált tarthatatlanná a távozó vezérigazgató.
Jóllehet az olcsón beszerzett, használt járművek rövid távon látványos javulást eredményezhetnek Budapest közösségi közlekedésében, valójában csak tűzoltásra elegendők. Hosszabb távon az új járművek beszerzésének nincs alternatívája.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.