szerző:
MR1 Kossuth Rádió
Tetszett a cikk?

A minapi Nógrád megyei, tragikus végű buszbaleset, melynek során szarvassal ütközött egy autóbusz, felveti a kérdést, nem lenne-e érdemes vadriasztó berendezéssel ellátni a távolsági buszokat - hangzott el az MR1-Kossuth Rádióban.

Az autókra szerelhető vadriasztó éles, sípoló hangot ad ki; a berendezés fejlesztő mérnöke, Kulcsár Árpád az MR1-Kossuth Rádióban elmondta, a készülék által kiadott hang hasonlít a sebzett patkány vészjelzésére. A riasztót eredetileg a nem kívánatos rágcsálók távoltartására építették még tizenöt évvel ezelőtt, de közben kiderült, hogy más állatok, így sok esetben a nagyvadak is komolyan veszik a patkányok figyelmeztető hangját.

Kulcsár Árpád szerint elképzelhető, hogy a szerkezetet nemcsak személygépkocsikra, hanem a hangosabb buszokra is fel lehetne helyezni, de ehhez további kísérletekre van szükség. A zajszint ugyanakkor nem mindegy: ha túl hangos, zavaró effektusokat kibocsátó riasztó kerül a járműre, az balesetveszélyes lehet - tette hozzá a mérnök. A piacon vannak már ultrahangos riasztók is, Kulcsár szerint azonban az ő társaságuk kísérletei nem támasztják alá ezek hatásosságát. Csak a készülék lehet hatásos riasztó, amely átlépi a vad dobhártyájának fájdalomküszöbét - ebben az esetben az állat várhatóan elfut. Fájdalom okozásához hatalmas erejű ultrahangot kell kibocsátani, miközben a terjedése meglehetősen veszteséges, tehát húsz méteren túli célig elérve nagyon sokat gyengül, így valószínűleg nem sikerül megugrasztani a vadat.

Évente csaknem kétezer-ötszáz közepes és nagy testű vadat gázolnak el az autópályákon, a balesetek jelentős része a csomópontok közelében történik. A közutakon rosszabb a helyzet - mondta Jákli Zoltán, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese. A szakember szerint vannak bizonyos lehetőségek a vadriasztásra, de nem túl sok. A zrt. olyan vadriasztó berendezéseket tesztel - másfél éves kutatás keretében -, amelyek feltételezhetően hatásosak, de garancia erre nincs. Az eddigi eredmények alapján inkább azt lehetett megállapítani, hogy mit nem érdemes használni: például az optikai hatásra építő különböző villogók nem váltak be. Az Autópálya-kezelőnek dolgozó szakemberek azt javasolták, hogy fizikai elkülönítésben érdemes gondolkodni. Úgy vélik, ott, ahol jelentős a vadveszély, az utak melletti kerítéseket erősíteni, magasítani kell. Arra az esetre, ha az állat már bekerült az autópályára, a kerítések belső oldalára a vad kiugrását segítő rámpákat javasolnak a szakemberek.

Hétfőn egy ember meghalt, harmincan pedig megsérültek, amikor árokba borult egy menetrend szerinti autóbusz Nógrád megyében Szurdokpüspöki és Jobbágyi között. A Salgótarjánból Budapestre tartó autóbusz vaddal ütközött.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!