Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal a hasonló site-októl. De persze volt egy fontos különbség: a felület mögött egy titkos bejelentkezési oldal bújt meg.","shortLead":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal...","id":"20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80.jpg","index":0,"item":"1fd912b0-5370-45a1-b405-d6a1f3c02677","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","timestamp":"2025. június. 01. 08:03","title":"Ezen a nyilvános weboldalon tartotta kapcsolatot a CIA a kémjeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a","c_author":"Farkas Zoltán","category":"gazdasag","description":"A jegybank közzétette éves jelentését, az ingatlanos cégben közel 50 milliárd forintos értékvesztést számoltak el.","shortLead":"A jegybank közzétette éves jelentését, az ingatlanos cégben közel 50 milliárd forintos értékvesztést számoltak el.","id":"20250531_Az-MNB-ingatlanos-cege-473-milliard-forintot-bukott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a.jpg","index":0,"item":"bccc7d37-c27e-4e89-b819-5a3b96ec0898","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Az-MNB-ingatlanos-cege-473-milliard-forintot-bukott","timestamp":"2025. május. 31. 09:14","title":"Az MNB ingatlanos cége 47,3 milliárd forintot bukott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő gyorsasággal futott fel. Rengeteg helyen találkozhatunk a REpont automatákkal. A 400 négyzetméternél kisebb boltokban önkéntes ezeknek a visszaváltó automatáknak az üzemeltetése. A legkisebbek pedig – szintén önkéntesen – kézi visszaváltóhelyekké válhatnak: a boltosok egy okostelefonos alkalmazás segítségével manuálisan vehetik vissza az italcsomagolásokat. Vecsésen egy ilyen kisboltban néztük meg, hogyan működik a kézi visszaváltós REpont. Bíró Márióval, a bolt tulajdonosával és a szállításért is felelős Returmatic Zrt. munkatársával, Szunyog Józseffel beszélgettünk a tapasztalatokról. ","shortLead":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő...","id":"20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01.jpg","index":0,"item":"9332499b-7eac-430d-a1f1-ce8a767d05cd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","timestamp":"2025. június. 01. 11:30","title":"Nem is kell automata a visszaváltáshoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül. ","shortLead":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges...","id":"20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"1e5f23a3-e830-4722-9310-93293039cc99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","timestamp":"2025. május. 30. 16:03","title":"Hallgassa meg, zseniális: zenévé alakított egy madárdalt a mesterséges intelligencia – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91d57027-a004-4709-8b06-7cadf9c6bd6f","c_author":"Medvegy Gábor","category":"360","description":"Madárfejű Lajcsikán borzongtak a Városliget látogatói 1925 májusában, amikor a fővárosi Állatkert megkapta ajándékba a nyulat, amit az indiai óriáskígyó meghagyott. A gyöngyösi szolgabíró fia érinthetetlennek bizonyult, amikor motorján száguldozva megnyomorított egy hivatalnoknőt, az autóklub első embere pedig súlyos sérülést szenvedett – egy veszett macskától. Erről írtak a lapok száz évvel ezelőtt.","shortLead":"Madárfejű Lajcsikán borzongtak a Városliget látogatói 1925 májusában, amikor a fővárosi Állatkert megkapta ajándékba...","id":"20250531_szazeves-ujsag-1925-majus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91d57027-a004-4709-8b06-7cadf9c6bd6f.jpg","index":0,"item":"1673bae0-b783-460d-9f85-7eed6443625b","keywords":null,"link":"/360/20250531_szazeves-ujsag-1925-majus","timestamp":"2025. május. 31. 13:00","title":"Pofon járt a pesti fiatalembernek, aki nem vette le a kalapját a máriabesnyői zarándokok előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt, így nem lehetett ott szombaton a müncheni döntőben, de lélekben mindig apjával marad. A spanyol edző története, aki soha nincs egyedül.","shortLead":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt...","id":"20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5.jpg","index":0,"item":"64bd703f-8948-411a-946e-d44c92eb3f28","keywords":null,"link":"/sport/20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","timestamp":"2025. június. 01. 13:00","title":"A legnagyobb tragédiából merített erőt élete sikeréhez Luis Enrique","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","shortLead":"Két halálos áldozata van a németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban szombat reggel történt repülőgép-balesetnek.","id":"20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf390af-be28-4617-a8af-4b2e356ddaf6.jpg","index":0,"item":"7e6aec4c-1882-42a5-bc2d-0e6c25223563","keywords":null,"link":"/vilag/20250531_Nemetorszag-kisrepulogep-baleset","timestamp":"2025. május. 31. 17:45","title":"Motorhiba miatt lezuhant és egy lakóházba csapódott egy kisrepülőgép Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemzetbiztonsági trükkel mászna ki a 4-es metró csapdájából a BKV
szerző:
Kovács Áron
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A „nemzetbiztonsági érdek” kissé homályos, de mindent felülíró fogalmával próbált meg kimászni a BKV abból a közbeszerzési hurokból, amibe a négyes metró évek óta tartó csúszása miatt keveredett. A közgyűlés még a támogatási szerződést is módosította, hogy a beruházást felügyelő mérnökcég helyére fővárosi céget ültethessenek. A kockázatok tízmilliárdokban mérhetők, bár a BKV szerint ez volt a lehető legjobb megoldás.
„Úgy gondoljuk, a metróbiztonság mindig nemzetbiztonsági kockázat, a mérnök pedig (…) minden olyan információval rendelkezik, amelyek adott esetben akár - úgy fejezem ki - rossz célokra is felhasználhatók” – érvelt a parlament nemzetbiztonsági bizottságának december 11-i ülésén Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója amellett, hogy a testületnek miért kellene mentesítenie a közlekedési céget a közbeszerzési törvény hatálya alól a beruházás mérnökének megbízása ügyében.
A vezérigazgató emellett egy másik érvet is felvonultatott, amely valószínűleg nagyobb súllyal esett a latba, amikor a bizottság kormánypárti többsége végül megadta a felmentést a közbeszerzési szabályok alól: „Mérnök nélkül nincsen metróépítés. Olyan mérvű elkötelezettségei vannak már a BKV Zrt.-nek, amelyeknek - ha nem fejeződik be a metróépítés - véleményünk szerint több százmilliárdos nemzetgazdasági kihatásai vannak.”
A BKV nemzetbiztonsági okokra hivatkozva próbált tehát kimászni egy olyan közbeszerzési vitából, amit lényegében az építkezés elhúzódása okozott, és ami az egész beruházást veszélyeztette. A próbálkozás annyiban sikerrel járt, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) december 21-én kelt határozatával megszüntette az úgynevezett független (vagy FIDIC) mérnöki munkákra kiírt közbeszerzés ügyében indult jogorvoslati eljárást, ami az egyik vesztes pályázó kezdeményezésére indult.
Fazekas István
Rég lejárt a szerződés
A történtek előzménye, hogy tavaly június 30-án lejárt a beruházás mérnökének, az Eurometro Kft.-nek a szerződése. A mérnök minden EU-s beruházás kulcsfigurája, egyebek mellett jóváhagyja az elvégzett munkákat és a kivitelezéseket, így hatással van a végső árra is. A BKV tavaly júniusban kiírt ugyan egy közbeszerzést a mérnöki feladatokra, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárd forintért vállalta volna a munkát, miközben a közlekedési cég legfeljebb 1,5 milliárdot szánt volna rá.
A következő, szeptemberi kiíráson hárman indultak: az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft., az M4 Mérnök konzorcium és a Metróber Kft. Legalacsonyabb árajánlatával végül a Metróber Kft. nyert, de az Eurout Kft. megtámadta a közbeszerzés eredményét, arra hivatkozva, hogy a kiírás nem volt egyértelmű. Az eljárás elhúzódása időlegesen az Eurout cégcsoportnak kedvezett, hiszen a BKV kénytelen volt év végéig meghosszabbítani az egyébként már lejárt szerződésüket.
Azon a napon, amikor Bolla a nemzetbiztonsági bizottságtól felmentést kért a közbeszerzés alól, ülést tartott a KDB is. Döntést még nem hozott, de elutasította a BKV képviselője kérelmét, és nem engedélyezte a szerződéskötést a Metróberrel, ami a cég szerint „nemzetgazdasági szempontból” is fontos lett volna. Ez azt jelzi, hogy a BKV vezetőinek nem annyira a nemzetbiztonság járt a fejében, inkább arra törekedtek, hogy az Eurometro helyére mielőbb új mérnökcéget szerződtethessenek.
Házon belül megoldanák
Erre utal az is, hogy a BKV nem alkalmazta azt az eljárást, amit a nemzetbiztonsági okokból mentesített beszerzéseknél szokásos (ilyenkor a vonatkozó kormányrendelet szerint egy nem nyilvános jegyzékből választhatnának ki egy céget, amelyet az Alkotmányvédelmi Hivatal előzőleg megbízhatónak minősített). Inkább a közbeszerzési törvény egy másik kiskapuját használták ki, amely lehetővé teszi, hogy bizonyos feltételek mellett a megrendelő közbeszerzés nélkül bízza meg a saját cégét.
Stiller Ákos
A négyes metró támogatási szerződése eredetileg előírta, hogy a mérnöknek mind a megrendelőtől, mind a kivitelezőktől függetlennek kell lennie, hiszen épp a munkájának egyik fontos eleme, hogy a felek egymással szembeni vitáiban kell döntenie. A fővárosi közgyűlés azonban december 21-én úgy módosította a szerződést, amelyből kikerült az az előírás, hogy a mérnöknek mindenképpen függetlennek kell lennie, így megnyílt az út az előtt, hogy a BKV felügyelője, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) másik leányvállalatát, a BKK Közút Zrt.-t bízza meg a feladattal.
A 2011 októberében megalakult cég a közútfenntartási feladatokat látja el Budapesten, profiljában a metróépítés eddig nem szerepelt. A cég árajánlatában – amelynek dátuma december 19-én, tehát két nappal a közgyűlési döntés előtt kelt – nettó 45 millió forintért vállalta az első egy hónapra a munkát. A négyes metró honlapján közzétett szerződésben szerepel, hogy a szerződés meghosszabbításáról január 20-ig kell megállapodni. A BKK Közút árajánlata szerint 2015 végéig összesen nettó 1,6 milliárd forintért vállalnák a munkát - pont annyiért, amennyiért a Metróber vállalta volna a közbeszerzési ajánlatában.
Tízmilliárdos tét
Városházi forrásból a hvg.hu úgy értesült, a döntéssorozat hátterében elsősorban azt állt, hogy a BKK, illetve a városvezetés sokallta az Eurometrónak eddig kifizetett összeget, ami a BKV DBR Metró Igazgatóságának összesítése szerint 2006 óta majdnem nettó 7,8 milliárd forintra rúg. Másrészt a városvezetés azt reméli, hogy szorosabban kézben tarthatják a projektet, ha egy fővárosi cég veszi át a mérnöki feladatokat, hiszen a három oldal (megrendelő, kivitelező és mérnök) közül kettő fővárosi befolyás alatt áll.
A mérnökváltás ugyanakkor komoly kockázatokat is hordoz. A jelenleg 77 százalékban kész négyes metrónak egyrészt a finanszírozási szerződés szerint 2014. március 31-ig el kell készülnie, vagyis ekkor már közlekedniük kell a szerelvényeknek, a projektet pedig legkésőbb 2015. július 31-ig le kell zárni. A metróépítésben járatlan új mérnöknek azonban először bele kell tanulnia a munkába (még akkor is, ha vannak olyan szakemberei, akik értenek a FIDIC-eljáráshoz, illetve átveszi az Eurometro embereinek egy részét), ami biztosan lassítja a munkát.
A másik kockázat pénzügyi jellegű, hiszen a legfrissebb számítások szerint közel 400 milliárd forintba kerülő metrószakasz építése során a kivitelezők különböző jogcímeken hatalmas összegű többletköveteléssel álltak elő: az új finanszírozási szerződésben összesen 67,5 milliárd forint követeléssel számolnak. Ezek abból fakadnak, hogy a vállalkozók nem fogadták el a mérnök korábbi döntéseit, hanem döntőbizottság előtt, vagy bíróságon követelik a pénzt. Ezekben az eljárásokban a mérnöknek kell majd adatokat szolgáltatnia, vagyis sokmilliárd forint múlik rajta.
A BKV szerint ez az út járható
„A projekt nem maradhatott mérnök nélkül, mérnök hiányában ugyanis le kellett volna állítani a munkálatokat, aminek beláthatatlan anyagi következményei lehettek volna a városra nézve” – írta kérdésünkre a BKV, amely szerint az Eurometro nem volt hajlandó rövidtávra, a KDB eljárásainak lezárultáig megkötni a szerződést, hanem 2014. március 31-ig akart szerződést hosszabbítani. A BKV szerint jelenleg az tűnik „a legelfogadhatóbb alternatívának”, hogy január 31. után is a BKK Közút lesz a mérnök, „jelenleg a szerződéshosszabbítás jogi lehetőségeinek vizsgálata zajlik”.
A BKV szerint a mérnökváltásnak nincsenek kockázatai, a döntés „a BKV és a főváros jogi lehetőségeinek figyelembevételével született”. A BKK Közút, illetve jogelődje, az FKF Zrt. közútfenntartási ágazata a BKV szerint évek óta vesz részt műszaki ellenőrként a fővárosi út- és hídfelújítási projektekben. „Nyilvánvaló, hogy a cég fő profilja miatt nem rendelkezett minden területen speciális szakemberekkel, azonban ezen - alapvetően épületgépészeti és villamossági, valamint vasútbiztosítói berendezési - szakemberek felvétele 2012. január 2-ával megkezdődött” – írták a szakember-állományt firtató kérdésünkre.
A mérnökváltás miatti esetleges késedelemmel kapcsolatban feltett kérdésünre a BKV azt írta: átadás-átvételi folyamat már 2012 december végén megkezdődött, a BKK Közút munkatársai pedig „minden számukra kijelölt egyeztetésen, értekezleten megjelentek és ellátják a mérnöki feladatokat”. A mérnökváltás a BKV szerint nem okozhat késedelmet, ugyanakkor a zavartalan munkavégzést nehezíti, hogy az Eurometro „vonakodik átadni” a dokumentációs rendszer és adatbázis informatikai hozzáférését, illetve megnehezíti, hogy emberei az új mérnöknél vállaljanak munkát.
A BKV állításaival kapcsolatban megkerestük az Eurometro Kft-t, válaszaikat később közöljük.