Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3.jpg","index":0,"item":"3782ed7f-f820-4d27-b471-76b6946f7202","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","timestamp":"2025. február. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Mi nem eladó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","shortLead":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","id":"20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba.jpg","index":0,"item":"98a6ac2d-3557-4f7b-944f-b70d384f2f14","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","timestamp":"2025. február. 05. 06:41","title":"V6-tal támad az új Audi RS5 a 4 hengeres Mercedes-AMG C 63-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet, az Emmanuelle-t ihlette. Audrey Diwant a régi és az új Emmanuelle-ről, a hetvenes évek erotikus filmjeiről, a jégkockás önkielégítésről és a mai „posztszex éráról” is kérdeztük.","shortLead":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet...","id":"20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0.jpg","index":0,"item":"bda31734-0c2b-4370-94a0-7c72371f433f","keywords":null,"link":"/360/20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","timestamp":"2025. február. 06. 19:30","title":"A maszturbálós jelenetnél egy apró jellel adta a tudtomra, hogy kísérletezni szeretne – interjú az új Emmanuelle film rendezőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e4e3b4a-18fc-4db9-9fe0-cb1cf1b15cad","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A XV. kerületi önkormányzat kezdeményezi a fővárosnál annak a lápnak a helyi védettségét, amelyet gátat építő hódok állítottak helyre az M0-ásnál. A hódgát és a láp ugyanis veszélybe került, mert a felduzzasztott víz zavarja a közútkezelő egyik műtárgyának működését.","shortLead":"A XV. kerületi önkormányzat kezdeményezi a fővárosnál annak a lápnak a helyi védettségét, amelyet gátat építő hódok...","id":"20250206_rakospalotai-lap-hodgat-hodmocsar-termeszetvedelem-okologia-m0-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e4e3b4a-18fc-4db9-9fe0-cb1cf1b15cad.jpg","index":0,"item":"8eaa1f5e-dd91-4b4c-ad71-aa9305aae578","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_rakospalotai-lap-hodgat-hodmocsar-termeszetvedelem-okologia-m0-as","timestamp":"2025. február. 06. 17:34","title":"Védetté nyilvánítanák az M0-ás tövében hódmérnökök által fenntartott lápot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon bízik a mihamarabbi visszatérésében. ","shortLead":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon...","id":"20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c.jpg","index":0,"item":"35b2ee21-5cf6-4926-8a6a-2b7b93cf895f","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","timestamp":"2025. február. 06. 08:37","title":"„Nagyon vágyom a közönség szeretetére” – Bodrogi Gyula a balesete után lábadozik, de már hiányzik neki a színpad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelenleg forgalomban lévő fájdalomcsillapítók viszonylag erősek, veszélyes mellékhatásaik lehetnek, de a függőség és a túladagolás kockázata is jelentős. Egy új készítmény alapjaiban más, mint az eddigiek.","shortLead":"A jelenleg forgalomban lévő fájdalomcsillapítók viszonylag erősek, veszélyes mellékhatásaik lehetnek, de a függőség és...","id":"20250205_suzetrigine-journavx-uj-fajdalomcsillapito-opioid-mellekhatasok-nelkul-fda-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"1d8ea55a-d428-4378-9dcc-79e291017c78","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_suzetrigine-journavx-uj-fajdalomcsillapito-opioid-mellekhatasok-nelkul-fda-engedely","timestamp":"2025. február. 05. 08:03","title":"Állítják, hogy nincs függőség és más mellékhatás: Amerikában megjelent a teljesen új fájdalomcsillapító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rendelettel nyomja le a kormány a Hungaroring szomszédait
szerző:
Kovács Áron
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A Forma-1 csillogásából nem sok jut a pálya környékén lakóknak, ellenben tavasztól őszig hallgathatják a Hungaroringen köröző járművek zaját. A környezetvédelmi hatóság évek óta csak az aktákat tologatja, valódi megoldás nem született a zajterhelés csökkentésére. A jogi hercehurcát a minisztérium most úgy zárná le, hogy a gombhoz varrja a kabátot, vagyis a Hungaroringhez igazítja a jogszabályt, amitől természetesen még nem lesz csend.
Kerepes-Szilasliget és Mogyoród lakói minden évben nagyon várják a Forma-1 Magyar Nagydíjat. Nem mintha nagy rajongói lennének a motorsportnak, hanem azért, mert a verseny előtt két-három hétig nincs egyéb rendezvény, ami a Hungaroring szomszédságában élők számára azt jelenti, hogy végre csönd van. A pálya ugyanis legalább egy évtizede kora tavasztól késő őszig megkeseríti a környékbeli települések mindennapjait.
A Hungaroringen megrendezett versenyek közül valószínűleg a Forma-1 Magyar Nagydíj a leghangosabb – az időjárástól függően még Gödöllőn és Budapest külső kerületeiben is hallani a futamot –, mégis ezzel van a legkevesebb gondja a helybelieknek. „Nem a Forma-1 ellen vagyunk. Az csak három nap egy évben, lehet tudni előre, mikor lesz, el is lehet utazni” – mondta a hvg.hu-nak Sümegi István, aki feleségével, a Szilas Tér Egyesületet vezető Antal Évával együtt küzd az állandósult zaj ellen.
Éjjel-nappal
Az 1986-ban megépült, a Mogyoród és Kerepes közötti völgyben fekvő Hungaroringen sokáig csak a Forma-1 Magyar Nagydíjat, illetve évente egy-két más versenyt rendeztek. Körülbelül egy évtizede azonban megszaporodtak a programok: a különféle versenysorozatok magyar futamai mellett megjelentek a naptárban a gyorsulási versenyek, a nyílt napok, illetve „zártkörű rendezvények” címén bérbe adják a pályát gyakorlatilag bárkinek, aki tesztelni vagy edzeni akar, és kifizeti a bérleti díjat. A Hungaroring Sport Zrt. honlapján található naptár márciustól októberig szinte teljesen tele van.
Ezt hallgatják a szilasligetiek – a felvétel tavaly áprilisban, este 8-kor készült
„Van úgy, hogy egyetlen autó vagy motor köröz a pályán, amit több ezer ember kénytelen hallgatni” – mondta Sümegi István, aki szerint időnként annyira erős a zaj, hogy fel kell emelniük a hangjukat, ha a pályától nagyjából egy kilométerre lévő házuk teraszán beszélgetni akarnak. A probléma ráadásul nem új keletű: Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa (ezt a posztot az új alaptörvény azóta megszüntette) 2010-ben készült jelentésében azt írta: a fellelhető adatok szerint az első panasz 2005 októberében érkezett a környezetvédelmi hatósághoz.
A 2005-ös panaszra a zöldombudsmani jelentés szerint csak 2008-ban reagált a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség. Közben persze érkeztek más panaszok is, így a felügyelőség már 2006 nyarán – húsz évvel a pálya megnyitása után – megállapította, hogy a Hungaroringnek nincs környezetvédelmi engedélye. Azóta tart a hatósági eljárások szinte követhetetlenül kusza sorozata, amelyek csak egy dolgot értek el: 2008-tól megszűntek az éjszakai gyorsulási versenyek, de nappal semmivel sem lett csendesebb a pálya környéke.
Lassan őröl
A hivatalos eljárások száma és bonyolultsága miatt az nem biztos, hogy jelenleg van érvényes környezetvédelmi engedélye a pályának: bár kerestük a felügyelőséget és a Hungaroring Sport Zrt.-t is, hogy tisztán lássunk a rendkívül kusza hatósági eljárások közt, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A Szilas Tér Egyesületet és az őket segítő EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület segítségével, illetve a más említett zöldombudsmani állásfoglalás alapján nagy vonalakban lehet rekonstruálni, mi történt az elmúlt években.
A regionális felügyelőség 2009. március 2-án adott ki először környezetvédelmi működési engedélyt a Hungaroring Sport Zrt. számára, de azt Kerepes önkormányzata, a Szilas Tér Egyesület és maga a cég is megfellebbezte. Másodfokon az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség ezt két ponton megváltoztatta: 2009. július 31. helyett 2010. június 30-ig kellett volna megvalósítani a zajcsökkentési intézkedéseket, illetve 2012. január 1-jéig kellett volna benyújtani az ezt bizonyító dokumentációt.
Az ezzel párhuzamos eljárásban a Hungaroring Sport Zrt. maga kérte, hogy állapítsanak meg számára zajhatárértéket. A felügyelőség előírta: 2009. október 31-ig el kell érni, hogy Mogyoródon és Szilasligeten a lakóházaknál nappal 50, éjjel 40 decibel alatt legyen az átlagos zajterhelés (mérések szerint ezt jóval meghaladja a zaj, ha használják a pályát, egy Forma–1-es futam hangereje Szilasligeten elérheti a 80 decibelt is). A Hungaroring fellebbezett, mire a Főfelügyelőség a teljesítési határidőt 2012. január 1-ig tolta ki.
A hatóság eljárása a zöldombudsman szerint jogszabálysértő volt, és fölöslegesen halogatta azt a lépést, ami indokolt és jogos lett volna: elrendelni a versenypálya tevékenységének korlátozását, sőt, akár teljes felfüggesztését is. A meghosszabbított határidők lejárta után sem történt azonban semmi, és amennyire megállapítható, az eljárások ma is tartanak: időnként a felügyelőség szólította fel hiánypótlásra a Hungaroringot, máskor a cég kért új határidőt. Az utolsó elérhető dokumentum szerint a hatóság tavaly decemberben felfüggesztette azt az eljárást, ami a zajvédelmi előírások teljesítésének határidő-módosításáért indult.
AFP / Alex Klein
A jövő nemzedékek biztosa már a 2009-es engedélyben kifogásolta, hogy a hatóság külön szabályokat alkotott a Forma–1, illetve a Renault World Series versenyekre, „évenként egy-egy alkalommal, évente összesen legfeljebb 12 nap időtartamban”. Az ombudsman szerint a hatóság hibás jogértelmezéssel jutott arra a következtetésre, hogy elkülönítheti a két rendezvényt a többi pályahasználattól, pedig „a zajforrásnak a maga egységében kell megfelelnie határértéknek”.
"Ezzel együtt kell élni"?
Most azonban úgy tűnik, a kormány hivatalossá teszi a felügyelőség értelmezését, ugyanakkor jogalkotási eszközökkel oldja meg az évek óta húzódó zajproblémát. A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) idén június 14-én tett közzé egy tervezetet, amely módosítaná a zajkibocsátás határértékéről szóló rendeletet: bevezetné a „nemzetközi licenccel rendelkező versenypálya” fogalmát, amelyre nem a szokásos, kertvárosban és nappal 50 decibeles határérték vonatkozna, hanem 62 decibel. Lehetővé tenné ugyanakkor, hogy évente 12 napra e fölé, 77 decibelre menjen fel a zaj mértéke.
AFP / David Ebener
A rendelettervezethez csatolt, úgynevezett hatásvizsgálati lapon az előterjesztők egyértelműen bevallják, hogy a módosítás eredménye a „környezet védettségi szintjének csökkenése”, ami miatt a „civil ellenállás erősödése” várható. Ennek ellenére úgy vélik, hogy a zaj határértékének megemelése nélkül beszűkülnének az autósport lehetőségei, csökkenne a turisták száma, csökkennének a bevételek, szűkülnének „az országimázs építési lehetőségei” és csökkenne az ország versenyképessége.
A VM fenti indoklása azért furcsa, mert még a szilasligeti lakók sem kívánják betiltani a versenypályát, csupán a rendezvények számának csökkentését, illetve zajvédelmi beruházásokat szeretnének. Utóbbiakat a Hungaroring által készíttetett szakvélemény is felsorolja: hétméteres zajvédő falat kellene építeni a Silver tribün mögött, illetve annak meghosszabbításaként; fel kellene tölteni földdel egy mélyedést; erdősávot kellene telepíteni a pálya és Szilasliget közé, illetve a település határában is építeni kellene egy kisebb zajvédő falat.
Ezek a beruházások persze csak tervként léteznek, és ha megjelenik a rendeletmódosítás, nem is lesz sürgető a megvalósításuk. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Zrt. vezérigazgatója már 2011-ben azt mondta az m1 Híradójának, hogy ha ezeket meg kellene valósítani, akkor akár be is zárhatnák a versenypályát. Egy mások tévéműsorban pedig arról beszélt, hogy a pályahasználati napok számát sem lehet csökkenteni, mert az ebből származó bevételből lehet fenntartani a Hungaroringet. „Ez a pálya már 25 éve ott van, és ezzel sajnos együtt kell élni” – fogalmazott őszintén a vezérigazgató.