Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e9223856-2dcf-4799-a1b1-023a1237a667","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az időjárási szélsőségek erősen megzavarták a globális vízkörforgást.","shortLead":"Az időjárási szélsőségek erősen megzavarták a globális vízkörforgást.","id":"20250106_Mitol-voltak-a-brutalis-arvizek-tavaly-A-tudosok-reszletesen-elmagyarazzak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9223856-2dcf-4799-a1b1-023a1237a667.jpg","index":0,"item":"dcd3c36a-d57d-4898-94f6-1c00e18d7d71","keywords":null,"link":"/zhvg/20250106_Mitol-voltak-a-brutalis-arvizek-tavaly-A-tudosok-reszletesen-elmagyarazzak","timestamp":"2025. január. 06. 21:59","title":"Mitől voltak a brutális árvizek tavaly? A tudósok részletesen elmagyarázzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"823a6db0-fd4d-4efd-acd2-9a334242141f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miközben az előző generáció már kikerült az Apple kínálatából (az EU-ban), a hírek szerint már nem kell sokat várni az utód érkezésére.","shortLead":"Miközben az előző generáció már kikerült az Apple kínálatából (az EU-ban), a hírek szerint már nem kell sokat várni...","id":"20250108_apple-uj-iphone-se-olcso-mobil-megjelenes-datuma-mark-gurman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/823a6db0-fd4d-4efd-acd2-9a334242141f.jpg","index":0,"item":"9186d913-e65d-4d59-a17a-2320cbfa553d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_apple-uj-iphone-se-olcso-mobil-megjelenes-datuma-mark-gurman","timestamp":"2025. január. 08. 14:03","title":"Ekkor érkezhet az Apple új olcsó mobilja, az iPhone SE 4","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e44917fc-04cc-4438-99da-f9ce5f693b01","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre. ","shortLead":"Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban...","id":"20250107_India-kezeles-Orban-ajurveda-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e44917fc-04cc-4438-99da-f9ce5f693b01.jpg","index":0,"item":"114ad09a-bae4-43b5-bdec-0b977a41b1ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_India-kezeles-Orban-ajurveda-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 14:32","title":"„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f9c0301-d4d4-4be1-b35c-81bbcd823218","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az illegális bányában hárman meghaltak, hatan pedig bennrekedtek, amikor elárasztotta a tárnát a víz.","shortLead":"Az illegális bányában hárman meghaltak, hatan pedig bennrekedtek, amikor elárasztotta a tárnát a víz.","id":"20250107_patkanylyukban-banyasz-india","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f9c0301-d4d4-4be1-b35c-81bbcd823218.jpg","index":0,"item":"949f4797-2687-43c8-ab22-e29c006561d3","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_patkanylyukban-banyasz-india","timestamp":"2025. január. 07. 13:07","title":"Elárasztott „patkánylyukban” rekedt bányászokat próbálnak kimenteni Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"babd9580-3f99-4d1c-a22e-63d251d3d916","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Úgy volt, hogy minden vízügyes dolgozó kap bruttó 350 ezer forint év végi prémiumot. Aztán nem kaptak.","shortLead":"Úgy volt, hogy minden vízügyes dolgozó kap bruttó 350 ezer forint év végi prémiumot. Aztán nem kaptak.","id":"20250108_ev-vegi-premium-Orban-Viktort-kaptak-karacsonyra-a-vizugyesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/babd9580-3f99-4d1c-a22e-63d251d3d916.jpg","index":0,"item":"cf872569-9adb-421f-9018-7c284b25ce18","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_ev-vegi-premium-Orban-Viktort-kaptak-karacsonyra-a-vizugyesek","timestamp":"2025. január. 08. 07:22","title":"Személyi kultusz: prémiumra számítottak, Orbán Viktort kapták karácsonyra a vízügyesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd630642-e838-43d0-8c3a-b12cbb2f1595","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A transzplantációs műtéte sikeres volt, azonban hónapokkal később a férfinél a rák egy agresszív és előrehaladott formája alakult ki. Az eset annyira ritka, hogy nem is állnak rendelkezésre statisztikák a témában.","shortLead":"A transzplantációs műtéte sikeres volt, azonban hónapokkal később a férfinél a rák egy agresszív és előrehaladott...","id":"20250107_majrak-majatultetes-donor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd630642-e838-43d0-8c3a-b12cbb2f1595.jpg","index":0,"item":"45171f2a-83a4-40f5-acb9-4233acaa7ff5","keywords":null,"link":"/elet/20250107_majrak-majatultetes-donor","timestamp":"2025. január. 07. 14:20","title":"Májátültetéssel lett rákos, és meghalt egy arizonai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Továbbra is központi téma Ausztria a nemzetközi sajtóban: a Financial Timestól a Süddeutsche Zeitungig többen is foglalkoznak azzal, hogy szélsőjobboldali kancellárja lehet az országnak. Európa védelme szempontjából alapvető, hogy Németország újra felfegyverkezzen, írja Gideon Rachman külpolitikai elemző. Kockázatot jelent, ha Meloni lesz Washington európai “összekötője”, írja a Boomberg. William Hague, egykori brit külügyminiszter szerint az Egyesült Államok ma erősebb, mint valaha. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Továbbra is központi téma Ausztria a nemzetközi sajtóban: a Financial Timestól a Süddeutsche Zeitungig többen is...","id":"20250107_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-meloni-trump-musk-egyesult-allamok-oroszorszag-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"be3e89b8-97d8-457d-8faf-593a8dff9d24","keywords":null,"link":"/360/20250107_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-meloni-trump-musk-egyesult-allamok-oroszorszag-putyin","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"EUobserver: Ausztriában a politikai közép pártjai kikövezték az utat a szélsőjobb hatalomátvételéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","shortLead":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","id":"20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134.jpg","index":0,"item":"27607b74-b80a-45f7-a9d0-1e72a7583c53","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","timestamp":"2025. január. 07. 11:38","title":"Brutális viharok mosták el Mekkát és Dzsiddát, konténereket dobált a szél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így jutottunk el a tányérostól a szupertraffipaxig
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Tavaly év végén 82 működő mobil sebességmérő készüléke volt a rendőrségnek: a traffipaxok száma a folyó közbeszerzéseknek köszönhetően azonban alaposan felduzzadhat. Lassan 50 éve, hogy megjelentek az utakon az első sebességmérők. Mára a legmodernebbek szinte már minden szabálytalanságot észlelni tudnak. Összekapcsolva más közúti forgalmi rendszerekkel a sebességmérő-hálózatnak nagyon komoly mátrixa áll a szabálytalankodók megbüntetésére.
„Tudja, milyen adatokat kérnek? Ezek már az irattárunkban sem találhatóak meg. Azt, hogy az első sebességmérő készüléket a rendőrség 1967-ben szerezte be, én is az internetről tudom” – így fogadta Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője a hvg.hu azon megkeresését, amely a traffipax-helyzetet szerette volna bemutatni a kezdeti egy-két sebességmérőtől az egész országot behálózó kamerarendszerig.
Azok a régi szép idők
Az alezredes által említett adatot az interneten hamar meg lehetett lelni az Antiradar honlapján. Az ominózus készüléket csak tányérosként emlegették. Nagysága miatt már több száz méterről észrevehették a sofőrök, akiknek bőven volt idejük a lassításhoz, mert a tányéros csak ötven méteren belül mért 20 és 120 kilométeres sebességhatárok között – idézte fel a hazai sebességmérés ősidejét a lap.
Öt évvel később megjelentek a mérőkocsik elejére felszerelt traffipaxok, amelyeknél az utastérben elhelyezett fényképezőgép örökítette meg a gyorshajtókat. A nyolcvanas évek elejétől jöttek a bolgár gyártmányú radarkészülékek, majd a német gyártmányú – Microspeed és Speedophot – sebességmérők. Ezek műszerei a kilőtt rádióhullámok kocsikról való visszaverődéséből állapították meg, hogy a megengedett sebességnél gyorsabban halad-e a jármű. Az Antiradar emlékeztetett arra is, hogy az autóvezetők gyorsan megjegyezhették a rendőrség által bevetett mérőautókat, mert azok AJ-vel kezdődő rendszámú 1200-as Zsigulik voltak.
A rendszerváltás után jöttek azok a korszerű radarok, amelyek már több mint száz méter távolságból tudtak mérni 250 kilométeres sebességig. Ennél is messzebbre láttak a kilencvenes évek elején megjelent lézeres traffipaxok. Hazánkban a rendőrség főként magyar fejlesztésű és gyártmányú Fámalézer-sorozatot használ. A 2000-ben bevetett VHT Fámalézer III. bizonyos esetekben a gyorshajtót már akkor beméri, amikor a vezető még nem is látja a rendőröket. Ez a készülék 1800 méter messziről méri a kocsik sebességét – akár 400 km/óráig.
2014 - 82 működő rendőrségi mobil traffipax
„Az első mobil, megyei hatáskörben működő sebességmérő eszközökre vonatkozó statisztikai kimutatással a rendőrség nem rendelkezik” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a hvg.hu megkeresésére. Megjegyezték azt is, hogy 2004 és 2007 között három ütemben történt a fix telepítésű sebességmérő készülékek beszerzése, de annak költségire vonatkozóan nincsenek információik. Azt viszont kérdésünkre elárulták, hogy a mostani beszerzés előtt, 2014 végén, a testületnek 82 üzemképes mobil sebességmérője volt: Budapesten 7, Pest megyében a legtöbb, tíz darab. Mobil traffipaxból a Nógrád megyei rendőrök voltak a legszegényebbek, ők egy készülékkel rendelkeztek.
A száguldozók mellett a szabályszegők kiszűrése
A lézeres traffipaxok mellett a videotachográf, a rendőrautókba épített kamera nem csak a gyorshajtókat találja meg, hanem kiszúrja a szabályszegőket is. Így – mint arról korábban írt a hvg.hu – lebuktathatóak többek között a piros jelzésen vagy a záróvonalon áthajtók, a buszsávon jogtalanul közlekedők és a biztonsági övet nem használók is. Erre képesek lesznek az idén munkába álló új sebességmérők, amelyeket a meglévők mellé vásárolt a testület mintegy 12 milliárd forintért. A 365 mobil és 160 fix sebességmérő szállítása elkezdődött. Az Országos Rendőr-főkapitányság a rögzített kamerákkal kapcsolatban azt közölte, hogy a végleges pontok kiválasztását követően, néhány hónap múlva tud tájékoztatást adni azokról.
A tenderrel kapcsolatban többször beszámolt a hvg.hu arról, hogy azt két cég, az ARH Informatikai Zrt. és az iCell Mobilsoft Zrt. nyerte. Ezek a társaságok építették ki az e-útdíj rendszert is. Pintér Sándor belügyminiszter 2013 decemberében az Indexnek arról beszélt, hogy protekció nincs, emberi kéz a gépből ki nem tudja emelni a felvételeket. (...) az autóba szerelt traffipaxot akár az ország teljes hosszában fel tudjuk állítani, ha mondjuk, kontrollálni akarjuk az átvonuló forgalmat. Akkor nagyjából 20-30 kilométerenként számolhatunk egy ellenőrző autóval”. A belügyér hangsúlyozta, „az Európai Unióban van egy elvárás, hogy 2050-re ne haljon meg senki a közutakon.”
Azonban a hatóságok nem elégedettek meg a több száz gyorshajtókra vadászó szemmel, kiderült, hogy az autópálya-kezelő, a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. kapuinak kameráit és az autópálya-matricák meglétét ellenőrző autóit is alkalmassá teszik majd a szabálytalankodó autósok megbírságolására. Ennek költsége 12 milliárd forint; amiből 7 milliárd az öt évre szóló működtetési költség. A fennmaradó 5 milliárdból pedig a fejlesztést végzik el, amely révén a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. 101 útdíj-kapujának és 45 mobil adatgyűjtő gépjárművének informatikai rendszerét más rendszerekkel, így a rendőrségivel kapcsolnák össze.
A gyorshajtás miatt kirótt bírságok
A sebességmérő készülékek által bemért járművezetőkre kiszabott bírságok összege az ORFK közlése szerint a következőképpen alakult 2005-ig visszamenőleg, mert statisztikai kimutatással csak ettől kezdve rendelkeznek. 2005-ben ez az összeg 1,21 milliárd forint volt, 2006-ban 1,28 milliárd, majd 2007-ben 1,23 milliárd forint. A rendőrség részéről megjegyezték, hogy ezek az összegek nem tartalmazták a szabálysértési eljárások során kirótt pénzbírságokat.
Az objektív felelősség bevezetését követően ezen, vagyis a száguldozókra kirótt bírságok összege így alakult: 2008. 5 371 440 000 2009. 13 005 355 000 2010. 20 258 320 000 2011. 15 756 565 000 2012. 17 558 950 000 2013. 12 067 670 000 2014. 9 001 720 000
A rendőrség tartott „láncszerű” sebességméréseket is, amikor egy úton több készükét állítottak hadba egymás után. A 2013. október végén háromszor megtartott, Lavina elnevezésű, gyorshajtók kiszűrésére szolgáló akció – az M1-es autópályán és az M3-ason több megyét érintően – során 1293 sebességet túllépő autóst „fogtak”, akik közül a helyszínen megállítottak 546-ot. A szabálytalankodó száguldozókkal szemben összesen 10,5 millió forint bírságot szabtak ki.
Trükkös sebességmérések
A 2013-as szeptemberi helyzet alapján 13 fixen telepített „közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezése” van a rendőrségnek, amelyeket 2006 óta alkalmaznak. Az M1-esen – a rendőrségtől kapott válaszok szerint – 11 traffipaxból csupán négy működik, és azok sem kiemelkedően hatékonyan. Nagyrészt sikerült „beazonosítani” a helyeket, ahol rendszerint mérnek. Amíg „hozni kell a statisztikát”, mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta másik cikkünk írásakor egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Korábban megírtuk például annak az autósnak az esetét, aki egy blogon méltatlankodott az általa észlelt trükkös módszer miatt az M6-os autópályán.
„Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!” – írta meg az olvasó a tapasztalatait. „A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés." Az ellenőrzést egyébként tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá.
Az évtizedek során persze nemcsak a rendőrség vetett be újabb és újabb trükköket, hanem az autósok is. Megjelentek a radarhullámokat, így a traffipaxokat is érzékelő, az utastérbe szerelhető készülékek. Egy nemrég módosult rendelet szerint ezek birtoklása már nem szabálytalan. Az LÜ álláspontja szerint ugyanis a lézerblokkoló nem a számítástechnikai rendszer működését, hanem az adatbevitelt zavarja meg. Ez kedvezett Lázár Jánosnak is, aki – mint emlékezetes – lézerblokkoló miatt adta vissza Audi S8-asát.
Hányszor hajtott már át a közlekedési lámpa tilos jelzésén? Sokszor? És eddig megúszta? Márciustól a pénztárcája bánja ezeket a szabálysértéseket, amennyiben a rendőrség új többfunkciós sebességmérő kamerái megörökítik azokat. Nem árt kihagynia a buszsávot, illetve, ha eddig lazán vette és mellőzte a biztonsági öv használatát, ezután jobb lesz bekapcsolni, ha nem akar tízezreket fizetni. A rendőrség szerint már nem jelent kibúvót az sem, ha külföldi rendszám van a kocsiján.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.