Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8777aa60-c4b3-473d-854c-9dad241437d8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megújítja a Facebook ismerősök-lapját a Meta; a régi-új felületről eltűnik minden, ami nem oda való, és csak a barátok, rokonok tartalmai lesznek láthatók rajta.","shortLead":"Megújítja a Facebook ismerősök-lapját a Meta; a régi-új felületről eltűnik minden, ami nem oda való, és csak a barátok...","id":"20250328_meta-facebook-ujitas-ismerosok-tartalmai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8777aa60-c4b3-473d-854c-9dad241437d8.jpg","index":0,"item":"64861370-9c48-4335-9a7b-aca9f73d9f62","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_meta-facebook-ujitas-ismerosok-tartalmai","timestamp":"2025. március. 28. 10:03","title":"Visszatér a gyökereihez a Facebook, sokkal több bejegyzést láthat az ismerőseitől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"360","description":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik – kevéssé meglepő, hogy máris sorban állnak az okostelefonjainkról ismerős óriáscégek. De vajon készen állnak a nemzeti egészségügyi rendszerek a teljes digitalizációra?","shortLead":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik –...","id":"20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be.jpg","index":0,"item":"2da63b63-8d04-487f-b34f-83fea29c5f59","keywords":null,"link":"/360/20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","timestamp":"2025. március. 28. 18:11","title":"Felfutóban az európai betegadatbiznisz, hol tart ebben Magyarország?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","shortLead":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","id":"20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45.jpg","index":0,"item":"c33a322d-8eeb-40fc-a37d-d72f454377aa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","timestamp":"2025. március. 27. 18:03","title":"Megjelent a butatelefon, ami okosabb, mint az elődjei – itt van minden tudnivaló a Light Phone 3-ról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2c249fe-a1e4-48a8-8521-7745c43cb885","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A magát helyalapú felhőszolgáltatóként meghatározó HERE pontosan rögzíti az útadatokat és precízen, utcaszinten gyűjti össze a panorámaképeket a világ számos országából, annak érdekében, hogy naprakész és részletgazdag digitális térképeket jelenítsen meg.","shortLead":"A magát helyalapú felhőszolgáltatóként meghatározó HERE pontosan rögzíti az útadatokat és precízen, utcaszinten gyűjti...","id":"20250329_here-magyarorszag-3d-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2c249fe-a1e4-48a8-8521-7745c43cb885.jpg","index":0,"item":"f51d2cd3-840e-4a81-9117-9a3895ce6dfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_here-magyarorszag-3d-terkep","timestamp":"2025. március. 29. 10:03","title":"Indulnak az autók a magyar utakra, minden korábbinál fejlettebb 3D-s térkép készülhet Magyarországról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e79db3b-c5e5-4d1c-981f-433c628ce8b0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt csak azt közölte, a miniszterelnök-helyettes nem áll kapcsolatban Cs. Sándorral.","shortLead":"A párt csak azt közölte, a miniszterelnök-helyettes nem áll kapcsolatban Cs. Sándorral.","id":"20250329_Semjen-Zsolt-Cs-Sandor-KDNP-fenykep-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e79db3b-c5e5-4d1c-981f-433c628ce8b0.jpg","index":0,"item":"56768a5d-49a6-441c-a134-6d50dd1d0135","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_Semjen-Zsolt-Cs-Sandor-KDNP-fenykep-Tisza-Part","timestamp":"2025. március. 29. 12:07","title":"A KDNP nem árulta el, miért pózolt korábban Semjén azzal a férfival, aki rátámadt a Tisza standjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b5585f-01ca-4538-954c-cd260cb328e9","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vérvétel helyett egyszerű beszédvizsgálattal is kimutatható a 2-es típusú cukorbetegség – derül ki luxemburgi tudósok kutatásából.","shortLead":"Vérvétel helyett egyszerű beszédvizsgálattal is kimutatható a 2-es típusú cukorbetegség – derül ki luxemburgi tudósok...","id":"20250328_hvg-vercukorszint-meres-szuras-nelkul-beszedvizsgalat-cukorbetegseg-diagnozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b5585f-01ca-4538-954c-cd260cb328e9.jpg","index":0,"item":"4f7a9568-a7fb-4e58-bca7-390d2a255f54","keywords":null,"link":"/360/20250328_hvg-vercukorszint-meres-szuras-nelkul-beszedvizsgalat-cukorbetegseg-diagnozis","timestamp":"2025. március. 28. 12:15","title":"Szúrás helyett szólás: hangból kimutatja a cukorbetegséget egy új módszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cec0e4c-5f50-4f96-8992-d5e5e2c583c7","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Rekordgyorsasággal szabadult meg a múlt év végén szerződtetett versenyzőjétől a Red Bull Forma–1-es csapata. A lépést, amely miatt az istálló vezetésének kínos kérdésekre kell majd megkeresnie a választ, brutálisnak, megalázónak is mondják.","shortLead":"Rekordgyorsasággal szabadult meg a múlt év végén szerződtetett versenyzőjétől a Red Bull Forma–1-es csapata. A lépést...","id":"20250328_liam-lawson-cunoda-juki-red-bull-racing-bulls-forma1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cec0e4c-5f50-4f96-8992-d5e5e2c583c7.jpg","index":0,"item":"4d746b64-1172-4081-b2a9-a46ceb7ddee5","keywords":null,"link":"/sport/20250328_liam-lawson-cunoda-juki-red-bull-racing-bulls-forma1","timestamp":"2025. március. 28. 07:01","title":"Liam Lawson lefokozása minden kétséget kizáróan megerősíti, hogy a Red Bullnál nincs kegyelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e540cc-c824-4e10-ba0a-89e24882ba96","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Vasas Szakszervezeti Szövetség tagjai a Yanfeng telephelye előtt gyűltek össze, hogy tiltakozzanak Zsédenyi Péter elbocsátása miatt.","shortLead":"A Vasas Szakszervezeti Szövetség tagjai a Yanfeng telephelye előtt gyűltek össze, hogy tiltakozzanak Zsédenyi Péter...","id":"20250328_yangfeng-szakszervezeti-titkar-elbocsatas-vasas-szakszervezeti-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e540cc-c824-4e10-ba0a-89e24882ba96.jpg","index":0,"item":"7412f71b-b26a-4838-a54d-ee2894d78952","keywords":null,"link":"/kkv/20250328_yangfeng-szakszervezeti-titkar-elbocsatas-vasas-szakszervezeti-szovetseg","timestamp":"2025. március. 28. 14:03","title":"„Úgy bánnak velünk, mintha eszközök lennénk” – tüntetnek a kínai autóipari cég munkásai Pápán, miután váratlanul kirúgták a szakszervezeti titkárt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemcsak az útépítések leállításával vagy az állami földek visszavételével gyengíti a kormány a miniszterelnökkel háborúzó Simicska Lajost. Alig telt el egy hónap a nyílt „médiaháború” meghirdetése óta, máris jelentős állami hirdetésektől estek el a milliárdos üzletember ellenőrzése alatt lévő médiavállalkozások. És az igazi feketeleves még hátravan: a kormány kommunikációját átszabó új hivatal csak most írta ki az első közbeszerzést.
Hiába tart közel több mint két hónapja a Simicska Lajos által meghirdetett „háború”, a vállalkozó médiáját egyelőre nem fosztotta meg teljesen az állami hirdetésektől a kormány. Van egy terület viszont, ahol a Fidesz gazdasági hátországának feje nagyon kemény pofont kapott: legrégebbi vállalkozásai, a plakátcégek jelentős bevételektől estek el, a lapjainál és rádióinál csak most jön a feketeleves.
Simicska február 5-én a reklámadó tervezett szétterítése ellen tiltakozva nyilatkozta azt a Népszavának, hogy ez egy „újabb támadás a demokrácia ellen”, és „totális médiaháború alakulhat ki” a kormánnyal szemben. Másnap az érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet, Hír Tv és Lánchíd Rádió több vezetője felmondott, jelezve, hogy nem áll szándékukban szembefordulni a kormány és a Fidesz vezetésével. Később további vezetők mondtak fel a Simicska nevével fémjelzett médiacsoportnál, ő pedig átszervezte a Nemzet-csoportot, legfőbb bizalmasát és üzlettársát, Fonyó Károlyt állítva az élére.
Azóta a Simicska, Fonyó és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó médiacégeknél jelentős a visszaesés. Ám a teljes szektort megvizsgálva már árnyalni kell a képet: nemcsak Simicska és üzlettársai jártak rosszul, az állami reklámokat tekintve már-már hirdetési stopról beszélhetünk. Ennek elsődleges oka a intézményrendszer központosítása, a hirdetési gyakorlat teljes átalakítása, viszont ennek is a nyár óta folyó Simicska–Orbán-háború az oka.
99 százalékos zuhanás
Médiafronton egyébként nem Simicska üzent hadat először. Januárban egy jobboldali főszerkesztőknek tartott háttérbeszélgetésen Orbán Viktor megüzente a Nemzet-csoportnak, hogy a jövőben jóval kevesebb állami hirdetésre számítsanak. Az esetről beszámoló vs.hu szerint a kormányfő azt fejtegette, hogy ezek a médiumok próbáljanak meg több reklámot bevonni a piacról, álljanak a saját lábukra, mert az állami hirdetések a lojálisabb közmédiához és más lapokhoz fognak kerülni.
Simicska Lajos - magára hagyták
Túry Gergely
Jelentős mértékben visszaesett az állami hirdetések száma 2014 hasonló időszakához (január-február) képest – olvasható ki a reklámpiaci kutatásokat végző Kantar Media adatbázisából. A Magyar Nemzetben, a Heti Válaszban, a Metropolban több mint a felére csökkent az állami hirdetés, a Class FM-ben negyedannyi állami reklám ment adásba, mint tavaly év elején. A legtöbbet költő 40 kormányzati intézmény és vállalat költéseit vizsgálva azt látható, hogy míg tavaly az első hónapokban 20,4 ezer másodperci állami reklámot sugárzott a rádió, idén már csak 5 ezret.
A legdurvább visszaesést a köztéri reklámpiacon tevékenykedő Publimontnál tapasztaltuk: míg tavaly az első két hónapban 2752 plakáthelyet vásárolt az állam, most összesen 25-öt – ez 99 százalékos visszaesés. Hasonló pofont kapott a Fonyó érdekeltségébe tartozó Euro AWK: itt tavaly 767 reklámot helyeztek ki, idén január-februárban összesen 4 darabot. Szerettük volna megvizsgálni az adatbázisban a Lánchíd Rádió és a Hír Tv adatait is, de ezeket a cégeket nem akkreditálták a Kantarnál, ahogy a tévé nézettségét sem mérik a Nielsen Közönségmérésnél sem. (Mivel a különféle állami beszámolókból kiderül, hogy a korábbi években itt jelentős mértékben hirdetett az állam, kérdés, hogy milyen mutatók alapján tette. Fontos volt-e egyáltalán 2010 és 2014 között, hogy hányan látják, hallgatják ezeket a reklámokat.)
Míg Simicska médiája lassan kifogy az állami reklámokból, február végére bejött Orbán másik állítólagos jóslata is. Azok a jobboldali lapok, melyek nem tartoznak Simicska érdekeltségébe, dőzsölnek.
A Napi Gazdaságban valósággal kilőttek az állami hirdetések. A napilap az Index kiadójának, a Közép-európai Média és Kiadó Zrt.-nek a tulajdonában volt, két évvel ezelőtt augusztusban vette meg a kormánynak dolgozó Századvég Gazdaságkutató Zrt. A következő év első két hónapjában már megduplázódtak a lapban az állami hirdetések. Március közepén számolt be arról a hvg.hu, hogy a Magyar Nemzetnél felmondott főszerkesztő, Liszkay Gábor veheti át a Napi Gazdaságot, és a Fideszben arra számítanak, hogy ez a lap lesz az az újság, mely a párttól eltávolodó Nemzetet pótolhatja. A Napi Gazdaságot idén is kiemelten kezelték az állami hirdetők: január-februárban megötszöröződött az aktivitásuk az újságban 2013-hoz képest.
Szintén jól járt a médiaháborúval Széles Gábor lapja, a Magyar Hírlap. Az újságnál van visszaesés a 2014-es évhez képest, de távolról sem annyi, mint a Nemzetnél: mindössze 34 százalékos, ráadásul sokkal több a hirdetés, mint 2013-ban volt.
Simicska lapjainál úgy van visszaesés egyébként az elmúlt évekhez képest, hogy az állam idén egyedül a napilappiacon növelte az aktivitását (6 százalékkal), mindenhol másutt visszafogta magát. Ennek a trendnek a Napi Gazdaság mellett az egyik legnagyobb nyertese – meglepő módon – a baloldaliként elkönyvelt Népszabadságot és több megyei napilapot tulajdonló Mediaworks Zrt. A Népszabadságnál például az állami reklámok növekedése szinte csak a Miniszterelnökségnek és a Szerencsejátéknak köszönhető a Kantar Media adatbázisa szerint. A tavalyi év első két hónapjában ugyanezt az oldalszámot 10 állami intézmény hozta össze. Ugyanakkor összehasonlításképp: míg a 40-45 ezer példányban fogyó Népszabadságban 4,2 oldal volt, a pár ezres Napi Gazdaságban 6,4 oldal.
Ínséges év
Leegyszerűsítő lenne, ha azt állítanánk, hogy az állam csak Simicska lapjaival bánt el a „háború” miatt.
Jöhet a csere?
Fülöp Máté
Azért is beszélhetünk a hetilapoknál, rádióknál, plakátcégeknél és tévéknél visszaesésről 2014-hez képest, mert tavaly január-februárban már javában folyt a választási kampány. És Magyarországon évtizedek óta – pártállástól függetlenül – bevett szokás, hogy az állam reklámpiaci aktivitása megnő a választások előtt. A civil szervezetek hosszú évek óta támadják azt a mindenkori ellenzéket hátrányosan érintő gyakorlatot, ahogy a kormánypárt hasznot húz a kormányzati intézkedések közpénzből finanszírozott sikerpropagandájából. 2010 előtt a Fidesz is kifogásolta ezt, de kormányra kerülve ő is maximálisan kihasználta. A tavalyi kampány annyival bővült, hogy a Magyar Nemzeti Bank is beszállt a sorba a másdik Orbán-kormány időszakához köthető Növekedési Hitelprogram reklámozásával.
Hogy megtisztítsuk az adatokat a választási évtől, a hvg.hu a 2013-as év első két hónapját vette alapul, ám Simicska médiacégeinél még a két évvel ezelőtti időszakhoz képest is látványos a visszaesés. A Publimontnál 90 százalékos, a Metropolnál 55 százalékos. Az első két hónapban a Magyar Nemzet és a Heti Válasz még „tartotta” is magát: ezeknél a lapoknál csak 20 százalékos volt a visszaesés 2013-as periódushoz képest.
Vége az aranykornak
Ugyanakkor ez a visszaesés magyarázható azzal is, hogy az állam több területen jelentősen fékezte a hirdetési aktivitását. A Simicskának legjobban fájó köztéri piacra például 92 százalékban, ami magyarázza a Publimont vagy az Euro AWK adatait.
Viszont ennek a szektorális visszaesésnek is megvan a maga magyarázata. A kormány tavaly úgy döntött, hogy ezentúl egy új intézménynél, a Lázár János alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál (NKH) központosítja a kommunikációs közbeszerzéseket.
Bevetik a csodafegyvert
Az NHK nehezen állt fel, csúszott a közbeszerzések kiírása, így egyre kevesebb reklám került a piacra. Ráadásul azok is a korábban megkötött szerződések alapján: például a Miniszterelnökség költéseit március végéig az az IMG Kft. nevű cég intézte, melynek tulajdonosa már az 1990-es években jó viszonyt ápolt Simicska Lajossal. Most a kommunikációs kampányok megszervezését újrapályáztatták.
A januári miniszterelnöki útmutatás kiszivárgása után a hvg.hu ki is számolta, hogy a Simicska és üzlettársai érdekeltségébe tartozó médiavállalatok mennyiben függnek az állami reklámoktól, és azok teljes megvonása mekkora kiesést okozna. A végeredmény egy több százmilliós összeg lett. Akkor arra is rávilágítottunk, hogy Simicska médiacégei sokkal nagyobb arányban függtek az állami szektortól, mint más lapok, tévék, rádiók. A Kreatív médiapiaci szaklap számításai szerint 2010 és 2014 között több mint 60 milliárd forintot költött az állam kommunikációra, melynek közel 41 százaléka a Simicska-birodalomban jelent meg.
A kormányban és a Fideszben kész tényként kezelik, hogy az NKH létrehozása kettős célt szolgált:
Egyébként nemcsak az állami hirdetések megvonásával akarják térde kényszeríteni Simicska médiáját: a Fidesz politikusai nem hajlandóak bemenni a Hír Tv műsoraiba sem.
Éppen ezért Simicska és üzlettársai sokkal jobban megérzik az állami aktivitás csökkenését. Ezt illusztrálja a következő táblázat. Érdemes megnézni a Publimont mutatóit: a cég az adatbázis szerint nem volt képes ellensúlyozni piaci alapon az állam visszavonulását – erre egyedül csak a leghallgatottabb rádió, a Class FM volt képes.
Hadházy Ákos szerint a Fidesz úgy áldozza be Matolcsyékat, mint a kínai kommunisták. A képviselő nem lepődne meg, ha a Matolcsy-klán vagyona Tiborcz Istvánhoz kerülne.