Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c809900f-a51e-4c44-adef-633c6b0fdf4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fejenként nagyjából 20 dollár üti a markát a Siri-képes Apple-eszközök birtokosainak, mert a cég alvállalkozói korábban belehallgattak az asszisztenssel véletlen rögzített felvételekbe.","shortLead":"Fejenként nagyjából 20 dollár üti a markát a Siri-képes Apple-eszközök birtokosainak, mert a cég alvállalkozói korábban...","id":"20250103_apple-csoportos-kereset-siri-beszelgetesek-rogzitese-lehallgatas-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c809900f-a51e-4c44-adef-633c6b0fdf4a.jpg","index":0,"item":"2987f5d4-62ce-4f25-80f3-11ba709a5715","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_apple-csoportos-kereset-siri-beszelgetesek-rogzitese-lehallgatas-karterites","timestamp":"2025. január. 03. 09:03","title":"38 milliárd forintot fizet az Apple a felhasználóinak, mert lehallgatták a beszélgetéseiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.","shortLead":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás...","id":"20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"adea4974-1402-4e08-aa51-e1dafc224930","keywords":null,"link":"/sport/20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","timestamp":"2025. január. 04. 13:41","title":"Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90bffef9-8933-4f1a-8ea2-fdc1ced284dc","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Lakers klasszisa 562 meccsen is 30 pont felett zárt.","shortLead":"A Lakers klasszisa 562 meccsen is 30 pont felett zárt.","id":"20250103_LeBron-James-Michael-Jordan-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90bffef9-8933-4f1a-8ea2-fdc1ced284dc.jpg","index":0,"item":"4a22fbf0-fc7a-4501-9ab9-6e5e6650d25e","keywords":null,"link":"/sport/20250103_LeBron-James-Michael-Jordan-rekord","timestamp":"2025. január. 03. 14:39","title":"LeBron James beállította Michael Jordan hihetetlen rekordját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce30f51c-0682-4dc7-b71d-a98433841d82","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Itoka Tomito 1908 májusában született.","shortLead":"Itoka Tomito 1908 májusában született.","id":"20250104_itoka-tomiko-vilag-legidosebb-embere-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce30f51c-0682-4dc7-b71d-a98433841d82.jpg","index":0,"item":"97d4ca6b-1c10-413f-96a2-58f9250c4a2e","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_itoka-tomiko-vilag-legidosebb-embere-meghalt","timestamp":"2025. január. 04. 13:31","title":"Meghalt a világ legidősebb embere, 116 éves volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","shortLead":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","id":"20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9.jpg","index":0,"item":"38f23673-1bba-4239-9fd6-a963ad034cc7","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","timestamp":"2025. január. 03. 15:22","title":"Otthon ült Mányban, miközben a kártyájával egy olaszországi étteremben fizettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1005a633-e969-4861-b8b8-44db785cbefa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Románia schengeni csatlakozásának örült így az államfő. A Telex jelzését megköszönték – csak azt sikerült elfelejteniük közben, hogy a portál valójában kérdezett is tőlük. ","shortLead":"Románia schengeni csatlakozásának örült így az államfő. A Telex jelzését megköszönték – csak azt sikerült elfelejteniük...","id":"20250103_sulyok-tamas-koszovo-szerbia-diplomacia-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1005a633-e969-4861-b8b8-44db785cbefa.jpg","index":0,"item":"20513129-a210-4ac2-9ae7-c30531908dbc","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_sulyok-tamas-koszovo-szerbia-diplomacia-terkep","timestamp":"2025. január. 03. 07:27","title":"Sulyok stábja javította a térképet, amin Koszovót Szerbia részeként tüntették fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túl gyorsan kellett elkészülnie a HÉV-födémnek, ezért repedezik?
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Le kell lassítani a fonódót és a HÉV-et. 5 milliárd forint sem volt ugyanis elég egy normális födémszerkezet kialakítására. A hiba vélt oka a sietség.
Sebességkorlátozást kellett elrendelni a budai fonódó villamos Bathyány tér–Margit-híd-szakaszán, mert hajszálrepedések jelentek meg alul a HÉV-alagútban, vallotta be a BKV a Népszavának, és a HÉV is 10-zel tud csak bevonulni a Batthyány térre az eredeti 20 km/h-s sebesség helyett. Később a BKV azt állította, a lap elferdítette a szavait: a repedések nem terjednek.
De hogy lehet ez? A fonódó kialakítása során nemcsak a villamospályát alakították ki, írta a BKV: a villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték, hogy biztonsággal viselje a megnövekedő terhelést – állítja a beruházásról a közlekedési társaság. Minderre nem is kevés pénzt költöttek: a budai fonódó összköltsége 15,9 milliárd Ft volt, a Széll Kálmán téri ág költsége közel 10,8 milliárd Ft, a Bem rakparti ág költsége pedig 5,1 milliárd Ft.
Ez az 5,1 milliárd volt tehát kevés arra, hogy elegendő mértékben megerősítsék az alagút födémét ahhoz, hogy a villamosnak ne kelljen aránytalanul csökkentenie utazósebességét (a BKV-nak a villamosok sebességkorlátozását addig fenn kell tartania, amíg minden kétséget kizáróan bebizonyosodik, hogy a repedések nem terjednek tovább, illetve újak nem keletkeznek).
Építik a Batthyány térnél a fonódót, a mélyben a HÉV végállomása
Facebook / BKK
Az Innotéka Mélyépítés cikkében pontosan nyomon követhető, mit kellett megteni, és mit tettek: "a villamos elhelyezésének első feltétele volt, hogy a HÉV-födém alkalmas legyen a teherviselésre, ezt próbaterheléssel vizsgáltuk; a korábbi próbaterhelési vizsgálat eredménye alapján a födém megerősítésére került sor az alagút kisebb fesztávú szakaszain acélkönyökös megtámasztással". Úgí tűnik, voltak problémák: "A Batthyány téri állomás födémlemez-próbaterhelésének értékelése során nem lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy a 21,6 m fesztávú födémlemez rugalmas állapotban maradt. Továbbá a felszíni lejtésviszonyok helyreállítása miatt többletterhekkel és megvastagított villamos pályalemezzel kell a meglévő HÉV födémét megterhelni."
Ám sok idő nem maradt a hibák kijavítására: "a HÉV-forgalom kiesése, Budapest nyári vérkeringése, a fesztiválok és egyéb társadalmi események nem engedik meg a késlekedést. A kivitelezés szépsége, hogy a feltárt szerkezeti hibák azonnali megoldásokat követelnek. A munkákat 60 napos vágányzár alatt kell elvégezni." Sürgetett tehát az idő. Végül is a megoldást az oszlopsor jelentette a Batthyány téren ("A választott megerősítési mód az oszlopsoros alátámasztás. A középperon tengelyébe végigfutó, 300 mm átmérőjű varrat nélküli acélcső ingaoszlopok kerülnek, az oszlopsor alatt pontszerű alapokkal.")
Nagyon úgy tűnik, hogy ez a megoldás nem volt elegendő. A vilamos lelassul, ami miatt az utasok értékes perceket veszítenek, ezért sokuknak nem vonzó a fonódó nyújtotta alternatíva, visszaülnek az autóba, márpedig épp ennel elkerülése volt a cél. Megint meg kell erősíteni a födémet? Megint leáll a HÉV és/vagy a fonódó? 5 milliárd forint nem volt elég?
A 3-as metró nehezen nyíló ajtajai, belassuló fonódó – úgy fest, a fővárosi közlekedési beruházásai elég vegyes képet mutatnak.