Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A majdnem 130 milliárdos múlt évi eredményből.","shortLead":"A majdnem 130 milliárdos múlt évi eredményből.","id":"20250429_erste-bank-hungary-osztalek-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d.jpg","index":0,"item":"c24cda8d-afa7-492b-8577-4fc9c16275e3","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_erste-bank-hungary-osztalek-2024","timestamp":"2025. április. 29. 18:32","title":"110 milliárd forint osztalékot fizet a magyar Erste az osztrák anyacégnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62834b3c-8990-4050-93be-495864f0bb34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A gombás ebédbe hárman is belehaltak. ","shortLead":"A gombás ebédbe hárman is belehaltak. ","id":"20250429_Ausztralia-mergezes-gomba-bunugy-gyilkossagi-kiserlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62834b3c-8990-4050-93be-495864f0bb34.jpg","index":0,"item":"615dd560-927f-47c7-ab15-6635188f6b97","keywords":null,"link":"/elet/20250429_Ausztralia-mergezes-gomba-bunugy-gyilkossagi-kiserlet","timestamp":"2025. április. 29. 13:59","title":"Ártatlannak vallja magát az ausztrál nő, aki mérgező gombát tálalt fel egy családi ebéden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b46fde-fa35-4123-97e6-9e9039398eec","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Túl zsúfolt a Mount Everest, emiatt sok a haláleset. A nepáli kormány szigorítaná az engedélyek kiadását.","shortLead":"Túl zsúfolt a Mount Everest, emiatt sok a haláleset. A nepáli kormány szigorítaná az engedélyek kiadását.","id":"20250428_everest-hegymaszas-nepal-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b46fde-fa35-4123-97e6-9e9039398eec.jpg","index":0,"item":"ec575a25-bd8b-43e3-8bbc-8947c229bc79","keywords":null,"link":"/elet/20250428_everest-hegymaszas-nepal-szigoritas","timestamp":"2025. április. 28. 15:28","title":"Csak azt engednék fel az Everestre, aki korábban már megmászott egy hétezres nepáli csúcsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a08674a-f1e8-46db-826b-98dedf0aa1ce","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis konszern francia márkája megújította apró villanyautóját, az alig 8 lóerős Amit.","shortLead":"A Stellantis konszern francia márkája megújította apró villanyautóját, az alig 8 lóerős Amit.","id":"20250430_apro-cuki-es-akar-jogsi-nelkul-is-vezetheto-a-legujabb-citroen-ami","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a08674a-f1e8-46db-826b-98dedf0aa1ce.jpg","index":0,"item":"4d9493fd-419d-48d0-9def-04c873850dbc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_apro-cuki-es-akar-jogsi-nelkul-is-vezetheto-a-legujabb-citroen-ami","timestamp":"2025. április. 30. 07:59","title":"Apró, cuki, olcsó és akár jogsi nélkül is vezethető a legújabb Citroën","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","shortLead":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","id":"20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88.jpg","index":0,"item":"6e7e7361-c40e-4b7e-b981-0df0db50f947","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","timestamp":"2025. április. 28. 11:18","title":"Hatszor nem adott nyugtát a közel-keleti kisbolt, maximális bírságot dobott nekik a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","shortLead":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","id":"20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146.jpg","index":0,"item":"0ac4b02b-7043-416a-9687-90dfc0a189b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","timestamp":"2025. április. 28. 10:18","title":"Videón, ahogy durrdefekt miatt szalagkorlátnak csapódik egy autó az M3-ason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97f9b291-c5cf-4971-b137-50a6e989c997","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 5,4 másodperces 0-100-as katapultálásra képes Elroq RS-nek alaposan megkérik az árát.","shortLead":"Az 5,4 másodperces 0-100-as katapultálásra képes Elroq RS-nek alaposan megkérik az árát.","id":"20250429_bearaztak-a-valaha-keszult-legjobban-gyorsulo-skoda-elroq-rs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97f9b291-c5cf-4971-b137-50a6e989c997.jpg","index":0,"item":"fe0cf2fc-57fb-4bdb-9d96-39f2269044c2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_bearaztak-a-valaha-keszult-legjobban-gyorsulo-skoda-elroq-rs","timestamp":"2025. április. 29. 06:41","title":"Cseh katapult: beárazták a valaha készült legjobban gyorsuló Skodát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f78f5b5-e6e6-42c2-8bbd-8c4414ad959c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A másik érdeklődő egy zűrös hátterű kassai üzletemberhez köthető.","shortLead":"A másik érdeklődő egy zűrös hátterű kassai üzletemberhez köthető.","id":"20250429_Kinai-allami-ceg-vinne-a-felszamolas-ala-kerult-dunaujvarosi-hengermuvet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f78f5b5-e6e6-42c2-8bbd-8c4414ad959c.jpg","index":0,"item":"af6cf509-d907-4fd5-9155-ce36452baa96","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_Kinai-allami-ceg-vinne-a-felszamolas-ala-kerult-dunaujvarosi-hengermuvet-ebx","timestamp":"2025. április. 29. 12:39","title":"Kínai állami cég vinné a felszámolás alá került dunaújvárosi hengerművet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túl gyorsan kellett elkészülnie a HÉV-födémnek, ezért repedezik?
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Le kell lassítani a fonódót és a HÉV-et. 5 milliárd forint sem volt ugyanis elég egy normális födémszerkezet kialakítására. A hiba vélt oka a sietség.
Sebességkorlátozást kellett elrendelni a budai fonódó villamos Bathyány tér–Margit-híd-szakaszán, mert hajszálrepedések jelentek meg alul a HÉV-alagútban, vallotta be a BKV a Népszavának, és a HÉV is 10-zel tud csak bevonulni a Batthyány térre az eredeti 20 km/h-s sebesség helyett. Később a BKV azt állította, a lap elferdítette a szavait: a repedések nem terjednek.
De hogy lehet ez? A fonódó kialakítása során nemcsak a villamospályát alakították ki, írta a BKV: a villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték, hogy biztonsággal viselje a megnövekedő terhelést – állítja a beruházásról a közlekedési társaság. Minderre nem is kevés pénzt költöttek: a budai fonódó összköltsége 15,9 milliárd Ft volt, a Széll Kálmán téri ág költsége közel 10,8 milliárd Ft, a Bem rakparti ág költsége pedig 5,1 milliárd Ft.
Ez az 5,1 milliárd volt tehát kevés arra, hogy elegendő mértékben megerősítsék az alagút födémét ahhoz, hogy a villamosnak ne kelljen aránytalanul csökkentenie utazósebességét (a BKV-nak a villamosok sebességkorlátozását addig fenn kell tartania, amíg minden kétséget kizáróan bebizonyosodik, hogy a repedések nem terjednek tovább, illetve újak nem keletkeznek).
Építik a Batthyány térnél a fonódót, a mélyben a HÉV végállomása
Facebook / BKK
Az Innotéka Mélyépítés cikkében pontosan nyomon követhető, mit kellett megteni, és mit tettek: "a villamos elhelyezésének első feltétele volt, hogy a HÉV-födém alkalmas legyen a teherviselésre, ezt próbaterheléssel vizsgáltuk; a korábbi próbaterhelési vizsgálat eredménye alapján a födém megerősítésére került sor az alagút kisebb fesztávú szakaszain acélkönyökös megtámasztással". Úgí tűnik, voltak problémák: "A Batthyány téri állomás födémlemez-próbaterhelésének értékelése során nem lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy a 21,6 m fesztávú födémlemez rugalmas állapotban maradt. Továbbá a felszíni lejtésviszonyok helyreállítása miatt többletterhekkel és megvastagított villamos pályalemezzel kell a meglévő HÉV födémét megterhelni."
Ám sok idő nem maradt a hibák kijavítására: "a HÉV-forgalom kiesése, Budapest nyári vérkeringése, a fesztiválok és egyéb társadalmi események nem engedik meg a késlekedést. A kivitelezés szépsége, hogy a feltárt szerkezeti hibák azonnali megoldásokat követelnek. A munkákat 60 napos vágányzár alatt kell elvégezni." Sürgetett tehát az idő. Végül is a megoldást az oszlopsor jelentette a Batthyány téren ("A választott megerősítési mód az oszlopsoros alátámasztás. A középperon tengelyébe végigfutó, 300 mm átmérőjű varrat nélküli acélcső ingaoszlopok kerülnek, az oszlopsor alatt pontszerű alapokkal.")
Nagyon úgy tűnik, hogy ez a megoldás nem volt elegendő. A vilamos lelassul, ami miatt az utasok értékes perceket veszítenek, ezért sokuknak nem vonzó a fonódó nyújtotta alternatíva, visszaülnek az autóba, márpedig épp ennel elkerülése volt a cél. Megint meg kell erősíteni a födémet? Megint leáll a HÉV és/vagy a fonódó? 5 milliárd forint nem volt elég?
A 3-as metró nehezen nyíló ajtajai, belassuló fonódó – úgy fest, a fővárosi közlekedési beruházásai elég vegyes képet mutatnak.
Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd.