Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f6eeeb03-4a74-4fdc-952e-c246fe8f4cbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A korábbi, még Reels-videók előtti Instagram-korszakot idézi a Flashes nevű új közösségi oldal. Az erre feltöltött tartalmakat ráadásul a Bluesky 32 milliós felhasználói bázisával is rögtön meg lehet osztani.","shortLead":"A korábbi, még Reels-videók előtti Instagram-korszakot idézi a Flashes nevű új közösségi oldal. Az erre feltöltött...","id":"20250303_bluesky-flashes-fotos-alkalmazas-instagram-alternativa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6eeeb03-4a74-4fdc-952e-c246fe8f4cbc.jpg","index":0,"item":"e10bb3ac-28c2-4a3a-870c-66680a9dcf7a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_bluesky-flashes-fotos-alkalmazas-instagram-alternativa","timestamp":"2025. március. 03. 16:33","title":"Már tölthető: itt az Instagram alternatívája, amit néhány óra alatt több tízezren telepítettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ferenc pápa továbbra is kap oxigént, de nem kell géppel lélegeztetni, láza nincs. A Vatikán vasárnap esti közlése szerint állapota stabil, de a jövőt illetően az orvosok visszafogottak, mert a katolikus egyházfő állapota akár kritikussá is válhat.","shortLead":"Ferenc pápa továbbra is kap oxigént, de nem kell géppel lélegeztetni, láza nincs. A Vatikán vasárnap esti közlése...","id":"20250302_Uj-hirek-Ferenc-papa-allapotarol-stabil-de-kritikussa-is-valhat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"d6eb482e-9a56-47c3-a59b-4df6c274170d","keywords":null,"link":"/elet/20250302_Uj-hirek-Ferenc-papa-allapotarol-stabil-de-kritikussa-is-valhat-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 20:52","title":"Új hírek Ferenc pápa állapotáról: stabil, de kritikussá is válhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"744156c1-81b5-4799-9412-86141f6f0a9d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Felbukkan benne Elon Musk és a láncfűrésze is.","shortLead":"Felbukkan benne Elon Musk és a láncfűrésze is.","id":"20250302_A-Saturday-Night-Live-ujrajatszotta-a-Trump-Zelenszkij-sajtotajekoztatot-es-meg-katasztrofalisabb-lett-mint-az-eredeti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/744156c1-81b5-4799-9412-86141f6f0a9d.jpg","index":0,"item":"90551677-5606-4f29-8636-5dded8fa54ac","keywords":null,"link":"/elet/20250302_A-Saturday-Night-Live-ujrajatszotta-a-Trump-Zelenszkij-sajtotajekoztatot-es-meg-katasztrofalisabb-lett-mint-az-eredeti","timestamp":"2025. március. 02. 14:21","title":"A Saturday Night Live újrajátszotta a Trump-Zelenszkij sajtótájékoztatót, és még katasztrofálisabb lett, mint az eredeti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d71934a-81c2-4555-b78b-b72a2015f526","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem megfelelően feltüntetett származási hely, takarítás hiánya, nyomon követhetetlen élelmiszer, és tárolási problémák is felmerültek.","shortLead":"Nem megfelelően feltüntetett származási hely, takarítás hiánya, nyomon követhetetlen élelmiszer, és tárolási problémák...","id":"20250303_Atfogo-ellenorzest-vegeztek-a-Lehel-piacon-ot-hely-kozul-negynel-talaltak-szabalytalansagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d71934a-81c2-4555-b78b-b72a2015f526.jpg","index":0,"item":"1c596f95-4885-4921-a0ee-f64e9bbcefd9","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Atfogo-ellenorzest-vegeztek-a-Lehel-piacon-ot-hely-kozul-negynel-talaltak-szabalytalansagot","timestamp":"2025. március. 03. 08:34","title":"Átfogó ellenőrzést végeztek a Lehel piacon, ötből négy helynél találtak szabálytalanságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lépni fognak, ha kell.","shortLead":"Lépni fognak, ha kell.","id":"20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d28c5a10-2606-4ce6-a30b-7bd10e9e3371.jpg","index":0,"item":"28f349df-fa9c-4c22-95b6-0f30fa0c23b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_nagy-marton-bankok-szamladijak-fenyegetes","timestamp":"2025. március. 03. 11:22","title":"Nagy Márton megfenyegette a bankokat az emelkedő számladíjak miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0253514-3454-404c-bd39-8a7e4f65dfd1","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Több új javaslat is az amerikai ligák bevett szokásait ültetné át a futballba, és sokak szerint a lesszabály is megérett a reformra. Utóbbira lenne ötlet, de egyelőre nem ment át a rostán.","shortLead":"Több új javaslat is az amerikai ligák bevett szokásait ültetné át a futballba, és sokak szerint a lesszabály is...","id":"20250303_foci-szabalyok-valtozas-kapus-les-ifab-uefa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0253514-3454-404c-bd39-8a7e4f65dfd1.jpg","index":0,"item":"a26fc9f7-6402-4721-90aa-7d3e694c8160","keywords":null,"link":"/sport/20250303_foci-szabalyok-valtozas-kapus-les-ifab-uefa","timestamp":"2025. március. 03. 17:50","title":"Az új kapusszabály csak a jéghegy csúcsa, ismét nekiugranának a foci megreformálásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple küzd a mesterséges intelligenciája fejlesztésével és kiadásával.","shortLead":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple...","id":"20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed.jpg","index":0,"item":"2d9f70b8-2036-4e4b-9c27-c4c9a9c8a7ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 03. 11:03","title":"Komoly problémák vannak az Apple-nél, egyes MI-funkciókra lehet, hogy még éveket kell várni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa3606d-a923-42d1-bd5f-85b901798b70","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szolidaritási menet az ukrán nagykövetség elé vonult, ahol Sándor Fegyir, Ukrajna nemrég hivatalba lépett, korábban a fronton harcoló nagykövete köszöntötte a résztvevőket.","shortLead":"A szolidaritási menet az ukrán nagykövetség elé vonult, ahol Sándor Fegyir, Ukrajna nemrég hivatalba lépett, korábban...","id":"20250302_A-budapesti-ukran-nagykovetseg-ele-vonultak-az-Ukrajnaval-szolidaritast-vallalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa3606d-a923-42d1-bd5f-85b901798b70.jpg","index":0,"item":"64beadc7-6fa8-45c7-adf6-b848e320ced0","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_A-budapesti-ukran-nagykovetseg-ele-vonultak-az-Ukrajnaval-szolidaritast-vallalok","timestamp":"2025. március. 02. 16:56","title":"Sándor Fegyir nagykövet köszöntötte az Ukrajna melletti szimpátiatünetésre összegyűlt tömeget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
15 milliárd forint adóbevételt vár 2023-ban a kormány a médiacégek reklámbevételeinek megadóztatásából, bár a szektorban extraprofit legfeljebb a kormánybarát médiumoknál fedezhető fel. A magyar reklámpiacot letaroló globális szereplők, mint a Google és a Facebook megadóztatása kétséges, és tovább szűkíti a hazai szereplők mozgásterét az óriásokkal szemben.
Három év alvó állapot után a kormány újra felélesztette a reklámadót, 15 milliárd forint bevételre számítanak belőle. Az adóalapot eddig a reklámbevétel alapján határozták meg, most viszont Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter úgy nyilatkozott, hogy egységesen a nettó árbevétel 2,5 milliárd fölötti része lesz adóköteles.
Nagy a csütörtöki kormányinfón arról beszélt, a reklámadót a telekommunikációs szektorra vetik ki, arra hivatkozva, hogy a válság alatt többet használták az emberek a miniszter szerint, ezért van ott extraprofit.
A Covid-járvány okozta home office-jelenséggel összefüggő folyamatok fő haszonélvezői valóban a telekommunikációs és e-kereskedelmi cégek voltak, és néhány szereplő esetében tényleg vaskos profit termelődött az elmúlt években – így például az állami informatikai közbeszerzéseken taroló 4iG-nál, amely tavaly megvette a Digit, és az idei év elején többségi tulajdont szerzett az addig állami tulajdonban lévő Antenna Hungáriában. A bökkenő ott van, hogy a távközlési cégeknek nincs reklámbevétele, és így nem is kell reklámadót fizetniük – rájuk egyébként külön szektorális adót vezet be a kormány.
AFP / Valery Hache
A médiacégeket vizsgálva elmondható, hogy a járvány első időszakában, a nagy lezárások idején valóban soha nem látott szintre emelkedett a televíziók nézettsége és az online felületek látogatottsága. Ezt azonban nemhogy nem követte a reklámbevételek növekedése, hanem egyenesen lenullázódott 2020 első félévében. Tehát nézettség volt, bevétel nem. A hirdetési volumen korábbi szintre való visszatérése nem a nézettség és látogatottság változásával függött össze, hanem a globális gazdasági kilátások javulásával.
Egyelőre nem világos, hogy a Kormányinfón elhangzottak azt jelentik-e, hogy egy kiadónak vagy tévétársaságnak fizetnie kell-e például az előfizetésekből, támogatásokból, nyomdai tevékenységből, kábeldíjból származó bevételei után is, vagy a törvénymódosításban már 2,5 milliárd forint reklámbevétel lesz feltüntetve. A reklámadótörvény jelenlegi formájában úgy rendelkezik, hogy a reklámbevételek 100 millió forintig adómentesek, efölött 7,5 százalékot kell utánuk fizetni.
Ha 2023-tól valóban a nettó árbevétel alapján határozza meg a kormány a reklámadót, akkor azt inkább médiaadónak kellene hívni. A hvg.hu által megkérdezett reklám- és médiapiaci szereplők jelenleg nem tudják eldönteni, hogy fogalmazási hibáról van-e szó. Kerestük a Pénzügyminisztériumot, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
Túry Gergely
A másik kérdés, hogy a törvény vonatkozik-e a globális reklámpiaci szereplőkre, hiszen például a Google vagy a Facebook bevételét nem Magyarországon könyveli el. Ezek megadóztatása rendkívül problémás, és a NAV-nak többször is beletört a bicskája.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségeinek pénteki közleménye szerint a „reklámszektorban nincs extraprofit, így a különadók bevezetésének azon indoklása, hogy extraprofitra vonatkozik, a reklámadó szempontjából nem releváns”. Hozzáteszik: a hazai reklámbevételek 2021-ben mért nominális értéke még mindig nem érte el a 2019-es szintet. Felhívják a figyelmet, hogy a gyengülő gazdasági környezetben és az új vállalati különadók mellett bejelentett reklámadó a hazai médiaszereplők profitabilitását negatívba taszíthatja. Végül megjegyzik, hogy a hazai médiavállalatokat előnytelenebbül érinti majd a reklámadó, mint a globális hirdetési platformokat.
Ki lesz érintett?
A Whitereport médiakutató cég a hazai top 100 médiavállalatról készített jelentése szerint 2020-ban a három legnagyobb médiavállalat: a Mediaworks, a TV2 és az RTL Magyarország tette ki a 280 milliárd forint árbevétel 48 százalékát, tehát ők lehetnek a leginkább érintettek. Ebből kettő kormányközeli médiaég, amelyek rengeteg állami hirdetésben részesülnek. A kormánybarát médiumok a múltban sem szenvedték meg a reklámadó hatását, hiszen az állam irányított reklámköltése a 2010-es évek végén pörgött fel korábban soha nem látott szintekre (évi 75-100 milliárd forintra). Ennek szinte teljes egésze a kormánybarát felületeknél landolt.
Kiadók esetében a 2,5 milliárd forintos árbevételt a Mediaworks, a Central Médiacsoport, a Ringier Axel Springer, valamint a HVG érte el 2020-ban – a tavalyi évre vonatkozó beszámolók még nem nyilvánosak. Kérdés, mi lesz például az Indamedia csoporttal és annak cégeivel, mint az Index.hu-val vagy a Femina Mediával, amelyek külön-külön nem, együtt azonban már elérik az adóalap minimumát.
Fazekas István
Tévétársaságok esetében a ViacomCBS, a TV2 Csoport, az RTL Magyarország, az AMC Networks Central Europe és az ATV ért el 2020-ban 2,5 milliárd forint fölötti árbevételt.
Fizetni fognak még a plakátcégek is, itt a legnagyobb szereplők a francia tulajdonú JCDecaux, a kormányközeli Publimont, de a kisebb cégek közül is van, amelyik eléri az adóalap minimumát. Rádiók közül jelenleg egyetlen cég sem éri el a 2,5 milliárd forintot.
Jelenleg nem tudni, mi lesz azokkal az e-kereskedelmi, apróhirdetési és aukciós felületekkel, ahol lehetőség van a hirdetéseket pénzért kiemelni, magyarán reklámbevételre tesznek szert.
Fülöp Máté
Globális uralom
A már említett globális technológiai cégek esetében (mint a Google vagy a Facebook) a kormány korábban bejelentési kötelezettséget rendelt el (tehát le kellene jelenteniük, mennyi reklámbevételre tettek szert a hazai szereplők után, és ebből adózniuk is kellett volna), ennek hiányában a NAV több milliárd forint büntetést szórt ki rájuk, és a két cég felkerült a legnagyobb adótartozással rendelkező szereplők listájára.
Azóta egyik cég sem szerepel ezen a listán. A kormány 2021-ben jelentette be, hogy a Facebook kifizetett 3,8 milliárd forintnyi reklámadót 2017-re és 2018-ra. Ezt akkor Varga Judit igazságügyi miniszter lobbitevékenységének számlájára írták – valójában a Facebook 2017 végén önként vállalta, hogy 2019-től mindenhol adózni fog, ahol hirdetései jelennek meg.
A Google-ről még kevesebbet lehet tudni, a hvg.hu forrásai szerint a cég ugyan fizetett valamennyit, de ennek összegéről sem a Google, sem a kormány nem adott tájékoztatást. Az biztos, hogy a Google a reklámadó hatására beperelte a magyar kormányt, az Európai Bíróság viszont kimondta, hogy maga a reklámadó léte jogszerű, az azzal kapcsolatos szankciórendszer már nem elfogadható mértékű. Előfordulhat, hogy végül született valamilyen peren kívüli egyezség a két fél között.
AFP / Christoph Dernbach
Akár fizetnek a techcégek, akár nem, a reklámadó bevezetésével tovább fog dőlni a pálya az irányukba. A különböző online és nyomtatott kiadók, tévék, rádiók, plakátcégek önbevallása alapján készített úgynevezett reklámtorta-adatok alapján a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) úgy számolt: 2021-ben összesen 305 milliárd forintnyi volt a hazai reklámköltés. Ennek egyharmada, 102 milliárd forint a globális szereplőkhöz, főleg a Google-höz és a Facebookhoz került. Ha csak a digitális bevételeket nézzük, akkor pedig 65 százaléka, miközben a hazai kiadók összesen csak 54,1 milliárd forint reklámbevételt értek el.
A két techcég aránya a digitális reklámköltéseken belül minden évben folyamatosan nő, a 2010-es évek közepén még csak a digitális költések felét vitték a hirdetők erre a két platformra. Az óriáscégek és a hazai vállalatok jövedelmezősége teljesen eltérő, és a jellemzően alacsony nyereséggel működő hazai médiavállalatokat sokkal jobban is fogja sújtani, mint a nemzetközi szereplőket, akiknél ráadásul a fizetendő adó mértéke egyáltalán nem transzparens. Átláthatatlan, hogy miért fizetett a Facebook két évre 3,8 milliárd forintot, a Google befizetése pedig ismeretlen. A hvg.hu kérdéseket tett fel a NAV-nak az ügyben, válaszuk esetén a cikket frissítjük.
A reklámadó rögös útja
A törvény első változata sávosan alkalmazta a reklámadót: a félmilliárd forintot meg nem haladó reklámbevétel után nem kellett adót fizetni, utána 5 milliárdig 1 százalékot, 5-10 milliárd között 10 százalékot, 10-15 milliárd közötti reklámbevétel után 20 százalékot, 15-20 között 30, míg 20 milliárd fölött 40 százalékot kellett fizetnie a médiavállalatoknak (ezt később 50 százalékra emelték). A határokat úgy állapították meg, hogy a legmagasabb sávba akkor egyedül az RTL Magyarország tartozott bele.
Az Európai Bizottság hamar vizsgálni kezdte a reklámadó diszkriminatív voltát, ezért a kormány úgy határozott, hogy 100 millió forint reklámbevételig 0 százalékos, afölött egységesen 5,3 százalékos lesz az adókulcs. Mivel ez még mindig különbséget tett a piaci szereplők között, a kormány végül egyszerű fogalmazási bravúrral döntött úgy, hogy 100 millió forintig adómentes legyen a reklámbevétel.
2017-ben Kósa Lajos indítványára az adókulcsot 7,5 százalékra módosította a parlament, az EU álláspontja szerint a korábban törvénytelenül beszedett összegeket a kormány visszautalta az érintett cégeknek.
Varga Mihály pénzügyminiszter 2019 májusában, tehát pont 3 éve jelentette be egy Kormányinfón a kormány adócsökkentő intézkedéseit, ennek egyik eleme volt az is, hogy a kormány 2022-ig felfüggesztette a 7,5 százalékos adókulcsot, a lépéstől a miniszter piacbővítő hatást remélt.