Gyors meggazdagodás vagy gyors bukás?
Vajon a multi-level marketing csak egy Amerikában kiforrott kereskedelmi modell, amit nem jól és nem jó időben helyeztek át a hazai gyakorlatba? Míg a hálózati direkt-marketingből az USA-ban egyetemi képzést is találunk, itthon eddig szinte csak "MLM-zombikkal" találkozhattunk.
Aki az elmúlt 20 évet itthon töltötte, biztos kapott olyan telefonhívásokat - úgynevezett zéró megkereséseket -, amelyek során régi iskolatárs, szomszéd, gyerekkori barát, esetleg volt kolléga a rövid érdeklődés után igen jövedelmező üzleti lehetőséget kínált. A sikerhez vezető út második állomása egy prezentáció, amit árubemutatónak, vagy üzleti előadásnak is hívhatunk: alkalom arra, hogy megismerkedjünk a termékekkel.
A kezdő hívottak hajlamosak voltak a '90-es évek közepéig eljárogatni ezekre az összejövetelekre, ahol majdnem mindig ugyanazzal a forgatókönyvvel találkozhattak: a kedves, régi ismerős különféle fogyasztási javakat dicsért. A minőség, az ár, a hozzáférés kényelme és az együvé tartozás érzése egyaránt a vásárlást segítő tényezőnek bizonyult. Ezek után már nem is a termék volt a fontos, hanem az értékesítési lánc, a multi-level-marketing felépítési struktúrája. A rokon/barát/ ex-kolléga mellett mindig feltűnt egy-egy jól öltözött, megnyerő modorú, és az átlagosnál sokkal jobb kommunikációs készségű hölgy/úr, aki arról győzködte a továbbiakban a résztvevőket, mennyivel jobb életformát kínál, ha valaki a saját MLM hálózatát építi, mintha munkahelyen, bérért dolgozna. A próbatermékek végigtesztelése után pedig akár rögtön kezdhettük is az "Üzlet" építését. A legrosszabb rész csak ezután következett, mert a régi kedves ismerőst el kellett tántorítani attól az elképzelésétől, hogy az ő fáján mi legyünk a következő hajtás. Sok-sok barátság, kapcsolat szakadt meg átmenetileg, vagy véglegesen emiatt. Hogy hogyan működik a rendszer ma, arról bővebben itt olvashat.
Tartalmi partnerünk a HR Portál.