A legnagyobb magyar borászatok közül van, akinek szőlője sincs

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A 20 legnagyobb árbevételű magyar borászati vállalatból 13 nem rendelkezik saját szőlőterülettel. Saját ültetvény hiányában pedig nehéz prémium minőséget előállítani, de az ábra azt mutatja, hogy erre sokan nem is nagyon törekszenek.

A 2011-es – a legfrissebb hozzáférhető – mérlegadatok szerint a bor előállítást főtevékenységként végző magyarországi cégek 92 milliárd forint árbevétel mellett összesen 186 millió forint adózott eredményt értek el – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Az ágazat 20 legnagyobb szereplője közt senki nem képviselteti magát a Soproni borvidékről, vagy Dél-Balatonról, egy-egy cég van csak jelen Tokajból, Badacsonyból, Villányból, Egerből, Szekszárdból, Neszmélyből és a Mátrai borvidékről, a többi cég az Alföldi borrégióban vagy Budapesten van bejegyezve.

„A borász szakma élmezőnye jól láthatóan kettészakadt. Az egyik kategóriában találhatók azok a szereplők, akik ipari mennyiségben állítanak elő alsó- és középkategóriás bort, jellemzően nem saját, hanem vásárolt szőlőből. A másik csoportba azok a nagy pincészetek tartoznak, akik saját szőlőből prémium-, felső- és középkategóriás borokat termelnek, márkát építenek, nevük egyben védjegyükké is válik” – mondja Cserháti Gábor a KPMG igazgatója, aki a listát a földalapú és ültetvényfejlesztési EU-s támogatásokkal összevetve jutott erre a következtetésre.

A legnagyobb árbevételű magyarországi borászatok (2011-es adatok alapján)

Székhely

Árbevétel (ezer forint)

Eredmény (ezer forint)

Törley Pezsgőpincészet Kft.

Budapest

16 198 819

1 614 402

GRAPE-VINE Bortermelő és Kereskedelmi Kft. Kiskunmajsa

4 209 313

223 888

Tokaj Kereskedőház Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.

Tolcsva

3 528 991

50 261

KISS és TÁRSAI Kereskedelmi, Termelő és Szolgáltató Kft.

Pánd

3 478 726

76 994

DANUBIANA Borkereskedő- és Termelő Kft.

Bonyhád

3 153 914

269 209

WEINHAUS Borászati, Termelő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

Bócsa

3 088 333

57 965

Varga Pincészet Kft.

Budapest

2 816 514

114 768

Szikrai Borászati Kft.

Nyárlőrinc

2 645 646

44 497

BOGNÁR-VIN Borászati és Kereskedelmi Kft.

Akasztó

1 904 508

39 624

KISKUN-VIN Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

Akasztó

1 769 512

47 873

HILLTOP Neszmély Szőlészeti Borászati Kerereskedelmi és Szolgáltató Zrt.

Neszmély

1 760 168

-575 669

Ostoros-Novaj Bor Feldolgozó, Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.

Ostoros

1 520 103

143 660

Közép-Magyarországi Pincegazdaság Kft.

Kiskőrös

1 446 073

17 860

Szent Imre Pincészet Termelő és Kereskedelmi Kft.

Soltszentimre

1 358 759

50 573

KUNSÁG DRINK Kereskedelmi Kft.

Izsák

1 352 657

-19 300

Csányi Pincészet Zrt.

Villány

1 349 833

-94 643

Nagyrédei Szőlők Borforgalmazó Kft.

Nagyréde

1 140 964

14 907

ESCHE WEIN Kereskedelmi, Szolgáltató és Ipari Kft.

Budapest

1 112 447

22 033

KUNVIN Borászati Kft.

Kéleshalom

1 073 756

2 864

BORLETIN BORHÁZ Borforgalmazó és Szőlőtermelő Kft.

Soltvadkert

1 066 414

-7 133

Forrás: Opten Kft.

„Bár elképzelhető, hogy egy-egy borászat külön cégbe szervezi a szőlőtermesztést, és egy másikba a bor készítését, összességében azért az valószínűsíthető, hogy a legnagyobb piaci szereplők között is vannak olyanok, akik nem rendelkeznek saját név alatt szőlőültetvénnyel” – mondja Cserháti Gábor. A hipermarketek polcain sorakozó 300 forintnál is olcsóbb palackozott borokra elég nagy kérdőjelekkel néz a szakma. Ilyenkor felmerül a gyanú, hogy ezek nem megfelelő minőségű alapanyagból készültek.

Ha nem vesszük figyelembe a listavezető, és kizárólag pezsgőgyártással foglalkozó Törley eredményét, akkor a lista szerint az ország legnagyobb borászata a kiskunmajsai Grape-Vine Kft. A Top20-ban kevés az igazán ismert bormárka, mint a 2. helyezett Tokaj Kereskedőház Zrt. a 7. Weinhaus Kft. a 8. Varga Pincészet, a 10. Hilltop Neszmély, az Ostoros, a Csányi pincészet vagy a Nagyrédei. A többi márkával nem lehet találkozni a boltok polcain. „A borászatban rendkívüli jelentősége van a méretgazdaságosságnak, jelentős mennyiség nélkül ugyanis lehetetlen az áruházak polcaira kerülni. Erre azonban saját ültetvénnyel rendelkező borászat 1 milliárd forintos befektetés nélkül nem lehet képes” – mondja Cserháti Gábor.