Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A probléma csak az, hogy még azon a településen is veszélyesnek érzik a szem-, bőr- és légúti irritációt okozó vegyület jelenlétét, ahol az ártalmatlanítást végeznék.","shortLead":"A probléma csak az, hogy még azon a településen is veszélyesnek érzik a szem-, bőr- és légúti irritációt okozó vegyület...","id":"20250514_akkumulator-magzatkarosito-sajobabony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"73e61d96-2311-4657-9a89-e90febd67539","keywords":null,"link":"/360/20250514_akkumulator-magzatkarosito-sajobabony","timestamp":"2025. május. 15. 06:15","title":"Megtörtént az első lépés a magyar akkugyárak magzatkárosító anyagának semlegesítésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán szolgálatok részéről.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán...","id":"20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250.jpg","index":0,"item":"908498f7-6a67-44cd-b8eb-cdf99ceebe18","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","timestamp":"2025. május. 14. 13:37","title":"Kocsis Máté megnevezte a két kiutasított ukrán kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c85d235-4992-419c-9823-13a91843429b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Harcosok Klubja logóját tette ki az oldalára.","shortLead":"A Harcosok Klubja logóját tette ki az oldalára.","id":"20250515_Ujabb-poszttal-jelentkezett-Orban-Viktor-kiderult-mire-utalt-a-hajnali-rejtelyes-bejegyzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c85d235-4992-419c-9823-13a91843429b.jpg","index":0,"item":"d2b2a067-63d1-4729-92b1-7a04cfb77e20","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Ujabb-poszttal-jelentkezett-Orban-Viktor-kiderult-mire-utalt-a-hajnali-rejtelyes-bejegyzes","timestamp":"2025. május. 15. 12:26","title":"Újabb poszttal jelentkezett Orbán Viktor, kiderült, mire utal a hajnali rejtélyes bejegyzés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Putyin haverjai mindig a nyugati szövetségeseket hibáztatják, a nácikat néha, a szovjeteket sosem. ","shortLead":"Putyin haverjai mindig a nyugati szövetségeseket hibáztatják, a nácikat néha, a szovjeteket sosem. ","id":"20250513_Dalibor-Rohac-2-vilaghaboru-kozep-europa-felelosseg-szovetsegesek-nacik-szovjetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54.jpg","index":0,"item":"2878fcd3-9f96-4b17-9929-a9ec8c0f76c9","keywords":null,"link":"/360/20250513_Dalibor-Rohac-2-vilaghaboru-kozep-europa-felelosseg-szovetsegesek-nacik-szovjetek","timestamp":"2025. május. 13. 17:00","title":"Dalibor Rohac: Nyolcvan évvel a második világháború után egyes európaiak elfelejtik, kik voltak a rosszfiúk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újfajta reklámelhelyezési gyakorlat jön a YouTube-ra, a létező legbosszantóbb pillanatban fogják félbeszakítani a tartalmat.","shortLead":"Újfajta reklámelhelyezési gyakorlat jön a YouTube-ra, a létező legbosszantóbb pillanatban fogják félbeszakítani...","id":"20250515_google-youtube-reklamok-csucspont-gemini-hirdetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925.jpg","index":0,"item":"5bd88911-6ad3-4c27-90f7-72b486bdff53","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_google-youtube-reklamok-csucspont-gemini-hirdetesek","timestamp":"2025. május. 15. 09:03","title":"Ha bosszantják a reklámok a YouTube-on, van egy rossz hírünk: még idegesítőbbek lesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3722ea9f-dd9f-4d0a-a5d0-34faf0b7d276","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rák Sándorné Mária elismerte, hogy hibázott, és megígérte, hogy ezentúl körültekintőbb lesz. ","shortLead":"Rák Sándorné Mária elismerte, hogy hibázott, és megígérte, hogy ezentúl körültekintőbb lesz. ","id":"20250513_elnezest-kert-a-dobrev-klarat-tamado-antiszemita-posztot-megoszto-fideszes-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3722ea9f-dd9f-4d0a-a5d0-34faf0b7d276.jpg","index":0,"item":"93bd2092-fbd5-4f48-b302-9b4b049c418f","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_elnezest-kert-a-dobrev-klarat-tamado-antiszemita-posztot-megoszto-fideszes-kepviselo","timestamp":"2025. május. 13. 15:44","title":"Elnézést kért a Dobrevről antiszemita posztot megosztó fideszes képviselő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96e41987-2c1c-4c9e-a962-b674f7814ebf","c_author":"Domány András","category":"360","description":"Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.","shortLead":"Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll...","id":"20250514_lengyelorszag-elnokvalasztas-elozetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96e41987-2c1c-4c9e-a962-b674f7814ebf.jpg","index":0,"item":"ea8761a7-7faa-494a-a20f-ec95c3766fd1","keywords":null,"link":"/360/20250514_lengyelorszag-elnokvalasztas-elozetes","timestamp":"2025. május. 14. 17:10","title":"Sorsdöntő elnökválasztásra készül Lengyelország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d43028a-cab2-4d07-b1d9-5ea6c7f83838","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"„Nem Ferenc, hanem Szent Péter utódját kerestük” – mondta a HVG-nek Német László belgrádi érsek, pápaválasztó bíboros.","shortLead":"„Nem Ferenc, hanem Szent Péter utódját kerestük” – mondta a HVG-nek Német László belgrádi érsek, pápaválasztó bíboros.","id":"20250514_hvg-konklave-leo-papa-nemet-laszlo-biboros-belgradi-ersek-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d43028a-cab2-4d07-b1d9-5ea6c7f83838.jpg","index":0,"item":"6149eec2-5d15-472c-9b53-616d3f03da9c","keywords":null,"link":"/360/20250514_hvg-konklave-leo-papa-nemet-laszlo-biboros-belgradi-ersek-interju","timestamp":"2025. május. 14. 14:00","title":"„Ilyen helyzetekben tolakodó természetű vagyok” – így került az új pápa asztalához az ünnepi vacsorán Német László belgrádi érsek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hangos botrány lett egy magyar cég zajvédő falából
szerző:
Gergely Zsófia
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Magyarországon is jogi lépéseket tett egy horvát cég, amely azután került nehéz helyzetbe, hogy az általa használt magyar zajvédő falak leszerepeltek. A szlovén állam szerint selejtesek a hang tompítására hivatott betonelemek, és erre hivatkozva annyi pénzt követelt vissza, hogy Eszéken 150 ember vesztette el munkáját. Megkerestük a magyar céget, mit szól a zajvédő falait elmarasztaló szakvéleményről – hiszen nálunk is ez a vállalkozás szállítja a hangszűrők nagy részét.
Amíg nincs valami baj, nem nagyon szoktak feltűnni az autópályákat határoló tereptárgyak, közlekedési berendezések, illetve tartozékok. A tragikus veronai buszbaleset után kezdték pedzegetni a pálya melletti szalagkorlát erősségét, a vadátjárók építésére is rendszerint utólag gondolnak, de a zajvédő falakra is legfeljebb akkor irányul figyelem, ha épp felújítása miatt zárnak le egy sávot, esetleg épp a lepotyogó darabjaik miatt dugóra kell számítani.
Annak a sok ezer embernek viszont, akik egy-egy sztrádaszakasznak vagy autópálya-bevezetőnek, esetleg egy körgyűrű környezetében élnek, túlzás nélkül életminőségbe vágó kérdés a zajvédő rendszerek léte – és minősége. Ezért lehet nálunk is jelentősége annak a nemzetközi jogvitának, amiben egy magyar cégcsoport is érintett.
Fókuszban a Zajép és a Nádép-Fabeton
A hatalmas összegű kártérítésért folytatott per kiindulópontja, hogy a Szlovén Köztársaság Autópályakezelő Részvénytársasága, vagyis a DARS d.d. által kiírt közbeszerzési eljárásban a horvátországi Eszéken működő építőipari cég, a Werkos lett a befutó egy horvát és egy szlovén társasággal közösen. Ez nem mindennapi megbízást jelentett: a Szlovéniában található A1-es autópálya két meghatározott szakaszán a Werkos lett a zajvédelmi rendszer kivitelezője, amit 85 százalékban a szlovén autópályakezelő az Európai Unió Kohéziós Alapjaiból finanszírozott – volna.
A szlovén A1-es sztráda hátsó oldala
maps.google.com
Az eurómilliós megbízásnak ugyanis teljes csőd lett a vége, méghozzá a Werkos képviselői szerint két magyar cég, a Zajép Kft., illetve a Nádép-Fabeton Kft. hibás termékei miatt.
A budapesti székhelyű Zajép Kft. saját honlapjának ismertetője szerint közlekedési pályák és ipari-kereskedelmi beruházásoknál létesülő zajárnyékoló falak kivitelezésére szakosodott. Ezt az üzletágat a gyártást végző Nádép-Fabeton Kft. 50 százalékos tulajdonrészével együtt vásárolták meg. Így a cégcsoport utóbbi egysége végzi „a fabeton anyagú zajvédő falak” előállítását, amelyek „50 éves referenciákkal” rendelkeznek, és ezek a panelek jelentik a „választ a forgalom és a menetsebesség ugrásszerű megemelkedésére”.
ÉMI-minősítés pipa, 41 ezer négyzetméteres megrendelés
Az eszéki Werkos a Zajép Kft.-vel már korábban is üzleti kapcsolatban volt, ugyanis a magyar cég termékeit saját területükön disztribútorként forgalmazták. Így amikor nyerni tudott a szlovén autópályakezelő közbeszerzési eljárásán, tőlük rendelte meg ehhez a zajvédő elemeket.
A falakat az Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. végezte (képünk illusztráció)
AFP / Dominique Delfino
A termék megfelelő minőségére biztosíték is volt: a magyar Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. – vagy ahogy rendszerint csak emlegetik az „ÉMI” – tanúsította akkreditált laboratóriumként, hogy a falak az elvárt zajvédelemi tulajdonságokkal rendelkeznek.
A Szabó, Kelemen és Társai Ügyvédi Iroda látja el a Werkos magyarországi jogi képviseletét, nyilatkozni nem kívántak, de átadták a jogi eljárások alapját képező összefoglalójukat. Ebből az derül ki, hogy az eszéki kivitelező cég több mint egy éven át végezte a közbeszerzés szerinti feladatot a szlovén pályánál. Ezalatt 41 ezer négyzetméter falat gyártottak le, illetve szereltek fel. Ezután ütött be a krach: a helyszínen végrehajtott zajvédelmi vizsgálatokon a panelek nem tudták azt a zajvédelmi értéket hozni, mint ami az előzetes megállapodásban volt, illetve amit a tanúsítványaik alapján tudniuk kellene – állítja a Werkos.
A beszállítóikat nem tudták kifizetni, 150 munkásukat ki kellett rúgni
Mivel a beépített panelek számos helyen nem teljesítik az úgynevezett B3 zajvédelmi szintet, a megrendelő szlovén autópálya-kezelő gyártási hibára, illetve szerződésszegésre hivatkozva nem fizetett a Werkosnak. Sőt, még a hasonló tendereknél szokásos, 1,8 millió eurós bankgaranciát is lehívta, így az eszéki cégnek összesen 2,89 millió eurós – átszámítva 812 millió forint – kára keletkezett. A szlovén autópálya-kezelő ráadásul még be is perelte: 6,6 millió eurót követelnek rajtuk, mivel ennyit tesz ki az összes betonfal cseréje, illetve az összes eddig felmerült költség (ilyen többek közt a hibaelhárítás, akusztikai mérések, szakemberek bevonása vagy az autópálya lezárásának költségei).
A gigamegrendelés bebukásával az eszéki cég saját állítása szerint fizetésképtelenné vált, kénytelen volt Horvátországban úgynevezett előzetes csődvédelmet kérni, ez az állapot jelenleg is fennáll. A vagyoni káron túli vesztesége azonban állításuk szerint mindennél jelentősebb: a több mint húsz éve működő cég totálisan ellehetetlenült, hiszen így ők sem tudtak fizetni alvállalkozóiknak, beszállítóiknak. El kellett bocsátaniuk 150 alkalmazottjukat, oda lett a jóhírnevük, emiatt pedig további lehetőségektől eshettek el.
Szlovéniában és Horvátországban is történtek már jogi lépések, majd a Werkos Magyarországon is beperelte a Zajépet, illetve annak gyártócégét. Az eljárás a múlt év végén kezdődött el a Fővárosi Törvényszéken, azonban a párhuzamosan zajló horvát per lezárásig felfüggesztették.
A gyártó szerint a fal áll, és volt javaslatuk a hiba elhárítására
„Az eljárás kulcskérdése valóban az, hogy a zajvédő falak megfelelnek-e a B3 zajvédelmi szintnek. Márpedig alapállapotukban ezt biztosítani tudják” – mondta a hvg.hu-nak a Zajép Kft. ügyvédje, Molnár István János, aki szerint ezt az ÉMI-minősítés is igazolja, amellyel rendelkezik a cég.
„A felperes egy szakvélemény alapján azt állítja, hogy a Zajép által szállított elemek belső részével, vagyis annak összetételével van baj, ugyanakkor ezt önmagában sem látjuk teljes mértékben igazoltnak, azt pedig különösen vitatjuk, hogy a hiba a teljes leszállított mennyiségre igaz lehetne” – tette hozzá.
Zajszűrő az A1-es sztrádán Celje magasságában
maps.google.com
Az ügyvéd megerősítette azt a cég honlapján is megtalálható információt, hogy sok magyar autópálya-szakasz és más utak mellett is a tőlük származó zajvédő elemek vannak. Ugyanakkor nincs tudomása arról, hogy nálunk bármilyen gond lett volna ezekkel, igaz, arról sem, hogy a szlovéniai laboratóriumi vizsgálathoz hasonlót folytattak volna le a minőségükkel kapcsolatban.
A jogi képviselő tájékoztatása szerint a perben vitatják, hogy a megrendelőnek pontosan milyen megvizsgálási kötelezettsége volt, de a Zajéptől követelt kártérítés mértékével sem értenek egyet. Ezen túlmenően a Werkos már korábban is küzdött pénzügyi problémákkal, vagyis a csődhelyzet az ügyvéd szerint nem amiatt következett be, hogy a Zajép falai miatt a szlovén autópálya kezelője nem fizette ki a Werkost.
„A falak ráadásul még mindig állnak, a zajvédő funkciójukat ellátják, így indokolatlan a cseréjük miatti kártérítést követelni. Arról nem is beszélve, hogy álláspontunk szerint a hibák kijavítással elháríthatóak. A Zajép korábban kidolgozott erre egy javaslatot, amire először volt is fogadókészség az autópálya építtetője részéről, de végül a teljes cserét kezdte követelni” – mondta Molnár István János.
Kispórolták a betonréteget a fabetonból?
A Werkos azonban vitatja, hogy a magyar termékek megfelelőek, ezért a Szlovén Építésügyi Intézethez (ZAG) fordult, amely átfogó vizsgálatot készített az épülő két autópálya teljes egészére nézve. Ennek során két körben vizsgálták a zajvédő elemeket: először hogy megtalálják a legjobb és legrosszabb helyeket, majd ezek az úgynevezett tájékozódó mérések alapján újabb, teljes felmérés következett. Méghozzá nemcsak „terepi hangszigetelési méréseket” végeztek az adott autópálya-szakaszokon található zajvédelmi elemekben, de ezen túl lebontották az autópálya mellől a zajvédő fal egyes elemeit és egy ljubljanai laboratóriumban felépítve is elemezték a hangszigetelési képességüket.
A Werkos a szakvélemény alapján nem kevesebbet állít, mint hogy a magyar termékek belsejében található betonréteg vastagsága eltér az ÉMI-minősítéssel rendelkező falakétól.
Újat kell építeni? A vita a bíróságon folytatódik (képünk illusztráció)
AFP/ DPA / Bodo Marks
A bírósági beadványuk szerint a fabeton elemekben pont zajvédelmet biztosító rétegből a panelek „egy részében jóval kevesebb volt, más részében pedig egyáltalán nem volt ilyen”. Márpedig ezt legfeljebb akkor észlelhették volna, ha felvágják a magyarországi beszállítótól érkező falakat, vagyis rejtett hibáról van szó, amiért felelős a cég.
Magyarország autópályáinak túlnyomó részén is ez zajvédő áll?
Ahogy lapunknak fogalmazott a horvát cég jogi képviselője, „ez egy nemzetközi ügy, amely már számos országban jogviták tárgya, fontos, hogy a teljes magyar nyilvánosság is megismerje ezt a problémát”. Különös tekintettel arra, hogy „tudomásuk szerint Magyarország autópályáinak és autóútjainak túlnyomó többségén is ugyanezek a zajvédő falak, ill. ugyanezen gyártó zajvédő falai kerültek beépítésre” – tették hozzá.
A Zajép, illetve a Nádép-Fabeton honlapján is található referencialista, ezek azonban nem tűnnek teljes körűnek. De ez alapján ők szállították a zajvédő falakat több forgalmas fővárosi út mellé, illetve vasútvonalakhoz, az M3 és M5-ös autópálya egyes szakaszaihoz és bevásárlóközpontokhoz, illetve a meg sem jelölt, csak fotókkal illusztrált helyszínek alapján ezek védenek egy sor más helyen üzleti központokat és lakóházakat a zajtól.
Egyértelmű, hogy az ötlet Oroszországból jött – három vendégünkkel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett a független szervezeteket üldöző törvénytervezetről.