Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései nyomán azonban napirendre került, hogy újra az USA felügyelje a világkereskedelem egyik legfontosabb csomópontján áthaladó hajókat.","shortLead":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései...","id":"20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"e0e59dd5-e144-4bc6-bf9b-846f7238b367","keywords":null,"link":"/360/20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:10","title":"Hajmeresztő blöff vagy valós fenyegetés, amit Trump a Panama-csatorna visszaszerzéséről mondott?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","shortLead":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","id":"20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b.jpg","index":0,"item":"220a999c-e921-4f9d-a563-47ff9166a670","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","timestamp":"2025. január. 04. 07:21","title":"6 literes szívó V8-cal hódít ez a 32 éves Brabus Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sánta András humánökológus szerint, aki megmutatja, hogyan tudunk szembeszállni a válságba került fogyasztói társadalommal anélkül, hogy mindenestül kivonulnánk belőle. Az általa ajánlott életmód ugyan lemondásokkal járhat, de az érmének van egy másik, fontosabb oldala is: a teljesebb élet lehetősége. ","shortLead":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sánta András...","id":"20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e.jpg","index":0,"item":"9876243c-bcd8-4c76-a955-085ef0dd0b80","keywords":null,"link":"/elet/20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","timestamp":"2025. január. 04. 05:50","title":"Tényleg kell az új kocsi vagy a nagyobb ház? – Az önkéntes egyszerűség lehet a boldog élet titka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával, míg Robert Fico egy vietnami luxushotelben múlatja idejét. A kettő közti hasonlóság az, hogy hivatalosan egyiket sem kommunikálták, Orbán téli nyaralását viszont nem is cáfolták.","shortLead":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával...","id":"20250104_orban-viktor-indiaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861.jpg","index":0,"item":"e6acfdc7-d4b7-40cd-b41e-e78cee5720e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_orban-viktor-indiaban","timestamp":"2025. január. 04. 13:00","title":"Dél-Indiában kapták lencsevégre Orbán Viktort, magánúton lehet ott családjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul. ","shortLead":"Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024...","id":"20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab864277-5ac2-4518-9c86-db7a0635018a.jpg","index":0,"item":"731b6d6d-1228-4ab7-8e9a-5440dabf86ac","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_csomagautomata-csomagpont-packeta-gls-atrendezodes-konszolidacio-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 10:48","title":"Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség kialakulásának kockázata.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján napi 22 percnyi testmozgás elegendő ahhoz, hogy csökkenjen 19 krónikus betegség...","id":"20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce1602f-46ad-4661-a007-051ad5de3fd3.jpg","index":0,"item":"ccff5f09-6dd9-4be5-a7e7-34f5e088f58f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_egeszseges-eletmod-testmozgas-kronikus-betegsegek-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 03. 19:03","title":"Jegyezze meg ezt a két számot: 22 és 19. Emlékeztetni fogják az egészségére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","shortLead":"Az újévi beszédében jelentette be az ország elnöke, hogy a franciák elhagyják a legfontosabb támaszpontjukat.","id":"20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/046c91d1-d6cd-41e6-a200-0db81c1ee50d.jpg","index":0,"item":"a6cc3e0b-82dc-4bf3-a74e-a7ee87132ee7","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_franciaorszag-afrika-elefantcsontpart","timestamp":"2025. január. 03. 11:35","title":"Tovább olvad a francia befolyás Afrikában, Elefántcsontpartról is menniük kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tényleg vége a főzelékszagú 80-as éveknek – ott voltunk a Pajtás utolsó ebédjén
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Bezárt a Pajtás Étterem, Budapest egyik utolsó retró menzája. Az utolsó nap hangulata nem hozta annyira a nyolcvanas évek életérzését, mint amit vártunk, az ételek minősége annál inkább.
A retrórajongók fekete napja volt a péntek: délután három órakor bezárt a Gyorskocsi utcai legendás Pajtás Étterem. A nosztalgia nagy erő, de még nagyobb a pénztelenség – derült ki az utolsó napon, amikor ebédidőben szinte teljesen megtelt a hely. Ehhez az étteremhez szinte mindenkinek fűződött valami emléke, nekünk sem volt könnyű dolgunk, hogy találjunk a szerkesztőségben két embert, aki még soha nem járt ott.
Az alapján, ahányan az interneten panaszkodtak a Pajtás bezárása miatt, azt hihettük, az utcáig kígyózó sorok fognak ételre várni ott az utolsó napon, ehhez képest, amikor fél tizenkettőkor odaértünk, még majdnem több tévés és újságíró volt az étteremben, mint vendég. Nem sokkal később viszont beindult a nagyüzem, délre teljesen megtelt a hely. Jól látszott, kikből áll a törzsközönség: egy szomorú hipszter mellett, aki őszintén bánhatta, hogy bezár a retró étterem, nagyrészt ötvenes éveikben járó, vagy már nyugdíjas emberek töltötték meg a Pajtást. Leginkább olyanok, akik nem annyira a nyolcvanas évek életérzését keresik, sokkal inkább az ezer forint körül kihozható napi menüt.
Fülöp Máté
Pedig a Pajtás marketingje látványosan megpróbált a retró életérzésre rájátszani. Valóban van egy kör, amelynek azzal az ígérettel, hogy az ember visszakaphatja a fiatalkorát, szinte bármit el lehet adni – például találkoztunk már olyannal is, aki azért ellenzi a 3-as metró felújítását, mert akkor már nem volna meg a régi a hangulata. Ennek ellenére az étkezde kinézete nem a régi időket idézte, jól látszik, hogy nem spóroltak a felújításon. Sehol egy kockás terítő, és még a menzák jól ismert zsír-olaj-mosogatószer szagát is megúsztuk. A bejáratnál lévő írógépgyűjtemény megdobogtatja az ember szívét, hogy aztán az ételek gyorsan visszahúzzanak a való világba, és megmutassák, azért nem kellene visszasírni a nyolcvanas éveket.
Nem érte meg életben tartani
Nem volt jó üzlet a Pajtást fenntartani – ez derült ki az üzemeltető Junior Zrt. magyarázatából. Mint írták, "a Pajtás az elmúlt évek során egyre gyengébb eredménnyel működött, így kényszerű, de észszerű döntés született". A cég elsősorban közétkeztetéssel, menzák kiszolgálásával foglalkozik, a kiskereskedelmi vendéglátáshoz tartozó étterem nem illeszkedik a fő tevékenységéhez. Az országosan közel 300 dolgozót foglalkoztató és naponta 40 000 adag ételt előállító vállalat vezetésének elsődleges feladata, hogy a nagyközönséget kiszolgáló közétkeztetést hosszú távon, gazdaságosan működtesse, a kiskereskedelmi vendéglátás fejlesztése pedig egyelőre nem egyeztethető össze ezzel – írták.
Igazságtalan volna persze eljátszani a gasztrosznobot: a Pajtás a régi idők rajongóin kívül tényleg egyértelműen azokat célozta meg, akik – mint már említettük – nem szeretnének napi egy ezresnél sokkal többet kiadni az ebédért. Ennyiből csodákat nem lehet kihozni, maradt a jól megszokottság ígérete csáberőnek.
A híres Pajtás-menü az utolsó napon csontleves és hétvezér tokány volt, ez utóbbinál azért eszünkbe jutott, milyen kreatívnak kell lenni ahhoz, hogy a hasonló művészneveket kitalálják a teljesen hétköznapi ételeknek. Az összkép tökéletesen hozta azt, ahogyan visszaemlékezhetünk a nyolcvanas évek Magyarországának nagyüzemi ételeire: semmi kockázatvállalás, nulla meglepetés, az első falat előtt már pontosan tudtuk, milyen ízre lehet számítani, cserébe nem volt finom, és nem is ehetetlenül rossz.
Fülöp Máté
A fitneszmenü egy nem túlságosan bizalomgerjesztő, ellenben szép nagy gyümölcsdarabokkal telezsúfolt gyümölcslevest jelentett, majd joghurtos csirkemell párolt zöldségekkel volt a főfogás. Ez a csirke lett a nap meglepetése, kimondottan finom volt, az ebédünk többi részét viszont inkább a megbízhatóan semmilyen szópárral lehet a legjobban jellemezni. Egy nagy pozitívumot ki kell emelni: ezekkel valóban jól lehet lakni, az adagok nagyságát sok étkezde vendégei megirigyelhetnék. Azzal pedig, hogy a menü árába még egy kis dobozos ital vagy ásványvíz is belefért, a hely a maga árkategóriájában valóban a versenyképesek közé tartozott.
Fülöp Máté
A Pajtást üzemeltető Junior Zrt. azzal búcsúzott, amikor nyilvánosságra hozták a bezárás hírét: remélik, "hogy a közeljövőben akad majd olyan eltökélt üzemeltető, aki a Pajtás Étterem szellemiségét megtartva, az elengedhetetlen felújítás után ismét megnyitja a vendéglőt". Ha ez így történne, izgalmas kérdés lesz, hogy a felújítás hogyan férne össze a szellemiség megtartásával. Most ugyanis a helynek két értéke van: a régies életérzés visszaidézése, valamint az olcsósága. Ha még jobban felújítanák, nem maradna, csak egy átlagos menza, ahol aki kevés pénzért akar sokat enni, megteheti.
Fülöp Máté
Lehetséges, hogy ezzel járnánk jobban. A törzsközönség vágyakozhat a hetvenes-nyolcvanas évek után, de sokkal inkább a fiatalkoruk hiányozhat nekik, mintsem az akkori idők Magyarországa. Sok mindent lehet visszasírni a régi Magyarországról, főleg annak, aki fiatalon élt benne – de a Trabant, a hétfői adásszünet és az akkori menzák egész biztosan nem tartoznak ezek közé.