A könyv, amelyből kétszer annyit nyomnak, mint a Bibliából: tíz dolog az IKEA-katalógusról

A könyv, amelyből kétszer annyit nyomnak, mint a Bibliából: tíz dolog az IKEA-katalógusról

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A héten jelenik meg a világ legnagyobb bútoráruházának az éves kiadványa. Megnéztük, és összehasonlítottuk a tíz és húsz évvel ezelőttiek kínálatával és áraival.

1. A most 75 éve alapított IKEA 1951-ben adta ki először katalógusát – az első bemutatóterem megnyitása előtt két évvel. 1956-ban született meg a lapra szerelt bútor koncepciója, amikor a cég egyik alkalmazottja úgy vitte haza a Lövet névre keresztelt dohányzóasztalt, hogy leszerelte annak lábait – és rájött, hogy így sokkal kevesebb helyet foglal el.

2. Tavaly 32 nyelven, 44 országban jelent meg a kiadvány, ezzel a világ legnagyobb lakberendezési magazinja.

3. A katalógust idén világszerte 190 millió példányban nyomtatják ki – a Bibliából nagyjából fele ennyit adnak el egy évben.

4. A katalógus idei példányszáma kevesebb, mint a korábbi években: a rekorder 2014-es évben 217 millió készült belőle. A példányszám csökkenése annak is jele, hogy egyre többen az interneten nézegetik a kiadványt. Az IKEA oldalait a 2017 augusztusában zárult üzleti évben világszerte 2,3 milliárd alkalommal keresték fel, az üzleteket pedig 936 milliószor.

5. A kiadvány idén 284 oldalas, a legvastagabb ennél száz oldallal volt több: a 2012-es katalógus 380 oldalt tett ki.

©

6. Az IKEA 9500-féle terméket árusít, ennek nagyjából a harmada, kb. 3000 árucikk található meg a katalógusban, olyan termékek, amelyeket egész évben készleten tartanak, és azt is vállalják, hogy nem emelik az árát.

7. A termékek 20 százaléka cserélődik évről évre, de vannak olyanok is, amelyeket már több évtizede gyárt és forgalmaz a svéd óriáscég. Ilyen az 1976-ban kifejlesztett Poäng fotel, az 1980-ban piacra dobott Klippan kanapé, vagy az idén negyvenedik születésnapját ünneplő Billy könyvespolcrendszer.

8. A Billyből hatvanmilliót adtak már el a világon – vagyis elvileg majdnem minden századik ember tanúja volt annak, ahogy a funérlemezek könyvespolccá állnak össze. A termék ára még a Bloomberget is megihlette: a hírügynökség a Big Mac-indexhez hasonló mutatót kreált azzal, hogy végignézte, a világ egyes országaiban mennyibe kerül a bútor. A legtöbbet Egyiptomban kell fizetni a 202x80x28 centis verzióért: jelenleg átszámítva 98 euró az ára, a legolcsóbb pedig Szlovákiában, ahol 34,99 euró a polc. Nálunk napi árfolyamon 40 euró körül van az ár.

9. Húsz év alatt Magyarországon egy liter tej vagy egy kiló kenyér ára majdnem a háromszorosára, míg a nettó átlagkereset az 1998-as 45 675 forintról idén júniusra 217 778 forintra, vagyis majdnem az ötszörösére nőtt. Ehhez képest a Klippan kanapé alapmodellje húsz éve 49 900 forintba került, most pedig csupán 90 forinttal mutat többet az árcédula, tíz évvel ezelőtt pedig 39 900 forintért kínálta a bolt. A Poäng fotel pedig 1998-ban és 2008-ban is 26 990 forintba került, most pedig 19 990-29 990 forint között van az ára. Ez jórészt azzal magyarázható, hogy időközben a cég még hatékonyabbá tette a termelést.

Ekkora őrület volt az 1990-es budapesti IKEA-megnyitón - videó

Itt a bizonyíték, hogy az IKEA termékei időtállóbbak, mint a posztszocialista frizuradivat.

10. A hatékonyság nem csak a termelési és logisztikai láncban érhető utol, de a bútorok dobozaiban is: az összeszerelési utasításban azért csak rajzokat találhatunk, mert így megspórolhatja a cég a fordítás és a külön nyomtatás költségeit. Ami pedig a katalógust illeti: a kétezres évek óta a berendezett lakások jó része számítógép által generált kép.

Hozzászólások