szerző:
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Komoly kihívókat kap a netes tévézés királya, a Netflix. A streaming-szolgáltatók kínálatában megjelennek a kábeltelevíziózásból ismerős tartalomcsomagok, és alacsonyabb előfizetési díjért cserébe a reklámok. A verseny fogja eldönteni, életképesek-e ezek az üzleti modellek.

Jelen állás szerint a Netflix lényegében egyeduralkodó a netes film- és sorozatszolgáltatás (streaming, video on demand – VOD) területén. Pár komolyabb vetélytársa akad csak, de azok is messze elmaradva tőle: a Hulu (Magyarországon nem elérhető), az Amazon Prime és az HBO Go/Now, ami kicsit kakukktojás, mert hagyományos tévécsatorna is, és a tévés előfizetők online hozzáférést is kapnak. A piacra azonban 2019-ben és 2020-ban várhatóan új, erős szereplők lépnek be:

Az új belépők és a régi szereplők között vannak átfedések, hiszen a Disney nemrég többségi tulajdont szerzett a Huluban, a WarnerMedia tulajdonosa pedig az HBO-é is egyben, az AT&T. Egyelőre nem világos, pontosan milyen viszonyban lesznek egymással a testvérszolgáltatások, de egyrészt aligha valószínű, hogy az anyacégek házon belüli versennyel akarnák rontani a saját üzleti helyzetüket, másrészt az sem, hogy az új belépők ne használnák ki az idősebb testvéreknél meglévő tapasztalatot és infrastruktúrát. Vagyis nem valószínű, hogy például a Disney versenybe eresztené a Disney+-t a Huluval, vagy a nulláról akarná felépíteni a Disney+-t, ha egyszer elég ráépítenie a Hulu meglévő infrastruktúrájára. A Disney-nek ráadásul ott az ESPN sportcsatorna is, ami szintén jelentős streaming-szolgáltatással rendelkezik.

2020-ban a piac valahogy így fog festeni:

  • Netflix,
  • Disney+/Hulu/ESPN,
  • WarnerMedia/HBO,
  • NBCUniversal,
  • Apple TV+,
  • Amazon Prime,
  • kisebb szereplők, például a CBS All Access.

Széttöredezik a piac

Tulajdonképpen egyfajta aranyláz tört ki a VOD-piacon, ennek egyik legfontosabb következménye pedig az, hogy az új belépők hazatelepítik a tartalmaikat, amelyeket eddig külső szolgáltatóknál, elsősorban a Netflixnél tettek online elérhetővé – nyilván jó pénzért. Aligha véletlen, hogy a Netflix épp a Disney+ indulása előtt kaszálta el a saját gyártású Marvel-sorozatait (a Marvel a Disney leánya), vagy hogy a Netflix kénytelen volt 100 millió dolláros összeget leszurkolni a WarnerMediának azért, hogy még egyetlen évre megtartsa a Jóbarátok sorozat streamelési jogait. A Netflixnek sok, és egyre több saját gyártású tartalma van, de a Nielsen felmérése alapján a szolgáltatásban eltöltött felhasználói időnek még mindig 72 százalékát bérelt sorozatok és filmek adják.

©

A tartalmak fokozódó széttöredezése a felhasználók számára azt fogja magával vonni, hogy egyszerre több szolgáltatásra kell előfizetniük, ha (legálisan) el akarják érni a kívánt filmeket/sorozatokat: például ha a Netflix Stranger Things-e mellett a Disney új Star Wars-sorozataira is kíváncsiak.

Jönnek a csomagok

Előfordulhat azonban, hogy a streaming-piac a kábeltévépiac nyomdokaiba lép (vissza, úgy ötvenévnyit), és megjelennek az előfizetői csomagok. A kábeltévé őskorában, a 70-es évek Amerikájában a tévénézők egyenként fizethettek elő csatornákra, a szolgáltatók kínálatában ekkor jelentek meg az első csatornacsomagok. Ezek jók voltak az előfizetőknek, mert együtt olcsóbban juthattak hozzá a kedvelt programokhoz, és jó volt a csatornáknak, mert több előfizetőt tudtak elérni, így több bevételre tudtak szert tenni.

Már vannak jelei annak, hogy a streaming-piac ebbe az irányba (is) mozog. Az Apple bejelentése alapján a TV+ valami ilyesféle csomagszolgáltatás lenne (igaz, ők azt sugallták: mindenki saját magának válogathatja majd össze a pakkot), bár egyelőre nem közölték, melyik nagy tartalomszolgáltatóval jutottak egyezségre (ha egyáltalán bármelyikkel). Az AT&T bejelentése szerint az ő szolgáltatásuk három csomagot fog tartalmazni, a legolcsóbban csak alap WarnerMediás tartalmak lesznek, a legdrágábbikban elvileg már az HBO tartalmai is. A Disney hivatalosan nem jelentette be, hogy ilyesmire készülne, de Bob Iger vezérigazgató nem zárta ki.

©

Az új belépők megjelenésével ki fog éleződni a harc a VOD-piacon, és szinte biztosra vehető, hogy lesznek olyanok, akik elhullanak vagy összefognak – vagyis a piac idővel tisztulni fog. Ezeknek a cégeknek a tartalmai saját szolgáltatás híján akár valamilyen csomagban is végezhetik majd.

Jönnek a reklámok

A másik retró forradalmi újítás a VOD-streamingben a hagyományos tévézésből jól ismert reklámblokkok bevezetése lesz. A VOD-szolgáltatások jellegzetessége és előnye a hagyományos tévécsatornákkal szemben (már azon túl, hogy a tartalmakat bármikor el lehet indítani, nem kell megvárni, amíg adásba kerülnek), hogy az előfizetői díjért cserébe nem voltak reklámok. Ám itt is alakul már a változás. A hírek szerint az AT&T/WarnerMedia szolgáltatásának legolcsóbb csomagjában az alacsony előfizetői díjat reklámokkal fogják kompenzálni, és a tervek szerint az NBCUniversal szolgáltatása két formában lesz elérhető: előfizetői díj nélkül, de reklámokkal, illetve előfizetői díjért, reklámmentesen. És akadnak már a piacon kisebb szolgáltatók, amelyek ingyen nyújtanak (jellemzően régi és kevésbé népszerű) tartalmakat reklámokkal megspékelve.

Az olcsó/ingyenes, de reklámokat tartalmazó csomagok kialakítása mögött az a logika, hogy a szolgáltatók így akarnak új felhasználókat szerezni. Azokat az embereket célozzák, akiknek jelenleg nincs VOD-előfizetésük, és nem is akarnak pénzt kiadni ilyesmire. A reklámokhoz viszont a hagyományos csatornákon már hozzászoktak, így esetleg kipróbálnák egy streaming-szolgáltató ingyenes vagy nagyon olcsó csomagját reklámokkal együtt. Aztán ha sikerült a becsalogatás, már meg lehet próbálni átterelni őket a drágább, de reklámmentes (így sokkal jobb élményt nyújtó) csomagok felé.

Valószínűtlen ugyanakkor, hogy a hirdetésekkel operáló üzleti modell rövid távon kiszorítja a reklámmentes, előfizetői díjra épülőt, az pedig még valószínűtlenebb, hogy a jelenleg reklámmentes modellben működő szolgáltatók (elsősorban a Netflix) hirdetéseket tolnának a fizető felhasználóikra. 

Nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni

Ami az üzleti kilátásokat illeti, az biztos, hogy a streaming hatalmas lehetőségekkel kecsegtet. A világon már több mint 4 milliárd internet-felhasználó van, míg a kábeltévé-előfizetések száma csak bő egymilliárd, vagyis nagyobb piacról van szó. A VOD-szolgáltatások mellett persze ott a zene-streaming, a videómegosztók (elsősorban a YouTube és a Twitch), és komoly próbálkozások vannak a működőképes videojáték-streaming kifejlesztésére.

©

A VOD-piacon jelenleg egyértelműen piacvezető a Netflix, de az Equilor Befektetési Zrt. elemzői szerint ennek ellenére nem biztos, hogy megéri befektetni a cégbe. A Netflixnek 140 millió előfizetője van, 10 éve végez streaming-szolgáltatást. Mindez nagy előnyt jelent, egyebek között azért, mert rengeteg adattal rendelkezik a felhasználóiról, pontosan tudja, mit és hogyan szeretnek nézni. Ugyanakkor a cég sokat költ (saját gyártású és bérelt) tartalomra, 2018-ban például 12 milliárd dollárt (25 milliárdos árbevétel mellett), ami 2020-ra megközelítheti a 18 milliárdot. „Befektetői szemmel ez kicsit aggasztó” – mondta Török Lajos, az Equilor vezető elemzője. Optimista forgatókönyv esetén (10 év alatt 855 millióra emelkedik a felhasználók száma) a Netflix még ma is jó befektetést jelent, de az alap- és a pesszimista előrejelzés szerint már nem éri meg belevásárolni.

A Netflix legnagyobb kihívója a Disney+ lesz, aminél nagyon kelendő franchise-ok vannak (például a Marvel, a Star Wars). A szolgáltatás 25 millió felhasználóval indulhat, a Disney-részvények értékén a szolgáltatás körülbelül 30 dollárt dobhat tíz év alatt, de ennek felét már beárazta a piac. A Disney-nek emellett nagy, jól teljesítő portfoliója van, ezért a részvényei jó befektetést jelentenek. Ugyanez igaz az AT&T-re is, aminek már a VOD-piacon ott van az HBO Go/Now a Netflixét meghaladó, 142 millió előfizetővel (bár ezek egy része a hagyományos tévés előfizetéséhez automatikusan kapta a streaming-szolgáltatást), 2020-ra pedig elindul a WarnerMediás szolgáltatás (kérdés ugye, az HBO-val milyen viszonyban).

A streaming-szolgáltatások rohamos növekedése miatt azonban nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni. Az Equilor elemzői a Rokut emelik ki, a cég tévékészülékekhez árul okosító hardvert (tv-stickeket), illetve okostévékhez fejleszt szoftvert. A Roku jelenleg nagyrészt az USA-ban működik, de nagy növekedési lehetőséget jelent számára a nemzetközi terjeszkedés. A vállalat részvényeinek értéke 22 százalékot ugrott április 9-én, csütörtökön, miután a vártnál jobb negyedéves eredményről számolt be. Árbevétele 51 százalékkal nőtt 2018 első negyedévéhez képest, regisztrált felhasználóinak száma átlépte a 29 milliót, akik az év első negyedévében összesen 8,9 milliárd órányi tartalmat streameltek a cég eszközein.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Újraírt történeteink: társadalom, emlékezet, politika – Drótvágó sorozat 6. rész

Újraírt történeteink: társadalom, emlékezet, politika – Drótvágó sorozat 6. rész

Tovább mélyül a török–francia vita – Erdogan most már perel

Tovább mélyül a török–francia vita – Erdogan most már perel

Milyen rendszert használ? Teljesen új kinézetet kaphat jövőre a Windows 10

Milyen rendszert használ? Teljesen új kinézetet kaphat jövőre a Windows 10