Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae69a9b6-09b1-472a-93e0-6b37f591a11b","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Új szakmát tanult ki az úszóklasszis.","shortLead":"Új szakmát tanult ki az úszóklasszis.","id":"20250420_cseh-laszlo-villanyszerelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae69a9b6-09b1-472a-93e0-6b37f591a11b.jpg","index":0,"item":"663ac9e7-ce86-4cde-a519-3559a7ff5ea8","keywords":null,"link":"/elet/20250420_cseh-laszlo-villanyszerelo","timestamp":"2025. április. 20. 07:30","title":"Cseh László villanyszerelő lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2575568f-a1e1-49c1-959b-9a8bac2cffdf","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Nagy közös hadgyakorlatot tartanak a Dél-Kínai-tengeren.","shortLead":"Nagy közös hadgyakorlatot tartanak a Dél-Kínai-tengeren.","id":"20250421_hadgyakorlat-usa-fulop-szigetek-del-kinai-tenger-kina-peking","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2575568f-a1e1-49c1-959b-9a8bac2cffdf.jpg","index":0,"item":"7c3f6baf-8953-44f5-b6d2-c96034ce4e0d","keywords":null,"link":"/vilag/20250421_hadgyakorlat-usa-fulop-szigetek-del-kinai-tenger-kina-peking","timestamp":"2025. április. 21. 08:28","title":"Összefog az USA és Fülöp-szigetek hadereje, hogy elvegyék Kína kedvét a déli nyomulástól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98f0c905-9c30-4d5b-8545-050744263424","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Piastri nagyon közel volt a címvédőhöz, de csak megszorítani tudta.","shortLead":"Piastri nagyon közel volt a címvédőhöz, de csak megszorítani tudta.","id":"20250419_szaudi-nagydij-dzsidda-max-verstappen-lando-norris-oscar-piastri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98f0c905-9c30-4d5b-8545-050744263424.jpg","index":0,"item":"0049bb4a-6adf-4d0c-8f20-0d7c6dcf6467","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_szaudi-nagydij-dzsidda-max-verstappen-lando-norris-oscar-piastri","timestamp":"2025. április. 19. 20:37","title":"Norris falnak csapta az autóját, Verstappen nyerte az időmérőt Dzsiddában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását – erről a Financial Times ír, miközben a Guardian arról, hogy miért van értelme tüntetni Donald Trump ellen.","shortLead":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását –...","id":"20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d.jpg","index":0,"item":"66ae64e4-241f-45a7-847b-15b609155bfb","keywords":null,"link":"/360/20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 21. 13:35","title":"Orbán és Babis példája: a különbség drámai – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment, szállásol el, valamint békít ki. Mikor és miért kerülnek utcára a húsvétkor még ma is tömegesen felvásárolt nyulak, mire számítson az a felelős gazda, aki nyúltartásra adja a fejét, és mikor kell közbelépni, ha elhagyatottnak látszó kisnyúllal találkozunk a természetben?","shortLead":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment...","id":"20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0.jpg","index":0,"item":"2d0e60e0-b931-4155-a1ed-140c3f4f78ed","keywords":null,"link":"/360/20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","timestamp":"2025. április. 19. 19:30","title":"„Olyan jó látni a nyuszikat szerelembe esni” – egy nyúlsuttogó mindennapjai a nagyvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU hulladékkezelési szakértőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. április. 21. 11:30","title":"Lakossági tudatosság: akár harmadával is csökkenthetnénk a vegyes kukánk tartalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","shortLead":"Még lábadozik, de a szokásos “Urbi et Orbi” áldásra megjelent a Szent Péter-bazilika teraszán.","id":"20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845.jpg","index":0,"item":"d1b46498-cfcb-4dc2-851d-9fefbcf35619","keywords":null,"link":"/elet/20250420_A-papa-nem-jelent-meg-a-husvetvasarnapi-misen-a-Szent-Peter-bazilikaban","timestamp":"2025. április. 20. 12:25","title":"A pápa nem jelent meg a húsvétvasárnapi misén a Szent Péter-bazilikában, de áldást osztott utána","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy Ádám szerint őt próbálják lejáratni. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy...","id":"20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61.jpg","index":0,"item":"5cbbb4f9-62fc-45ce-b015-4e5a5ea81e79","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","timestamp":"2025. április. 20. 07:00","title":"És akkor a kormány a legnagyobb bizonytalanság közepén pontosan megmondta, milyen év lesz 2026","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Komoly kihívókat kap a netes tévézés királya, a Netflix. A streaming-szolgáltatók kínálatában megjelennek a kábeltelevíziózásból ismerős tartalomcsomagok, és alacsonyabb előfizetési díjért cserébe a reklámok. A verseny fogja eldönteni, életképesek-e ezek az üzleti modellek.
Jelen állás szerint a Netflix lényegében egyeduralkodó a netes film- és sorozatszolgáltatás (streaming, video on demand – VOD) területén. Pár komolyabb vetélytársa akad csak, de azok is messze elmaradva tőle: a Hulu (Magyarországon nem elérhető), az Amazon Prime és az HBO Go/Now, ami kicsit kakukktojás, mert hagyományos tévécsatorna is, és a tévés előfizetők online hozzáférést is kapnak. A piacra azonban 2019-ben és 2020-ban várhatóan új, erős szereplők lépnek be:
Az új belépők és a régi szereplők között vannak átfedések, hiszen a Disney nemrég többségi tulajdont szerzett a Huluban, a WarnerMedia tulajdonosa pedig az HBO-é is egyben, az AT&T. Egyelőre nem világos, pontosan milyen viszonyban lesznek egymással a testvérszolgáltatások, de egyrészt aligha valószínű, hogy az anyacégek házon belüli versennyel akarnák rontani a saját üzleti helyzetüket, másrészt az sem, hogy az új belépők ne használnák ki az idősebb testvéreknél meglévő tapasztalatot és infrastruktúrát. Vagyis nem valószínű, hogy például a Disney versenybe eresztené a Disney+-t a Huluval, vagy a nulláról akarná felépíteni a Disney+-t, ha egyszer elég ráépítenie a Hulu meglévő infrastruktúrájára. A Disney-nek ráadásul ott az ESPN sportcsatorna is, ami szintén jelentős streaming-szolgáltatással rendelkezik.
2020-ban a piac valahogy így fog festeni:
Netflix,
Disney+/Hulu/ESPN,
WarnerMedia/HBO,
NBCUniversal,
Apple TV+,
Amazon Prime,
kisebb szereplők, például a CBS All Access.
Széttöredezik a piac
Tulajdonképpen egyfajta aranyláz tört ki a VOD-piacon, ennek egyik legfontosabb következménye pedig az, hogy az új belépők hazatelepítik a tartalmaikat, amelyeket eddig külső szolgáltatóknál, elsősorban a Netflixnél tettek online elérhetővé – nyilván jó pénzért. Aligha véletlen, hogy a Netflix épp a Disney+ indulása előtt kaszálta el a saját gyártású Marvel-sorozatait (a Marvel a Disney leánya), vagy hogy a Netflix kénytelen volt 100 millió dolláros összeget leszurkolni a WarnerMediának azért, hogy még egyetlen évre megtartsa a Jóbarátok sorozat streamelési jogait. A Netflixnek sok, és egyre több saját gyártású tartalma van, de a Nielsen felmérése alapján a szolgáltatásban eltöltött felhasználói időnek még mindig 72 százalékát bérelt sorozatok és filmek adják.
AFP / Riccardo Milani
A tartalmak fokozódó széttöredezése a felhasználók számára azt fogja magával vonni, hogy egyszerre több szolgáltatásra kell előfizetniük, ha (legálisan) el akarják érni a kívánt filmeket/sorozatokat: például ha a Netflix Stranger Things-e mellett a Disney új Star Wars-sorozataira is kíváncsiak.
Jönnek a csomagok
Előfordulhat azonban, hogy a streaming-piac a kábeltévépiac nyomdokaiba lép (vissza, úgy ötvenévnyit), és megjelennek az előfizetői csomagok. A kábeltévé őskorában, a 70-es évek Amerikájában a tévénézők egyenként fizethettek elő csatornákra, a szolgáltatók kínálatában ekkor jelentek meg az első csatornacsomagok. Ezek jók voltak az előfizetőknek, mert együtt olcsóbban juthattak hozzá a kedvelt programokhoz, és jó volt a csatornáknak, mert több előfizetőt tudtak elérni, így több bevételre tudtak szert tenni.
Már vannak jelei annak, hogy a streaming-piac ebbe az irányba (is) mozog. Az Apple bejelentése alapján a TV+ valami ilyesféle csomagszolgáltatás lenne (igaz, ők azt sugallták: mindenki saját magának válogathatja majd össze a pakkot), bár egyelőre nem közölték, melyik nagy tartalomszolgáltatóval jutottak egyezségre (ha egyáltalán bármelyikkel). Az AT&T bejelentése szerint az ő szolgáltatásuk három csomagot fog tartalmazni, a legolcsóbban csak alap WarnerMediás tartalmak lesznek, a legdrágábbikban elvileg már az HBO tartalmai is. A Disney hivatalosan nem jelentette be, hogy ilyesmire készülne, de Bob Iger vezérigazgató nem zárta ki.
AFP / Riccardo Milani
Az új belépők megjelenésével ki fog éleződni a harc a VOD-piacon, és szinte biztosra vehető, hogy lesznek olyanok, akik elhullanak vagy összefognak – vagyis a piac idővel tisztulni fog. Ezeknek a cégeknek a tartalmai saját szolgáltatás híján akár valamilyen csomagban is végezhetik majd.
Jönnek a reklámok
A másik retró forradalmi újítás a VOD-streamingben a hagyományos tévézésből jól ismert reklámblokkok bevezetése lesz. A VOD-szolgáltatások jellegzetessége és előnye a hagyományos tévécsatornákkal szemben (már azon túl, hogy a tartalmakat bármikor el lehet indítani, nem kell megvárni, amíg adásba kerülnek), hogy az előfizetői díjért cserébe nem voltak reklámok. Ám itt is alakul már a változás. A hírek szerint az AT&T/WarnerMedia szolgáltatásának legolcsóbb csomagjában az alacsony előfizetői díjat reklámokkal fogják kompenzálni, és a tervek szerint az NBCUniversal szolgáltatása két formában lesz elérhető: előfizetői díj nélkül, de reklámokkal, illetve előfizetői díjért, reklámmentesen. És akadnak már a piacon kisebb szolgáltatók, amelyek ingyen nyújtanak (jellemzően régi és kevésbé népszerű) tartalmakat reklámokkal megspékelve.
Az olcsó/ingyenes, de reklámokat tartalmazó csomagok kialakítása mögött az a logika, hogy a szolgáltatók így akarnak új felhasználókat szerezni. Azokat az embereket célozzák, akiknek jelenleg nincs VOD-előfizetésük, és nem is akarnak pénzt kiadni ilyesmire. A reklámokhoz viszont a hagyományos csatornákon már hozzászoktak, így esetleg kipróbálnák egy streaming-szolgáltató ingyenes vagy nagyon olcsó csomagját reklámokkal együtt. Aztán ha sikerült a becsalogatás, már meg lehet próbálni átterelni őket a drágább, de reklámmentes (így sokkal jobb élményt nyújtó) csomagok felé.
Valószínűtlen ugyanakkor, hogy a hirdetésekkel operáló üzleti modell rövid távon kiszorítja a reklámmentes, előfizetői díjra épülőt, az pedig még valószínűtlenebb, hogy a jelenleg reklámmentes modellben működő szolgáltatók (elsősorban a Netflix) hirdetéseket tolnának a fizető felhasználóikra.
Nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni
Ami az üzleti kilátásokat illeti, az biztos, hogy a streaming hatalmas lehetőségekkel kecsegtet. A világon már több mint 4 milliárd internet-felhasználó van, míg a kábeltévé-előfizetések száma csak bő egymilliárd, vagyis nagyobb piacról van szó. A VOD-szolgáltatások mellett persze ott a zene-streaming, a videómegosztók (elsősorban a YouTube és a Twitch), és komoly próbálkozások vannak a működőképes videojáték-streaming kifejlesztésére.
AFP / Bernd von Jutrczenka
A VOD-piacon jelenleg egyértelműen piacvezető a Netflix, de az Equilor Befektetési Zrt. elemzői szerint ennek ellenére nem biztos, hogy megéri befektetni a cégbe. A Netflixnek 140 millió előfizetője van, 10 éve végez streaming-szolgáltatást. Mindez nagy előnyt jelent, egyebek között azért, mert rengeteg adattal rendelkezik a felhasználóiról, pontosan tudja, mit és hogyan szeretnek nézni. Ugyanakkor a cég sokat költ (saját gyártású és bérelt) tartalomra, 2018-ban például 12 milliárd dollárt (25 milliárdos árbevétel mellett), ami 2020-ra megközelítheti a 18 milliárdot. „Befektetői szemmel ez kicsit aggasztó” – mondta Török Lajos, az Equilor vezető elemzője. Optimista forgatókönyv esetén (10 év alatt 855 millióra emelkedik a felhasználók száma) a Netflix még ma is jó befektetést jelent, de az alap- és a pesszimista előrejelzés szerint már nem éri meg belevásárolni.
A Netflix legnagyobb kihívója a Disney+ lesz, aminél nagyon kelendő franchise-ok vannak (például a Marvel, a Star Wars). A szolgáltatás 25 millió felhasználóval indulhat, a Disney-részvények értékén a szolgáltatás körülbelül 30 dollárt dobhat tíz év alatt, de ennek felét már beárazta a piac. A Disney-nek emellett nagy, jól teljesítő portfoliója van, ezért a részvényei jó befektetést jelentenek. Ugyanez igaz az AT&T-re is, aminek már a VOD-piacon ott van az HBO Go/Now a Netflixét meghaladó, 142 millió előfizetővel (bár ezek egy része a hagyományos tévés előfizetéséhez automatikusan kapta a streaming-szolgáltatást), 2020-ra pedig elindul a WarnerMediás szolgáltatás (kérdés ugye, az HBO-val milyen viszonyban).
A streaming-szolgáltatások rohamos növekedése miatt azonban nem csak a tartalomgyártókra érdemes figyelni. Az Equilor elemzői a Rokut emelik ki, a cég tévékészülékekhez árul okosító hardvert (tv-stickeket), illetve okostévékhez fejleszt szoftvert. A Roku jelenleg nagyrészt az USA-ban működik, de nagy növekedési lehetőséget jelent számára a nemzetközi terjeszkedés. A vállalat részvényeinek értéke 22 százalékot ugrott április 9-én, csütörtökön, miután a vártnál jobb negyedéves eredményről számolt be. Árbevétele 51 százalékkal nőtt 2018 első negyedévéhez képest, regisztrált felhasználóinak száma átlépte a 29 milliót, akik az év első negyedévében összesen 8,9 milliárd órányi tartalmat streameltek a cég eszközein.