szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közzétették a kiskereskedelem márciusi adatait: az emberek megrohamozták az élelmiszerboltokat és a gyógyszertárakat, minden más jellegű üzletben stagnált vagy zuhant a forgalom.

Most adta ki a Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelem márciusi adatait. Az adatokat úgy érdemes nézni: a hónap első napjaiban tartott a felvásárlási láz a kijárási tilalom bevezetésétől félve (februárban minden korábbi rekordot meg is döntött a forgalom, pedig csak a hónap utolsó pár napjában volt bolti roham), majd március közepén veszélyhelyzetet hirdetett a kormány a járvány miatt.

Így márciusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma 3,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. Ez a szám nem tűnik kiugrónak, de egészen más a helyzet, ha a részleteire lebontjuk:

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom hatalmasat nőtt, 12,7 százalékkal emelkedett. Az élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 15, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 4,8 százalékkal lett nagyobb.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma gyakorlatilag stagnált, alig 0,5 százalékkal nőtt. Növekedtek az eladások a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (38 százalék), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (0,9 százalék). A forgalom volumene csökkent a textil-, ruházati és lábbeli- (–51 százalék), a használtcikk- (–26 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk- (–14 százalék), valamint a bútor-, műszakicikk-üzletekben (–9,3 százalék).

Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 16,7 százalékkal zuhant.

A csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 41 százalékkal nőtt. Az nem meglepő, hogy itt nagy a növekedés, és nem csak azért, mert sokan nem akartak boltba menni, évek óta hónapról hónapra ekkora vagy majdnem ekkora növekedést mérnek a statisztikusok.

Márciusba az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma 1045 milliárd forint volt.

2020 első három hónapjában összesítve 7,2 százalékkal nőtt a forgalom 2019 január–márciusához képest.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!