szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az építkezés útjából réteket, szántókat, de lakóházakat is „törölni” terveznek.

A mostani árfolyamon mintegy 800 milliárd forintra taksálható Budapest-Kelebia vasútvonal-beruházást valószínűleg nem érinti a válság miatti felülvizsgálat, már csak azért sem érintheti, mivel államközi szerződés is védi – derül ki a Népszava anyagából. A kivitelezést Mészáros Lőrinc egyik cége, a RM International Zrt. konzorciumban végzi el a China Railway Magyarország Kft.-vel. Ugyan az ezzel kapcsolatos dokumentumokat tíz évre titkosították, ám a lap úgy véli, hogy a beruházás megtérülési ideje több száz évre tehető.

A projekt megvalósítására létrehozott Kínai-Magyar Vasút Nonprofit Zrt, vezérigazgatójának, Pál Lászlónak a választások után két nappal tartott prezentációjából kiderül, hogy a beruházás 2173 ingatlant érint, ebből 186 van „idegen” tulajdonban, ezeket még meg kell szerezni. Ez pedig kisajátítást jelent. A procedúra nem túl hosszadalmas, több esetben a pest megyei kormányhivatal már a tárgyalás időpontját is kitűzte, a lap szerint ezek a július 4.-i tárgyalási napon nagyjából fél-egyórás időközönként követik egymást.

A Népszava arról is ír, hogy a korábbi tapasztalatok alapján a kisajátítási eljárás azért is érinti hátrányosan a tulajdonosokat, mert az állami cégek által felkért szakértők rendszerint a piaci viszonyoknál lényegesen alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg, amiket az eljáró bíróságok hajlamosak felülvizsgálat nélkül elfogadni.

Korábban mi is megírtuk, hogy sok kérdés tisztázatlan még a tervezett vasútvonal útjába eső ingatlanokkal kapcsolatosan, viszont azt már a választások előtt tudni lehetett, hogy a kormány augusztusban tervezi felpörgetni az építési munkálatokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!