50 fok a vezetőfülkében, 32 fok az irodában: a buszsofőröket, a vasutasokat és a postásokat sem kíméli a hőség
A vasutasok és a postások legalább védőitalt kapnak, a buszsofőrök azt sem minden esetben, de sok helyen nincs klimatizált pihenőhelyiség sem. A buszvezetők demonstrációt helyeztek kilátásba, a vasutas-szakszervezet a munkavédelmi hatósághoz fordulna, a postások pedig a mediterrán példákból tanulnak – megnéztük, mit tapasztalnak és mihez kezdenek a szakszervezetek a hőségnek leginkább kitett szakmákban.
A buszsofőröknek van, hogy 50 Celsius-fokban kell dolgoznia – magyarázza Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke a HVG-nek. Dobi szerint még a klímával felszerelt buszok sem feltétlen jelentenek megfelelő munkakörnyezetet, mert amikor évekkel ezelőtt azokat megvásároltak, akkor alkalmasak voltak arra, hogy a 30 Celsius-fokos levegőt 25-re hűtsék, de a 40 fokos hőséghez már nem megfelelő hatásfokkal működnek.
Hasonló gondot jelent a védőital-ellátás akadozása, a sofőröknek nem mindenhol biztosítottak hűtött vizet vagy szódát, több helyen elromlott az automata. A pihenőhelyiségek sem minden esetben alkalmasak a gyors lehűlésre, hiszen a klímaberendezés nem mindenhol működik, és ha valahol elromlott, azt nagyon körülményes megjavítani, van, ahol két hónap alatt sem sikerült.
Dobi szerint a munkáltatónak fel kellett volna készülnie, hiszen már évek óta tapasztaljuk az ideihez hasonló hőséget. A Volánbusz integrációja óta azonban lassan és körülményesen születik minden döntés, van, amire csak az ötödik, hatodik ember bólinthat rá, ami lehetetlenné teszi a sürgős problémák orvosolását.
A hőség elsősorban az idősebb buszsofőröket terheli meg, ez azért is gond, mert az állomány jelentős része 50 év feletti. A szakszervezeti vezető szerint volt rá példa, hogy buszvezető rosszul lett a meleg miatt, ilyenkor azt javasolják, hogy szüntesse be a munkát egy forduló erejéig. Ez akár járatkimaradást is jelenthet, hiszen a járatpótlás feltételei nem feltétlen adottak. De még így is jobb, ha kimarad a járat, mintha rosszul lenne a sofőr, és mondjuk balesetet okozna – véli Dobi. Szerinte a járatkimaradások amúgy sem példa nélküliek, mivel a műszaki hiba miatt kieső buszokat sem mindig tudják pótolni.
Azt is elmondta, hogy nem lehetséges leállítani azon autóbuszok használatát, amelyeken a klíma elromlott, az ablakok pedig nem biztosítanak megfelelő szellőzést, mivel egész egyszerűen nincs másik jármű a helyükre.
Frusztrációt okoz a sofőrök számára a munkaruha kérdése is. Van, aki két éve kezdett a Volánnál, de még nem kapott formaruhát, vagy legfeljebb két inget és két nyakkendőt. Vita van arról is, hogy mi a megfelelő viselet a hőségben. Dobi szerint ebben amúgy is nagy a lemaradás például az osztrák társaságokhoz képest, pedig fontos kérdés a sofőr megjelenése – példaként említett egy esetet, amikor egy kollégáját nem akarták az utasok odaengedni a járműhöz, mert nem ismerték fel, hogy ő vezetné azt.
A tervezett demonstrációval kapcsolatban elmondta, hogy egy 800-1000 fős vonuláson gondolkoznak, amelynek a célja a munkakörülmények javítása lenne, szerinte sokan ezért, és nem a bérek miatt hagyják el a pályát. Ha látnak elmozdulást a munkáltató hozzáállásában, akkor okafogyottá válik a demonstráció – mondta Dobi.
Kánikula kint, hőség bent
Hasonlóan nehéz helyzetben vannak a vasúti dolgozók is. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) honlapján közzétett videók szerint Rákos állomáson “méretében és hőmérsékletében” is szaunára emlékeztető helyiségben pihenhetnek a jegyvizsgálók munka közben, de a Keleti és a Nyugati pályaudvaron sem megfelelőek a körülmények.
A Keletiben a külső 36 Celsius-fokhoz képest bent 32 fokot mértek, a három helyiségből ventilátor kettőben volt, klíma egyben sem. Rákos állomáson 31 fokot mértek az 5,5 négyzetméteres pihenőhelyiségben, légkondi itt sincs.
Nem jobb az irodai dolgozók helyzete sem: a MÁV-Start Utasellátó igazgatóságán 33 Celsius-fokos kinti hőmérséklet mellett 32 fokban kellett dolgoznia az alkalmazottaknak. Bodon Gábor munkavédelmi szakértő szerint a helyiségben mobil klíma működött, de amikor ott jártak, csak meleg levegőt fújt. A szakszervezet azt is kilátásba helyezte, hogy munkavédelmi hatósághoz fordul, amennyiben a munkakörülmények nem javulnak.
Nagy a hőség a vonatokon is, Lőrincz László, a VDSZSZ csoportvezetője a szervezet videójában arról beszélt, hiába működik a klíma a vonatokon, nincs olyan hatásfoka, hogy elviselhető hőmérsékletre hűtse a kocsikat. Lőrincz elmondta, hogy egy saját ventilátort hord magával, nemcsak szolgálatban, hanem akkor is, amikor utasként használja a MÁV járatait. Szerinte a pihenőhelyiségek többsége sincs megfelelően felszerelve, de legalább korlátlanul biztosítják az ásványvizet a munkavállalók részére.
Mediterrán példákból tanulnak
Az időjárási viszonyoknak különösen ki vannak téve a postások, nemcsak nyáron, a hőségben, hanem a téli hidegben is – erről Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke beszélt lapunknak. Tóth szerint a Magyar Posta munkaszervezési intézkedésekkel segíti a munkavállalók helyzetét, például a munkaidő kezdetének megváltoztatásával, de emellett biztosítanak védőitalt is a postásoknak, valamint felhívják a figyelmüket, hogy tartsák be a kijelölt pihenőidőt, lehetőség szerint klimatizált helyiségekben.
Ha a védőital biztosításában fennakadás van, azt érdekképviselet jelzi a munkáltató felé, de támogató a lakosság is, több helyen frissítővel, hideg italokkal kínálják a postásokat. Tóth elmondta azt is, hogy a szakszervezet a munkavédelmi bizottsággal együttműködve, a tagok közreműködésével – a naptej jövőbeni biztosítása érdekében – ezekben a hetekben tesztelést végez.
A szakszervezeti vezető azt is elmondta, hogy a mediterrán országok gyakorlatait figyelik, hogyan tudnának még többet segíteni a kollégáiknak. Elmondása szerint folyamatosan kapcsolatban állnak a munkáltatóval is, a legfontosabbnak pedig a munkavédelmi szabályok betartását nevezte. A kelebiai tragédia mellett a szakszervezethez nem jutott el információ arról, hogy a kollégáik közül valaki rosszul lett volna az idei kánikula következtében.
“A hőség mindenkit megvisel. A kollégák rendületlenül végzik dolgukat, veszik fel a küldeményeket, azokat feldolgozzák, továbbítják, kézbesítik” – mondta Tóth, aki szerint nem minden gépkocsi vagy felvételi- és feldolgozóterem klimatizált. Nyáron további nehézséget jelent a szabadságon lévő munkatársak helyettesítése is – válaszolta megkeresésünkre a Postás Szakszervezet elnöke.