Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.
Minden nyár végén volt egy szomorú pillanat: amikor elfogyott az utolsó adag is a bodzaszörpből. Mély sóhaj, rövid számolgatás, meddig kell még kibírni, hogy a bodza újra virágba boruljon, és újra szirupot lehessen készíteni belőle. Ugyanis akármennyire népszerű dolog Magyarországon a szörp, igazi, nagymamai minőséget, magas gyümölcstartalommal, mindenféle adalékok nélkül az elmúlt évekig szinte egyáltalán nem lehetett megtalálni a boltokban.
A magyar szörpforradalom egyik főszereplőjének, a Mayer Szörpnek a megszületését is hasonló megfontolás motiválta: Galajda Péter saját éttermeibe keresett minőségi szörpöt, ám nem talált ilyet. Így aztán 2015-ben bevette magát saját édesanyja családi házának garázsába, és maga állt neki kísérletezni. „Álltam a tűzhely fölött, és addig pakolgattam a dolgokat, amíg összeállt. Semmi olyan nem volt, hogy a nagymama padláson talált receptkönyve – persze, ő is főzött otthon lekvárt meg szörpöt, csak éppen nem volt ezeknek receptje. Benne volt a fejében: kell bele gyümölcs, meg cukor, esetleg citromsav, ennyi.”
A (nem létező) receptúra így lett mégis szentírás, amelyen nem is igazán változtattak, legfeljebb annyit, hogy felírják a pontos adagokat, a citromsav helyett citromlé kerül bele, és ügyelnek arra, hogy a felhasznált víz is jó minőségű legyen. A kulcs azonban a gyümölcs: „nálunk tényleg 50 százalék a gyümölcstartalom, nem sűrítményből visszahígítva, hanem valódi gyümölcsből” – mondja Galajda Péter. Az alap pedig szabadon variálható: „mindig egy kicsit kevesebb cukrot és kevesebb citromlét teszünk bele, aztán hagyjuk pár napig állni, hogy összeérjenek az ízek, ez után tudunk finomítani még a receptúrán.”
Az alapcél tehát teljesült: lett szörpje a Központ Bisztrónak. Itt aztán mégsem állt meg a dolog: a vendégek maguknak is szívesen megvették volna, egy borkereskedő pedig azt vetette fel, hogy ha ebből termék készül, ő azt a top éttermi partnereinek tudná értékesíteni.
Így Galajdáék tettek egy lépést előre: elkezdték gyártani a szörpöt, még mindig a budakeszi családi házban. A kezdeti cél – hogy bekerüljenek 10-15 étterembe – hamar teljesült, így egyszer csak azzal szembesültek, hogy egy piacképes termék van a kezükben. Amit valódi termékké kell varázsolni.
Ekkor kapta, Péter édesanyjának leánykori neve után a Mayer nevet a családi márka, ekkor választották hozzá a jellegzetes címkén túl a négyszögletes üveget is, amely egyébként olasz, olívaolajhoz szánt palack. „Ha értettem volna hozzá, nem szögletes üveget vettem volna, ezt sokkal nehezebb címkézni, a gép gyakorlatilag lassabb, mint amikor kézzel csináljuk” – emlékszik vissza Péter –, de most már ez is védjegyükké vált.
Igaz, akkor még nem jelentett akkorra munkát a címkézés: „Az elején még úgy vásároltunk üveget, hogy az édesanyám a személyautójával elment Esztergomba az üvegnagykerbe, vett négy doboznyi üveget, a következő két hétben azt töltöttük meg.”
Az üzletnek aztán az adott egy lökést, amitől végképp nem számítottak rá: a Covid. 2020 elején a vendéglátás teljesen leállt, a vendégek azonban vágytak a jóra: eljött a kovászos kenyér forradalma. Az is kiderült azonban, hogy aki jóféle kenyeret keres, az ugyanúgy vevő a jóféle szörpre is. A Mayer terjedését erősítette az is, hogy ekkor bontogatta szárnyait a fővárosban a kezdetben prémiumtermékekkel kereskedő online kereskedő Kifli, így aki nem egy kézműves pékségben talált rá a termékeikre, az náluk lelhette fel. Egy olyan vásárlói körről volt szó, amelyik nem sajnálta a pénzt a minőségi termékekre – a kommerszhez képest akár négy-ötszörös árú szörpökre is volt kereslet –, a Mayer mellett ekkortájt ismerhetett meg a szélesebb közönség több prémium márkát is.
A négyszögletes üvegekből lassan egy raklapnyit vettek már, cukorból is nagyobb tételben vásároltak, és Péter meg az édesanyja mellett a testvére is beszállt már a cégbe. Mégis apránként léptek előre, figyelve a keresletet, még úgy is, hogy világos volt: nagyobb méretben hatékonyabban tudnak működni. A raklappal vásárolt cukor olcsóbb, mint ha száz kilót vesznek belőle, ha pedig kamionnal hozzák, még többet lehet spórolni – mindennek nagy jelentősége lett az elmúlt időszak inflációs környezetében.
Néha persze ez sem volt elég: az ukrajnai háború okozta energiasokk miatt az üvegek ára is megugrott, amihez épp úgy igazodni kellett, mint amikor a rossz olívatermés miatt kevesebbet gyártottak a palackokból. És persze azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a vásárlók, akármennyire elfogadják, hogy prémium termékről van szó, egy bizonyos árszint felett már kevésbé lelkesek. Galajda Péter szerint most nagyjából 3000 forint körül van ez a lélektani határ – az ő céljuk így az, hogy minél hatékonyabban tudják előállítani a szörpöket és lekvárokat, hogy ne kelljen árat emelniük, de azért nekik is maradjon hasznuk a végén.
Néhány hete nagyot ugrottak ebben: most költöztek át Budakeszi határában az új üzembe, amely egyben kávézó, bár és bolt. És, ami ennél is fontosabb: itt már elfér egy olyan méretű raktár és fagyasztó, amelyek a korábbinál sokkal jobban tervezhető működést tesznek lehetővé.
„Korábban anya ránézett a polcra, aztán, ha valami kevésnek tűnt, azt gyártottuk” – ez most már másképp van. A gyümölcsök fagyasztva érkeznek, vagyis tulajdonképpen az év bármelyik szakában, akár decemberben is készíthetnek „tűzpiros eperszörpöt”. Ez azért is fontos, mivel ez a tűzpiros szín – tartósítószerek és színezékek híján – egy-két hónap után azért oxidálódni, így lassan barnulni kezd. Így, akármekkora a raktár, maximum egyhavi mennyiség készül előre – a kis üzemben ez inkább egy hét volt.
És kis túlzással náluk minden főzet más: „Mint a borászoknál, vagy bárhol, ahol gyümölcsből dolgozunk, változik a végeredmény. Az idei száraz nyár például sűrűbb gyümölcsöket adott, így a főzet is sűrűbb. És amennyire a gyümölcs változik, annyira változik nálunk is a termék íze, mert mi azt az ízt csak megőrizni tudjuk, vagy kevésbé lerombolni.”
Nem csak a szörpökben, a fogyasztásban is van szezonalitás: karácsony előtt ajándéknak vásárolják sokan a termékeiket, nyáron a vendéglátóhelyeken fogy el minden, akár limonádéba töltve.
A limonádé népszerűsége szintén kulcselem: ez is hozzájárulhat ahhoz, hogy a külföldön annyira nem ismert szörp műfaj az exportpiacokon is kelendővé váljon. Galajda Péter is ebben látja a jövő egyik útját, és a szörpök – köszönhetően egy ottani magyar kereskedőnek – már az Egyesült Államokban is megjelentek. Pedig ez nem a legegyszerűbb üzlet: mivel egyesével, üvegpalackba csomagolva szállítanak, jelentősen megnő a rakomány tömege, ráadásul – megint csak a tartósítószerek hiánya miatt – hűteni kell a többhetes hajóút során. Ha bejön ez az üzlet, akkor ezért érdemes ottani gyártásban gondolkodni – mondja.
Egyelőre azonban a már nem is kicsi, de még nem is nagy cégek jellemző kihívásain kell túllendülniük, az alapanyagok beszerzésén túl például azon, mennyire érdemes gépesíteni a technológiát. A szörpök ma már 300 literes üstben főnek, majd onnan egy hatfejes töltőbe kerülnek, innen kézzel teszik át abba a szerkezetbe, amelyik csavaros kupakkal lezárja.
„Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására” – mondja Péter, de mindjárt hoz is egy példát arra, hogy a két dolog nem feltétlenül van ellentétben. Régen kézzel szűrték a szörpöket, ezt mára géppel váltották ki, ami a minőséget is javította, hiszen kézzel nem lehet olyan hatékonyan passzírozni, ráadásul az anyagveszteség is kevesebb lett.
A növekedésből fakadó iparosodás egyelőre nem jelenti azt sem, hogy ne veszett volna ki a dolog kreatív jellege. Időről időre születnek újabb ízek: ottjártunkor például fahéjas szilvalekvárral kísérleteztek, de jó ideje palackoznak például kapros bodzaszörpöt, amit egy Michelin-csillagos étteremben kóstolt étel ihletett. Bár ez egyike lett a Mayer Great Taste Awardot elnyerő hat terméküknek, mégis megosztó – mondják –, annál népszerűbb lett viszont a chilivel kevert szörp, pedig azt eredetileg épp annyira szánták promóciónak, mint amennyire poénnak. „A nagymarosi Gabko készítőjével jóban vagyunk, az éttermünkbe ő szállítja a chiliszószokat, és kitaláltuk, hogy csináljunk chilis szörpöt, hogy a fogyasztóink megismerjék a másik termékeit. Azt gondoltuk, hogy ez egy geg lesz, és senkinek nem fog kelleni, ehhez képest az egyik legsikeresebb termékünk lett belőle.”
De időközben lett saját tonicszirup – és ha már van, főzetnek saját ízlésük alapján gint is –, és szintén egy pörkölővel együttműködésben létezik már Mayer kávé. A cél az, hogy sokféle prémium élelmiszerhez adják a nevüket – itt is apránként előrelépve, saját forrásból, követve a keresletet.
Galajda Péter óvatosan halad, de nem aggódik: „Egyelőre szórakoztat, és amíg szórakoztat, meg sem fordul a fejemben, hogy ne folytassam.”
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Donald Trump hétfőn Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel és több európai vezetővel találkozik Washingtonban, miután múlt héten Alaszkában tárgyalt Vlagyimir Putyinnal. A téma az orosz-ukrán háború lesz, illetve annak a lezárása.
Februárban a hírhedt, összeveszésbe torkolló találkozón a Fehér Házban szóvá tették, hogy az ukrán elnökön miért nincs öltöny.
„Állnak már az úttörősátorak, de ti mindig legyetek bátorak” – szóviccelt Geszti.
Tíz éve kapcsolták hálózatra az első piaci alapon, uniós támogatás nélkül épített napelemes erőművet.