Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az akkugyártás küszködik, a dél-koreai SK-cégek is hatalmas veszteséget hoztak össze 2024-ben.","shortLead":"Az akkugyártás küszködik, a dél-koreai SK-cégek is hatalmas veszteséget hoztak össze 2024-ben.","id":"20250531_Kozel-20-milliard-forintos-bukta-a-komaromi-es-ivancsai-akkugyartasban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"1198797c-686b-4235-bded-d3d10c01b237","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Kozel-20-milliard-forintos-bukta-a-komaromi-es-ivancsai-akkugyartasban","timestamp":"2025. május. 31. 09:56","title":"Közel 20 milliárd forintos bukta a komáromi és iváncsai akkugyártásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da4a99e3-67d9-4b44-b5ea-99f79c0223db","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A csúcsmobilok árának töredékéért kínál meglepően komoly tudást a Honor két vadonatúj 200 megapixeles telefonja, a kellemesen kompakt 400-as, illetve a főleg chipsetben és kamerában erősebb 400 Pro modell – kipróbáltuk őket.","shortLead":"A csúcsmobilok árának töredékéért kínál meglepően komoly tudást a Honor két vadonatúj 200 megapixeles telefonja...","id":"20250531_200-megapixel-honor-400-pro-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da4a99e3-67d9-4b44-b5ea-99f79c0223db.jpg","index":0,"item":"19a62dff-0e36-452e-a733-8e304726c0f9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_200-megapixel-honor-400-pro-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 31. 16:03","title":"Ár-érték bajnokság: teszten a 200 megapixeles Honor 400 és 400 Pro","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58f669d6-82f0-4584-8167-7ad71dd9e8cf","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mit jelent az, hogy egy üzleti vállalkozás felelősségteljesen működik? Ezt úgy kell megválaszolniuk a vezetőknek, hogy félreteszik a szóvirágokat.","shortLead":"Mit jelent az, hogy egy üzleti vállalkozás felelősségteljesen működik? Ezt úgy kell megválaszolniuk a vezetőknek...","id":"20250531_hvg-esg-celok-cegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58f669d6-82f0-4584-8167-7ad71dd9e8cf.jpg","index":0,"item":"bce3c346-fb72-44d7-9fb7-c58df5d8575b","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-esg-celok-cegek","timestamp":"2025. május. 31. 12:30","title":"Se greenwashing, se greenhushing: tilos mellébeszélni, amikor egy cég meghatározza ESG-céljait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b56b121-9028-47ab-9eaa-1305eb1a939e","c_author":"Domány András","category":"tudomany","description":"Az a cél, hogy „a szülők hatékony eszközt kapjanak a kiskorúak pornográf tartalmakhoz való hozzáférése elleni fellépéshez, és szabadon dönthessenek arról, hogy gyermekeik mely online tartalmakhoz férhetnek hozzá”.","shortLead":"Az a cél, hogy „a szülők hatékony eszközt kapjanak a kiskorúak pornográf tartalmakhoz való hozzáférése elleni...","id":"20250531_Havonta-frissul-majd-a-pornolista-amelyet-a-szulok-letilthatnak-gyerekuk-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b56b121-9028-47ab-9eaa-1305eb1a939e.jpg","index":0,"item":"0756d462-a70c-4308-a8f5-ff7fa1f5e968","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_Havonta-frissul-majd-a-pornolista-amelyet-a-szulok-letilthatnak-gyerekuk-szamara","timestamp":"2025. május. 31. 08:17","title":"Havonta frissül majd a pornólista, amelyről a szülők letilthatják a gyereküket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A profit alig valamicske, semmiség a régi szép időkhöz képest, de legalább nem milliárdos veszteség, mint a válás után közvetlenül.","shortLead":"A profit alig valamicske, semmiség a régi szép időkhöz képest, de legalább nem milliárdos veszteség, mint a válás után...","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-exveje-ujra-nyereseget-tudott-csinalni-a-valas-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"2d59603c-87d0-4195-a03e-ff7aef7a91ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-exveje-ujra-nyereseget-tudott-csinalni-a-valas-utan","timestamp":"2025. május. 31. 15:35","title":"Mészáros Lőrinc pária exveje újra nyereséget tudott csinálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf499f93-adb9-4bae-805f-02e4256991bc","c_author":"Krusovszky Dénes","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kérünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Kossuth, csalásfaktor, durrdefekt, stricitempó, sóvidék.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kérünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250601_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf499f93-adb9-4bae-805f-02e4256991bc.jpg","index":0,"item":"0710c3dd-6e47-46f8-9bae-38d2b81cc9d4","keywords":null,"link":"/360/20250601_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Krusovszky Dénes hete, amit túlharsogott a mi hetünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Cézár konyak, Fa szappan és Levis: amikor ez jelezte a jólétet
szerző:
László Éva Lilla
Tetszett a cikk?
Ki ne hallott volna a Coca-Cola, a Fa szappan vagy a Cézár konyak hatvanas-hetvenes évekbeli sikeréről? A világmárkák fogyasztói társadalomra gyakorolt hatásáról, szerepéről Valuch Tibort, az MTA Politikatudományi Intézetének tudományos tanácsadóját kérdeztük.
„Ezt kóstold meg. Már mindenki ivott. Mindenki ivott egy csöppet. Teljesen kikészít. Én már nem látok. Már képeslapokat látok tőle. Ez kábítószer. - Mi a szar ez? - Coca-Cola! Az apámék hozták. Hoztak Londonból egy egész üveggel” – a párbeszéd Gothár Péter 1981-es Megáll az idő című filmjének házibuli-jelenetében hangzik el, kábító italként bemutatva az egyébként élénkítő hatású üdítőt. Magyarországon a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején tört ki az igazi kóla-őrület: az idén 125 éves Coca-Cola, pár évvel később pedig a konkurens Pepsi termékét a legkelendőbb és legvágyottabb „nyugati” fogyasztási cikkek között tartották számon a fővárosban.
„1956 után egy kis időnek el kellett telnie ahhoz, hogy az elzártság oldódjon: a hatvanas évek második harmadától ez már észrevehető volt. Ekkor az itthon még csak elvétve látható márkás dolgokat – mint a Coca-Cola – sokan szervezett, nyugat-európai turistaútjukon szerezték be” - mutat rá Valuch Tibor, az MTA Politikatudományi Intézetének tudományos tanácsadója, számos történelmi, társadalomtörténeti kötet szerzője. A nyugati kiruccanások arra is jók voltak, hogy a magyarok rácsodálkozzanak a világmárkákra és spórolt pénzüket - valuta formájában - jugoszláv Cézár konyakra vagy éppen Levi Strauss farmernadrágra költsék.
A világmárkák iránti lelkesedés, majd a márkafetisizmus – az 1960-as, 1970-es években a választék még a márkás termékek esetében is korlátozott volt – a fogyasztóképessé válással erősödött, a hatvanas évek végétől. A hetvenes évek végétől fellendült a bevásárlóturizmus: aki külföldre ment, igyekezett annyi márkás terméket megvásárolni, hogy legalább a kiutazási költségei megtérüljenek. (A Fa szappan például kincs volt ebben az időben, mert itthon nem lehetett kapni. Nagy becsben is tartották, sokan a ruhásszekrényükbe rejtették, hogy illata beivódjon a holmikba.) Ez persze nem volt egyszerű, mert a nyolcvanas évek végig korlátozták a lakossági valutakivitelt: 50 dolláros valutakeretet állapítottak meg.
„Ha az öltözködést nézzük, négy nagy amerikai farmermárka volt elérhető és divatos Magyarországon a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején: a Levi Strauss (Levi’s), a Lee Cooper, a Wrangler és a Super Riffle. Az sem volt mindegy, hogy milyen címke volt például a Levi’s nadrágon: piros vagy narancssárga, mert ez jelezte a minőséget” – mesélte Valuch Tibor, hozzátéve, hogy minden márkás termék esetében felmerült az igény egy hazai utánzatra. Az 1976-ban megnyílt Budai Skála például 1977-től – a Skála-Coop élén Demján Sándor állt – a kizárólagos forgalmazási jogot megszerezve árulta a Trapper farmert.
„A Coca-Cola és a Wrangler farmer egy sajátos életérzésnek, a nyugati világhoz való hasonulás vágyának köszönhetően maradt évtizedekig a topon” – fogalmazott Valuch. Mint mondta, ezek értékét növelte, hogy amikor megjelentek a hazai köztudatban, még ritkaságszámba mentek. Azt mutatták, hogy valaki képes volt megvenni a menő, itthon nehezen beszerezhető nyugati cuccot: vagyis lépést tudott tartani a vélt vagy valós elvárással, a nyugati ízlésvilághoz való hasonulással.
„Emlékszem, 1977-ben, elsős gimnazistaként kaptam az első farmeremet, egy Wranglert. Akkoriban ennek nagy presztízse volt, az ember vigyázott is rá” – említett egy személyes példát Valuch. Később, amikor ezeket a világmárkákat itthon is elkezdték gyártani, már minden fogyasztói réteg számára elérhetővé váltak. „A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a Levi Strauss hazai partnere a Május 1. Ruhagyár volt, míg a Pierre Cardin termékeket Magyarországon a Hungarotex gyártotta” - olvasható Valuch Tibor A lódentől a miniszoknyáig - a XX. század második felének magyarországi öltözködéstörténete - című könyvében. Az első Pierre Cardin bolt 1983. szept. 9-én nyílt a mai Károly Körút 8. szám alatt. Amikor a Váci utcában a nyolcvanas években megnyitották az ország első Adidas-boltját, órákig álltak sorba az emberek, hogy vehessenek maguknak egy susogós joggingot, mert amit a Váci Kötöttárugyár készített, nem volt olyan tökéletes - így Valuch Tibor.
Nemcsak a ruházati termékek, fogyasztási cikkek és kozmetikumok, az autók esetében is nagy presztízse volt a nyugati daraboknak. Különösen, hogy egy Opelhez, Mercedeshez vagy Wolkswagenhez leginkább ajándékozás, vagy külföldi kiküldetés révén lehetett hozzájutni, illetve, ha valaki engedélyt kért és kapott nyugati kocsi megvásárlására. A szórakoztató-elektronikai cikkeknél a Sony, a Panasonic és a Philips volt elérhető a magyarok számára is, ám ezekből kevés forgott közkézen, mert a hazai Videoton vagy Orion gyár termékeihez könnyebben hozzá lehetett jutni.
Néhány régi magyar márkát már-már elfeledtünk volna, ha nem támadnak fel az elmúlt időszakban. Más márkák évtizedek óta eltűntek, megint mások épp most tűnnek el a süllyesztőben.
A 125 éves Coca-Cola minimum 65 éve inspirálja a művészeket. A pop-art egyik alapkellékének már az első tömegkultúrát megtestesítő mű keletkezésében is szerepe volt, de más irányzatokban is volt jelentősége. Egy magyar avantgárd művész például a rendszerváltást "jósolta" meg általa. Íme, néhány kólás művészeti állomás.
A Millward Brown piackutató és marketingcég (amelynek egyik specialitása a kereskedelmi márkák kutatása), minden évben közzéteszi a világ legértékesebb brandjeinek rangsorát. Az idén megjelent listán a technológia felett az innováció győzedelmeskedett, s emelte az Apple-t az élre, a tavalyi győztes, a Google elé.
A világ legismertebb szlogenjei között van egy kakukktojás, amely nem egy vállalatot vagy annak termékeit, hanem egy ember hírnevét emelte az egekbe. Mike Buffer egyetlen jól sikerült, számtalanszor megismételt mondata miatt vált halhatatlanná.