szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Harminc előadó került be a Dal mezőnyébe, elemzésünk második részébe olyan előadók produkciói is bejutottak, melyek túlmutatnak a popparádén, legalábbis a közzétett felvételük alapján. Négy kivételes előadón kívül viszont a többség továbbra is sablonos, ciki vagy csak nagyon amatőr.

Éliás Gyula Jr feat. Fourtissimo: Run to you

Számos nála sikeresebb énekesnek volt ő az énektanára, meg mindenféle produkcióban és formációban is szerepelt már Éliás Jr., aki most úgy döntött, hogy szerencsét próbál a Dalban. Most sem egyedül lép színpadra, hanem Fourtissimo zenekarral, amely egy crossover kvartett, így Éliással együtt már csak egy fő fér bele a produkcióba, ugyanis az eurovíziós szabályok alapján maximum hatan lehetnek a színpadon. A Run to you ettől még nem lesz különösebben izgalmas.

Proof of life: Hol a határ

Ők sincsenek kevesebben, de annyival speciálisabb ez a formáció, hogy kevernek minden stílust, ami létezik. Ebben a számban van például rapbetét, drum&bass és pop. A weboldaluk alapján a banda tagjai „egyenként a saját stílusukban elismert zenészek, előadók a stílusbeli korlátokon túlmutató barátságuknak köszönhetően létrehozták a Proof Of Life nevű csapatot”. A magyar nyelvű dal kissé avíttnak hangzik, kétséges, hogy erre a hangzásra vevő lenne a közönség.

Fool Moon: Back 2 right

Rácz Gergő valamilyen formában mindig ott van az eurovíziós hajszán. 2008-ban a Fool Moonnal például Belgrádba is kijutottak, ahol Csézy háttérénekesei voltak az acapellás fiúk. A hangszer nélkül éneklők az utóbbi két évben már saját jogon jelentkeztek, de eddig nem sikerült kijutniuk. A dal aranyos, a fiúk szimpatikusak, de mégis hiányzik belőlük valami plusz, ami szükséges lehet az Eurovízión.

Péter Barbara: Listen to the Universe

Komoly kiejtési problémákkal küzd Péter Barbara, amivel már volt olyan előadó, aki megnyerte az Eurovíziót. Sajnos a Listen to the Universe azonban nem a 2010-es győztes Satellite, Péter Barbaráról pedig keveset tudunk, de ha nem tud hasonlóan egyedi és bájos produkciót felmutatni, mint a német Lena Meyer-Landrut, akkor inkább ne is engedjük Bécs környékére.

Passed: Mesmerize

Ennek a 15-ös fogatnak a Passed a nagy meglepetése. A fiatal zenekar – hasonlóan, mint a Karmapolis – sokkal jobb, mint általában az eurovíziós mezőny szokott lenni, a Mesmerize című dalhoz készült klip VHS-hangulata pedig még inkább azt az érzést kelti, hogy nem egy dalfesztiválra való a banda, hanem valami sokkal menőbb helyre, de az is érthető, hogy ismertséget akarnak szerezni a fiatalok. De az énekesnő egyéniségével akár az eurovíziós színpadon is sokra vihetik, náluk is kérdés, hogy milyen produkciót tudnak prezentálni a varázslatos dalhoz. Drukkolunk!

Other Planet: Untold Story

No, hát ez is valami egészen más. A Killers és a Hurts frontembereinek hangi adottságaival rendelkezik a frontember, aki hordozza a hátán a zenekart. Őket is inkább a Sziget Fesztivál Nagyszínpadjára vagy első körben az MR2-színpadjára vizionalizáljuk, az Eurovízión nem szokták díjazni ezt a fajta igényességet.

Ív: Fire

Hiába, ez az etap igazi gyöngyszemeket tartogat. Az Ívről sem tudunk sokat, de az énekesnő Katona-Zsombori Éva nevét érdemes megjegyezni. Az elektronikus hangzás sem sablonos, végre egy nem kommersz dal!

Magyar Bori: Lead me to heaven

Ez viszont az: sablonos, szájbarágós. Nem beszélve a kínosan magyaros kiejtésről, ahogy Magyar Bori kiénekli a szöveget.

Oláh Gergő: Tükör előtt

Az X-faktor győztese nem tágít a stílusától, ami szimpatikus, és ragaszkodik a magyar nyelvhez, amivel hitelességét is meg tudja tartani. Nem rossz a dal, de vannak nála jobbak, így ezt is inkább a magyar rádiók lejátszási listáján tudjuk csak hosszabb távon elképzelni.

Szűcs Gabi: Úgysem felejtesz el

Ez a szám egy tipikus, magyar középkategóriás mozifilmnek lehetne a betétdala, olyannak, mint az S.O.S Szerelem, vagy a Csak szex és más semmi. Az Eurovízión semmi esélye, ugyanis a dal a szövegre épül, amit rajtunk kívül senki sem fog érteni Bécsben.

Pankastic!: Kicsi a világ, de nagy világ

Mi az a djangopop? Hát ez. Aki nincs otthon a zenei stílusokban, nem fogja tudni hova tenni a zenekart, mert a hangszerelés miatt még a klezmer is eszünkbe jut, de közben meg az ötvenes évek szalonzenéje és a swing is felsejlik. A 2014-ben alakult zenekar ugyanabba a csokorba tartozik, amibe a Karmapolis, az Ív és a Passed, túl jó, hogy Eurovízió legyen.

New Level Empire: Homelight

A New Level Empire az a zenekar, amelynek sokkal inkább hasznára vált, hogy nem jutott ki az Eurovízióra, mint az, hogy igen. Azóta a rádiók agyba-főbe játsszák őket, minden fesztiválon kint vannak, szalad velük a szekér. Ez a dal nagyon hasonlatos a tavalyi nevezésükhöz, ezért ugyanazt jósoljuk nekik, mint 2014-ben: itthon maradnak, és itt lesz nekik jó.

Sajnos az alábbi a dalokról nem találtuk meg a teljes 3 perces felvételeket, a tíz másodperces bejátszás alapján pedig nem szeretnénk megítélni az előadókat.

Keresztes Ildikó: Hazád hazám lehet

Chances: The night

Dér Heni: Ébresztő

A harmincas mezőny első felének elemzését is olvassa el!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!