szerző:
Földi Gábor
Tetszett a cikk?

Két magyar művész is fellép a kanadai Cirque du Soleil társulat világjáró Quidam című produkciójában, amit e hét végén Budapesten is láthat a közönség. A pénteki előadás előtt bepillanthattunk „cég” edzésébe, itt találkoztunk velük is.

“Felhívtak, hogy érdekelne-e az edzőtábor, majd a 4 hónapos felkészülés után kerültem a Quidam-ba. Ennek már 8 éve” - meséli Katona Viktor, hogy került a világ legismertebb új cirkusz társulatába. Korábban 13 évig tornász volt Dunaújvárosban, ahonnan azért kellett elköltöznie, mert bezárták az ottani tornacsarnokot. Felkerült Budapestre az Operett Színházhoz, illetve az Artistaképző Intézetbe. Ez utóbbi segítségével került kapcsolatba a Cirque du Soleil-jel, s azóta az ugrálóköteles és a kötélbűvész csapat tagjaként járja a világot.

Katona Viktor
Fülöp Máté

Az előbbiben a nemzetközi társulat másik magyar tagja, Bánhegyi Kata a főnöke, ő az ugrálókötelesek „edzője és kapitánya”. (Az 50 fős társulatot három nagyobb csoportra lehet osztani, akik szorosan együtt dolgoznak, ezek egyike a Kata által vezetett kör.)

Bánhegyi Kata
Fülöp Máté

Ő már közel 10 éve van a darabban, így rangidősnek számít. A budapesti fellépés előtti felkészülésen a hvg.hu-nak azt mondja, több ezer fellépéssel a háta mögött is nagyon izgul a budapesti fellépés előtt. Ő 6 éves korától ugrókötelezik, 18 évesen jelentkezett a társulathoz, a meghallgatás után rögtön szerződést is ajánlottak neki. Normál esetben ezután 4-5 hónapos edzőtábor követezik, ahol betanulják a koreográfiát, a komoly előképzettsége miatt neki csak 3 hétig tartott, aztán Hong Kongban már a színpadon is találta magát.

Fellépés előtti gyakorlatok
Fülöp Máté

Bár a társulat már járt Magyarországon, most hétvégén először és utoljára láthatja a közönség az Arénában a közel 20 éves Quidamot, az ikonikus előadást ugyanis jövőre megszünteti a társulat. A Quidam egy Zoe nevű kislány története, aki nem kap elég figyelmet a szüleitől, ezért álomvilágba menekül. A jelmezeket szürrealizmus ihlette, ezért az artisták különösen színes jelmezekbe bújnak a fellépés alatt. Összesen több mint 250 kosztümmel és 500 egyéb kiegészítővel utazik a társulat. A sminkjüket az artisták maguknak készítik el, Viktor például a sajátjával 20 perc alatt készül el.

Fülöp Máté

Az új cirkusz lényege ugyanis, hogy az nem pusztán cirkuszi produkciók egymásutánja, hanem egy igazi színházi élmény, élő zenével, kosztümökkel, történettel. Ha az edzésen a jelmezek nélkül rövidnadrágban és pólóban próbáló artistákat figyeljük, akkor persze hamarabb jut eszünkbe egy sportcsapat. A számok jelentős része arra épül, hogy az artista-színész-táncosok a zenével és a csoport többi tagjával egyszerre mozognak, ez pedig sok gyakorlást és hatalmas fegyelmet igényel. A próbán oldott a hangulat, de a koncentráció így is maximális, mert egy rossz mozdulat is sérüléshez vezethet.

Fülöp Máté

Egy átlagos héten szerdától vagy csütörtöktől vannak előadásaik a hét végéig. Az utolsó fellépés után már utaznak is a következő helyszínre. Hétfőn és kedden van szabadidejük, ezt élvezik a legjobban, ilyenkor tudnak körülnézni.

Kata azt meséli, a hétvégén már csak az edzésre és a fellépésekre koncentrálnak. Ez az időszak szünet nélkül 10 hétig tart, azt követően 2 hetes pihenőt kapnak. Ez a kikapcsolódásról és a feltöltődésről szól. “Vagy haza szoktam jönni, vagy Brazíliába, mivel a férjem ott lakik” - avatta be Kata a hvg.hu-t.

Arra a kérdésre, hogy az évek során, hogyan nem válik monotonná a munka, mindketten azt mondják, hogy a folyamatos utazás nagyon sokat jelent és apró módosítások mindig vannak a darabban. A történet nem változik, ahogyan a fő számok sem, ennyi év után, pedig az egyes mozdulatok már szinte izommemóriaként rögzülnek. “Benne van a testben, hogy mit kell csinálni és csak azt követed. Néha jobb nem is gondolkodni, mert akkor jönnek a hibák” - foglalta össze Kata.

Fülöp Máté

Az előadás úgy működik, mint egy jól olajozott gépezet, a legtöbb helyzetre fel vannak készülve. Nagyon sok a csoportos szám és külön figyelmet fordítanak arra, hogy egymás között váltogassák a szerepeket, hogy sérülés vagy más komplikáció esetén se essen csorba a minőségen. Az egyes műsorszámok flexibilisek és általában B és C változat is van, ami ugyanúgy illik a történetbe.

A jövőt illetően mindkét magyar művész elmondta, szeretnének további Cirque du Soleil produkciókban részt venni, ez azonban nem egyszerű. “Mostanság több másik produkció is véget ér, nagyon sokan szabadulnak fel. Nem lehet tudni, kire számítanak majd. A legtöbb azon múlik, hogy a következő előadásban milyen tudással rendelkező artistákra lesz szükség” – mondja Kata nővére, aki a Quidamban ugyan nem, de más Cirque de Soleil-produkciókban maga is szerepelt már.

Fülöp Máté

A Cirque de Soleil évente közel 300 előadást ad, szerte a világon, ami soknak és megterhelőnek hangzik, ám az artisták véleménye szerint – ahogy a társulat tagjai hívják - a „cég” a szakmán belül az egyik legjobb munkahelynek számít. Egy mozgó várossal utaznak a világ körül, kellékekkel, masszőrökkel, saját zenekarral és konyhával. Az artistáknak csak arra kell figyelniük, hogy a színpadon tökéleteset nyújtsanak.

A Quidam produkción összesen 90 ember dolgozik 25 országból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!