Amerikai kutatók olyan génre bukkantak, amely központi szerepet játszik a hosszú élet kialakulásában.

A Nature című tudományos lap online változatában részleteket tettek közzé abból a tanulmányból, amelyet a San Diego-i Salk Intézet kutatói készítettek férgekkel folytatott kísérleteikről. Ezek eredménye szerint a hosszú élet titkát egy viszonylag kevéssé ismert, PHA-4 nevű gén rejti, amely egyúttal az élet minőségéért is felelős.

Biológusok szerint a kísérletek áttörést jelentenek, olyannyira, hogy megváltoztathatják az öregedéskutatás eddigi irányait. Ugyanakkor óvtak attól, hogy az eredményeket közvetlenül az emberre vetítsék, hiszen az emberi szervezet sokkal bonyolultabb a férgekénél. A tudósok egy évtizede vallják azt, hogy egyes gének meghatározó szerepet játszanak az öregedés alakításában. Korábban úgy vélték, hogy ezt a folyamatot nem lehet befolyásolni.

Hugo Aguilaniu biológus, a tanulmány egyik szerzője szerint két mód van az élet meghosszabbítására. Az egyik a sejtek szintjén működik, ahol csökkenteni kell az inzulin-érzékenységet. "Ezt a lehetőséget jól ismerjük. Tenyésztettek olyan, genetikailag megváltoztatott egereket, amelyek kétszer annyi ideig éltek", mint egyéb fajtársaik - mondta, hozzátéve: ugyanakkor ennek nem kívánt mellékhatásai vannak, így az állatok növekedése csökken és gondok adónak a szaporodással is.

A másik út a táplálékfelvétel korlátozása, vagyis ha egy állat a normális élelemadag hetven százalékát kapja, akkor húsz - harminc százalékkal tovább élhet. Az embereknél így tizenöt - húsz évvel meghosszabbítható az élet. Eddig azonban nem tudták, hogyan működik ez a folyamat.

Aguilaniu és kollégái ezért a kísérletek során a férgekbe olyan speciális genetikai anyaggal módosított baktériumokat juttattak, amelyek kikapcsolták a PHA-4 gén működését. Így a férgek akkor sem éltek tovább, ha kevesebb táplálékot kaptak. Egy másik teszt során a kutatók arról gondoskodtak, hogy a gén aktívabb legyen, mint korábban, ez pedig a férgek számára azt eredményezte, hogy húsz-harminc százalékkal tovább éltek, akkor is, ha normálisan táplálkoztak. "Az emberekre vonatkozóan a kutatás tisztán elméleti természetű, de azt jól mutatják a kísérletek, hogy a táplálkozás korlátozása hatásos" - idézte a Nature a kutatókat.

hvg.hu Plázs

Hogyan lehet öregen is fiatal az agyunk?

Nem titok, hogy a zöldség egészséges, de a legújabb kutatások eredménye szerint jótékony hatásuk egészen az öregkorig tart, segít megakadályozni a lassú szellemi leépülést és fiatalosan tartja az agyműködést. A kutatást a Chicago-i Rush intézet munkatársai végezték 1946, 65 vagy annál idősebb férfi és nő bevonásával – írja a Newstarget.com.

Hideg vér a hosszú élet titka

A régi népi bölcsesség, amely szerint hidegvérrel - pontosabban hideg vérrel - tovább lehet élni, szó szerint is igaz - bizonyították be amerikai, svájci, olasz és francia kollégáikkal közösen.

hvg.hu Plázs

Zöld tea, a hosszú élet titka

Egy, több mint negyvenezer önkéntes bevonásával készített tanulmány kimutatta, hogy azok, akik sok zöld teát isznak, tovább élnek, mint azok a társaik, akik egyáltalán nem, vagy csak ritkán fogyasztják ezt az italt.

MTI Plázs

Kevés kalória a hosszú élet titka

Ha kevés kalóriát tartalmaz táplálékunk, nagy valószínűséggel tovább élünk, ebben azonban feltehetően szerepet játszik az is, hogy mennyire érzékenyen reagál szervezetünk az inzulin hatására - derült ki egy amerikai vizsgálatból.

MTI Plázs

Nemcsak az arcot öregíti a dohányzás

A dohányzás nem csupán az arc bőrét öregíti, de a tényleges életkornál ráncosabbá és sárgás szinüvé teszi a nikotin iránti szenvedélyéről lemondani nem tudók egész testfelületét - állapították meg amerikai kutatók.

Lassíthatjuk agyunk öregedését

A családi háttértől, a genetikai meghatározottságtól, az aktuális egészségi állapottól, sőt, magától az életkortól is független lehet olykor a tényleges szellemi frissesség - derül ki az egészséges öregedés kérdéseivel foglalkozó nonprofit szervezet, az Alliance for Aging Research honlapján közölt tanulmányból.

MTI Plázs

A hosszú élet titka: élvezzük a szexet!

Évszázadok óta sokan próbálták megfejteni a hosszú élet titkát. A receptek ráadásul olykor ellentmondanak egymásnak. Az egyik magyar egészségügyi magazin 17 jó tanáccsal szolgál.

120 Hz-es kijelző és 108 megapixeles kamera van a Redmi 85 ezres telefonjában