Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f915508e-f8a1-41b2-85ef-36092598a0d0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Zelenszkij Washingtonból egyenesen Londonba repült, ahol Keir Starmerrel tárgyal.","shortLead":"Zelenszkij Washingtonból egyenesen Londonba repült, ahol Keir Starmerrel tárgyal.","id":"20250301_nagy-britannia-ukrajna-keir-starmer-volodimir-zelenszkij-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f915508e-f8a1-41b2-85ef-36092598a0d0.jpg","index":0,"item":"3b0f518a-4b90-44e5-a225-f38954532287","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_nagy-britannia-ukrajna-keir-starmer-volodimir-zelenszkij-targyalas","timestamp":"2025. március. 01. 19:49","title":"Brit miniszterelnök: „Ukrajna mellett állunk, amíg csak szükséges”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egy új szövetség keretei körvonalazódtak Londonban, amely szerint Ukrajna biztonsága az európai biztonság alapja. A résztvevők elkötelezettek amellett, hogy ez az együttműködés a jövőben is aktív lesz.","shortLead":"Egy új szövetség keretei körvonalazódtak Londonban, amely szerint Ukrajna biztonsága az európai biztonság alapja...","id":"20250303_orosz-ukran-haboru_vedelem_hajlandoak-koalicioja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd.jpg","index":0,"item":"92d4c877-52e7-4ea9-bd68-9bd899bdabbb","keywords":null,"link":"/eurologus/20250303_orosz-ukran-haboru_vedelem_hajlandoak-koalicioja","timestamp":"2025. március. 03. 09:23","title":"A londoni csúcstalálkozón egy új szövetségesi rendszer alapjait rakták le – Magyarország nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","shortLead":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","id":"20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e.jpg","index":0,"item":"712bc148-bdc7-43c1-960e-dc4310d90708","keywords":null,"link":"/cegauto/20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","timestamp":"2025. március. 02. 07:21","title":"Elképesztő Lanciába botlottunk, körbefotóztuk a szuperritka közúti szörnyeteget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel messzemenően elszigetelődött Európában – írja a Frankfurter Rundschau elemzője.","shortLead":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel...","id":"20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"f27632c5-b1dd-415a-8201-9392aef0c4b8","keywords":null,"link":"/360/20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","timestamp":"2025. március. 03. 15:45","title":"Német lap: Európának semmi szüksége nincs Orbán Viktorra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7e32b3f-e87b-4a11-b6b8-0d2c88d3013a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos a magyar MI-tervekről beszélt, és arról is, hogy szerinte nem sérült az egyetemek autonómiája az általa levezényelt modellváltás miatt.","shortLead":"A mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos a magyar MI-tervekről beszélt, és arról is, hogy szerinte nem...","id":"20250303_palkovics-laszlo-kormanybiztos-mesterseges-intelligencia-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7e32b3f-e87b-4a11-b6b8-0d2c88d3013a.jpg","index":0,"item":"b8139dad-26a1-4dd5-a2f5-a7374bc4fa80","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_palkovics-laszlo-kormanybiztos-mesterseges-intelligencia-elon-musk","timestamp":"2025. március. 03. 10:45","title":"Palkovics abban bízik, hogy egyszer kezet foghat Elon Muskkal egy MI-beruházás alapkőletételénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","shortLead":"Az elemző szerint nincs minden veszve, de Európának például “siránkozás helyett alkalmazkodnia kell.” ","id":"20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3064eb6-22df-41c1-87a2-cb105a4d0642.jpg","index":0,"item":"576f1434-c643-4af5-a127-5c360b359126","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Racz-Andras-12-pontban-foglalta-ossze-mi-johet-a-vilagban-a-botranyos-Trump-Zelenszkij-talalkozo-utan","timestamp":"2025. március. 02. 14:56","title":"Rácz András 12 pontban foglalta össze, mi jöhet a világban a botrányos Trump-Zelenszkij találkozó után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20bdd37f-da9f-4d11-9f48-5b0ae1771369","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen 50 évvel ezelőtt mutatta be az első Polót, és azóta több, mint 20 millió példány talált gazdára a népszerű német kisautóból.","shortLead":"A Volkswagen 50 évvel ezelőtt mutatta be az első Polót, és azóta több, mint 20 millió példány talált gazdára a népszerű...","id":"20250303_50-eves-a-volkswagen-Polo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20bdd37f-da9f-4d11-9f48-5b0ae1771369.jpg","index":0,"item":"5943ace3-91ae-410c-8973-75228438546e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_50-eves-a-volkswagen-Polo","timestamp":"2025. március. 03. 07:59","title":"50 éves a VW Polo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy...
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy részleges okaként említik a villámcsapást. Például 2001-ben egy Merlin IV-es típusú spanyol repülőgép zuhant le azután, hogy belerepült egy viharzónába, majd valószínűsíthetően egy villámcsapás következtében tönkre ment a repülő elektronikus berendezése. A balesetben 10-en vesztették életüket. 1985-ben egy Lockheed L-1011-es típusú gép vált vihar áldozatává. Itt szerepet játszott a pilóták rossz döntése, amely alapján megpróbáltak leszállni úgy a célállomás repterére, hogy egyértelműen szabad szemmel látták a viharfelhőt a kifutópálya fölött és tudták, hogy a biztonságos landoláshoz megengedhető mértékűnél erősebb a keresztirányú szél. 134-en haltak meg a katasztrófában és mivel a repülőt a szél a reptér közelében haladó autópályához csapta, a földön is voltak halálos áldozatok.
1963-ban a Pan Am légitársaság egy Boeing 707-121-es repülőt ért villámcsapás, ami begyújtotta a hajtómű körüli apró, finom kerozin cseppeket. A kerozin égése azonnal átterjedt a hajtóműre, majd onnan az üzemanyagtartályra, ami rögtön felrobbant. 1960-ban pedig a brit hadsereg kötelékéhez tartozó Handley Page Hastings típusú gép pilótája kísérelt meg manuális leszállást viharos időben. Egy villámcsapás elvakította, így túl alacsonyra ereszkedett, az erős szélben pedig azonnal a tengerbe zuhant.
A repülőgép – csakúgy, mint az autó – Faraday kalitka. A Faraday-kalitka olyan összefüggő fém (vagy más elektromos vezető anyagból készült) szerkezet, amely egy belső teret zár körbe. A belső térbe a Faraday-kalitka hatása miatt nem jut be semmilyen sugárzás. Mivel a repülőn és az autón is vannak üveg felületek, nem tökéletes a hatás, ezért a rövidebb amplitudójú sugárzások, például a mobil telefon rádió hulláma be tud jutni, de a villám elől a belső tér védelmet élvez. A vizsgált balesetek során egy olyan sincs, amelyiknél a villámcsapás következtében a gép belseje vagy az utasok sérültek volna.
A repülőgépek navigációs rendszeréhez és egyéb adatkommunikációkhoz azonban szükség van antennákra, amelyek felerősítik a külső jeleket. Szakértők szerint ezek az antennák rést jelentenek a Faraday-kalitkán és bevezetik a villám által gerjesztett elektromos áramot azokba a műszerekbe, amikkel közvetlen fizikai kapcsolatuk van. A Merlin IV-es balesete ezt az elméletet igazolja.
A viharzónákban a villámlás következtében hatalmas mennyiségű energia szabadul fel, ami megváltoztathatja a légtér dinamikáját is. Extrém esetben olyan lökés érheti a repülőt, ami jelentősen kitéríti útirányából, és mint több balesetnél láttuk, ha túl közel van a talaj, ez végzetes is lehet. Ugyanakkor az erre irányuló kísérletek szerint az ilyen lökések nem nagyobbak, mint általában a turbulens légkörben tapasztalható rázkódás. Ha tehát a pilóta nem kísérel meg leszállást ilyen viszonyok között, hanem megvárja, míg elvonul a felhőzet, vagy kitérő repülőtéren száll le, az ilyen viharok nem tehetnek kárt a repülőgépekben.
A viharzónákat egyébként – ha erre lehetőség van – mindig elkerülik a gépek, nem csak a villámlás, hanem a jég miatt is. A személyzet folyamatos információt kap az időjárás alakulásáról a repülési útvonalon, illetve a repülőgépen található hőradar segítségével gyakorlatilag letapogatják az előttük lévő felhők belső szerkezetét, így ha kockázatosnak látják, elkerülik ezeket.
A válasz tehát összetett. Villámcsapás közvetlen hatásaként a műszerek tudnak károsodni, illetve a hajtómű hibás működése miatt esetleg kerozin tud begyulladni, ami könnyen végzetes lehet. Közvetett módon pedig bármilyen viharos idő: villámlás, erős oldalszél vagy jég vezethet balesethez, de az ilyen katasztrófáknál általában közrejátszik a pilóta hibás döntése, a meteorológiai adatok hiánya vagy más külső tényező.
Közelebb van a műholdas mobiltelefonálás, mint néhány éve látszott. Kína egészen eltérő technikával körözte le az amerikai Starlink rendszert – igaz, csak a világ egy részén.