Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"068b70d7-0b2a-419e-b602-db38f081c739","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Lehet kedvenceket válogatni bőséggel. ","shortLead":"Lehet kedvenceket válogatni bőséggel. ","id":"20241230_kozlekedesi-videok-top-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068b70d7-0b2a-419e-b602-db38f081c739.jpg","index":0,"item":"258b1a0b-9356-4334-8e1f-824f228564e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241230_kozlekedesi-videok-top-2024","timestamp":"2024. december. 30. 10:46","title":"2024 „best of szabálytalanságok” videó: tízpercnyi tömény magyar közlekedési kultúra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63a2381d-c843-4226-b23f-2b7251e623b7","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Bár a csalókkal Dunát lehetne rekeszteni, pénzügyi bűnügyekkel foglalkozó sorozatunkban olyan ügyeket szedtünk össze, amelyek a csalás mértéke és újszerűsége miatt kitűnnek a sorból. Írtunk arról, hogyan lesz egy vietnámi piaci árusból a világ egyik legnagyobb banki csalója; kiderült, ki a leghíresebb piramisjáték atyja; olvashatott arról, hogyan vitte csődbe egy huszonéves kereskedő azt a bankot, ahol még az angol királynőnek is volt számlája; emellett például arra is fény derült, miként volt képes Donald Trump több mint 4000 peres ügyet összehozni.","shortLead":"Bár a csalókkal Dunát lehetne rekeszteni, pénzügyi bűnügyekkel foglalkozó sorozatunkban olyan ügyeket szedtünk össze...","id":"20241231_Minden-idok-legnagyobb-csaloi-vietnami-piaci-arustol-Donald-Trumpig-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63a2381d-c843-4226-b23f-2b7251e623b7.jpg","index":0,"item":"717f740f-8269-4f56-8c6c-3b20d70ba2ff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241231_Minden-idok-legnagyobb-csaloi-vietnami-piaci-arustol-Donald-Trumpig-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 10:30","title":"Minden idők legnagyobb csalói a vietnámi piaci árustól Donald Trumpig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az időjárás közbeszólt.","shortLead":"Az időjárás közbeszólt.","id":"20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e.jpg","index":0,"item":"635ebdb1-7482-4da2-ac6d-e01c67a5c5d5","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","timestamp":"2024. december. 31. 16:51","title":"Elmarad a tűzijáték Pápán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt annál.","shortLead":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt...","id":"20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4.jpg","index":0,"item":"e5e1deb8-7938-4144-bf30-35aace18bdde","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","timestamp":"2024. december. 30. 14:03","title":"Kínai lehet a világ leggyorsabb vonata, 400 km/h-val szállíthat utasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. A gazdaság alakulása külön is megér egy misét.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. A gazdaság alakulása külön is megér egy misét.","id":"20241230_Magyar-gazdasag-gdp-inflacio-hiany-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"77058043-b43d-4490-a807-1da65727269f","keywords":null,"link":"/360/20241230_Magyar-gazdasag-gdp-inflacio-hiany-forint","timestamp":"2024. december. 30. 15:15","title":"Ön is úgy érzi, hogy a kormány földbe döngölte az inflációt? – 2024 gazdasági krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Egyik oldalon a kormányzati sikerpropaganda, amely szerint a magyar elnökség páratlan eredményeket elérve ismét naggyá tette Európát, a másik oldalon pedig a rengeteg kérdőjel, hogy ezt vajon mivel lehetne alátámasztani. Elemzésünkben sorra vesszük az egyes területeket, az azokhoz kapcsolódó magyar álláspontot és a tényeket, amelyek segítenek eloszlatni a narancsszínű ködöt.","shortLead":"Egyik oldalon a kormányzati sikerpropaganda, amely szerint a magyar elnökség páratlan eredményeket elérve ismét naggyá...","id":"20241230_elnokseg_orban_eu-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"f3daf00c-02fa-4a94-886d-d53662c3b869","keywords":null,"link":"/360/20241230_elnokseg_orban_eu-elemzes","timestamp":"2024. december. 30. 06:30","title":"A magyar kormány nem tudott túllépni a saját árnyékán – mérleget vontunk az EU-elnökségről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d48b3bd5-9b0b-4b13-86f9-d8456b775b22","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Speciálisan átalakított autót állított hadrendbe Oroszország, hogy megvédje az ukrán drónoktól a szárazföldi csapatokat és épületeket. A fegyverrendszer hatékonysága azonban kérdéses.","shortLead":"Speciálisan átalakított autót állított hadrendbe Oroszország, hogy megvédje az ukrán drónoktól a szárazföldi csapatokat...","id":"20241230_orosz-ukran-haboru-legvedelem-dron-lada-niva-geppuska-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d48b3bd5-9b0b-4b13-86f9-d8456b775b22.jpg","index":0,"item":"6aae0a46-8a12-4c17-bce3-c8399fadc17f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_orosz-ukran-haboru-legvedelem-dron-lada-niva-geppuska-video","timestamp":"2024. december. 30. 12:03","title":"Lada Nivára szerelt géppuskákkal állítaná meg az ukrán drónokat az orosz hadsereg – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","shortLead":"A közlemény szerint január 2-án és 3-án az iskolaszünetben érvényes munkanapi menetrend lesz érvényben.","id":"20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6a3ab5-4ba3-4dad-8061-b8689804c015.jpg","index":0,"item":"3036c94e-b4b5-48f9-96cd-51520f3a1243","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_bkk-szilveszteri-menetrend","timestamp":"2024. december. 30. 12:48","title":"BKK: szilveszterkor számos járat egész éjjel közlekedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy...
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy részleges okaként említik a villámcsapást. Például 2001-ben egy Merlin IV-es típusú spanyol repülőgép zuhant le azután, hogy belerepült egy viharzónába, majd valószínűsíthetően egy villámcsapás következtében tönkre ment a repülő elektronikus berendezése. A balesetben 10-en vesztették életüket. 1985-ben egy Lockheed L-1011-es típusú gép vált vihar áldozatává. Itt szerepet játszott a pilóták rossz döntése, amely alapján megpróbáltak leszállni úgy a célállomás repterére, hogy egyértelműen szabad szemmel látták a viharfelhőt a kifutópálya fölött és tudták, hogy a biztonságos landoláshoz megengedhető mértékűnél erősebb a keresztirányú szél. 134-en haltak meg a katasztrófában és mivel a repülőt a szél a reptér közelében haladó autópályához csapta, a földön is voltak halálos áldozatok.
1963-ban a Pan Am légitársaság egy Boeing 707-121-es repülőt ért villámcsapás, ami begyújtotta a hajtómű körüli apró, finom kerozin cseppeket. A kerozin égése azonnal átterjedt a hajtóműre, majd onnan az üzemanyagtartályra, ami rögtön felrobbant. 1960-ban pedig a brit hadsereg kötelékéhez tartozó Handley Page Hastings típusú gép pilótája kísérelt meg manuális leszállást viharos időben. Egy villámcsapás elvakította, így túl alacsonyra ereszkedett, az erős szélben pedig azonnal a tengerbe zuhant.
A repülőgép – csakúgy, mint az autó – Faraday kalitka. A Faraday-kalitka olyan összefüggő fém (vagy más elektromos vezető anyagból készült) szerkezet, amely egy belső teret zár körbe. A belső térbe a Faraday-kalitka hatása miatt nem jut be semmilyen sugárzás. Mivel a repülőn és az autón is vannak üveg felületek, nem tökéletes a hatás, ezért a rövidebb amplitudójú sugárzások, például a mobil telefon rádió hulláma be tud jutni, de a villám elől a belső tér védelmet élvez. A vizsgált balesetek során egy olyan sincs, amelyiknél a villámcsapás következtében a gép belseje vagy az utasok sérültek volna.
A repülőgépek navigációs rendszeréhez és egyéb adatkommunikációkhoz azonban szükség van antennákra, amelyek felerősítik a külső jeleket. Szakértők szerint ezek az antennák rést jelentenek a Faraday-kalitkán és bevezetik a villám által gerjesztett elektromos áramot azokba a műszerekbe, amikkel közvetlen fizikai kapcsolatuk van. A Merlin IV-es balesete ezt az elméletet igazolja.
A viharzónákban a villámlás következtében hatalmas mennyiségű energia szabadul fel, ami megváltoztathatja a légtér dinamikáját is. Extrém esetben olyan lökés érheti a repülőt, ami jelentősen kitéríti útirányából, és mint több balesetnél láttuk, ha túl közel van a talaj, ez végzetes is lehet. Ugyanakkor az erre irányuló kísérletek szerint az ilyen lökések nem nagyobbak, mint általában a turbulens légkörben tapasztalható rázkódás. Ha tehát a pilóta nem kísérel meg leszállást ilyen viszonyok között, hanem megvárja, míg elvonul a felhőzet, vagy kitérő repülőtéren száll le, az ilyen viharok nem tehetnek kárt a repülőgépekben.
A viharzónákat egyébként – ha erre lehetőség van – mindig elkerülik a gépek, nem csak a villámlás, hanem a jég miatt is. A személyzet folyamatos információt kap az időjárás alakulásáról a repülési útvonalon, illetve a repülőgépen található hőradar segítségével gyakorlatilag letapogatják az előttük lévő felhők belső szerkezetét, így ha kockázatosnak látják, elkerülik ezeket.
A válasz tehát összetett. Villámcsapás közvetlen hatásaként a műszerek tudnak károsodni, illetve a hajtómű hibás működése miatt esetleg kerozin tud begyulladni, ami könnyen végzetes lehet. Közvetett módon pedig bármilyen viharos idő: villámlás, erős oldalszél vagy jég vezethet balesethez, de az ilyen katasztrófáknál általában közrejátszik a pilóta hibás döntése, a meteorológiai adatok hiánya vagy más külső tényező.