Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Kiugróan jót csinálni nem lehetőség, hanem az életben maradáshoz szükséges feltétel – mondja a barátaival független színházat, a Loupe Színházi Társulást alapító Lovas Rozi, aki ezúttal Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült, Futni mentem című filmjében szerepel – ezért kapott gázsit.","shortLead":"Kiugróan jót csinálni nem lehetőség, hanem az életben maradáshoz szükséges feltétel – mondja a barátaival független...","id":"20241127_hvg-lovas-rozi-szineszno-herendi-gabor-film-loupe-szinhazi-tarsulas-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b.jpg","index":0,"item":"6a1f9bf4-fceb-43e7-83de-26a0214c1c9f","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-lovas-rozi-szineszno-herendi-gabor-film-loupe-szinhazi-tarsulas-interju","timestamp":"2024. november. 27. 19:30","title":"Lovas Rozi: Forgattam nagyjátékfilmet nulla forint gázsiért is. Úgy fogom fel, ez a mi lázadásunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fa9b798-909a-4276-b3c3-6743ebc98982","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss jelentés szerint már dolgozik a saját lapkakészletén a Xiaomi, és az ezzel szerelt első mobilok már 2025-ben megjelenhetnek.","shortLead":"Egy friss jelentés szerint már dolgozik a saját lapkakészletén a Xiaomi, és az ezzel szerelt első mobilok már 2025-ben...","id":"20241127_xiaomi-sajat-lapkakeszlet-fejlesztese-okostelefonok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fa9b798-909a-4276-b3c3-6743ebc98982.jpg","index":0,"item":"aeeaa658-1846-4f9f-b6b4-2535e243a474","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_xiaomi-sajat-lapkakeszlet-fejlesztese-okostelefonok","timestamp":"2024. november. 27. 16:03","title":"Nagy dobásra készülhet a Xiaomi, a Samsung és a Google példáját követnék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4490d3fb-c4c1-42a7-b15c-f9f07b9831e5","c_author":"Balla István","category":"itthon","description":"Az is változás, hogy mostantól nem a tanár dönti el teljes mértékben, hogy milyen képzésen venne részt. ","shortLead":"Az is változás, hogy mostantól nem a tanár dönti el teljes mértékben, hogy milyen képzésen venne részt. ","id":"20241127_Megszigorithatjak-a-tanarok-tovabbkepzesi-kotelezettseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4490d3fb-c4c1-42a7-b15c-f9f07b9831e5.jpg","index":0,"item":"ae8b0124-d841-44a9-be47-f904aad90f94","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Megszigorithatjak-a-tanarok-tovabbkepzesi-kotelezettseget","timestamp":"2024. november. 27. 14:08","title":"Hét- helyett ötévente kell továbbképezni a tanárokat egy új rendelettervezet szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","shortLead":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","id":"20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a.jpg","index":0,"item":"0aa7bf57-7c0e-4559-9d7a-78c236027e0f","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","timestamp":"2024. november. 26. 07:17","title":"Keddtől már nem lehet magyar igazolványt adni egy sor országban beadott Covid-oltásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","shortLead":"A két baleset között mindössze néhány óra telt el.","id":"20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b4ecb894-2bf5-48fa-af39-bb7f86b16dd3","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_debrecen-vonat-gazolas-mav-szekesfehervar","timestamp":"2024. november. 27. 20:57","title":"Debrecennél és Székesfehérvárnál is gázolt a vonat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két Huawei-eszköz között.","shortLead":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két...","id":"20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba.jpg","index":0,"item":"69b68e86-fe68-4c9e-9f33-9587fe06d173","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","timestamp":"2024. november. 26. 11:03","title":"Más fájlmegosztás jön a mobilokra, meg sem kell hozzá érinteni a telefont – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","shortLead":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","id":"20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52.jpg","index":0,"item":"7b008fee-3a24-4ef4-9ba8-569da7046009","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"A vizsgált vízórák kétharmada megbukott Érden a pontossági vizsgálaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d335e5ab-ee8c-4613-8888-ff36ee781e02","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néma gyilkosként is emlegetik a magas vérnyomást, ami a halálozási listák élén álló szív- és érrendszeri betegségek egyik kiváltójaként valóban veszélyes kórkép. Nem is gondolná az ember, milyen egyszerűen csökkenthető ennek kockázata.","shortLead":"Néma gyilkosként is emlegetik a magas vérnyomást, ami a halálozási listák élén álló szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20241126_magas-vernyomas-kezelese-zoldseg-es-gyumolcsfogyasztas-amerikai-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d335e5ab-ee8c-4613-8888-ff36ee781e02.jpg","index":0,"item":"6a6198b8-ee2a-438d-a8c8-efdbc3f78e54","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_magas-vernyomas-kezelese-zoldseg-es-gyumolcsfogyasztas-amerikai-kutatas","timestamp":"2024. november. 26. 08:03","title":"5 évig kutatták, de megérte: találtak egy pofonegyszerű módszert a magas vérnyomás kezelésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy...
Az Aviation Safety Network oldalán több olyan baleset is szerepel, amelynek első számú vagy részleges okaként említik a villámcsapást. Például 2001-ben egy Merlin IV-es típusú spanyol repülőgép zuhant le azután, hogy belerepült egy viharzónába, majd valószínűsíthetően egy villámcsapás következtében tönkre ment a repülő elektronikus berendezése. A balesetben 10-en vesztették életüket. 1985-ben egy Lockheed L-1011-es típusú gép vált vihar áldozatává. Itt szerepet játszott a pilóták rossz döntése, amely alapján megpróbáltak leszállni úgy a célállomás repterére, hogy egyértelműen szabad szemmel látták a viharfelhőt a kifutópálya fölött és tudták, hogy a biztonságos landoláshoz megengedhető mértékűnél erősebb a keresztirányú szél. 134-en haltak meg a katasztrófában és mivel a repülőt a szél a reptér közelében haladó autópályához csapta, a földön is voltak halálos áldozatok.
1963-ban a Pan Am légitársaság egy Boeing 707-121-es repülőt ért villámcsapás, ami begyújtotta a hajtómű körüli apró, finom kerozin cseppeket. A kerozin égése azonnal átterjedt a hajtóműre, majd onnan az üzemanyagtartályra, ami rögtön felrobbant. 1960-ban pedig a brit hadsereg kötelékéhez tartozó Handley Page Hastings típusú gép pilótája kísérelt meg manuális leszállást viharos időben. Egy villámcsapás elvakította, így túl alacsonyra ereszkedett, az erős szélben pedig azonnal a tengerbe zuhant.
A repülőgép – csakúgy, mint az autó – Faraday kalitka. A Faraday-kalitka olyan összefüggő fém (vagy más elektromos vezető anyagból készült) szerkezet, amely egy belső teret zár körbe. A belső térbe a Faraday-kalitka hatása miatt nem jut be semmilyen sugárzás. Mivel a repülőn és az autón is vannak üveg felületek, nem tökéletes a hatás, ezért a rövidebb amplitudójú sugárzások, például a mobil telefon rádió hulláma be tud jutni, de a villám elől a belső tér védelmet élvez. A vizsgált balesetek során egy olyan sincs, amelyiknél a villámcsapás következtében a gép belseje vagy az utasok sérültek volna.
A repülőgépek navigációs rendszeréhez és egyéb adatkommunikációkhoz azonban szükség van antennákra, amelyek felerősítik a külső jeleket. Szakértők szerint ezek az antennák rést jelentenek a Faraday-kalitkán és bevezetik a villám által gerjesztett elektromos áramot azokba a műszerekbe, amikkel közvetlen fizikai kapcsolatuk van. A Merlin IV-es balesete ezt az elméletet igazolja.
A viharzónákban a villámlás következtében hatalmas mennyiségű energia szabadul fel, ami megváltoztathatja a légtér dinamikáját is. Extrém esetben olyan lökés érheti a repülőt, ami jelentősen kitéríti útirányából, és mint több balesetnél láttuk, ha túl közel van a talaj, ez végzetes is lehet. Ugyanakkor az erre irányuló kísérletek szerint az ilyen lökések nem nagyobbak, mint általában a turbulens légkörben tapasztalható rázkódás. Ha tehát a pilóta nem kísérel meg leszállást ilyen viszonyok között, hanem megvárja, míg elvonul a felhőzet, vagy kitérő repülőtéren száll le, az ilyen viharok nem tehetnek kárt a repülőgépekben.
A viharzónákat egyébként – ha erre lehetőség van – mindig elkerülik a gépek, nem csak a villámlás, hanem a jég miatt is. A személyzet folyamatos információt kap az időjárás alakulásáról a repülési útvonalon, illetve a repülőgépen található hőradar segítségével gyakorlatilag letapogatják az előttük lévő felhők belső szerkezetét, így ha kockázatosnak látják, elkerülik ezeket.
A válasz tehát összetett. Villámcsapás közvetlen hatásaként a műszerek tudnak károsodni, illetve a hajtómű hibás működése miatt esetleg kerozin tud begyulladni, ami könnyen végzetes lehet. Közvetett módon pedig bármilyen viharos idő: villámlás, erős oldalszél vagy jég vezethet balesethez, de az ilyen katasztrófáknál általában közrejátszik a pilóta hibás döntése, a meteorológiai adatok hiánya vagy más külső tényező.