Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4bcd8be-88ee-406b-bf47-15d9b2d525a8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza párt vezetője négy fontos kérdésről szeretne beszélgetni a miniszterelnökkel. Vagy az ő legközelebbi szövetségesével, Mészáros Lőrinccel.","shortLead":"A Tisza párt vezetője négy fontos kérdésről szeretne beszélgetni a miniszterelnökkel. Vagy az ő legközelebbi...","id":"20250609_Magyar-Peter-kihivta-Orban-Viktort-Ha-fel-kuldje-el-Meszaros-Lorincet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bcd8be-88ee-406b-bf47-15d9b2d525a8.jpg","index":0,"item":"78dd547e-6f1c-45f9-a53c-cfd7971d191a","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_Magyar-Peter-kihivta-Orban-Viktort-Ha-fel-kuldje-el-Meszaros-Lorincet-ebx","timestamp":"2025. június. 09. 09:41","title":"Magyar Péter kihívta Orbán Viktort: „Ha fél, küldje el Mészáros Lőrincet!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0c99df3-9dc0-4cf3-acce-53a60752aa25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jó része azonban az államhoz kerül.","shortLead":"Jó része azonban az államhoz kerül.","id":"20250610_dohanyipar-szereplok-bevetel-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0c99df3-9dc0-4cf3-acce-53a60752aa25.jpg","index":0,"item":"bf275a67-c7e8-40ed-96dd-179f25c3a781","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_dohanyipar-szereplok-bevetel-profit","timestamp":"2025. június. 10. 18:02","title":"Ezer milliárd forintnál is több forog a hazai dohányiparban, Lázár holdudvarának legnagyobb örömére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Legkorábban szerdán indulhat a misszió.","shortLead":"Legkorábban szerdán indulhat a misszió.","id":"20250609_Tovabb-csuszik-Kapu-Tibor-urutazasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"340bba2f-15b6-4650-8cda-3f4785bf194b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_Tovabb-csuszik-Kapu-Tibor-urutazasa","timestamp":"2025. június. 09. 18:53","title":"Tovább csúszik Kapu Tibor űrutazása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a7271ed-5017-4625-ab90-e2cfce6dbe87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan elérhető lesz egy új társkereső alkalmazás, ami szakít az eddigi gyakorlattal, amelyen nem látványos képekkel, valamint tökéletesre csiszolt bemutatkozásokkal találkozhat. ","shortLead":"Hamarosan elérhető lesz egy új társkereső alkalmazás, ami szakít az eddigi gyakorlattal, amelyen nem látványos...","id":"20250610_lovejack-uj-tarskereso-alkalmazas-ot-szo-koncepcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a7271ed-5017-4625-ab90-e2cfce6dbe87.jpg","index":0,"item":"6f0ac3cf-5bb9-4118-818a-1d5164ee58ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_lovejack-uj-tarskereso-alkalmazas-ot-szo-koncepcio","timestamp":"2025. június. 10. 09:03","title":"A Tinder már boomer, az új randiappban 5 szóban kell elmondania magáról mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cc5346e-d010-4f70-a7ae-040dee852dc5","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"A hírek szerint most Stefano Piolit igyekeznek meggyőzni, hogy legyen szövetségi kapitány. ","shortLead":"A hírek szerint most Stefano Piolit igyekeznek meggyőzni, hogy legyen szövetségi kapitány. ","id":"20250610_claudio-ranieri-luciano-spalletti-olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-vilagbajnoki-selejtezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cc5346e-d010-4f70-a7ae-040dee852dc5.jpg","index":0,"item":"bc99c279-043d-4d47-9f8c-155ecf76459a","keywords":null,"link":"/sport/20250610_claudio-ranieri-luciano-spalletti-olasz-valogatott-szovetsegi-kapitany-vilagbajnoki-selejtezo","timestamp":"2025. június. 10. 15:54","title":"Kikosarazta az olasz szövetséget Claudio Ranieri, nem veszi át a válogatott irányítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fa856f2-43de-424e-8c87-830cabb2b629","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A klíma- és emberjogi aktivista Párizson keresztül térhez vissza Svédországba.","shortLead":"A klíma- és emberjogi aktivista Párizson keresztül térhez vissza Svédországba.","id":"20250610_greta-thunberg-freedom-flotilla-izrael-franciaorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fa856f2-43de-424e-8c87-830cabb2b629.jpg","index":0,"item":"56aeba99-aa20-402b-878e-3d83a6ce15a0","keywords":null,"link":"/elet/20250610_greta-thunberg-freedom-flotilla-izrael-franciaorszag","timestamp":"2025. június. 10. 10:50","title":"Egy Franciaországba tartó repülőjárattal hagyta el Izraelt Greta Thunberg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2be47432-0f12-492c-b715-42cbd91ebb74","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nagyobb baj az volt, hogy az alsója is lecsúszott a nadrággal együtt.","shortLead":"A nagyobb baj az volt, hogy az alsója is lecsúszott a nadrággal együtt.","id":"20250610_Del-Korea-szexualis-zaklatas-reality-trefa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2be47432-0f12-492c-b715-42cbd91ebb74.jpg","index":0,"item":"2f479a6d-e7ff-4302-abc4-0ad26c157845","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Del-Korea-szexualis-zaklatas-reality-trefa","timestamp":"2025. június. 10. 11:49","title":"Megbírságoltak egy dél-koreai nőt, mert lerántotta kollégája nadrágját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e5bb553-7b9b-4f38-98b1-09120b2734ea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legnagyobb videómegosztó tavaly év végén változtatta meg a tartalmak moderálásával kapcsolatos szabályzatát. A cég a szólásszabadság védelmére hivatkozik. Az eredmény finoman szólva vegyes.","shortLead":"A legnagyobb videómegosztó tavaly év végén változtatta meg a tartalmak moderálásával kapcsolatos szabályzatát. A cég...","id":"20250610_youtube-felhasznalasi-feltetelek-moderalas-szabalyzat-alhirek-osszeeskuves-elmelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e5bb553-7b9b-4f38-98b1-09120b2734ea.jpg","index":0,"item":"d7f0e7e3-bc0b-4114-b5ad-5bfda31507e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_youtube-felhasznalasi-feltetelek-moderalas-szabalyzat-alhirek-osszeeskuves-elmelet","timestamp":"2025. június. 10. 15:03","title":"Ezt szabadítja a felhasználókra a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Először 1955-ben készítették fagerendával, hamarosan azonban áttértek a típus fémből való gyártására. A gépcsaládba három különböző hosszúságú gép tartozik, hajtóművének teljesítményét pedig addig növelték, amíg a leggyorsabb dugattyús motorral hajtott gép nem lett. 52 évvel a típus első repülése után még mindig gyártják Mooney M20TN Acclaim néven, sebessége eléri a 437km/órát 8 300 méteres magasságban.
9. de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk
Azért tervezték, hogy a háború előtti Tiger Moth helyébe lépjen oktatórepülőként. A Chipmunk volt az első, amelyet a downsview-i (Ontario állam) gyár készített (ezt azóta megvásárolta a Bombardier Aerospace). A teljesen aerobatikus gép először 1964-ben repült, és hamarosan a kanadai (RCAF) és a brit királyi légierő (RAF), majd kisebb légierők első számú oktatógépévé vált. A legtöbb Chipmunkot Angliában gyártották, de több mint 200 Kanadában, 66 pedig Portugáliában készült. A gép népszerűvé vált sport és mezőgazdasági repülőként is, különösen miután a hetvenes években visszahívták az RAF és az RCAF kötelékéből. Még ma is sok Chipmunk repül Angliában, Kanadában, Ausztráliában és az USA-ban.
8. Fieseler Fi 156 Storch
Az először 1963-ban gyártott Fi 156 gyorsan ismertté vált Storch néven, mivel hosszú lába, széles pilótafülkéje és nagy szárnyai miatt valóban úgy nézett ki, mint egy gólya. A Luftwaffe gépeként szolgált a második világháború alatt, és elképesztően rövid fel- és leszállási távolságának köszönhetően hamarosan híressé vált. Könnyű szélben akár 45 méter után fel tud szállni, míg 18 méter után landolni képes. Otto Skorzeny ezen a gépen hajtotta végre Mussolini kiszabadítását egy olasz katonák által körülzárt hegytetőről. A gép szárnyai a gép törzse mellé hajthatók, ezért könnyen vontatható. Az Fi 156-ost 1949-ig Csehszlovákiában és Franciaországban is gyártották (Franciaországban Morane-Saulnier MS 500 Criquet néven) az 50-es évekig.
7. Yakovlev Yak-18
A DHC-1 Chipmunkhoz hasonlóan a Yak-18-as is 1946-ban állt szolgálatba a szovjet légierő kétüléses oktatógépeként. Eleinte nagy számban gyártották, majd a későbbi verziókat aerobatikus és teherszállítógépekké alakították. Sokat gyártottak belőle Kínában Nanchang CJ-5 és CJ-6 néven. A négyüléses Yak-18T-t (a képen) és a kétüléses Yak 54-et (szintén a Yak egyik változata) a mai napig gyártják.
6. Boeing Stearman
A Stearman – amelyet 1934-ben vásárolt meg a Boeing – a harmincas évek elején kezdte gyártani a Model 75 biplánt alap kiképzőgépként. Az amerikai légierő oktatógépként alkalmazta a megbízható kisgépet Kaydet néven, majd a haditengerészet is átvette. A 30-as, 40-es években csaknem 8600 darab készült belőle katonai célokra, majd a második világháború után a nagyszámú feleslegessé vált Stearmanst mezőgazdasági és sportrepülőként használták. Több gépet lehetett látni légiparádékon.
5. Piper PA-28 Cherokee
Először 1960-ban jelentek meg a piacon a négyüléses, csupa fém repülővel, amelyet még ma is gyártanak. Túlélte a gyártó cég kilencvenes évekbeli válságát, és sikerült feltámadnia. A modern korszak egyik legnépszerűbb hobbigépe és egymotorosa, amelyből egy egész gépcsalád fejlődött ki, több mint 12 géppel, köztük a Cherokee 140-es – kétüléses, 150 lóerős oktatógép -, valamint a mai turbómeghajtású PA-28R-200T és a Saratoga II, amely behúzható futóművel rendelkezik. A kisgépet szabadidős és oktatógépként használják világszerte.
4. Beechcraft Bonanza
Az erős, gyors és eredetileg V-farkú repülő először a 35-ös modellel jelent meg 1945-ben. A sorozatos halálos balesetek miatt elsősorban a gép V-alakú hátsó részét okolták – bár ezt nem sikerült bizonyítani -, ezért a vállalat végül 1982-ben végleg megváltoztatta a farokrész formáját, és inkább az 1968-ban már bemutatott 36 Bonanza hosszabb géptestének és a hagyományos farokrészének fejlesztésével kezdtek foglalkozni. 1959 és 1995 között a vállalat legyártotta a Bonanza egy újabb változatát is, a 33 Debonair modellt. A G36-ot még ma is gyártják a Hawker Beechcraftnál, a hosszú életű Bonanza gépcsaládból pedig napjainkig legalább 17 000 példányt készítettek.
3. de Havilland Tiger Moth
A korábbi de Havilland Gipsy Moth rokonát, az elegáns DH-82 Tiger Moth biplánt a harmincas években fejlesztették ki, és választották nemcsak a brit Királyi Légierő, hanem a Nemzetközösség szinte valamennyi országában kiképzőgépnek a második világháború alatt. Több mint 12 000 példány készült belőle: 7 000 Angliában, és több mint 4 600 a világ többi országában, köztük 1 523 darab DH-82C-es modell, amelyet a de Havilland Canada gyártott. E változatba valamivel erősebb Gipsy Moth hajtóművet és üvegbúrával ellátott pilótafülkét építettek, amely a pilótát megvédte az időjárás viszontagságaitól. 200 darabot az amerikai légierő vásárolt meg. A háború után többszáz gépet vásároltak meg magánszemélyek, és használták mezőgazdasági és rekreációs célokra világszerte. Napjainkban még több mint 200 Tiger Moth repül.
2. Piper Cub, PA-11 és Super Cub
A kisgépet az 190-as Taylor E-2 Cubból fejlesztette ki a Piper, amely megvásárolta a csődbement vállalat eszközeit. A kétüléses Piper J-3 ezután az amerikai polgári pilótaképző program elsőszámú oktatógépe lett, és a második világháború alatt az amerikai katonai pilóták négyötöde szintén ilyen típuson tanult meg repülőgépet vezetni. A Piper több mint 19 000 darabot készített, majd 1947-ben befejezte a gyártást a PA-11 kedvéért, amely egy továbbfejlesztett változat volt, és több mint 1 500 darabot adtak el belőle. A gépcsalád hasonló és népszerű tagja volt a PA-12 Super Cruiser. A PA-11 ezután átadta a helyét a PA-18-95 Super Cubnak, amellyel a Piper 1949-ben jelent meg a piacon, és végül 1981-ben állt le a gyártásával. A Piper Cub/Super Cub minden idők egyik legnépszerűbb kisgépcsaládja, amelyet fantasztikus le- és felszállási képességeiért mindenki csodált.
1. Cessna 172 Skyhawk
A történelem legnagyobb számban gyártott kisgépe, amely először 1956-ban jelent meg, és még ma is folyik tömegtermelése, bár a gyártást a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek közepéig egy évtizedre felfüggesztették. Több mint 43 000 Skyhawkot szereltek össze, és a négyüléses modell az egyik legnépszerűbb túra és kiképzőgép marad a világon. A világ repterein mindenhol láthatunk Cessna 172-eseket. Az USA-ban és Franciaországban (a Reims Aviationnél) a Cessna 172-esből és közeli rokonából, a 175-ösből több tucat változatot gyártottak. A Cessna 172-es magas szárnyú dizájnjának és alacsony sebességnél nagyfokú stabilitásának köszönhetően kiváló felderítő és mentő repülőgép, amely az Egyesült Államok polgári légvédelmének gerincét alkotja. A típust számos légierő használja világszerte.
A Fradi első embere több ízben is élesen kritizálta az MLSZ magyarosítást ösztönző változtatásait, amelynek Orbán volt az ötletgazdája, majd szakított a miniszterelnök kedvenc újságjával is.