szerző:
MTI

A nyolcvanas, kilencvenes éveikben járó emberek rövidebb ideig és némileg rosszabbul alszanak, de kevésbé érzik kialvatlannak, vagy álmosnak magukat. Az idősek komolyabb alvászavarainak okát meg kell keresni és kezelni - összegzik eddigieknél kiterjedtebb tanulmányuk eredményét amerikai kutatók a Journal of the American Geriatrics Society című szaklapban.

Mark L. Unruh, a Pittsburgh-i Egyetem munkatársa és kutatócsoportja arra keresett választ, hogy az alvásproblémák az életkor számlájára írhatók-e, vagy érdemes ilyenkor más, egészségügyi okot keresni a háttérben és azt kezelni.

A vizsgálatban 5407 férfi és nő alvását követték otthonukban műszerekkel. Az eredmények szerint a negyvenes éveikben átlagosan 386 percet alvó nők alvásideje nyolcvanas éveikre 341 percre csökkent, férfiaknál pedig 361-ről 326 percre. A mérések azt is jelezték, hogy az idősebbek többször ébredtek fel éjszakánként.

A vizsgálat jelentős különbségeket tárt fel az idősebb nők és férfiak alvási szokásaiban: a korosabb férfiak kevésbé mélyen aludtak, míg a nőknél ez nem változott az idő múlásával. Utóbbiaknak viszont az elalvással adódott több problémája.

A kutatók azt is megjegyzik, hogy míg a mérési adatok szerint a kor előrehaladtával a férfiak alvásminősége romlott erőteljesebben, a kikérdezésnél a nők jelezték gyakrabban, hogy rosszul alszanak.

Az alvászavarok nem erősödnek egyik nemnél sem olyan mértékben az évek múlásával, hogy egy idős ember alvási problémáit csak a korára lehetne fogni - állítják a kutatók. Minden ilyen esetben érdemes megkeresni a háttérben lévő egészségügyi elváltozást, és megfelelően kezelni. A tanulmány szerzői javasolják a viselkedésterápiát, a biofeedback nevű visszacsatolásos módszert, a stressz és a gyász kezelését, a benzodiazepinek és a melatonin használatát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Medipress Plázs

Mit tehetünk az alvászavarok ellen?

Előfordul, hogy a nyaralásunk alatt jobban alszunk, s azt kívánjuk, bárcsak mindig ilyen jól tudnánk pihenni. A German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG) szerint nem csak az segíthet a jobb alvásban, ha a hátunk mögött hagyjuk mindennapi gondjainkat. A megfelelő alvási szokások egész évre biztosíthatják nyugodt álmunkat.

MTI Plázs

A tajcsi segíti az idősek alvását

Az ősi kínai harcművészeti ág, a tajcsi modernizált változatának rendszeres gyakorlása megkönnyíti az éjszakai pihenést, írják amerikai kutatók a Sleep című szaklapban megjelent tanulmányukban.

MTI Plázs

Alvászavarok: a szervezet jelzi, hogy baj van

Az ultrahang egyre nagyobb szerephez jut a ideggyógyászati diagnosztikában. Létezik a nyaki verőereket vizsgáló ultrahang, újabban pedig megjelent az agyi vérkeringési zavarok kiszűrésére szolgáló készülék. A fórumon előadásokat tartanak, majd ezt követően elméleti vizsgát tehetnek a fiatal neurológusok.

Medipress Plázs

Öt dolog a nyugodt alvásról

Ólmos fáradtság napközben, nehézkes elalvás éjszaka, hajnali felébredés, úgy érezzük, most rögtön el tudnánk aludni. Ismerős tünetek? Összegyűjtöttünk néhány tényt, amely segíthet a nyugodtabb pihenésben.

Készenléti rendőrök ismerték fel a bankkártyatolvajt

Készenléti rendőrök ismerték fel a bankkártyatolvajt

Mennyei megyei: belerúghattak a piros lapokat osztogató bíróba Sokorópátkán

Mennyei megyei: belerúghattak a piros lapokat osztogató bíróba Sokorópátkán

Jó ideig állt a helyfoglalás és a fedélzeti jegyárusítás a MÁV-nál

Jó ideig állt a helyfoglalás és a fedélzeti jegyárusítás a MÁV-nál

Jávor szerint alkotmánysértő a magyar természetvédelem kivéreztetése

Jávor szerint alkotmánysértő a magyar természetvédelem kivéreztetése

Macron jól felhúzta Trumpot az európai fegyvereket Európának tervével

Macron jól felhúzta Trumpot az európai fegyvereket Európának tervével

20 évre börtönbe küldhetik a salvadori nőt, akit teherbe ejtett a megerőszakolója

20 évre börtönbe küldhetik a salvadori nőt, akit teherbe ejtett a megerőszakolója