szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Ritkán hallani a repülőn felszolgált ételt dicsőítő úti...

Kattintson ide, ha szeretné tudni, mit szolgálnak fel a gépeken
Till Bartels (Creative Commons)

Ritkán hallani a repülőn felszolgált ételt dicsőítő úti beszámolót. 

A légitársaságok weboldalán ugyan igazi gasztronómiai különlegességet ígérő, csodás fényképeket láthatunk, a valóságban viszont inkább porból készült tojásrántotta, vaj nélküli, száraz sajtos szendvics vagy „valami ízetlen hús” kerül elénk a tálcára. 

Az utazás alatti étkezésnek unaloműző funkciója is van, és talán éppen ezért vagyunk kritikusabbak, ha a légitársaságok catering szolgáltatása kerül szóba. 

Ugyanakkor hasznos tudni, hogy a repülőgépen uralkodó, a Föld felszínéhez képest alacsonyabb légnyomás miatt az ízlelésünk eleve gyengébben működik, így még a fűszeresebb ételeknek sem érezzük annyira intenzíven az ízét, mint idelent.

Mit szolgálnak fel? Kattintson ide, és kiderül!
konzern.lufthansa.com

Hogyan kerül az étel a fedélzetre?
Minden légitársaságnak van egy (vagy több) központi bázisa. Innen indulnak és ide térnek vissza az egész napos szolgálat után a repülőik. 

Itt szerelik, parkoltatják a gépeket, innen toborozzák a személyzetet, és mivel ők itt laknak, nem kell nekik szállást fizetni. 

Ugyanígy itt, a bázison állapodnak meg azzal a catering céggel, amelyik az ételt szállítja a fedélzetre. Az esetek többségében tehát az adott légitársaság gépeire a központi bázis catering cége által készített étel kerül. 

Az indulás előtt már a visszafelé jövő utasok ételét is bekészítik, hiszen a foglalási adatokból jól látható, hogy hány utasra lehet számítani.

A visszaúti menüt csak azokra a járatokra nem adják fel, amelyek valamelyik külállomáson éjszakáznak, illetve a tengerentúlra repülnek, vagyis akár 8-10 óra is eltelhet a két út között, és így az előre csomagolt ételek több órát is hűtetlenül állnának. 

Till Bartels

Kevés olyan ételtípus van, amelyik ennyi idő alatt nem romlik meg, gyakran pedig tartósítószert kell adni hozzájuk, hogy tovább frissek maradjanak. A pihenőidő alatt az alapos csomagolás ellenére ki is száradhatnak, a fedélzeti étrendben ezért szerepelnek inkább a szaftos, szószos, olajosabb fogások. 

Köretnek leggyakrabban burgonyapürét, rizottót vagy párolt zöldséget szervíroznak, mert ezek nehezebben száradnak ki, friss zöldséget inkább a kifelé úton kaphatunk.

Különleges ajánlatok
A legtöbb légitársaság ajánlatában szerepelnek speciális menük: cukor-, liszt-, fehérje- és laktózmentes ételek az allergiások részére, gyerekmenü, amit gyakran valami apróbb játék is kiegészít, és természetesen a vegetáriánusok is kérhetnek húsmentes fogást. Majdnem mindegyik légitársaság készíttet a különböző vallási előírásoknak megfelelő menüsort is. A speciális kéréseket azonban előre jelezni kell a repülőjegy vásárlásakor, mert a catering cég csak akkor készít elő ilyen menüt, ha a foglalási adatokban látja rá az igényt. 

Az internetes jegyfoglalási rendszerek zöme azonban erre nem ad lehetőséget. Ilyenkor a légitársaság honlapján érdemes tájékozódni, és kapcsolatba kell lépni az ügyfélszolgálatukkal. Sok légitársaság feltünteti a honlapján, hogy milyen fedélzeti menüt kínálnak a járatokon, ami napszakonként is változhat.

Till Bartels

Osztályok és ételek
Az árkülönbség a turista, az üzleti és az első osztályú jegyek között igazán tetemes lehet. 

A légitársaságok a megkülönböztetett földi kiszolgáláson kívül a fedélzeti szolgáltatásokból is többet nyújtanak a drágább jeggyel utazóknak. 

Az üzleti és első osztályon ülőknek az út hosszától függően meleg kendő, előétel, szélesebb italkínálat és drágább étkészlet dukál. 

A régi mondás, miszerint a szemünkkel is eszünk, ez esetben ugyanúgy igaz. 

Amellett azonban, hogy szélesebb a választék és a drágábbak az alapanyagok, a magasabb árkategóriájú osztályokra is ugyanúgy kerül fel az étel, mint a turista osztályra, ezért ezek is tartósítószert tartalmazhatnak és olajosabbak lehetnek.

Till Bartels

Az a jó kis hazai
Az úgynevezett fapados légicégek új tendenciákat hoztak a rövid távú repülés gasztronómiai kultúrájába. Itt a jegy árában nincs benne az étkeztetés, de ha valaki mégis fogyasztani szeretne, akkor azt külön pénzért teheti meg. 

A hagyományos légitársaságok, hogy lépést tarthassanak az alacsony jegyárakkal, kénytelenek csökkenteni a költségeiket. 

Mivel a fedélzeti catering mennyisége és minősége komoly költséget jelent, így tovább erősödik az a trend, hogy míg az olcsóbb turista osztályon kevesebb és gyengébb minőségű lesz az étel, addig az üzleti és első osztályon a drága jegyárért cserébe egyre exkluzívabb, magasabb szintű kiszolgálást fognak kapni az utasok. 

Jöhet tehát a repülők fedélzetén is az otthonról hozott rántott hús, amit azonban inkább nejlonfóliába érdemes csomagolni, az alufóliával ugyanis a biztonsági átvilágításkor meggyűlhet a bajunk.

Kékesi Zsuzsa

A cikk teljes terjedelmében az Utazás Plusz 2009 magazinban olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!