szerző:
travelline.hu

Ritkán hallani a repülőn felszolgált ételt dicsőítő úti...

Kattintson ide, ha szeretné tudni, mit szolgálnak fel a gépeken
©

Ritkán hallani a repülőn felszolgált ételt dicsőítő úti beszámolót. 

A légitársaságok weboldalán ugyan igazi gasztronómiai különlegességet ígérő, csodás fényképeket láthatunk, a valóságban viszont inkább porból készült tojásrántotta, vaj nélküli, száraz sajtos szendvics vagy „valami ízetlen hús” kerül elénk a tálcára. 

Az utazás alatti étkezésnek unaloműző funkciója is van, és talán éppen ezért vagyunk kritikusabbak, ha a légitársaságok catering szolgáltatása kerül szóba. 

Ugyanakkor hasznos tudni, hogy a repülőgépen uralkodó, a Föld felszínéhez képest alacsonyabb légnyomás miatt az ízlelésünk eleve gyengébben működik, így még a fűszeresebb ételeknek sem érezzük annyira intenzíven az ízét, mint idelent.

Mit szolgálnak fel? Kattintson ide, és kiderül!
©

Hogyan kerül az étel a fedélzetre?
Minden légitársaságnak van egy (vagy több) központi bázisa. Innen indulnak és ide térnek vissza az egész napos szolgálat után a repülőik. 

Itt szerelik, parkoltatják a gépeket, innen toborozzák a személyzetet, és mivel ők itt laknak, nem kell nekik szállást fizetni. 

Ugyanígy itt, a bázison állapodnak meg azzal a catering céggel, amelyik az ételt szállítja a fedélzetre. Az esetek többségében tehát az adott légitársaság gépeire a központi bázis catering cége által készített étel kerül. 

Az indulás előtt már a visszafelé jövő utasok ételét is bekészítik, hiszen a foglalási adatokból jól látható, hogy hány utasra lehet számítani.

A visszaúti menüt csak azokra a járatokra nem adják fel, amelyek valamelyik külállomáson éjszakáznak, illetve a tengerentúlra repülnek, vagyis akár 8-10 óra is eltelhet a két út között, és így az előre csomagolt ételek több órát is hűtetlenül állnának. 

©

Kevés olyan ételtípus van, amelyik ennyi idő alatt nem romlik meg, gyakran pedig tartósítószert kell adni hozzájuk, hogy tovább frissek maradjanak. A pihenőidő alatt az alapos csomagolás ellenére ki is száradhatnak, a fedélzeti étrendben ezért szerepelnek inkább a szaftos, szószos, olajosabb fogások. 

Köretnek leggyakrabban burgonyapürét, rizottót vagy párolt zöldséget szervíroznak, mert ezek nehezebben száradnak ki, friss zöldséget inkább a kifelé úton kaphatunk.

Különleges ajánlatok
A legtöbb légitársaság ajánlatában szerepelnek speciális menük: cukor-, liszt-, fehérje- és laktózmentes ételek az allergiások részére, gyerekmenü, amit gyakran valami apróbb játék is kiegészít, és természetesen a vegetáriánusok is kérhetnek húsmentes fogást. Majdnem mindegyik légitársaság készíttet a különböző vallási előírásoknak megfelelő menüsort is. A speciális kéréseket azonban előre jelezni kell a repülőjegy vásárlásakor, mert a catering cég csak akkor készít elő ilyen menüt, ha a foglalási adatokban látja rá az igényt. 

Az internetes jegyfoglalási rendszerek zöme azonban erre nem ad lehetőséget. Ilyenkor a légitársaság honlapján érdemes tájékozódni, és kapcsolatba kell lépni az ügyfélszolgálatukkal. Sok légitársaság feltünteti a honlapján, hogy milyen fedélzeti menüt kínálnak a járatokon, ami napszakonként is változhat.

©

Osztályok és ételek
Az árkülönbség a turista, az üzleti és az első osztályú jegyek között igazán tetemes lehet. 

A légitársaságok a megkülönböztetett földi kiszolgáláson kívül a fedélzeti szolgáltatásokból is többet nyújtanak a drágább jeggyel utazóknak. 

Az üzleti és első osztályon ülőknek az út hosszától függően meleg kendő, előétel, szélesebb italkínálat és drágább étkészlet dukál. 

A régi mondás, miszerint a szemünkkel is eszünk, ez esetben ugyanúgy igaz. 

Amellett azonban, hogy szélesebb a választék és a drágábbak az alapanyagok, a magasabb árkategóriájú osztályokra is ugyanúgy kerül fel az étel, mint a turista osztályra, ezért ezek is tartósítószert tartalmazhatnak és olajosabbak lehetnek.

©

Az a jó kis hazai
Az úgynevezett fapados légicégek új tendenciákat hoztak a rövid távú repülés gasztronómiai kultúrájába. Itt a jegy árában nincs benne az étkeztetés, de ha valaki mégis fogyasztani szeretne, akkor azt külön pénzért teheti meg. 

A hagyományos légitársaságok, hogy lépést tarthassanak az alacsony jegyárakkal, kénytelenek csökkenteni a költségeiket. 

Mivel a fedélzeti catering mennyisége és minősége komoly költséget jelent, így tovább erősödik az a trend, hogy míg az olcsóbb turista osztályon kevesebb és gyengébb minőségű lesz az étel, addig az üzleti és első osztályon a drága jegyárért cserébe egyre exkluzívabb, magasabb szintű kiszolgálást fognak kapni az utasok. 

Jöhet tehát a repülők fedélzetén is az otthonról hozott rántott hús, amit azonban inkább nejlonfóliába érdemes csomagolni, az alufóliával ugyanis a biztonsági átvilágításkor meggyűlhet a bajunk.

Kékesi Zsuzsa

A cikk teljes terjedelmében az Utazás Plusz 2009 magazinban olvasható.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Ibizai botránya után kizárták Strachét a Szabadságpártból

Ibizai botránya után kizárták Strachét a Szabadságpártból

Hilton, Intercontinental – a legnagyobb szállodaláncok is részt vettek a szexkereskedelemben?

Hilton, Intercontinental – a legnagyobb szállodaláncok is részt vettek a szexkereskedelemben?

Orbán az EU-csúcsról: Nem győztünk, de esélyt teremtettünk a győzelemre

Orbán az EU-csúcsról: Nem győztünk, de esélyt teremtettünk a győzelemre

Lakóház robbant fel Németországban, sok a sérült

Lakóház robbant fel Németországban, sok a sérült

Antiszemita bábuk miatt repült a világörökségek listájáról egy híres belga karnevál

Antiszemita bábuk miatt repült a világörökségek listájáról egy híres belga karnevál

Orbán levélben gratulált Boris Johnsonnak

Orbán levélben gratulált Boris Johnsonnak