szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez számos panasz érkezik a...

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez számos panasz érkezik a légiutazással kapcsolatban. Egy diszkont légitársaság járata nem szállt fel és két óra várakozás után mindenkit hazaküldtek, arra hivatkozva, hogy köd miatt nem indítható el a gép. Mivel pár óra elteltével sem indult járat, a légitársaság viszont nem ajánlott fel semmilyen alternatív megoldást, az utasok maguk szervezték meg a hazautat, buszt béreltek saját költségükön. Az OFE szerint ez az eljárás kifogásolható, az utasok kártalanítást kérhetnek, ha bizonyítani, illetve számszerűsíteni tudják kárukat. 2007 nyarán egy légitársaság törölte a Párizs-Budapest járatát. Az utasok ebben az esetben is maguk szervezték meg hazajutásukat autóbusszal. A légitársaság nem fizetett kártalanítást arra hivatkozva, hogy a törlést rajtuk kívül álló elháríthatatlan körülmény, műszaki hiba okozta. A későbbi békéltető testületi eljárás során bebizonyosodott, hogy a légitársaság tényleg nem köteles kártérítést fizetni. A buszbérlés költségeit végül állta a cég, de kötelessége lett volna az ellátásról is gondoskodni a következő járat indulásáig, mely bár hiába vártak az utasok, másnap sem érkezett meg.


Amennyiben járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják (például túlfoglalásra hivatkozva), kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk, emellett a légitársaságnak gondoskodnia kell az ellátásunkról.. Kártalanításkor a repülőút távolságától függően 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk. Járattörlés esetén azonban nem jár kártalanítás, ha tájékoztattak bennünket a törlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulási időpontot megelőzően, vagy az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlanak fel, illetve ha a járat törlését rendkívüli körülmények okozzák.

Amennyiben a légifuvarozó arra számít, hogy egy járat indulása a menetrend szerinti induláshoz képest késni fog, a várakozási idővel ésszerű arányban frissítőket, díjmentes telefonálási lehetőséget kell felajánlania, emellett szállást is biztosítania kell, ha egy vagy több éjszakai ott tartózkodás szükséges.

Késésnek számít:
• 2 óra 1500 km-es vagy annál rövidebb útnál;
• 3 óra az összes Közösségen belüli, 1500 km-nél hosszabb út és az összes egyéb, 1500 és 3500 km közötti út esetén ;
• 4 óra a fentieken túl;
• 5 órás késés esetén a jegy vételi árának 7 napon belüli visszatérítésére vagyunk jogosultak.

A fenti történetek is bizonyítják, hogy hasznunkra válik, ha fogyasztóként ismerjünk a minket megillető jogokat. Ezért is indult tavaly októberben az EU fogyasztóvédelmi kampánya, amely a magyar állampolgárokat tájékoztatja az itthon és más uniós tagállamokban őket megillető fogyasztói jogokról. A kampány szlogenje: „Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!”

Magyarországon további információért és tanácsért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről olvashatnak a Kosár c. magazinban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!