Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20227130-c064-4a3b-adb6-bcde0518c63d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azzal számol, hogy ha elég ember megy ki, akkor a rendőrök zárják le az Erzsébet hidat.","shortLead":"Azzal számol, hogy ha elég ember megy ki, akkor a rendőrök zárják le az Erzsébet hidat.","id":"20250417_hadhazy-akos-tuntetes-ferenciek-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20227130-c064-4a3b-adb6-bcde0518c63d.jpg","index":0,"item":"eee73313-c962-49d1-95bc-77b417879851","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_hadhazy-akos-tuntetes-ferenciek-tere","timestamp":"2025. április. 17. 11:59","title":"Hadházy Ákos ismét a Ferenciek terére szervez tüntetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4047771f-4e4c-438c-9cb2-735189ca41d5","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen szó munkába járásról vagy szabadidős programról. Az elektromos bringák terjedésével már az életkor sem (akkora) akadály, ami a kerékpárhasználók korösszetételén is meglátszik. Budapesten egyszerre van „autósüldözés” és elégtelen infrastruktúra, közben az a cél, hogy a következő öt évben robbanásszerűen növekedjen a biciklivel járók aránya.","shortLead":"Sorra dőltek meg az elmúlt években a biciklis rekordok Magyarországon: egyre többen és egyre többet kerekeznek, legyen...","id":"20250417_hvg-e-bicikli-senior-biciklizes-e-bringa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4047771f-4e4c-438c-9cb2-735189ca41d5.jpg","index":0,"item":"a3538cc3-62df-42ca-9ed7-d692bc4f8784","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-e-bicikli-senior-biciklizes-e-bringa","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Új biciklis forradalom Magyarországon: az e-bringák megnyitották az utat az idősebbek előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hazai részvénypiac fialt a legjobban.","shortLead":"A hazai részvénypiac fialt a legjobban.","id":"20250417_Kivalo-evuk-volt-tavaly-a-befektetesi-alapoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544.jpg","index":0,"item":"e60ee944-9cd4-4d76-aa16-2f555af3af45","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Kivalo-evuk-volt-tavaly-a-befektetesi-alapoknak","timestamp":"2025. április. 17. 13:05","title":"Kiváló évük volt tavaly a befektetési alapoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót, márpedig hamarosan érkezhet a számla a meggondolatlan deficitért. A világ dolga most az, hogy túlélje a Trump-féle őrületet, Amerikáé pedig az, hogy véget vessen annak. Putyin leginkább attól fél, hogy hazatérnek Ukrajnából a dühös katonák.","shortLead":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót...","id":"20250417_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"995c2823-9ef4-4aa0-91da-f3bab08e6bd1","keywords":null,"link":"/360/20250417_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 17. 10:58","title":"Financial Times-kommentár: Trump félúton van afelé, hogy rendőrállamot csináljon Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem siet eléggé a kamatcsökkentésekkel.","shortLead":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem...","id":"20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"1155b0b9-8e74-4326-80c9-372cdcca01f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","timestamp":"2025. április. 17. 15:18","title":"Trump nekitámadt Powellnek a kamatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70ffdeeb-2cba-4058-9871-777b758b4250","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezebb lesz az adatok ellopása az androidos készülékeken, köszönhetően annak, hogy azok, ha nem oldják fel őket a megfelelő módon, néhány naponta maguktól újraindulnak majd.","shortLead":"Nehezebb lesz az adatok ellopása az androidos készülékeken, köszönhetően annak, hogy azok, ha nem oldják fel őket...","id":"20250417_google-android-eszkozok-automatikus-ujraindulas-adatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70ffdeeb-2cba-4058-9871-777b758b4250.jpg","index":0,"item":"d67541ee-7351-4598-9033-55e2254d8b0a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_google-android-eszkozok-automatikus-ujraindulas-adatvedelem","timestamp":"2025. április. 17. 08:03","title":"Hamarosan magától újraindulhat a mobilja, és ennek nagyon is lesz értelme","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","shortLead":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","id":"20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"bd309a20-c9b3-43ee-a1ce-7c6ff766bbae","keywords":null,"link":"/elet/20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","timestamp":"2025. április. 17. 14:31","title":"A Munkácsy-díjat nyert giccsfestő egy korábbi kötcsei piknikre a saját művét vitte ajándékba Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem közvetlenül új termékek létrehozására használják, például gyógyszereket fejlesztenek ki a segítségével – mondja Ales Holecek, az idén éppen 50 éves Microsoft technológiai igazgatója.","shortLead":"Az a legizgalmasabb szint, amikor a mesterséges intelligenciát (MI) már nemcsak adatok könnyebb feldolgozásához, hanem...","id":"20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2294586-c679-429c-ac6d-af330fb9753b.jpg","index":0,"item":"c2658681-8726-4c31-b8d4-957a2ad99d7d","keywords":null,"link":"/360/20250417_ai5-ales-holecek-interju-microsoft-technologia-igazgato-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 17. 18:00","title":"Elértünk arra a pontra, ahonnan MI-ügynökök veszik át a mindennapokat. Mi következik most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit...
„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit is el lehet rá költeni, hogy egy átlagember felszisszen a hallatára” – foglalta össze tapasztalatait a HVG-nek Czimmermann Tibor, a Karavándor magazin felelős szerkesztője. Állításának második feléről bárki meggyőződhet néhány perc alatt az interneten, hiszen a lakóautó-kölcsönzésben érdekelt hazai cégek honlapjain még csak nem is kell a luxuskategóriát böngészni, hogy napi 45 ezer forint feletti bruttó bérleti díjakkal találkozzunk. Márpedig a főszezonban minimum egy hétre kínált járgányokkal való vakációzásban ez csak a költségek egy – bár tagadhatatlanul tetemes – része.
A félmillió forintos nyaralás a válságos években elriasztó lehet, ám alapos előkészítéssel a költség jócskán lefaragható, másrészt akár másodlagos is lehet azoknak, akik a „hátamon a házam” életérzésre vágynak. A helyhez nem kötött komfort persze néha csalóka is lehet, mert a kombinált járművekben hiába alapfelszereltség a beépített zuhanyzó, a vécé, a gázfőző, a mosogató és a hűtőszekrény, valamint a franciaágyak, az európai országok többségében tilos velük közterületen éjszakázni. Nem engedélyezik ezt például Horvátországban, Görögországban, Nagy-Britanniában és Hollandiában sem, akárcsak Magyarországon, ami persze nem jelenti azt, hogy egy utcai parkolóban vagy egy tér szélén diszkréten vadkempingezők mindenképpen büntetésre számíthatnak.
Az e területen liberális Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban viszont elvileg bárhol el lehet tölteni alkalomszerűen egy éjszakát, arra kell csak figyelni, nincs-e helyi tiltás. Tőlünk Nyugatra – elsősorban a forgalmasabb útvonalak mentén – számos helyen lehet kifejezetten lakóautósoknak (és lakókocsisoknak) kialakított éjszakázóhelyeket találni, ahol 1–10 euró fejében vizet, áramot lehet vételezni, és meg lehet szabadulni a vécétartályok tartalmától.
Ennél jóval mélyebbre kell a pénztárcába nyúlni a kempingekben, pedig sokukban a lakóautósoktól sem kérnek (jelentősen) többet, mint a személyautóval sátorozni érkezőktől. A német autóklub, az ADAC tavalyi felmérése szerint a nyugat-európai országokban (Németországot kivéve) így is csak a nem frekventált helyek egyszerűbb kempingjeiben lehet megúszni egy éjszakát 30-35 euró alatt. De persze sokat, akár 20-30 százalékos megtakarítást is jelenthet az előfoglalás, vagy ha valaki egy korábban már felkeresett táborhelyre tér vissza.
Paradox módon a gondos előkészítés a kulcsa az elvileg szinte korlátlan szabadságot ígérő lakóautós csatangolásnak, ha az ár is számít. A kereskedői akciókat figyelők például már napi 30 ezer forintért is találhatnak járművet (a 10-11., illetve a 14-15. napon túli bérlésnél általában kedvezmények járnak). Érdemes az útba ejtendő célpontokat is alaposan feltérképezni interneten, netán az ugyanott közzétett számos úti beszámolót böngészni. Jól lehet ugyanis takarékoskodni a helyismeret révén, például a városokba sok helyen be nem engedett lakóautónak olcsó és biztonságos, a tömegközlekedéshez közeli parkolót keresve. Nem nagyon lehet viszont spórolni a – 100 kilométerenként nagyjából 9-10 liter gázolajjal kalkulálható – fogyasztáson, valamint a főzéshez használt gázpalack (tíznapos túra esetén mintegy 10 ezer forintos) költségén. Szinte minden kereskedő felszámít (általában 15 ezer forintos) előkészítési díjat, a kaució 200–500 ezer forintos – problémamentes út végén visszajáró – összegéről nem is beszélve. A túlzott spórolás is megbosszulhatja magát – állítja Czimmermann, ezért szerinte mindenképpen kétévesnél fiatalabb, még garanciális lakóautóval szabad csak elindulni, ellenkező esetben az utazás sikere a vakszerencsén múlik.
Mindezeket figyelembe véve igen nehéz a rendszerint több mint tíznapos lakóautós nyaralást – amelynél csak a járműbérleti díjak akár 200 ezer forintos eltérést mutathatnak – összevetni bármely más üdülési formával. A HVG mégis megkísérelte kiszámolni, hogy csak az átlagos úti- és szállásköltségeket nézve mire számíthat egy kétgyerekes „átlagcsalád” 2010 nyarán, ha mondjuk a dalmát tengerpartra, illetve a katalán Costa Bravára indul. A kemping- és apartmanárakat is figyelembe véve (a horvát tengerpartnál autós, míg a spanyol útnál fapados repülős utazással kalkulálva) úgy tűnik, a távolabbi célpont esetében már különösebb megszállottság nélkül is belátható a lakóautózás előnye. Naponta (és fejenként) még a közepesen drága lakóautóval is 3 ezer forinttal kevesebből kijön az ilyen nyaralás, mint a repülős-apartmanos.
Talán ezért is van, hogy míg a világ számos országában egyre elterjedtebb a lakóautózás, Magyarországon (statisztikai adatok híján) becslések szerint mindössze 3-5 ezren hódolnak e szenvedélynek, a bérlésbe pedig talán még ezren sem vágnak bele évente. A műfajjal való ismerkedéshez hozzáértők mégis inkább ezt javasolják, mivel a megbízható műszaki állapotú, néhány éves járgányok ára 6-8 millió forintnál kezdődik.