Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy az egy ellen harcolna Donald Trump tanácsadója az orosz elnökkel. Bejegyzésében arról is írt, hogy az ő Starlink-rendszere nélkül összeomlana az ukrán ellenállás.","shortLead":"Egy az egy ellen harcolna Donald Trump tanácsadója az orosz elnökkel. Bejegyzésében arról is írt, hogy az ő...","id":"20250309_Elon-Musk-kihivta-egy-verekedesre-Vlagyimir-Putyint-a-tet-Ukrajna-volna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0.jpg","index":0,"item":"ce5a8805-4ee4-4d5c-bdce-97406297a83b","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-kihivta-egy-verekedesre-Vlagyimir-Putyint-a-tet-Ukrajna-volna","timestamp":"2025. március. 09. 16:09","title":"Elon Musk verekedni hívta Vlagyimir Putyint, a tét Ukrajna volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f073350-d3e6-425e-ae84-30d9eb097520","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter szerint történelmi megállapodásról van szó.","shortLead":"Szijjártó Péter szerint történelmi megállapodásról van szó.","id":"20250310_szijjarto-peter-roman-magyar-gazszolidaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f073350-d3e6-425e-ae84-30d9eb097520.jpg","index":0,"item":"b3360bab-6e5c-45d4-a899-3898eb2e4d6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_szijjarto-peter-roman-magyar-gazszolidaritas","timestamp":"2025. március. 10. 11:24","title":"Gázszolidaritási megállapodást kötött Magyarország Romániával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra","category":"itthon","description":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak a sok ezer embernek az egyike, aki az egészségügy méltatlan helyzete miatt tüntetett szombaton a Kossuth Lajos téren. ","shortLead":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak...","id":"20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c.jpg","index":0,"item":"07f88f7b-de36-43c7-9845-24f904c8aa81","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 09:14","title":"„Lassan 50 éves vagyok, az én számat már nem fogja be senki” – tízezren nézték meg, van-e még jövője az egészségügynek, vagy el kell innen menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5004571c-1638-4f1c-9a4f-b369eb7db121","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elég sokkoló lehet egy ilyet közelről megélni. ","shortLead":"Elég sokkoló lehet egy ilyet közelről megélni. ","id":"20250310_Video-szetrobbant-kamion-kereke-M3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5004571c-1638-4f1c-9a4f-b369eb7db121.jpg","index":0,"item":"262f60d5-dcb4-4bdc-8de5-033fd1d5ab42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_Video-szetrobbant-kamion-kereke-M3","timestamp":"2025. március. 10. 12:19","title":"Videó: Szétrobbant egy kamion kereke az M3-ason, pont egy autó mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","shortLead":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","id":"20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e.jpg","index":0,"item":"e90147bd-888a-4914-bd5a-cf88aa6b5ab6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","timestamp":"2025. március. 08. 16:03","title":"Szétkapták az iPhone 16e-t, több meglepetés is van a hátlap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","shortLead":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","id":"20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1.jpg","index":0,"item":"f4864d5d-4837-4f63-8fd3-6263b6a98f96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","timestamp":"2025. március. 10. 07:21","title":"Íme a legújabb Skoda Octavia RS rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a288e0c5-211b-4288-9202-29a3e7e03d72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"18-as kerekekkel és extráktól mentes utastérrel így mutat az Audi napokban leleplezett új kombija.","shortLead":"18-as kerekekkel és extráktól mentes utastérrel így mutat az Audi napokban leleplezett új kombija.","id":"20250310_felre-a-puccparadeval-igy-fest-az-uj-audi-a6-avant-fapadosan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a288e0c5-211b-4288-9202-29a3e7e03d72.jpg","index":0,"item":"62ff4585-81fa-48e9-8360-c2b68652eb90","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_felre-a-puccparadeval-igy-fest-az-uj-audi-a6-avant-fapadosan","timestamp":"2025. március. 10. 08:41","title":"Félre a puccparádéval, így fest az új Audi A6 fapadosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit...
„A lakóautós utazást olyan csekély költségből ki lehet hozni, hogy azt senki sem hiszi el, aki nem próbálta, de annyit is el lehet rá költeni, hogy egy átlagember felszisszen a hallatára” – foglalta össze tapasztalatait a HVG-nek Czimmermann Tibor, a Karavándor magazin felelős szerkesztője. Állításának második feléről bárki meggyőződhet néhány perc alatt az interneten, hiszen a lakóautó-kölcsönzésben érdekelt hazai cégek honlapjain még csak nem is kell a luxuskategóriát böngészni, hogy napi 45 ezer forint feletti bruttó bérleti díjakkal találkozzunk. Márpedig a főszezonban minimum egy hétre kínált járgányokkal való vakációzásban ez csak a költségek egy – bár tagadhatatlanul tetemes – része.
A félmillió forintos nyaralás a válságos években elriasztó lehet, ám alapos előkészítéssel a költség jócskán lefaragható, másrészt akár másodlagos is lehet azoknak, akik a „hátamon a házam” életérzésre vágynak. A helyhez nem kötött komfort persze néha csalóka is lehet, mert a kombinált járművekben hiába alapfelszereltség a beépített zuhanyzó, a vécé, a gázfőző, a mosogató és a hűtőszekrény, valamint a franciaágyak, az európai országok többségében tilos velük közterületen éjszakázni. Nem engedélyezik ezt például Horvátországban, Görögországban, Nagy-Britanniában és Hollandiában sem, akárcsak Magyarországon, ami persze nem jelenti azt, hogy egy utcai parkolóban vagy egy tér szélén diszkréten vadkempingezők mindenképpen büntetésre számíthatnak.
Az e területen liberális Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban viszont elvileg bárhol el lehet tölteni alkalomszerűen egy éjszakát, arra kell csak figyelni, nincs-e helyi tiltás. Tőlünk Nyugatra – elsősorban a forgalmasabb útvonalak mentén – számos helyen lehet kifejezetten lakóautósoknak (és lakókocsisoknak) kialakított éjszakázóhelyeket találni, ahol 1–10 euró fejében vizet, áramot lehet vételezni, és meg lehet szabadulni a vécétartályok tartalmától.
Ennél jóval mélyebbre kell a pénztárcába nyúlni a kempingekben, pedig sokukban a lakóautósoktól sem kérnek (jelentősen) többet, mint a személyautóval sátorozni érkezőktől. A német autóklub, az ADAC tavalyi felmérése szerint a nyugat-európai országokban (Németországot kivéve) így is csak a nem frekventált helyek egyszerűbb kempingjeiben lehet megúszni egy éjszakát 30-35 euró alatt. De persze sokat, akár 20-30 százalékos megtakarítást is jelenthet az előfoglalás, vagy ha valaki egy korábban már felkeresett táborhelyre tér vissza.
Paradox módon a gondos előkészítés a kulcsa az elvileg szinte korlátlan szabadságot ígérő lakóautós csatangolásnak, ha az ár is számít. A kereskedői akciókat figyelők például már napi 30 ezer forintért is találhatnak járművet (a 10-11., illetve a 14-15. napon túli bérlésnél általában kedvezmények járnak). Érdemes az útba ejtendő célpontokat is alaposan feltérképezni interneten, netán az ugyanott közzétett számos úti beszámolót böngészni. Jól lehet ugyanis takarékoskodni a helyismeret révén, például a városokba sok helyen be nem engedett lakóautónak olcsó és biztonságos, a tömegközlekedéshez közeli parkolót keresve. Nem nagyon lehet viszont spórolni a – 100 kilométerenként nagyjából 9-10 liter gázolajjal kalkulálható – fogyasztáson, valamint a főzéshez használt gázpalack (tíznapos túra esetén mintegy 10 ezer forintos) költségén. Szinte minden kereskedő felszámít (általában 15 ezer forintos) előkészítési díjat, a kaució 200–500 ezer forintos – problémamentes út végén visszajáró – összegéről nem is beszélve. A túlzott spórolás is megbosszulhatja magát – állítja Czimmermann, ezért szerinte mindenképpen kétévesnél fiatalabb, még garanciális lakóautóval szabad csak elindulni, ellenkező esetben az utazás sikere a vakszerencsén múlik.
Mindezeket figyelembe véve igen nehéz a rendszerint több mint tíznapos lakóautós nyaralást – amelynél csak a járműbérleti díjak akár 200 ezer forintos eltérést mutathatnak – összevetni bármely más üdülési formával. A HVG mégis megkísérelte kiszámolni, hogy csak az átlagos úti- és szállásköltségeket nézve mire számíthat egy kétgyerekes „átlagcsalád” 2010 nyarán, ha mondjuk a dalmát tengerpartra, illetve a katalán Costa Bravára indul. A kemping- és apartmanárakat is figyelembe véve (a horvát tengerpartnál autós, míg a spanyol útnál fapados repülős utazással kalkulálva) úgy tűnik, a távolabbi célpont esetében már különösebb megszállottság nélkül is belátható a lakóautózás előnye. Naponta (és fejenként) még a közepesen drága lakóautóval is 3 ezer forinttal kevesebből kijön az ilyen nyaralás, mint a repülős-apartmanos.
Talán ezért is van, hogy míg a világ számos országában egyre elterjedtebb a lakóautózás, Magyarországon (statisztikai adatok híján) becslések szerint mindössze 3-5 ezren hódolnak e szenvedélynek, a bérlésbe pedig talán még ezren sem vágnak bele évente. A műfajjal való ismerkedéshez hozzáértők mégis inkább ezt javasolják, mivel a megbízható műszaki állapotú, néhány éves járgányok ára 6-8 millió forintnál kezdődik.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.