Óriás muszlim fátyol Párizs szívében

Utolsó frissítés:

Gigantikus muszlim fejkendő lett a híres múzeum, a Louvre új szárnya a városközpontban. Az építészeti remekművet mindenki csak Fátyolként ismeri, alkotói szerint valóban gigantikus muszlim fejkendő lesz Párizs szívében. A szárnyat teljes egészében az iszlám művészetnek szentelik majd.

Al-Waleed bin Talal és Nicolas Sarkozy a Louvre-ban
Óriás építmény, óriási pénzadomány
© AP
Jaques Chirac, a franciák ex-elnöke az iraki háború előtt jött elő azzal az ötlettel, hogy a híres párizsi múzeumnak, a Louvre-nak épüljön új szárnya, amely kizárólag az iszlám műkincseknek ad otthont. A hely értelmét abban látta, hogy hangsúlyozná a háborúellenes nézeteket és tompítaná a különböző kultúrák olykor agresszív ütközését. Nicolas Sarkozy, Franciaország jelenlegi elnöke nemrégiben rakta le az alapkövet és ugyancsak támogatja az ötletet, ám ő a franciák és arabok közötti barátság jeleként tekint a majdani épületre, amely Párizs legbátrabb építészeti próbálkozása lesz, mióta I. M Pei, azaz Ieoh Ming Pei húsz évvel ezelőtt megépítette a múzeum óriási üvegpiramisát.

A Louvre a világ legnépszerűbb múzeuma, több mint 8 millió látogatót regisztrált a tavalyi évben. Ha a Fátyol elkészül, akkor az intézmény valóban egyedülálló művészeti élményt nyújt majd, hiszen a világ legnagyobb iszlám gyűjteményével kiegészülve valóban a legnagyobb műgyűjteményt tudhatja magáénak. A 86 millió euróba kerülő, 3000 négyzetméter alapterületű épületet 2010-ben adják át. A tervek szerint a Louvre neoklasszikus kertjében épül majd fel, úgy, hogy nem veszi el a kert egyetlen centiméterét sem, mert mint egy „átlátszó fátyol”, két emelet magasan a kert fölé nyúlik majd.

Az építmény egyik építésze, Rudy Ricciotti szerint „Franciaországnak ötmillió muszlim lakója van, ezért elengedhetetlen, hogy legyen egy hely az országban, amely róluk beszél. Ez egy politikai múzeum a szó pozitív értelmében, hiszen ezzel azt akarjuk kinyilvánítani, hogy az ország törődik összes lakójával.”

A Louvre már így is a világ legnagyobb iszlám műgyűjteményének tulajdonosa. Ez több mint tízezer művet jelent, amelyek a 7. századtól egészen a 19. századig fogják át az iszlám művészetet, egyebek mellett üvegszobrokkal, kerámiákkal, szőnyegekkel. A legtöbb darab azonban az elmúlt húsz évben egy raktárban árválkodott és nem kaphatta meg azt a kiváltságos figyelmet, amely a nyugati művészetnek pusztán létezése okán „jár”.

Sarkozy nemrég a Louvre-ban mondott beszédet, amelyben kijelentette, hogy „Franciaország békét akar nyugat és kelet között, s nem háborút”. Az eseményre a szaúdi herceg, Al-Waleed bin Talal is elkísérte, aki 17 millió eurót ajánlott fel a Fátyol megvalósulásához. Ez eddig a legmagasabb, művészettámogatásra nyújtott személyes adomány Franciaországban. A multimilliárdos Al-Waleed herceg egyébként nagy barátja a franciáknak, s rajongója kultúrájuknak. Amúgy pedig ő a francia Disneyland egyik legfőbb részvényese és az exkluzív V. György Hotel tulajdonosa is Párizsban.

Sophie Makariou-t, a Louvre iszlám szárnyának a kurátorát a The Guardian brit napilap arról kérdezte, mit gondol a szaúdi támogatásról annak fényében, hogy az arab világot az iszlám örökség elzártságának egyik okaként emlegetik - elsősorban a vallásértelmezés miatt. Makariou erre úgy reagált: „Itt az ideje, hogy elrugaszkodjunk a bebetonozott eszméktől. 2006-ban 136 műkincset vittünk Szaúd-Arábiába, egy kiállításra, amire több mint négyszázezer ember volt kíváncsi a két hónap leforgása alatt.”

Nos, valóban: mi ez, ha nem siker? Főleg, hogy a közvélemény határozottan támogatja az új szárny megépülését. Ám éppen e közvélemény egy része szerint az új múzeumépületet politikai célokra használni hipokrita dolog azok után, hogy a francia iskolákban nemrég kategorikusan megtiltották a fátyol (a hidzsáb) és a csador viselését.

Krisztina O'Brien