Tiniken kisérleteznek, hogy megjósolják egy popszám sikerét
Az amerikai Georgia államban lévő Emory Egyetem kutatói összefüggést találtak a fiatalok bizonyos agyi aktivitása és a...
Az amerikai Georgia államban lévő Emory Egyetem kutatói összefüggést találtak a fiatalok bizonyos agyi aktivitása és a zenék népszerűsége között. Eredményeiket a Journal of Consumer Psychology című szaklapban jelentették meg.
A bemutatott tanulmány egy 2006-os kutatásra utal vissza. Akkor a tudósok 27, 12 és 17 év közötti fiatallal hallgattattak meg ismeretlen popdalokat, mialatt mágneses rezonancia képalkotó eljárás (MRI) segítségével vizsgálták agyi aktivitásukat. A résztvevőkkel értékeltették az egyes zeneszámokat.
Három évvel később a tanulmányt vezető Gregory Berns az American Idol című tehetségkutató versenyben hallotta viszont a kutatásba bevont egyik dalt. Ekkor kezdett el vizsgálódni az után, vajon a dalok sikere megjósolható volt-e a fiatalok agyi aktivitásának ismeretében.
Berns a 2006-os kutatási eredmények fényében vizsgálta meg azokat a dalokat, amelyek sikeresek voltak eladás szempontjából 2007 és 2010 között. Az eladási adatok és az agy úgynevezett ventrális striátum területén mutatott aktivitása között a szakértők összefüggést fedeztek fel. Ez alapján a dalok egyharmadánál előre megjósolható volt a siker.
Azokban az esetekben, amikor a ventrális striátum nem reagált a lejátszott zenére, a dal kilencven százalékban nem is aratott sikert a későbbiekben sem.
A bemutatott tanulmány egy 2006-os kutatásra utal vissza. Akkor a tudósok 27, 12 és 17 év közötti fiatallal hallgattattak meg ismeretlen popdalokat, mialatt mágneses rezonancia képalkotó eljárás (MRI) segítségével vizsgálták agyi aktivitásukat. A résztvevőkkel értékeltették az egyes zeneszámokat.
Három évvel később a tanulmányt vezető Gregory Berns az American Idol című tehetségkutató versenyben hallotta viszont a kutatásba bevont egyik dalt. Ekkor kezdett el vizsgálódni az után, vajon a dalok sikere megjósolható volt-e a fiatalok agyi aktivitásának ismeretében.
Berns a 2006-os kutatási eredmények fényében vizsgálta meg azokat a dalokat, amelyek sikeresek voltak eladás szempontjából 2007 és 2010 között. Az eladási adatok és az agy úgynevezett ventrális striátum területén mutatott aktivitása között a szakértők összefüggést fedeztek fel. Ez alapján a dalok egyharmadánál előre megjósolható volt a siker.
Azokban az esetekben, amikor a ventrális striátum nem reagált a lejátszott zenére, a dal kilencven százalékban nem is aratott sikert a későbbiekben sem.