szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Letűnhetnek a kuponos-bónuszos napi ajánlatokat kínáló cégek arany napjai: itthon nemrég kezdett virágozni az Amerikából átvett e-kereskedelmi rendszer, de az USA-ban már két nagy piaci szereplő is visszavonulót fújt.

Nem állítjuk, hogy a kuponos-bónuszos napi ajánlatokat kínáló internetes közvetítő cégek egy csapásra lehúzzák majd a rolót. Nyilván még jó ideig bombázzák majd az impulzusvásárlásra csábító ajánlatokkal az embereket. Akik pedig még sokáig bedőlnek az 50-70-80, akár 90 százalékos, limitált ideig tartó, egyszeri ajánlatoknak, és vásárolnak dolgokat, amikre valójában nincs szükségük. De az a tény, hogy két jelentős piaci szereplő is visszavonulót fújt, a piacvezetőnek pedig felére esett a forgalma, azt mutatja, hogy már nem olyan gigantikusan jó üzlet a kuponos-bónuszos ajánlatok gyűjtése, mint volt – áll a Mashable cikkében.


 
Ketten is kihátráltak

Négy hónap tesztüzemet követően a múlt héten bezárták a Facebook napi vásárlási ajánlatokat kínáló oldalát, a Facebook Dealst. Az eredeti tervek szerint a Groupon egyik legnagyobb versenytársává szerették volna fejleszteni, de nem teszik. Ehelyett  az Ads, Pages és  Sponsored Stories szolgáltatásokra fókuszálnak, így segítve a kis- és középvállalatokat.

Gyanús, hogy a Facebook - 750 millió felhasználóval a rendszerben – miért nem tudta aranybányává változtatni a napi ajánlatos üzletet. Ráadásul a közösségi oldal nem egyedül hátrál ki: a BusinessWeek híre szerint egy másik nagy játékos, a Yelp is feladta. Ők 2010 júliusában kezdték tesztelni a rendszert, ez idő alatt húsz városra terjesztették ki az ajánlatukat. Az eltelt egy év alatt azonban kiderült, hogy mégsem éri meg nekik a napi ajánlatok piacán maradni. A salesesek felét szélnek eresztik, a megmaradó munkatársak az alaptevékenységre fókuszálnak. A helyi keresésekhez nyújtanak segítséget, üzletek, éttermek felhasználók által írt értékelését gyűjtik jól kereshető adatbázisba. A Yelp visszavonulása még a Facebookénál is több kérdést vet fel, hiszen kevesen ismerik a cégnél jobban a helyi piacokat – mégsem tudták megvetni a lábukat ezen a területen.  

A Groupon sem muzsikál már olyan fényesen?
 
Azt hinnénk, a Groupon, a cég, amelynek hatására felívelt a kuponos oldalak csillaga, a maga 115 millió regisztrált felhasználójával töretlenül szárnyal. Csakhogy a Experian Hitwise elemzőcég adatai szerint a Groupon webes forgalma felére esett 2011 júliusa óta. Ugyanakkor a legnagyobb rivális, a LivingSocial 27 százalékos webes forgalomnövekedést könyvelhet el. Ha a trend folytatódik, a LivingSocial az év végére túlnövi a Groupont. A Mashable több olvasója is jelezte ugyanakkor, hogy ezek az adatok hibásak lehetnek – a Groupon következő negyedéves közleményéből kiderül majd a pontos adat. 
 
Amikor a cég a tőzsdére készülve részvényeit először akarta nyilvánosan jegyeztetni, a Groupont a földbe döngölte a média, mondván, nem nyereséges, túl magasak a marketingköltségek és az ügyfélszerzés kiadásai. Szálka volt a szakértők szemében az  ACSOI (adjusted consolidated segment operating income)  könyvelési rendszer is, amelyben a bevételt a marketing és az ügyfélakvizíciós költségek levonása nélkül számították. (A módszer alkalmazásával már fel is hagytak.)

Itthon: ez még csak a kezdet

tthon 2010 második felétől jelentek meg a speciális értékesítési filozófiájú oldalak, a piac már most sokszereplős.  Bónusz Brigád, Kupon Világ, Napi Tipp és Kuponunk az ismertebbek, de mellettük sorakoznak a többiek is: a Tsoonami, a Veddvelem, a Citybrands - sőt, már gyűjtőoldalak is vannak, ahol minden ajánlatot egy helyen meg lehet találni,  ilyen a Startlapkupon vagy a Qponverzum.

A bónuszokat/kuponokat kínáló e-kereskedelmi oldalaknál is érvényesül az általános séma: néhányan viszik el a teljes forgalom 80-90 százalékát, míg a többiek növekedési üteme fokozatosan elmarad a piacvezetőktől. 2011. májusban Bónusz Brigád 112.819.552 Ft, a Kupon Világ 99.463.019 Ft, a Napi Tipp 52.451.569 Ft, míg a Kuponunk 9.279.300 Ft árbevételt realizált a budapesti akcióikon keresztül - áll a GKIeNET Internetkutató és a Budapesti Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának „Bónuszok és kuponok” kutatási összefoglalójában. 

Tény, hogy egy túltelített piacon, éles versenyben kell a bónuszos-kuponos vállalatoknak helyt állni. Rengeteg kisebb cég is versenyben van, néhány biztosan túl is éli az elkövetkező időszakot, de a dicsőséges, nagy napoknak - külfldön már legalábbis - vége.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Hálózat

Titkos projekt: közösségi keresőt fejleszt a Microsoft?

Több IT-blogger is arra a következtetésre jutott, hogy közösségi keresési szolgáltatás indítását tervezi a Microsoft. Egy véletlenül publikált félkész terv alapján úgy tűnik, egyetlen felületen lehet majd kezelni a különböző közösségi oldalakon létrehozott profilokat.