Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés – közölték a jelenséget megfigyelő tudósok.","shortLead":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés –...","id":"20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289.jpg","index":0,"item":"fcb7265d-2d89-41cd-a2b5-3f4bc19dba83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","timestamp":"2025. április. 23. 18:03","title":"Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38e850bc-7586-4839-8757-9a2af1dce543","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Határozatképtelen volt az a bizottság, ahol a fővárosi cégvezetőkről kellett volna dönteni. ","shortLead":"Határozatképtelen volt az a bizottság, ahol a fővárosi cégvezetőkről kellett volna dönteni. ","id":"20250423_Vitezy-David-Meg-vagyok-dobbenve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38e850bc-7586-4839-8757-9a2af1dce543.jpg","index":0,"item":"0e55e227-6385-49f4-8e0c-aa91a5ef62c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Vitezy-David-Meg-vagyok-dobbenve","timestamp":"2025. április. 23. 15:18","title":"Vitézy Dávid: Meg vagyok döbbenve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86665711-05b4-467f-b9f4-cf54c86a056a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ferenc pápa temetésének napjára.","shortLead":"Ferenc pápa temetésének napjára.","id":"20250424_Nemzeti-gyasznapot-rendelt-el-a-kormany-szombatra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86665711-05b4-467f-b9f4-cf54c86a056a.jpg","index":0,"item":"5404e2ea-5152-46ac-a984-e32a652f4f04","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Nemzeti-gyasznapot-rendelt-el-a-kormany-szombatra","timestamp":"2025. április. 24. 17:48","title":"Elrendelte a kormány a nemzeti gyásznapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f47b437-348e-493a-9ede-e7c9f011eeca","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európa Tanács Kínzás Megelőzési Bizottsága (CPT) elkészítette és Brüsszelben bemutatta legújabb éves jelentését, amelyben az európai börtönállapotokat térképezték fel. A vizsgálatok középpontjában a túlzsúfoltság, a fogvatartottak közötti hierarchikus viszony és az intézetekben előforduló embertelen bánásmód állt. Magyarország az utóbbi miatt váltott ki aggodalmat.","shortLead":"Az Európa Tanács Kínzás Megelőzési Bizottsága (CPT) elkészítette és Brüsszelben bemutatta legújabb éves jelentését...","id":"20250424_Europa-Tanacs-kinzasellenes-bizottsag-borton-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f47b437-348e-493a-9ede-e7c9f011eeca.jpg","index":0,"item":"3817f705-5d71-4c90-94d4-0cf4608bd352","keywords":null,"link":"/eurologus/20250424_Europa-Tanacs-kinzasellenes-bizottsag-borton-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 15:16","title":"A magyar börtönökben tapasztalt bánásmód miatt aggódik az Európa Tanács kínzásellenes bizottsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új pápáról, mert még nem jogerős a börtönbüntetésről szóló ítélete.","shortLead":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új...","id":"20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01.jpg","index":0,"item":"aaa59134-dde1-4592-a5e5-449a90587d31","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","timestamp":"2025. április. 24. 08:41","title":"Költségvetési csalás miatt elítélt bíboros követeli, hogy ő is szavazhasson az új pápa megválasztásakor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","shortLead":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","id":"20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080.jpg","index":0,"item":"06ed0dbc-62a7-4a1c-88f1-38e04c10f577","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","timestamp":"2025. április. 23. 20:02","title":"Kígyókat hallucinált egy utas, kényszerleszállást hajtott végre a repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a56d788-502d-4e3a-b46e-e85ac4ba93cc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csoportszinten már több mint száz országban vannak jelen. ","shortLead":"Csoportszinten már több mint száz országban vannak jelen. ","id":"20250424_Belep-a-kinai-Chery-is-a-magyar-piacra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a56d788-502d-4e3a-b46e-e85ac4ba93cc.jpg","index":0,"item":"8583b0dd-7884-42b4-a8c8-99ae5d0c63dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Belep-a-kinai-Chery-is-a-magyar-piacra","timestamp":"2025. április. 24. 14:39","title":"Újabb kínai autómárka lép be a magyar piacra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök váratlanul felbukkant egy fideszes kampányeseményen, mondván: 15 éve nem látogatta meg a pilisvörösvári szavazóit.","shortLead":"A miniszterelnök váratlanul felbukkant egy fideszes kampányeseményen, mondván: 15 éve nem látogatta meg...","id":"20250424_Orban-teljesen-megerti-ha-valakit-felhaborit-Tiborcz-Istvan-luxuselete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"7c697853-9117-4b70-8043-3c1c66f6ecb4","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Orban-teljesen-megerti-ha-valakit-felhaborit-Tiborcz-Istvan-luxuselete","timestamp":"2025. április. 24. 08:11","title":"Orbán teljesen megérti, ha valakit felháborít Tiborcz István luxusélete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tavaly ősszel adták át Nyírtelken a világ egyik legmodernebb karbantartó üzemét, ahol az ismert amerikai Maverick rakéták kalibrálása, szervizelése zajlik. A világszínvonalú üzem egy, a Honvédelmi Minisztérium tulajdonában álló vállalat telephelyén működik, ahol többek között a svájci CERN-kutatóintézet hatalmas részecskegyorsítójának, a nagy hadronütköztetőnek egyes alkatrészei is készültek.
Nyírtelek egyik főbb útjának végén hatalmas szürke kapu jelzi, hogy a valamivel több mint 7000 lakosú kisváros egyszerű laktanyánál komolyabb létesítményt rejt. A személyi igazolványaink leadása után beljebb kerülhetünk, s már a befelé vezető út mellett álló kiszuperált rakétából látszik, hogy itt bizony hosszú ideje foglalkoznak a haditechnika különböző fortélyaival.
47 millió forintos durranás, itt még ártalmatlan állapotban
„A nyírteleki bázison 1964 óta végzik a Magyar Honvédség légvédelmi eszközeinek, rakéta rendszereinek, radar-berendezéseinek és más fegyverzeti eszközeinek javítását, modernizálását, karbantartását, amelyek még akkor természetesen orosz-szovjet gyártmányú eszközök voltak. A légvédelmi eszközök javításába természetesen bele kell foglalni a rendszerekhez tartozó egyéb kisegítő berendezések átfuttatását, vizsgálatát valamint sok más a logisztikai tevékenységhez tartozó feladat elvégzését is” – magyarázta Aftin Tibor nyugállományú ezredes, a HM ARZENÁL ZRt. munkatársa.
A haditechnikai vállalkozás 1992-ben, egymilliárd forintos saját tőkével alakult részvénytársasággá, amelynek 100 százalékos tulajdonosa a Honvédelmi Minisztérium. A mintegy 20 hektáros kiterjedésű üzemi területen speciális szerelőcsarnokok, és légkondicionált, rendkívüli tisztaságú laboratóriumok sorakoznak, ahol a legkülönfélébb szerelési, gyártási munkálatokat végzik. A telephelynek saját vasúti rakodópályája is van, amelyen a nagyobb méretű szállítmányok fogadását bonyolítják le.
A cég legutóbb tavaly november 20-án került az érdeklődés középpontjába, ugyanis mintegy 20 millió dollár értékű magyar-amerikai beruházással itt jött létre az a közép-európai logisztikai központ, amelynek falai között a rakéták karbantartása is zajlik. A karbantartó üzemet mintegy másfélmilliárd forintos beruházással építették, ennek csaknem 90 százalékát a többek között a mikorhullámú tömegoszlató fegyvert, az úgynevezett "fájdalomsugarat" is kifejlesztő amerikai Raytheon nevű vállalat fizette.
„Jelenleg a Magyar Honvédség számára végezzük a rakéták kalibrálását, vizsgálatát, ezáltal a fegyvereket alkalmassá tesszük a harckészültségi feladatok ellátására” – magyarázta Bese Ferenc, a HM Arzenál ZRt. vezérigazgatója. „Jelenleg Európában rajtunk kívül kizárólag Spanyolországban végeznek hasonló tevékenységet, a térségben pedig kizárólag itt Nyírteleken van lehetőség erre.” A fegyverek vizsgálatának három fázisa létezik: a legalapvetőbb ellenőrzésekre, az úgynevezett Flight Line ellenőrzésre akár a kecskeméti katonai reptéren is lehetőség van, itt a legalapvetőbb működési vizsgálatokra kerül sor, ez nagyjából annyit jelent, hogy a rakéta üzemképes, vagy sem. Nyírteleken a Depot-kategóriájú vizsgálatok zajlanak például, ennek során a különböző elektronikus alkatrészeket, kártyákat tudjuk cserélni és a rakéták működését ellenőrizni. A harmadik fázis (Factory) az amerikai gyárban történik, ha az előbbieknél komolyabb beavatkozásra lenne szükség, azt már csak Raytheon központjában tudják megjavítani.
A munkálatokat egy speciális „tisztaszobában végzik”, itt történik az AGM-65G infravörös, illetve az AGM-65H kameravezérlésű (CCD) Maverick rakéták karbantartása. Ez utóbbiak vizsgálatát egy érintőképernyős, úgynevezett Missile Maintenance Test Set (MMTS) nevű készülék teszi lehetővé. A kamerás rakéta fejegységét leszerelve csatlakoztatják a számítógép rendszeréhez, s ezután egy Windows alapú számítógépes program segítségével vizsgálják meg. A CCD-vezérlésű, illetve az infravörös Maverick rakétákat különálló egység kalibrálja, utóbbi esetében ugyanis nincs szükség a kamera képére, mivel ez a céltárgy által kibocsátott hőt méri be.
Rakétavizsgálat Windows alatt: a képernyőn a kameravezérelt rakétát kalibráló minták láthatóak.
„Ez egy célszimulátor eszköz, amely tulajdonképpen egy célpont elektronikai modelljét jeleníti meg” – magyarázta a kalibrációs folyamat bemutatása során Tuza Zoltán bemérő mérnök. „A program segítségével meghatározhatjuk, hogy sötét, vagy világos háttér előtt vegye fel a célpontot a kameravezérelt rakétánk, ezután pedig tesztelhetjük, hogy megfelelően követi-e annak mozgását. Statikus célpontot is meghatározhatunk, ez lehet például egy panelház egyik ablaka is.” A Maverick rakétákat 1972-ben állították hadrendbe az amerikai légierőnél, ezek számos módosítást követően azóta is szolgálatban vannak. Egy-egy ilyen rakéta 2-300 kilogrammot nyom, csaknem 2,5 méter hosszú, hatótávolsága pedig 27 kilométer is lehet. Egy Maverick rakéta ára akár 160 000 dollár – több mint 47 millió forint – is lehet.
„Bármi olyan probléma van a magyarországi vagy a közeli országokban lévő Maverick rakétákkal, amelyek a Depot-szintű vizsgálatot igényelnek, azokat itt meg tudjuk javítani” – nyilatkozta a sajtó képviselőinek a magyar származású Gabe Hauer, az amerikai Raytheon mérnöke a novemberi avatóünnepséget követően.
AGM-65 Maverick
A Hughes Aircraft Corporation és a Raytheon által gyártott AGM-65 Maverick levegő-föld rakétákat 1972-ben állította üzembe az amerikai hadsereg, s azóta - számos módosítást követően - a világ számos pontján használja, a NATO-szövetséges országaival egyetemben.
A típusnév utolsó betűje jelzi, hogy milyen rakétáról van szó, a HM Arzenál Zrt. az AGM-65G jelű infravörös, illetve a 65H kameravezérelt rakétákkal foglalkozik, de létezik egy 65F jelzésű változat is, amelyet kifejezetten a haditengerészet számára fejlesztettek ki. Ez utóbbiban nagyobb robbanófejet és a nagyobb célpontok (hajók) követésére alkalmas elektronikát szereltek.
A Maverickeket kétféle fejjel szerelik fel, az egyik a becsapódás pillanatában robban, a másik, az úgynevezett késleltetett gyújtású rakéta pedig először saját mozgási energiájával rombol, s csak azután robban fel, miután becsapódott a célba. Ez utóbbi hatékonyabb a komolyabb páncélzatú, nagyobb célpontok ellen. Maverickek meghajtásáról szilárd hajtóanyagű motor gondoskodik, amely a robbanófej mögött helyezkedik el.
A rakéta számára a pilóta, illetve az úgynevezett fegyverrendszer-felügyelőtiszt (Weapon Systems Officer) jelöli ki a célpontot. A kameravezérelt Maverickek esetében a kamerák képét a pilóták egy külön képernyőn figyelhetik meg, s a szélvédőre vetített kijelzőn (Head-Up Display, HUD) látható célkereszt segítségével foghatják be a céltárgyat. Ha egyszer kilőtték, az AGM-65 önmagától követi az előre meghatározott célt, így a pilótának többé nincs gondja vele. Az ilyen típusú rakétákat fire-and-forget (tüzelj és felejtsd el) fegyvernek is nevezik.
A nyírteleki bázis a Kecskeméten állomásozó Gripenekhez vásárolt fegyverzet karbantartásához nyújt műszaki hátteret, de igény esetén külföldi kontingensek ellenőrzését is képesek ellátni. Emellett igyekeztek megőrizni a közel fél évszázad alatt kialakított széleskörű tudásbázist és munkafeltételeket.
„Kifejezetten a speciális egyedi igények alapján készült, különlegesen kialakított szerkezetek gyártására rendezkedtünk be” – magyarázta Bese Ferenc. „Jó példa erre a svájci részecskekutató-intézet, a CERN, amellyel 10 éves beszállítói viszonyban állunk. A nagy hadronütköztetőhöz, az LHC-hoz például több mint százmillió forintos nagyságrendben fejlesztettünk és gyártottunk különböző részegységeket.”
Egy hasonló sikeres együttműködésnek tekinthető a HM Arzenál ZRt. történetében, hogy amikor a Magyar Honvédség 1997-ben megrendelte a francia Matra Bae Dynamics és az olasz Oerlikon Contraves által ajánlott Mistral kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszert, a francia szakemberek több jelölt közül a magyar állami céget választották ki alvállalkozójuknak. Ez igen jelentős tervezési, gyártási és szerelési feladatokat jelentett. A HM Arzenál így Magyarországon elsőként vehetett részt nemzetközi hadiipari együttműködésben. A Mistral rendszer működés közben az alábbi videón látható a norvég haditengerészet gyakorlatán, a nyírteleki fejlesztés elsősorban az autókra telepített változatokra irányult.
Nyírtelken azonban nem csak rakétákkal, hanem rádiótechnikai és műholdas technológiával is foglalkoznak. Itt folyik ugyanis – a Magyar Honvédség megrendelésére – az orosz gyártmányú radarok modernizálása és átalakítása is. A helyi szakemberek fejlesztették, és gyártották a Magyar Honvédség által üzemeltetett analóg jelfeldolgozású P-37, P-18, PRV-17, SzT-68U típusú radarokhoz a digitális jelfeldolgozást lehetővé tévő eszközöket, s a beszerelési munkálatok is a nyírteleki bázis szerelőcsarnokaiban zajlottak. Így ezek a radar berendezések modernizálva, a NATO által elfogadva, üzemben maradhattak és jelenleg is tevékenyen részt vesznek az európai légtér védelmében.
A piacok beszűkülése miatt a cég vezetése később úgy döntött, diverzifikálják a portfóliójukat, s ma már többe között biztonsági rendszerek, egészségügyi berendezések és műholdas helymeghatározó rendszerek fejlesztésével is foglalkoznak. Többek között a HM Arzenál biztosítja a Paksi Atomerőmű, valamint a Százhalombattai Mol Olajfinomító mikrohullámú behatolás-védelmét. Ez utóbbi rendszerek gyakorlatilag kijátszhatatlanok, ugyanis a védett területen a behatolók által keltett elektromágneses rezgéseket érzékelik, amelyeket csaknem lehetetlen elfedni.
Bese Ferenc vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat egyike azoknak, akik a megszorítások ellenére valamelyest tudták növelni dolgozóik számát. Jelenleg mintegy 250 fő tevékenykedik a cégnél, a létszámot azonban a különböző fejlesztésekhez szükséges kapacitás függvényében dinamikusan bővíthetik. Az Arzenál ZRt. az eddigi külföldi együttműködések mellett további új partneri megállapodásokra pályázik a jövőben, nemzetközi hadiipari fejlesztések céljából.
Pakisztán újabb sikeres kísérletet hajtott végre szerdán egy atomtöltet célba juttatására is alkalmas, rövid hatótávolságú rakétával, az ország védelmi képességének erősítése keretében - jelentette be a hadsereg.
Brazília és Oroszország megállapodott, hogy közösen fejlesztenek ki egy vadászrepülőgépet és műholdszállító rakétákat - jelentették be kedden az illetékesek.
Víz alatti kísérletet hajtott végre Franciaország M51-es jelű, új típusú hadászati atomrakétájával - jelentette be Hervé Morin védelmi miniszter csütörtökön Párizsban.