szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Az Optimum Research legutóbbi felmérése a közösségi oldalak, az e-mail, de főleg a Twitter és a Facebook köré épült:...

Az Optimum Research legutóbbi felmérése a közösségi oldalak, az e-mail, de főleg a Twitter és a Facebook köré épült: azt vizsgálták, vajon mennyivel őszintébbek, vagy éppen ellenkezőleg: mennyivel „hazudósabbak” az emberek ezeket a szolgáltatásokat használva. A felmérésben kétezer, aktív Twitter és Facebook felhasználó vett részt – az eredmények azonban elkeserítők.

A megkérdezetteknek alig húsz százaléka bizonyult őszintének az internetes kommunikációban, ezen felül majdnem mindenki „hazudós”. Ebbe beletartoznak a finomított Facebook adatlapok (kicsit fiatalabbnak mondja magát, mint amilyen, iskolai végzettséggel és nyelvtudással kapcsolatot szépítések), de előkelő helyen végeztek a kamus Twitter csiripelések is. A felmérés szerint majdnem minden második Tweet egész egyszerűen nem igaz, esetleg túlzó.

Nem téveszt meg a Facebook adatlapod (kép: Lie To me, Mirror.co.uk)

A felmérésben résztvevők harmada állította, hogy élőszóban jóval őszintébb, és sokkal jobban meggondolja mondanivalóját, míg az interneten „úgyis mindent lehet, soha nem fog kiderülni”. 

A jelenség persze nem új dolog: 2008-ban, egy három egyetemen (Rutgers, Lehigh és DePaul) párhuzamosan folyó felmérésben már bebizonyították, hogy az emberek hajalmosabbak hazudni e-mailen keresztül, mint szemtől szemben. Akkor egy nagyon egyszerű megoldást használtak: a tesztalanyok mindegyike kapott kilencven dollárt. A feladat az volt, hogy egy általuk ismeretlen másik résztvevővel osszák meg a pénzt. A másik tesztalany persze nem tudta, hogy mekkora összegről volt szó – így a pénz elosztása, „önbevallásos” alapon működött. Szemtől szemben az alanyok 64%-a volt képes kiseb-nagyobb füllentésekre az eredeti összeggel kapcsolatban, míg ugyanezt e-mailen keresztül kommunikálva, a résztvevők 98%-a folyamodott füllentéshez.

Sosem tudhajtuk, mi igaz, és mi nem (kép:tumblr)

Glenn Wilson szerint, az internetes hazugságokról nem a felhasználók, ellenben maga a világháló tehet.
„A modernt technológia, internet, okostelefonok és szociális hálózatok hatalmas újítások az emberek közötti kommunikációban. Rengeteg előnyük mellett azonban megvan az a hátrányuk, hogy sokkal bátrabbak, névtelenek lehetünk, sőt akár teljesen más személyiséget mutathatunk a net felé, mint a valódi világ felé. Sokkal egyszerűbb hazudni valakinek, vagy vitába keveredni vele, ha nem kell attól tartanunk, hogy szemtől szemben, és rögtön látjuk- és halljuk a reakcióit. Szemtől szemben szinte minden ember jóval konfliktus-kerülőbb, mint az interneten.”

A felmérés érdekessége, hogy a forrásként használt Telegraph írás, és az egyetlen kéből álló weboldallal büszkélkedő Optimum Research kutatókon kívül, nem sikerült forráskritikával illetnünk az eredményeket. Így még az is lehet, hogy ez a felmérés is csak egy hazugság. Az lenne csak igazán jó példa arra, hogy milyen könnyű az interneten hazudni, igaz? [Forrás: Telegraph, Wiki, Digitaltrends]

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!